24Hz eller 50Hz? LG BD390 på Panasonic 58" plasma

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

24Hz eller 50Hz? LG BD390 på Panasonic 58" plasma

1) Har akkurat fått min nye LG BD390 i hus. Under innstillinger på denne kan jeg velge 24Hz eller 50Hz på "1080p Display Mode". Den sto på 50Hz, men skal jeg sette den på 24Hz siden tv'en støtter sånn 24p avspilling?
    Må bare innrømme at jeg er helt grønn på dette

2) På "HDMI Color Setting" kan jeg velge mellom "YCbCr" eller "RGB". Dette kan jeg heller ingenting om Va er normalt å sette her?

3) Å siden jeg først er igang med mine nybegynner spørsmål: På "TV Aspect Ratio" kan jeg velge mellom "16:9 Original" eller "16:9 Full". Tidligere har jeg jo bare hatt ett 16:9 valg. Va skal jeg velge her?

Tv'en er en Panasonic 58" PZ800

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av txd1979
    1) Har akkurat fått min nye LG BD390 i hus. Under innstillinger på denne kan jeg velge 24Hz eller 50Hz på "1080p Display Mode". Den sto på 50Hz, men skal jeg sette den på 24Hz siden tv'en støtter sånn 24p avspilling?
    Må bare innrømme at jeg er helt grønn på dette
    Sett 24Hz du, så får du den jevneste og mest riktige avspillingen av filmene dine.

2) På "HDMI Color Setting" kan jeg velge mellom "YCbCr" eller "RGB". Dette kan jeg heller ingenting om Va er normalt å sette her?
    Prøv begge deler og se hva som er best. Det er ikke 100% sikkert at TVen din støtter RGB direkte, men det finner du fort ut. Forskjellene vil uansett ikke være store. Det er vel kanskje ikke så mye vits å bli for teknisk her?

3) Å siden jeg først er igang med mine nybegynner spørsmål: På "TV Aspect Ratio" kan jeg velge mellom "16:9 Original" eller "16:9 Full". Tidligere har jeg jo bare hatt ett 16:9 valg. Va skal jeg velge her?
    Jeg er litt usikker på hva som er forskjellen på disse, men jeg vil tro at førstnevnte viser bildet i den oppløsningendet er. Det vil si at dersom du sender inn et PAL TV signal, som har lavere oppløsning enn oppløsningen på TVen din, blir bildet bare en liten rute i senter av skjermen.
    Velger du "16:9 full" vil TVen uansett skalere opp slik at bildet fyller skjermen. Med blu-ray og andre full-HD kilder vil det ikke være forskjell, men med signaler som har lavere oppløsning vil det bli slik som jeg beskrev.

Tv'en er en Panasonic 58" PZ800[/QUOTE]

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Man må huske på en ting her! 24 Hz er kun til blu ray eller hvis kildematerialet har 24 Hz. Liten vits å kjøre 24 Hz på TV sendinger.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Andreas21
    Man må huske på en ting her! 24 Hz er kun til blu ray eller hvis kildematerialet har 24 Hz. Liten vits å kjøre 24 Hz på TV sendinger.:-D
    Men man kjører da ikke TV-sendinger gjennom blu-ray spilleren?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Sett 24Hz du, så får du den jevneste og mest riktige avspillingen av filmene dine.
    Er det egentlig noe poeng å sette blu-ray spilleren til 1080p/24 hvis TV-en står på 1080p/50 ? Vil ikke TV-en da automatisk prøve å kompensere for de manglende bildene som kommer fra blu-ray spilleren?

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Men man kjører da ikke TV-sendinger gjennom blu-ray spilleren?
    Sorry! Blingset litt!:-D Leste Panasonic plasma og overså helt LG BDP...
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Expert AndersT2 sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,463
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    1)
    Sett den til "YCbCr" eller Component som det også kalles. Det er dette fargespekteret som ligger på både DVD og BD platene.

Sitat Opprinnelig postet av snorreh
    Er det egentlig noe poeng å sette blu-ray spilleren til 1080p/24 hvis TV-en står på 1080p/50 ? Vil ikke TV-en da automatisk prøve å kompensere for de manglende bildene som kommer fra blu-ray spilleren?
    Det kommer helt ann på TVen. Mange TVer greier å vise 24 bilder i sekundet, og dermed ikke kompanserer opp mot 50 Hz. De fleste nye gjør dette. En eldre 24Hz Tv kan nok kompansere opp.

Personlig så liker jeg 24Hz bildet slik at jeg heller ikke bruker interpolering for å få opp frekvensen (såkalt 100Hz). Hvis TVen din har dette, noen den nok har, så test om du liker det eller ikke. For meg blir film bildene altfor videoaktige ut.

Men husk en viktig ting med å sette BD spilleren til 24Hz. Hva gjør den da med DVD bildet? Noen sender det da automatisk ut i 1080p/50. Mens andre spilleren omgjør DVD til 24Hz, og de fleste har ikke ett altfor bra resultat der (litt for mye hakking osv). Lest dette nøye i manualen. Hvis den omgjør til 24Hz, og skaper hakking så må du bytte hver gang du bytter format. Noe de fleste ikke liker å gjøre.

Omgjør den ikke så får du det beste av 2 verdener.

Personlig så er jeg så heldig at min spiller lar meg velge om jeg skal ha på 24Hz på DVD eller ikke. Har ikke sett noen andre spillere tillate det enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    87
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tusen takk for svar til alle sammen