Bitstream vs. pcm

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 29
    Active Henningep sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Bitstream vs. pcm

Leser på noen blu ray spillere at man kan sende via bitstream. Hva innebære egentlig dette, og hva er forskjellen på bitstream og pcm?

Lurer også på om det vil gi noe bedre lyd om man kjører analogt fra blu ray via mixed out kontra hdmi(pcm).

Intermediate r0ver2 sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    933
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bitstream sender den datastrømmen ut som som et lydformat, slik at du må ha en receiver/forsterker som dekoder lydformaet som sendes ut.

Sender du det ut som PCM, dekoder spilleren lydformatet, og receiveren mottar det ferdig dekoda.

Lydmessig skal det ikke være noe forskjell på hvor det gjøres, men der det gjøres må jo kunne dekode lydformatet du ønsker å benytte deg av 8)

Du vil heller bruke PCM/Bitstream via HDMI, i steden for analoge-utgangene - så lenge du har en forsterker/receiver som kan ta inn lyd via HDMI!

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ok, takk for svar.
    Tror ikke min billige samsung plast spiller kan sende via bitstream desverre, står i allefall pcm i displayet.

Da vil jeg tro jeg kan få bedre lydkvalitet med den nye bds1900 fra yamaha, siden dekodingen da skjer i receiver.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På blu-ray spillerne så er det kort og greit...

Intern dekoding v/s Ekstern dekoder

MPCM = Intern dekoding ( Bru-ray spiller dekoder lyden od sender til reciver)
    Bitstream = Ekstern dekoding Blu-ray spiller sender bare lyden til reciver som dekoder lyden.

Har utfordret Kringlyd til og teste dette når de byr opp til morro i hjemmekino`s lekestue, men er ikke sikker på om de oppfattet det...

Ser for meg det er forskjell mellom produkt til produkt hva som funker best av overføring.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Henningep
    Ok, takk for svar.
    Tror ikke min billige samsung plast spiller kan sende via bitstream desverre, står i allefall pcm i displayet.

Da vil jeg tro jeg kan få bedre lydkvalitet med den nye bds1900 fra yamaha, siden dekodingen da skjer i receiver.
    Samsung BD-P1500 har jeg hatt selv og den kan sende som bitstream. Sett den på Bitstream Audiophile og receiveren på Straight.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå satte jeg den på bitstream audiophile og receiveren til straight pcm. Kan man ikke spille med pure direct da? Kanskje det som er meningen med pure direct,hmm.

Kan ikke si jeg hører noen nevneverdig forskjell men.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pure direct er vel for å lytte til musikk med så få kretser som mulig i signalveien.

Jeg har ikke brukt Pure Direct på film siden den da kobler ut alt utenom frontene. Jeg bruker ikke BD-spilleren til musikk.

Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, det er vel absolutt ikke optimalt med bd til musikk nei, men har desverre ikke noe annet enda. Takk for hjelp i allefall=)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For din skyld så har jeg nå testet CD i BD-spilleren og det fungerer på Pure Direct hos meg, men jeg har Yamaha 663 og Samsung BD-P1580¨.

Jeg kjenner ikke V1900'en, men er Straight PCM et eget valg på fjernkontrollen? På min fjernkontroll så heter knappen bare Straight, men det lyser PCM i skjermen på 663'en når jeg spiller CD. På film så kommer den dekoderen som brukes opp avhengig av lydsporet du velger på filen.

Expert pahf sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    5,908
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gurba : Du som har 1580 BD spiller, skal det ikke stå pcm i displayet når den sender ut pcm? Hos meg står det PL pro logic...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det displayet til receiveren du tenker på? Jeg brukte ikke PCM, men Bitstream Audiophile så det vet jeg ikke. Men det stod PCM på disply'et til receiveren når spilleren bladde i menyer etc før filmen startet.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har en Techsonic BD-spiller til unger/frue.

Hva vil det si når du sender det som bitstream legasy eller bitstream Mixed?

Og hvordan skal PCM signalet ned sampling frekvens være innstilt på, 48kHz, 96kHz eller av?

Tror vel at denne spiller ikke støtter HD master audio (eller noe som vet for sikkert?) Vil jeg få noe lyd da når jeg sender det som PCM til reciever?

Håper noen kan svare meg på dette? Er litt ferskt i disse HD-lyd standardene...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Støtter receiveren din HD-dekoding da? Gjør den det så kjører du bitstream. Kjenner ikke din spiller, men vil tro at legacy er det du skal velge.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Har en Techsonic BD-spiller til unger/frue.

Hva vil det si når du sender det som bitstream legasy eller bitstream Mixed?

Og hvordan skal PCM signalet ned sampling frekvens være innstilt på, 48kHz, 96kHz eller av?

Tror vel at denne spiller ikke støtter HD master audio (eller noe som vet for sikkert?) Vil jeg få noe lyd da når jeg sender det som PCM til reciever?

Håper noen kan svare meg på dette? Er litt ferskt i disse HD-lyd standardene...
    Spilleren din har valg for
    PCM Stereo,-Passthru,-Passthru Core,-Re-Encode DTS,-PCM 5.1
    Hvilken type reciver og muligheter for lyd avgjør valg.

bitstream legasy blir vel Passthru
    bitstream mixed blir vel reencode DTS

støtter reciveren din over 48 khz setter du 96

Litt dårlig manual til spilleren ang lyd da den ikke forteller klart hva man får i de ulike innstillinger
    http://www.netlogic.se/upload/Produk..._Eng-NO-SE.pdf

Tecsonic BHD8866 er samme som United DVD8900B som også er samme som DMTECH BDP810 om du leser tråder ang lydinnstilling

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Spilleren din har valg for
    PCM Stereo,-Passthru,-Passthru Core,-Re-Encode DTS,-PCM 5.1
    Hvilken type reciver og muligheter for lyd avgjør valg.

bitstream legasy blir vel Passthru
    bitstream mixed blir vel reencode DTS

støtter reciveren din over 48 khz setter du 96
    Hva vil det si? altså, passthru og reencode DTS?
    På BD-spilleren så kan jeg bare velge PCM 5.1 eller PCM stereo for å få lyd i det hele tatt.. (over HDMI)
    Kanskje dumt å spørre... men er det HD-lyd fortsatt da?
    Ut i fra spec. så støtter den bare Dolby True HD og DTS-HD, vil det si at dersom jeg setter inn en BD-film og velger
    Master audio så vil jeg ikke høre noe, ingen lyd?
    Er vel litt grønn når det gjelder disse formatene...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leser du her vil du se lydformater på BD disc
    High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest

passthrough er da lyden bitstreames fra disc til reciver for decoding.
    For å sende lyd urørt (uten decoding) fra disc til motaker sendes dette bitstream
    Bitstream er (bitstøm) et råsignal (1 og 0 ) databiter som representerer lyd
    Nesten all lyd på BD er i lydcodec (DTS HD , Dolby ThrueHD osv)
    Dette er pcm multikanals lyd som blir encodet (pakket inn til et lydcodec) av disc produsenter for å ta mindre plass osv som (bitsreames) til en reciver som da decoder lyden .

(ulike codec gir forskjellig komprimering , noen uten tap , andre med tap , størelse lydfil på disc vil variere ut fra codec som brukes)

Det som skjer når man bitstreamer er at disse codec sendes urørt til en reciver som kan decode de (pakke de opp til multikanals PCM igjen)

Har ikke reciver decodingsmulighet til xxxx codec vil spilleren måtte decode lyden til multikanals pcm og sende til reciver

har ikke reciver decoder for et codec (feks dts hd ma) og heller ikke BD spiller har decoder for dts hd ma så vil Core velges (DTS Core)........leser du om bd lydformater jeg lenket til lengere opp (( Blu-ray and HD DVD Audio Explained ))vil du lese om core på DTS HD / DTS HD MA
    (Samme gjelder Dolby (digital+/thruehd) men her har man ingen core men vanlig ac3 velges)

Er ikke lyd på disc i codec ligger det som ren multikanals pcm
    (ikke pakket inn for å bli mindre uten tap eller med tap men ren master lyd...tar stor plass på disc)

Reencode DTS vil vel si at ønsker man å blande hovedlyd (selve filmlyden) med kommentatorspor , andre lydutvidelser (sekundærlyd) må hovedlyden decodec i bd spiller , så blandes med annen lyd , for så encodes tilbake til DTS lydcodec for så kunne bitstreames
    (å blande hovedlyd og sekundærlyd å gi det ut som DTS igjen vil tilsi at kvaliteten er veldig redusert)

Vanlig ved HDMI der man blander hovedlyd med sekundærlyd er at dette blandes i en BD spiller til multikanals PCM , hovedlyden vil bli litt redusert men totalreultatet blir mye bedre en reencode til dts...om Techsonic har mulighet til dette ? ikke lett å se ut fra manual

Hva heter reciveren din siden du mener du bare kan mota/avspille PCM 5.1 eller PCM stereo

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halcro SSP220, en surround forforsterker.
    Den kan ikke decode HD-lyd formatene. Noe som er latterlig for den prisen den koster. Heller ikke rom korrigering. Men jeg skaffet den mest for dens lyd egenskaper, noe som er vanskelig å slå av andre recievere/forsterkere.

Ellers takk HYGEN for en oppsumering og svar!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Halcro SSP220, en surround forforsterker.
    Den kan ikke decode HD-lyd formatene. Noe som er latterlig for den prisen den koster. Heller ikke rom korrigering. Men jeg skaffet den mest for dens lyd egenskaper, noe som er vanskelig å slå av andre recievere/forsterkere.

Ellers takk HYGEN for en oppsumering og svar!

ok
    Er heller ikke mange BD spillere som har romkorrigering for PCM lyden men noen få er det. (feks Denon og kanskje Samsung om jeg ikke husker feil)
    om du mener du kanskje burde ha det for å få satt avstander osv
    + feks en Denon vil sikkert kunne levere en bedre PCM lyd sånn lydmessig

en brukt Denon får man ganske billig å da får man (hvertfall med enkelte modeller)
    innstilling til LPCM/multikanals lyd i PCM
    Høytalere (store/små)
    Kanal volum ( db justering for alle kanaler)
    Delay/avstand (stille inn avstand til hver enkelt av alle høytalere)
    om man får satt inn delefrekvens / crossover på LPCM er jeg ikke sikker på eller om høytalere store / små (fixed delefrekvens) ? 80 til 120 hz vil jeg tro er eneste valg for å deligere dypbass fra kanaler å blande med LFE
    Ble mye Denon dette men er en av få som kan dekke opp manglende Multikanals PCM innstillinger om man ikke har det i reciver/prosessor

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av harman/kardon

Ser for meg det er forskjell mellom produkt til produkt hva som funker best av overføring.

Lukter ferdigpoppet popkorn allerede... Dette er diskutert før! Har ikke satt meg så veldig godt inn i dette, da det er et "ikke tema" for best mulig signalføring.

Dekodingen følger en fastsatt algoritme. Om denne algoritmen blir kjørt i signalkilden eller i en reciever er likegyldig. Vi snakker om signaler i ett digitalt domene, og da er det heldigvis slik at enten er det lyd, eller ikke.
    Skjer det en feil i dekodingen, eller det er hakk i plata, da vet vi alle hva som skjer. Her kan noen med digitalteknikk komme med utfyllinger.

Dette kan enkelt testes med å rippe en DVD / BD og konvertere lydsporet til PCM eller FLAC for så å ta en test. PCM er vel å foretrekke for å være på den sikre siden.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Decodingen er lik (med unntak at reciver takler utvidelser å bd spiller ikke)
    feks DTS ES (6.1) vil en reciver decode til 6.1 lyd , bd spiller decoder den til 5.1

overføring fra spiller til reciver og motak i reciver er ikke lik
    Bitstream HDMI hd lyd vil komme til reciver 100%
    (decodes , feikorrigeringer gjøres ved hjelp av buffer til en 100% kopi av multichannel pcm slik den var før den ble encodet til codec)
    Lydcodec decodet i spiller til multichannel PCM overført påvirkes av PCM (digital støy , klokke) og motak av PCM reciver.(pcm motak kan variere)
    Resampling er nevnt som noe som kan skje under PCM transporten
    unntak kan være feks Pioneer med PQLS jitter fri overføring (2.0 pcm / 7.1 pcm)

Om man hører forskjell ?
    Tror neppe man hører kvalitetsforskjell men mange målinger viser at LPCM er noen få db lavere en bitstream lyd å det vil høres
    (er neppe decoder som booster forskjellen i reciver men pcm som er ørlite redusert ut fra bd spiller)
    (dette er jo volum men heller ingen + for LPCM)
    Fordel med LPCM er om man ønsker å blande primær og sekundær lyd
    (legge til komentatorspor til hovedlyden osv)
    Ren BD spilling med vanlig lyd (ublandet) er bitstream codec beste valg for garantert best lyd

Tror de fleste opplever lyden ganske likt
    men
    noen må være obs på LPCM (multichannel PCM) lyd
    da enkelte eldre recivere ikke har boost for lfe , ikke har romkorrigering for LPCM osv (men da har de skjelden decodingsmulighet til hd lyd)
    (men dette er da ikke bd spilleren decoder men reciver sin manglende evne til å behandle multichannel pcm lyden slik den bør/skal)

Forskjeller har blitt duskutert x antall ganger
    Ingen blir vel direkte enig men at forskjeller er små er sikkert å da hovedsakelig volum å ikke kvalitet

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •