DENON DBP-2010 Blurayspiller

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 16 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 304
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DENON DBP-2010 Blurayspiller

Jeg tenkte det kunne være greit med en egen tråd for denne spilleren. Denne spilleren er allerede ute på markedet. Derfor er det greit å beholde den gamle Denon tråden til Denon 4010U og DVDA1U..

Selv er jeg meget fornøyd med denne spilleren, den er solid bygget og bra på bluray, dvd og cd. Den har også støtte for Profil2.

Som blurayspiller er den ment å konkurrere med Oppo83 og Pioneer51, 52

Fra brukertester kommer den ganske jevnt ut med Oppo83 og Pioneer51 på bildekvalitet.
    Forskjellen mellom denne og Oppo83 er at Oppo83 skalerer litt bedre og har mer avanserte bildejusteringsmuligheter. Begge har bildeprosessor fra ABT, Oppo har ABT2010 og Denon bruker ABT1030.

Denon går for å ha bedre lyd enn Oppo, det gjelder forøvrig Marantz sin nye blurayspiller også...

Det er det jeg har fått med meg iallefall.

Dvd bildet på Denon2010 ligner Oppos tidligere dvd spiller som jeg har sett. Disse har også samme prosessor. Denon har bedre kontrast og fargegrad.

Detaljene på dvd er også meget bra, og dvd bildet har et film-alike bilde mht farger.

På Denon rangstigen for spillere som er ute nå, så ligger den et sted mellom Denon2500 og Denon3800.

Den har ikke balanserte utganger som Denon3800, men som dere ser ut ifra produktinfo har de nesten like sterke DACs.

Greit å ha et sted der man kan diskutere tekniske ting som bildeinnstillinger, lydinnstillinger og kvalitet på bilde og lyd. Ikke minst greit å vite når det kommer flere firmwares på nett.

Som Cons kunne kanskje bluray startet enda raskere. (Java)

Spilleren er allikevel raskere enn forrige modeller pga større java disk, hurtigheten er nå
    avansert til "middels". Spilleren er nå ifølge målinger ca like rask som Sony og Panasonics spillere fram til BDmeny.

Noise red. til Dvd er dessuten fortsatt kun 3 hakk.
    På enkelte dårlige dvder kunne det vært greit med mer.

Dvd kan heller ikke tvinge 24, det er det vist foreløpig bare bluray som kan vise..

Har lagt ved et par bilder av spilleren..

Legger også ved to linker fra AVS
    Official: Denon DBP-2010CI Blu-ray Player - AVS Forum
    Blu Ray Player Synthetic and Real World Tests Comparisons - AVS Forum

(bildene er fra nett, har kun mobilkamera selv)

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på om dette blir den neste blurayspilleren min 8)

Så du mener denne er hakket kvassere enn 2500..........?

Expert Hellnoob sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    2500BT er jo kun et drev, med kun basic videoprosessering, så jeg skjønner ikke hvorfor flere skryter av hvor bra bilder den gir (den bruker typisk videoprosessoren i mottakeren, dvs. enten receiver eller TV/PJ).

Fra Hifiklubben:

"Hvis du velger å anskaffe DVD-2500BT før en matchende forsterker kan du fortsatt få lyd og bilde via HDMI-utgangen. Spilleren er nemlig utstyrt med en helt enkel audio/video-prosessor, som kan levere et helt greit resultat mens du venter på å få en fullt utstyrt forsterker/receiver hjem i stua. Når det skjer kan du til gjengjeld forvente deg enestående prestasjoner."

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Lurer på om dette blir den neste blurayspilleren min 8)

Så du mener denne er hakket kvassere enn 2500..........?

Den har mye bedre bildebrikke og selvfølgelig mye bedre lyd.
    Forgylte innganger og mulighet for 7.1 ut.

2500 var en tung og solid transport, men 2010 har sef mye bedre specs./innhold og muligheter...

Lydkvaliteten i 2010 er rett og slett herlig til å være en blurayspiller, Særlig pure direct til Yamaha1900.
    Bildebrikke med dvd og bluraydel er også meget bra.

Denon er også kjent for å være bra på bitstream, de har blandt annet utviklet Denonlink.(ikke på denne spilleren)
    Det gjør at de også har god kunnskap om hvordan man feks unngår "jitterstøy".

Jeg mener bestemt at Denon spillerne er bedre i bitstream enn andre bdspillere, så får heller folk steine meg hvor mye de vil.... 8)

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Hellnoob
    2500BT er jo kun et drev, med kun basic videoprosessering, så jeg skjønner ikke hvorfor flere skryter av hvor bra bilder den gir (den bruker typisk videoprosessoren i mottakeren, dvs. enten receiver eller TV/PJ).

Fra Hifiklubben:

"Hvis du velger å anskaffe DVD-2500BT før en matchende forsterker kan du fortsatt få lyd og bilde via HDMI-utgangen. Spilleren er nemlig utstyrt med en helt enkel audio/video-prosessor, som kan levere et helt greit resultat mens du venter på å få en fullt utstyrt forsterker/receiver hjem i stua. Når det skjer kan du til gjengjeld forvente deg enestående prestasjoner."
    2500 har vunnet flere priser verden over, bildedelen og drevet er også en meget bra kilde for bluray..

Tyngden og størrelsen på spilleren sier også sitt.
    Mange som har vært fornøyd med DVD-2500 som bluray transport.
    Det den har fått kritikk for er vel at den har vært litt langsom og dyr...

Det er også riktig å plassere den mellom 2500 og 3800 fordi det er disse Denon spillerne som idag selges.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Danke:

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er årsaken til at DBP-2010 kobles med noe som ser ut som en AVR-2310 i markedsføringen fra Denons side? Kommer det en "bedre" versjon for "bedre" receivere?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    @ Danke:

Det var kjapt. :-D

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Det var kjapt. :-D
    Ja, det er min quick response hver gang jeg ser bitstreamingkvalitetspåstander ;-)

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva er årsaken til at DBP-2010 kobles med noe som ser ut som en AVR-2310 i markedsføringen fra Denons side? Kommer det en "bedre" versjon for "bedre" receivere?

Hellnoob goes way OT

Vel, skal jeg gjette markdedsføring ut fra et bilde??? 8)

Det er de nyeste spillerne.. og derfor står de oppå hverandre fordi det ser estetisk bra ut, eller skal det kanskje se ut som de har sex??
    Dessuten er det 3310 den lanseres sammen med, de har tilogmed vunnet meget bra omtale.

Hvem vet ellers, dessuten er det HIFI-klubbens markedsføring og bilder,
    ikke Denons..

Det er de spillerne de har til salgs nå.

Det kommer forøvrig to nye spillere til (som nevnt i trådens start), universalspilleren 4010 og den mer high end A1..

Såvidt meg bekjent kommer lyddelen til 4010 å ligne ganske mye på den som 2010 har, minus SACD og DVDaudio og Link på 2010. 4010 har dessuten også AL24 prosessering.

4010 har Dlink også så den passer nok bra sammen med en forsterker med Dlink....

Men det kan du spørre om i kommende Denon spillere tråden,
    dette er en tråd for 2010 derav navnet på tråden....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det er min quick response hver gang jeg ser bitstreamingkvalitetspåstander ;-)
    Det er jo faktisk noen som tror at lyd gjennom bitstream blir behandlet akkurat på lik måte, selvom det er helt forskjellig drev og kabling i elektronikken.

De må sef fortsatt få lov til å tro dette hvor mye de vil... selvom dette så å si er motbevist for lengst. Stikkord, tid og Jitter.

8)

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hvordan 2010 står seg i en test, den har nemlig fått god respons over hele linjen i utlandet....

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Vil bare legge til at jeg synes dette er jævlig komisk at dette kommer fra Hellnoob som fortsatt kjører bluray via PS3...

Ikke noe vondt om PS3, men sikkert noen som ser poenget mitt også mht lyd..

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil bare legge til at jeg synes dette er jævlig komisk at dette kommer fra Hellnoob som fortsatt kjører bluray via PS3...

Ikke noe vondt om PS3, men sikkert noen som ser poenget mitt også mht lyd..
    [OT]

For ordens skyld: Ikke fortsatt - tilbake til. Har bitstreamet i kjellerkinoen også, fra forskjellige kilder til Denon AVR-4308, og min konklusjon er at jeg ikke hører forskjell. Og for tiden bitstreamer jeg fra PS3 Slim og superBlu til AVR-4308 i stuekinoen.

Bitstream versus intern dekoding tar etterhvert form av en kabeldebatt, så her er et av mine innlegg i en annen tråd:

"Denne er interessant, ikke så mye for selve artikkelen, men pga. en del meget kloke kommentarer under (og en del sinnsyke, som alltid på nettet :-)):

:arrow: LPCM is not always equal to bitstream

Hvis noen hører forskjell (mellom bitstreaming og intern dekoding) og ønsker å gjøre noe med det - vær så god! Det er ingenting galt med det. Jeg hører det ikke, og slipper derfor en del produktjakting og utgifter.

Sitat fra en kommentar i linken over (min utheving):
    "For all of these people who claim that they can hear "better" sound using bitstream output from a stand-alone player vs. the LPCM output from a PS3...
    I wonder how many simply pressed "automatic" during the Audio Setup for the PS3.
    Or how many were using a Warner disc to test the sound and forgot to go into the disc's menu to switch to the TrueHD soundtrack.
    Or how many fully level matched the bitstream output to the LPCM output.
    Or how many fully checked to see whether bass management and room correction and DSP were active with one, but not the other.
    In other words, there are a plethora of reasons - other than an ACTUAL quality difference - why someone might hear a difference between bitstream output and LPCM output from a PS3.
    And Lord knows - if you WANT to hear a difference (either way), you are pretty much guaranteed to hear one - whether a difference actually exists or not!""

Det samme gjelder naturligvis grad av kvalitet i bitstreaming...

Og hvis det er bevist forskjeller som du sier, trenger du ikke mene noe om forskjeller (som du gjør i sitatet under) - du kan bare legge frem bevisene.

Jeg mener bestemt at Denon spillerne er bedre i bitstream enn andre bdspillere, så får heller folk steine meg hvor mye de vil....
    [/OT]

EDIT: leste flere innlegg og kom med kommentarer nederst i innlegget.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    [OT]

For ordens skyld: Ikke fortsatt - tilbake til. Har bitstreamet i kjellerkinoen også, fra forskjellige kilder til Denon AVR-4308, og min konklusjon er at jeg ikke hører forskjell. Og for tiden bitstreamer jeg fra PS3 Slim og superBlu til AVR-4308 i stuekinoen.

Bitstream versus intern dekoding tar etterhvert form av en kabeldebatt, så her er et av mine innlegg i en annen tråd:

"Denne er interessant, ikke så mye for selve artikkelen, men pga. en del meget kloke kommentarer under (og en del sinnsyke, som alltid på nettet :-)):

:arrow: LPCM is not always equal to bitstream

Hvis noen hører forskjell (mellom bitstreaming og intern dekoding) og ønsker å gjøre noe med det - vær så god! Det er ingenting galt med det. Jeg hører det ikke, og slipper derfor en del produktjakting og utgifter.

Sitat fra en kommentar i linken over (min utheving):
    "For all of these people who claim that they can hear "better" sound using bitstream output from a stand-alone player vs. the LPCM output from a PS3...
    I wonder how many simply pressed "automatic" during the Audio Setup for the PS3.
    Or how many were using a Warner disc to test the sound and forgot to go into the disc's menu to switch to the TrueHD soundtrack.
    Or how many fully level matched the bitstream output to the LPCM output.
    Or how many fully checked to see whether bass management and room correction and DSP were active with one, but not the other.
    In other words, there are a plethora of reasons - other than an ACTUAL quality difference - why someone might hear a difference between bitstream output and LPCM output from a PS3.
    And Lord knows - if you WANT to hear a difference (either way), you are pretty much guaranteed to hear one - whether a difference actually exists or not!""

[/OT]
    Åhh, den er gammel... og så typisk..

Dersom noen våger å påstå at de hører forskjell mellom et tvspill og en dedikert blurayspiller så MÅ det sef være pga at ledningen sitter feil i, eller at innstillingene er feil. For de som mener dette og hører forskjell på film eller musikk de har hørt gang på gang er sef så teite at all forskjell må tilskrives deres egen dumhet...

Javel, tro på det du så lever du lykkelig i uvitenheten...

Neida, tror sikkert at PS3 funker helt greit som surround og til musikk, du har jo fett nok oppsett også virker det som. PS3 slim kan sende bitstream etc..

Jeg velger allikevel å mene at lyden på PS3 og Denon er forskjellig. Lyden på Denon har også forskjellig lyd enn alle andre bd spillere jeg har hatt. Klangen er forskjellig i en forskjellig spiller... Yess it is.

En annen ting denne 2010 har er også dedikerte Dacs.. den fungerer meget bra som CD spiller også. Dessuten slår den PS3 med soleklar margin på DVD.

Forskjellige preferanser er greit det, men PS3 slik jeg har forstått funker kun greit til BD og spill og det holder ikke for mitt bruk.
    For alt jeg vet så kan musikk bitstream fra PS3 være bra, jeg har ikke PS3 selv så jeg har ikke noe belegg for å mene noe om PS3s musikkavspilling.

Men Samung1500 og 2500 var ikke like bra på digital avspilling av lyd som Denon, det var min erfaring med flere modeller.

Snart blir man vel steinet også om man påstår at kaffetrakterne og støvsugerne ikke spiller like bra musikk bitstream...
    Spøk til side..

Ja, det er digitalt og det er ikke store forskjeller på de fleste spillere..
    men drev, stabilitet og jitter det er iallefall ting som finnes på veien før signalet er framme.

Derfor blir nok ikke dette det samme som en kabeldebatt.

Dessuten er det sef Xbox360 som gjelder til spill... :-P 8)

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå ble det veldig mye OT her...........

Spennende at du mener at 2010 er en bedre spiller enn 2500. Prisen er jo hyggelig ettersom den er noe mer enn en transporter.
    Det kommer vel noen tester av den etterhvert. Har ikke fått med meg noen enda.

Ellers kan jo 4010 også være noe å vente på, men den havner nok på godt over 10k.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Og hvis det er bevist forskjeller som du sier, trenger du ikke mene noe om forskjeller (som du gjør i sitatet under) - du kan bare legge frem bevisene.

EDIT: leste flere innlegg og kom med kommentarer nederst i innlegget.
    I Denon2010 tråden til AVS forum øverst er det linket til eksperter som mener at lyden kan være forskjellig i bitstream, særlig JITTER problematikken burde ikke være ukjente for noen.
    Dette går litt mer i dybden enn kammeraten din på nett som dro en "morsom" spøk om bass management og DRC....

Men jeg gidder ikke sette igang en diskusjon på et så omstridt tema, vi får bare slå oss til ro med at vi har forskjellig mening. Jeg er forøvrig strålende fornøyd med lyden i denne spilleren. 8)

Det fete anlegget du har spiller vel bra uansett hva du kobler til det tenker jeg.. bitstream eller Mp3 spiller vel like bra der som alt annet tenker jeg.....

Kanskje derfor du ikke hører forskjell? 8)

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    5,851
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg velger allikevel å mene at lyden på PS3 og Denon er forskjellig. Lyden på Denon har også forskjellig lyd enn alle andre bd spillere jeg har hatt. Klangen er forskjellig i en forskjellig spiller...
    Jeg håper vi fortsatt snakker om bitstreaming eller LPCM her, dvs. digital overføring av lydsignaler til en receiver eller prosessor? For det er det jeg snakker om.

Har du en annen klang og forskjellig lyd på digitale signaler fra Denon-spilleren, eller har du gått over til å snakke om lyden fra analogutgangene (som vel aldri var et tema)?

Jeg bruker DACene i SP32 til både musikk og film - ikke PS3s eller SB Duets DACer.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kriller
    Nå ble det veldig mye OT her...........

Spennende at du mener at 2010 er en bedre spiller enn 2500. Prisen er jo hyggelig ettersom den er noe mer enn en transporter.
    Det kommer vel noen tester av den etterhvert. Har ikke fått med meg noen enda.

Ellers kan jo 4010 også være noe å vente på, men den havner nok på godt over 10k.
    Korrekt meg om jeg har feil, men jeg tror 4010 havner på et sted mellom 18000-20.000. Iallefall i følge pund og dollar prisene...

SACD 24processering og DVDaudio koster nok litt.

Ser ut som den har nesten det samme chassisutførelse som 2010 og 1610.. 4010 er litt høyere.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg håper vi fortsatt snakker om bitstreaming eller LPCM her, dvs. digital overføring av lydsignaler til en receiver eller prosessor? For det er det jeg snakker om.

Har du en annen klang og forskjellig lyd på digitale signaler fra Denon-spilleren, eller har du gått over til å snakke om lyden fra analogutgangene (som vel aldri var et tema)?

Jeg bruker DACene i SP32 til både musikk og film - ikke PS3s eller SB Duets DACer.
    Jeg hører meget godt forskjell på Samsung bluray og Denon.. jeg byttet ut Samsungen mest pga dette.

Jeg byttet mellom Denon1940, Denon1800, Samsung1500 og samsung2500.
    Lyden på dvd og bd fra Samsung var mye mer spinkel og uklar enn denon spillerne i HDMI.

På blurayfilmen "I am Legend" var forskjellen svært hørbar mellom 2500 og 1800. Samsung hadde lyd men ikke så detaljert og klart i det små på lave nivåer, måtte Watte opp mer enn det som var bra for at lyden med skulle bli like fullstendig og detaljert som Denon sin. Jeg snakker da om vind, fuglekvitter, løvblad etc.

Denon over Samsung på bitstream med bluray er ikke akkurat noe nytt..
    Her har du to blandt veldig mange...

Originally Posted by sbradley02
    -One item I don't see much discussed is the quality of audio over HDMI. My Samsung died after 5 months (and with 90 days labor it is probably a boat anchor now). Replaced it with the 2010 and audio is substantially better, especially with CDs. I use HDMI output only for audio.

Benchmark test Denon1800 Herfra Page 4: Denon DVD-1800BD Blu-ray Player In Use - Page 4 Secrets of Home Theater and High Fidelity

-The 1800 reproduced the first scene of the movie perfectly, with fantastic bass. When the bank manager takes matters into his own hands and starts firing at the robbers with a pump-action shotgun, I just had to smile, as the blasts sounded so incredibly realistic. In fact, I greatly preferred the audio quality of the 1800 to my reference Samsung player, as the 1800 offered a noticeably smoother sound. I know that many people firmly believe that “bits are bits” when it comes to digital audio, and that all components should sound the same, but via HDMI, my reference Samsung is actually a bit thin and harsh sounding compared to the 1800. This was particularly evident with stereo playback.

-The Denon sounded noticeably better with CDs via HDMI than my Samsung, again offering a much more balanced sound. Detail retrieval was excellent, without edging towards the bright or harsh side of things. I also spent a bit of time using the 1800 with its Burr-Brown powered two-channel stereo outputs and was pleasantly surprised by its sound quality as an analog two-channel device. If your Blu-ray player will spend a lot of time spinning CDs, the 1800 could be a very good choice.

-Hva som er årsaken vet jeg ikke helt, det kan sef ha noe med volumnivåer å gjøre. Min antagelse er at lyden var mer klar og detaljert i Denon spillerne fordi de har bedre erfaring med digital overføring av lyd... men det er bare en liten teori jeg har. DRC var av og ledningene satt nemlig riktig i..

Du kan jo mene hva du vil, spillerne oppførte seg annerledes... Jitter har du sikkert også hørt om, videre skal jo lyden avspilles også???

Det er ikke en liten mulighet for at du med alle dine dacs og utstyr ikke hører noen forskjell nettopp fordi anlegget ditt sminker over dette...

Anyways, jeg hører forskjell, det er også mange andre som hører forskjell. Da kan det vel hende at det er en liten diff der? Avspilling, signalføring og alt tatt i betraktning..... ikke minst spøkelset som heter Jitter..

Side 1 av 16 1 2 3 4 5 11 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •