Får ikke lyd fra Blu-ray via forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 17 av 17
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Får ikke lyd fra Blu-ray via forsterker

Hei

Jeg har nettopp kjøpt en LG 50 tommer (50PG7000) + en LG Blu-ray-spiller (BD390).

Fra før har jeg en litt eldre Denon-forsterker

Problemet mitt er at jeg ikke klarer å få lyd fra Blu-ray-spilleren gjennom Denon-forsterkeren.

Denon-forsterekeren har både coax og optisk ut, jeg bruker optisk, siden det er det digitalboksen fra Get tar.

Men uansett hva jeg gjør: Jeg klarer ikke å få lyden fra Blu-ray-plater via forsterkeren.

Jeg går ut fra at det beste er å bruke en optisk kabel fra Blu-ray-spilleren til forsterkeren, eventuelt fra TV til forsterkeren, men jeg har ikke klart å få lyd. Det ser ut til at TV-en ikke takler Coax, derfor optisk.

Noen som forstå hva som er galt?

Får jo ikke lyd over anlegget.

Vennlig hilsen

Jan

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva heter din Denon
    (du skriver forsterker men det er kanskje en reciver du mener ?)

For mye uklart til å gi deg svar så du bør forklare bedre
    Denon-forsterekeren har både coax og optisk ut
    INN skal du bruke til kabel fra spiller å ikke UT på Denon
    jeg bruker optisk, siden det er det digitalboksen fra Get tar
    ? spiller ingen rolle men passer optisk deg best så bruker du det
    Jeg går ut fra at det beste er å bruke en optisk kabel fra Blu-ray-spilleren til forsterkeren
    Kanskje men bedre info må til for å hjelpe deg
    er det en reciver og den har multichannel analog innganger vil dette være bedre valg en coax/optisk men for å kunne svare må man vite hva du har
    eventuelt fra TV til forsterkeren, men jeg har ikke klart å få lyd. Det ser ut til at TV-en ikke takler Coax, derfor optisk.
    neppe coax optisk kopling fra tv til forsterker som et lurt valg selv om tv skulle ha slike kontakter

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Hva heter din Denon
    (du skriver forsterker men det er kanskje en reciver du mener ?)

For mye uklart til å gi deg svar så du bør forklare bedre

INN skal du bruke til kabel fra spiller å ikke UT på Denon

? spiller ingen rolle men passer optisk deg best så bruker du det

Kanskje men bedre info må til for å hjelpe deg
    er det en reciver og den har multichannel analog innganger vil dette være bedre valg en coax/optisk men for å kunne svare må man vite hva du har

neppe coax optisk kopling fra tv til forsterker som et lurt valg selv om tv skulle ha slike kontakter

Du har rett: Spørsmålene mine var altfor dårlig formulert, og opplysningene var for få. Rablet det ned på to minutter, men skal prøve å gi mer informasjon her:

Det er snakk om en receiver, ja: Denon AVR-1404.

5.1, altså.

Den har en Setup-meny der en kan velge forbindelse, enten coax, optisk e.l. Jeg følger denne menyen, men uansett hva jeg gjør: Jeg får ikke lyd fra Blu-ray-spilleren til å gå gjennom forsterkeren.

Det gikk fint før da jeg hadde en vanlig CTR-TV og en DVD-opptaker, men kanskje bør jeg rett og slett kople sammen med de analoge inngangene. Jeg får vel en slags surrround likevel.

Vennlig hilsen

Jan

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2008
    Poster
    2
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    det spørs om forsterkeren din kan dekode hd lyd. Det kan den sikkert ikke. Så da må BD dekode lyden for deg.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du satt BD-spilleren til å sende ut lyden via optisk?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Har du satt BD-spilleren til å sende ut lyden via optisk?
    Det har jeg, men ingen endring.

Bør jeg kanskje rett og slett kjøpe ny receiver eller forsterker?

Jan

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du rödt lys i enden av kabelen når den er koblet til en av komponentene?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste måten du får HD lyd (beste lyden) fra Blu Ray plater fra din Blu Ray spiller til Denon reciver er å bruke analoge kabler (multichannel analog)

innganger til multichannel analoge kabler på din Denon

(kabler til tilkopling er RCA phono kabler)

Multichannel analoge utganger er det på LG spilleren.

Skriver ingen ting om innstillinger , LG/Denon til denne tikoplingstypen men blir det aktuelt for deg å bruke analog kabler (som er beste valg) så får du skrive om du trenger hjelp.
    __________________________________________________ _____________
    __________________________________________________ ________________________________________
    Optisk kabel (eller om du hadde valgt coax men spiller ingen rolle.)..(du har valg for både optisk og coax på både spiller og reciver så du velger det du selv ønsker)
    Optisk (eller coax) kopler du fra LG BD spiller til Denon reciver (direkte)

Innstilling i LG spilleren for bruk av optisk/coax er
    under Audio i meny på LG velger du SPDIF................Primary Pass-Thru...........og samtidig kan du slå av DRC (DRC har ikke med ditt problem men vil gi best lyd ved feks Dolby Digital 5.1)

i din manual for spiller er hvilken type lyd du får med ulike kabler omtalt på side 17....................og innstillinger for optisk/coax side 29
    LG Norway :: Service & Support ,*Brukermanualer
    (bare skriv BD390 ved Model No. og trykk søk .......eller se manual som fulgte med spiller)

Reciver har du en knapp på fjernkontroll som heter MODE
    trykk frem di DTS er valgt

Da burde det fungere..........burde men jeg har ikke spilleren eller reciveren å kan ha oversett noe i manualene.

Legger ved manual til din reciver om du ikke har eller til andre som ønsker å hjelpe
    kan hentes her MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    eller her RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting
    __________________________________________________ __________________________________________________ ________________________________________________
    (analoge multichannel kabler vil gi deg den beste lyden men optisk eller coax vil gi deg helt ok lyd også..når du har fått feks optisk kabel til å virke vil det lyse en lampe/merke (DISPLAY) på din reciver om lyden du motar i reciver er Dolby Digital 5.1 eller DTS ...DD 5.1/DTS vil vil du få ved avspilling av lyd fra BD disc/DVD som er i codec (dvs DD 5.1 , DTS , Dolby ThrueHD , DTS HD , DTS HD MA , Dolby digital pluss

Har en BD disc multichannel PCM (LPCM) som ikke er ofte og du bruker optisk eller coax kabel får du bare 2.0 stereo tror jeg
    (om du ikke kan velge recode til DTS i BD spiller ved slik lyd)
    (ved analoge kabler vil det ikke bli problem med LPCM å full kvalitet master lyd blir avspillt)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, hygen!

Tusen takk for et fremragende og informativt svar.

Skal prøve i kveld!

Jan

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den eneste måten du får HD lyd (beste lyden) fra Blu Ray plater fra din Blu Ray spiller til Denon reciver er å bruke analoge kabler (multichannel analog)

innganger til multichannel analoge kabler på din Denon

(kabler til tilkopling er RCA phono kabler)

Multichannel analoge utganger er det på LG spilleren.

Skriver ingen ting om innstillinger , LG/Denon til denne tikoplingstypen men blir det aktuelt for deg å bruke analog kabler (som er beste valg) så får du skrive om du trenger hjelp.
    __________________________________________________ ________________________________________
    Optisk kabel (eller om du hadde valgt coax men spiller ingen rolle.)..(du har valg for både optisk og coax på både spiller og reciver så du velger det du selv ønsker)
    Optisk (eller coax) kopler du fra LG BD spiller til Denon reciver (direkte)

Innstilling i LG spilleren for bruk av optisk/coax er
    under Audio i meny på LG velger du SPDIF................Primary Pass-Thru...........og samtidig kan du slå av DRC (DRC har ikke med ditt problem men vil gi best lyd ved feks Dolby Digital 5.1)

i din manual for spiller er hvilken type lyd du får med ulike kabler omtalt på side 17....................og innstillinger for optisk/coax side 29
    LG Norway :: Service & Support ,*Brukermanualer
    (bare skriv BD390 ved Model No. og trykk søk .......eller se manual som fulgte med spiller)

Reciver har du en knapp på fjernkontroll som heter MODE
    trykk frem di DTS er valgt

Da burde det fungere..........burde men jeg har ikke spilleren eller reciveren å kan ha oversett noe i manualene.

Legger ved manual til din reciver om du ikke har eller til andre som ønsker å hjelpe
    kan hentes her MEGAUPLOAD - The leading online storage and file delivery service
    eller her RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting
    __________________________________________________ __________________________________________________ ________________________________________________
    (analoge multichannel kabler vil gi deg den beste lyden men optisk eller coax vil gi deg helt ok lyd også..når du har fått feks optisk kabel til å virke vil det lyse en lampe/merke (DISPLAY) på din reciver om lyden du motar i reciver er Dolby Digital 5.1 eller DTS ...DD 5.1/DTS vil vil du få ved avspilling av lyd fra BD disc/DVD som er i codec (dvs DD 5.1 , DTS , Dolby ThrueHD , DTS HD , DTS HD MA , Dolby digital pluss

Har en BD disc multichannel PCM (LPCM) som ikke er ofte og du bruker optisk eller coax kabel får du bare 2.0 stereo tror jeg
    (om du ikke kan velge recode til DTS i BD spiller ved slik lyd)
    (ved analoge kabler vil det ikke bli problem med LPCM å full kvalitet master lyd blir avspillt)
    Takk igjen for et utfyllende svar. Du fikk meg til å forstå gangen i dette bedre.

Men jeg lurer på et par ting fremdeles. Mode-knappen på receiveren virker tydeligvis ikke, ingen respons. Kanskje det er en del av problemene mine.

Ellers har jeg gitt opp både coax og optisk og gjort som du foreslår: bruker analog tilkopling.

Jeg har verken sub eller fronthøyttaler, så jeg kobler bare til surround og høyre og venstre.

Men jeg får ikke til å fortelle systemet at det er det jeg gjør; iallfall får jeg ennå ingen lyd. Jeg har vært gjennom Setup-funksjonen på receiveren osv., og Mode får jeg altså ikke til å virke.

Kanskje er det snakk om Murphys lov, at det rett og slett er noe galt med forsterkeren, eller kan det være noe annet jeg ikke har forstått?!

Vennlig hilsen

Jan

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av janti
    Takk igjen for et utfyllende svar. Du fikk meg til å forstå gangen i dette bedre.

Men jeg lurer på et par ting fremdeles. Mode-knappen på receiveren virker tydeligvis ikke, ingen respons. Kanskje det er en del av problemene mine.

Ellers har jeg gitt opp både coax og optisk og gjort som du foreslår: bruker analog tilkopling.

Jeg har verken sub eller fronthøyttaler, så jeg kobler bare til surround og høyre og venstre.

Men jeg får ikke til å fortelle systemet at det er det jeg gjør; iallfall får jeg ennå ingen lyd. Jeg har vært gjennom Setup-funksjonen på receiveren osv., og Mode får jeg altså ikke til å virke.

Kanskje er det snakk om Murphys lov, at det rett og slett er noe galt med forsterkeren, eller kan det være noe annet jeg ikke har forstått?!

Vennlig hilsen

Jan
    å pokker (beklager)
    Jeg trodde du hadde 5.1 høytaler oppsett (du skrev 5.1 altså ......jeg tok det som 5.1 surround oppsett)
    Altså du har bare stereo...............da må du sette bd spiller til å overføre spdif som PCM (i lydmeny bd spiller) om du bruker optisk/coax kabel
    Bruker du analoge kabler til bare stereo må du bruke egen analog utgang på bd spiller.(2 ch out)

inn på reciver velger du en analog inngang som feks cd eller dvd inn.

siden du ikke har surround oppsett høytalere hjelper det ikke med bytte til annen reciver for du får jo bare stereo alikevel.(med 2 høytalere)
    __________________________________________________ ________
    Skulle du se på en innvistering med tid anbefaler jeg flere høytalere så du får surround lyd
    (også bra surround også med din reciver pr i dag ved bruk av multichannel analog kabler)

Har du en gang i fremtiden feks 5.1 høytaleroppsett så kan en ny reciver gi deg ytterligere løft (en med HDMI inn og mulighet for decoding av hd lyd codec og motak av lpcm)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å pokker (beklager)
    Jeg trodde du hadde 5.1 høytaler oppsett (du skrev 5.1 altså ......jeg tok det som 5.1 surround oppsett)
    Altså du har bare stereo...............da må du sette bd spiller til å overføre spdif som PCM (i lydmeny bd spiller) om du bruker optisk/coax kabel
    Bruker du analoge kabler til bare stereo må du bruke egen analog utgang på bd spiller.(2 ch out)

siden du ikke har surround oppsett høytalere hjelper det ikke med bytte til annen reciver for du får jo bare stereo alikevel.(med 2 høytalere)
    Skulle du se på en innvistering med tid anbefaler jeg flere høytalere så du får surround lyd
    (også bra surround også med din reciver pr i dag ved bruk av multichannel analog kabler)

Har du en gang i fremtiden feks 5.1 høytaleroppsett så kan en ny reciver gi deg ytterligere løft (en med HDMI inn og mulighet for decoding av hd lyd codec og motak av lpcm)

Hei igjen

Det er jeg som skal beklage, for jeg formulerte meg tvetydig. Jeg HAR 5.1, har bare ikke fått remontert to av høyttalerne ennå etter flytting, klarer meg noen uker uten de to.

Prøver videre i kveld. Tusen takk så langt!

Jan

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å pokker (beklager)

Ok, nå har jeg kommet litt videre:

Bestemte meg for å satse på analog tilkobling:

Siden receiveren min bare takler 5.1. har jeg koplet til alle analoge kabler utenom SBL og SBR.

Men problemene er ikke over:

Jeg får delvis meget bra lyd, men "hovedlyden" mangler. Jeg hører f.eks. på en konsert, får alle instrumenter osv. men ikke stemmen til sangeren.

Jeg har vært inne på Audio-delen til Blu-ray-spilleren.Der kan jeg velge diverse, men feltene for bl.a. Speaker Setup under Audio er ikke aktive, umulig å få stilt noe der.

Merkelige greier. Noen som skjønner noe?

Jan

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, nå har jeg kommet litt videre:

Bestemte meg for å satse på analog tilkobling:

Siden receiveren min bare takler 5.1. har jeg koplet til alle analoge kabler utenom SBL og SBR.

Men problemene er ikke over:

Jeg får delvis meget bra lyd, men "hovedlyden" mangler. Jeg hører f.eks. på en konsert, får alle instrumenter osv. men ikke stemmen til sangeren.

Jeg har vært inne på Audio-delen til Blu-ray-spilleren.Der kan jeg velge diverse, men feltene for bl.a. Speaker Setup under Audio er ikke aktive, umulig å få stilt noe der.

Merkelige greier. Noen som skjønner noe?

Jan
    LG----------------->
    Velg en tilkoblings-type blant [2.1 Channel], [5.1 Channel] og [7.1 Channel]
    og trykk ENTER. [Speaker Setup] meny vises.

(dette har du vel gjort..valgt 5.1 og enter)

når [Speaker Setup] meny kommer opp må du passe på
    ---->
    [Speaker Setup] kan kun forandres når en disk ikke er innsatt eller
    enheten er I komplett stopp modus

når du velger anbefaler jeg-> sett alle 5.1 som store (ikke surround back + right selvsagt for de skal være av)
    (endring til små , cross over kan du gjøre senere om du ønsker eller mener du trenger)

Denon------->
    på din reciver----for å avspille via analoge 5.1 kabler velg
    Set the external input (EXT.
    IN) mode.
    Press the EXT. IN to switch
    the external input
    (bruk ext knapp på fjernkontroll)----dette fordi dine analoge kabler kommer inn på innganger som heter ext på din denon å du må velge ext på fjernkontroll for å kunne avspille lyd fra ext inngang

så er det få disc som ikke har lyd i center (queen live in montreal osv) men du skal være uheldig om du råker på en slik plate ved din test

så må du også huske å velge bra lydspor på en disc
    det er ikke altid beste lyden er på nr 1 å fleste spillere starter disc og avspiller første lydsporet automatisk.......så da må du velge selv.(ofte er beste som nr 2)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LG----------------->
    Velg en tilkoblings-type blant [2.1 Channel], [5.1 Channel] og [7.1 Channel]
    og trykk ENTER. [Speaker Setup] meny vises.

(dette har du vel gjort..valgt 5.1 og enter)

når [Speaker Setup] meny kommer opp må du passe på
    ---->
    [Speaker Setup] kan kun forandres når en disk ikke er innsatt eller
    enheten er I komplett stopp modus

når du velger anbefaler jeg-> sett alle 5.1 som store (ikke surround back + right selvsagt for de skal være av)
    (endring til små , cross over kan du gjøre senere om du ønsker eller mener du trenger)

Denon------->
    på din reciver----for å avspille via analoge 5.1 kabler velg
    Set the external input (EXT.
    IN) mode.
    Press the EXT. IN to switch
    the external input
    (bruk ext knapp på fjernkontroll)----dette fordi dine analoge kabler kommer inn på innganger som heter ext på din denon å du må velge ext på fjernkontroll for å kunne avspille lyd fra ext inngang

så er det få disc som ikke har lyd i center (queen live in montreal osv) men du skal være uheldig om du råker på en slik plate ved din test

så må du også huske å velge bra lydspor på en disc
    det er ikke altid beste lyden er på nr 1 å fleste spillere starter disc og avspiller første lydsporet automatisk.......så da må du velge selv.(ofte er beste som nr 2)

Hei igjen!

Takk for tålmodigheten. Du har hjulpet meg: Nå fungerer det helt fint, så her er det fryd og glede!

En del av problemene skyldes nok min manglende erfaring med dette, men jeg ser nå at hovedproblemet mitt har vært at jeg har prøvd å stille lyden på Blu-ray-spilleren med plate i, og da går det jo ikke, som du heldigvis påpekte. Hvordan skal folk egentlig vite slikt, tro?

Og jeg er litt nysgjerrig: Hvordan har du fått denne grundige innsikten i disse tre apparatene mine ...?

Vennlig hilsen

Jan

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei igjen!

Takk for tålmodigheten. Du har hjulpet meg: Nå fungerer det helt fint, så her er det fryd og glede!

En del av problemene skyldes nok min manglende erfaring med dette, men jeg ser nå at hovedproblemet mitt har vært at jeg har prøvd å stille lyden på Blu-ray-spilleren med plate i, og da går det jo ikke, som du heldigvis påpekte. Hvordan skal folk egentlig vite slikt, tro?

Vennlig hilsen

Jan
    Bra du fikk det til.

Og jeg er litt nysgjerrig: Hvordan har du fått denne grundige innsikten i disse tre apparatene mine ...?
    Manualer
    Grundig innsikt har jeg ikke over dine apparater men når jeg vet hva du trenger hjelp med er jeg vandt til å bla i slikt + som mange andre på forumet her hjelper det selvsagt å ha satt seg litt inn i recivere , lyd format / typer og avspillere for da kan man enkelt bruke og finne frem i slike manualer

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bra du fikk det til.

Manualer
    Grundig innsikt har jeg ikke over dine apparater men når jeg vet hva du trenger hjelp med er jeg vandt til å bla i slikt + som mange andre på forumet her hjelper det selvsagt å ha satt seg litt inn i recivere , lyd format / typer og avspillere for da kan man enkelt bruke og finne frem i slike manualer

Da skal jeg bare si tusen takk en gang til!

Jan

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •