Bitstream vs. pcm - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 29 av 29
    Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Vi forholder oss vel til det som er målbart, eller aller helst hørbart?

Jitter kan tilføres hvor som helst i en digital krets. Også internt i en reciever.

Klokkesync er et "ikke tema", med tanke på dagens komponenter i en digital AV-krets. Dette er ett opphetset område, og er for meg likestilt med en kabeldebatt om digitale signalkabler.

Det at signalet resamples vil ikke si at det dermed låter verre, tvert om kan det øke dynamikken...

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Normalt bør ikke valg være problem

Har man mulighet til både motak av bitstream og multichannel pcm
    velger man bitstream

har man bare valg til motak av multichannel pcm så motar man det

Kjøper man nytt så selges hovedsakelig motakere (recivere) for både bitstream og multichannel pcm i en motaker å da kan man velge
    (tror neppe noen med viten velger multichannel pcm fremfor bitstream med mindre ønsket er å blande hovedlyd med sekundærlyd)

Selve debatten rundt best kommer vel hovedsakelig fra ps3 og begrensningen den hadde til bare multichannel pcm der ps3 eiere på død og liv skulle likestille hvor man decoder i forhold til de som kunne gjøre dette i reciver.
    (nå kan jo ps3 bitstreame også)

Bitstream er utvilsom beste valg
    multichannel pcm har vel ingen andre fordeler en blanding av lyd

Intermediate amazon1969 sin avatar
    Medlem siden
    May 2007
    Poster
    569
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Har man mulighet til både motak av bitstream og multichannel pcm
    velger man bitstream
    Det har ingen betydning for lydkvaliteten hvor man dekoder de nye HD-formatene, er vel heller mer riktig å si... Det er mer praktiskt med dekoding i reciever med tanke på lydnivåer og "settings". Så helt klart er det jo å foretrekke dekodingen i reciever. Men det er viktig å poengtere at man får utnyttet HD-lyd fullt ut med en prosessor / forforsterker som kun støtter PCM.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med de aller fleste bd spillere blir det samme hvor decoding skjer
    (mange spillere som er solgt har bare 5.1 pcm ut å ikke 7.1 å da blir det langt fra det samme)

HD lyd har ingen utvidelsescodec så slik blir decoding hvor det samme men avspiller man DVD som har utvidelsescodec er det bare reciver som takler det å ikke bd spiller.

Praktisk er bitstream enklest ja(den har både idiot garanti + forenkler bruk av lyd)

Om noen få år er gamle recivere byttet , prosessorer har hd decodere
    Da blir hvem er best diskusjonen borte
    å vi bitstreamer

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    ok
    Er heller ikke mange BD spillere som har romkorrigering for PCM lyden men noen få er det. (feks Denon og kanskje Samsung om jeg ikke husker feil)
    om du mener du kanskje burde ha det for å få satt avstander osv
    + feks en Denon vil sikkert kunne levere en bedre PCM lyd sånn lydmessig

en brukt Denon får man ganske billig å da får man (hvertfall med enkelte modeller)
    innstilling til LPCM/multikanals lyd i PCM
    Høytalere (store/små)
    Kanal volum ( db justering for alle kanaler)
    Delay/avstand (stille inn avstand til hver enkelt av alle høytalere)
    om man får satt inn delefrekvens / crossover på LPCM er jeg ikke sikker på eller om høytalere store / små (fixed delefrekvens) ? 80 til 120 hz vil jeg tro er eneste valg for å deligere dypbass fra kanaler å blande med LFE
    Ble mye Denon dette men er en av få som kan dekke opp manglende Multikanals PCM innstillinger om man ikke har det i reciver/prosessor
    Halcro støtter MPCM, hvis det hjelper noe...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Martin Logan
    Halcro støtter MPCM, hvis det hjelper noe...
    LPCM og MPCM er det samme på en måte sånn enkelt
    LPCM -----Linear Pulse Code Modulation trenger ikke være mere en 2 kanaler men kan være opptil 8 kanaler.
    LPCM er mest brukt å da angitt antall kanaler ofte (feks en reciver takler LPCM 7.1) men mange bruker M (multi) PCM for å indikere at det er flerkanals PCM det gjelder å kaller det multichannel pcm

sånn ekstremt
    MLPCM

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    587
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Halcro`n min takler opptil 7.1 system.
    Eneste minusen er at den ikke dekoder HD-standardene.
    Men som tidligere svar jeg har lest nå, spiller det ikke så mye stor rolle om det blir dekodet i spiller eller reciever.
    Og sånn jeg har forstått det fra deg HYGEN så blir "HD-lyden" kodet om til PCM (etter min instilling i spiller) (LPCM/MPCM) som min reciever støtter og gjør det til analogt signal til høytalere. Dermed for jeg nytet HD-lyden.
    har jeg forstått deg rett da?
    TUSEN TAKK FOR HJELPEN FORRESTEN HYGEN!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyden blir decodet til PCM ja (flerkanals) i BD spiller når du har satt den til PCM 5.1
    PCM (multikanalslyden) blir så digital til analog covertert i din prosessor.

Hva som skjer når du avspiller disc med DTS HD MA (som din bd spiller ikke decoder) er jeg ikke helt sikker på (er ikke godt forklart i manual)

normalt i en bd spiller som ikke decoder et DTS HD MA codec vil DTS Core velges istedenfor (DTS med max bitrate 1536 kbps)
    dvs bedre DTS en de fleste dvd filmer da veldig få dvd disc har DTS 1536 kbps

Du må nesten vente til du avspiller en disc med DTS HD MA en dag for å se/høre hva du får av lyd.
    Mest trolig blir DTS core valgt , om den så blir decodet til PCM 5.1 ved en PCM 5.1 innstilling ?
    eller om lyden blir bitstreamet selv med PCM 5.1 innstilling i bd spiller eller om du må skifte til bitstream innstilling for DTS core

Er jo endel brukere her på av som har samme spiller som deg men har aldri fått med meg hva de har fått som lyd ut istedenfor DTS HD MA med ulike innstillinger i spilleren

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det ikke har vært mye aktivitet her det siste året, så det betyr muligens at det kun er jeg som fortsatt er litt usikker.. 8)
    Argumentene på litt "eldre" modeller, var meg forstått, at hadde du en spiller som ikke kunne avkode signalet, valgte man helst bitstream for å overlate jobben til receiver. Hadde man en receiver som ikke avkodet, valgte man PCM.. Men hvis både spiller og receiver kan avkode de siste formatene, er det da fritt fram for hva man velger? Ingen forskjell, bortsett fra at at Bitstream kan virke høyere i volum? Hvis det er av betydning, kjører jeg HDMI, og begge komponenter skal støtte de siste formatene som brukes på BD i dag..

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •