Kun DTS-HD MA "Essential" fra BDP-LX52 med VSX-LX52?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Kun DTS-HD MA "Essential" fra BDP-LX52 med VSX-LX52?

Hei!

Endelig har tiden kommet for å realisere drømmen om god lyd i stua. Etter mye lesing her på avforum, avsforum, lydogbilde.no og andre steder bestilte jeg en Pioneer VSX-LX52 i går, og planen var å bestille en BDP-LX52 Blu-Ray spiller som kompanjong til denne.

Men så leser jeg specs'ene én gang til, og ser at denne spilleren kun gir bitstream ut av DTS-HD MA Essential... Betyr dette at jeg ikke kan få utnytte "full" DTS-HD MA selv om recieveren jeg har valgt har støtte for dette formatet?

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Sjon
    Hei!
    Etter mye lesing her på avforum, avsforum, lydogbilde.no og andre steder bestilte jeg en Pioneer VSX-LX52 i går
    VSX LX52 på elkjøp.no da vel ? for de selger denne grisebillig i disse dager.

DTS-HD MA "Essential" er ingen lydformat på plate men en sertifisering over decoderens muligheter.

Det vil si at essential er en decoder sertifisering som er redusert i muligheter ved decoding , utviklet for billigere lisensiering å da produksjon av spillere.
    du kan lese her hva essential ikke gjør
    http://www.dts.com/DTS_Audio_Formats...Overview.aspx#

Derfor er det anbefalt ved enkelte lyder å bitstreame lyden fordi da vil reciver decode og ha mulighetene til utvidelse som essential mangler.

Selvsagt får du 100% DTS HD MA enten på ene eller andre måten
    å
    bitstreame lyden er også å anbefale fremfor decode i spiller

Essential
    In Blue-ray format, does not decode Neo: 6. In DVD format, does not decode DTS | 96 /24, DTS | ES, ES Matrix, and DTS Neo: 6
    Har ikke all verdens betydning da dette er lite brukt men som nevnt bitstream det til reciver så vil de fleste recivere støtte lydene
    (om reciver støtter disse lydene da men det gjør stort sett alle nye recivere men ikke de eldre)

DTS | Corporate | DTS, Inc. Launches a Variation of of its HD Codec Named DTS-HD Master Audio Essential

Litt forvirrende kan det bli
    De fleste avspillere med DTS HD MA Essential vil som nevnt kunne bitstreame alle utvidelser osv de ikke kan decode selv.
    Recivere er ofte oppført som støtter DTS HD MA Essential bitstream inn
    da kaller vel de DTS HD MA Essential bitstream for full støtte for uvidelsene som Essential i spiller er begrensning for.
    Recivere av nyere dato decoder eller legger til utvidelsene en Essential vil mangle men som nevnt med bitstream lyd inn.
    som feks surround format støttet av LX52
    Pioneer VSX-LX52 - www.pioneer.eu

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    10
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppdaget plutselig tilbudet på Elkjøps kanonhelg, og kastet meg på et impuls-kjøp.

Har både Prosjektor og TV (Pioneer), og har savnet en Receiver med to HDMI-utganger.

Så nå blir det overgang fra Onkyo. At jeg kan bruke felles fjernkontroll på TV og receiver blir en bonus i hvert fall kona kommer til å sette pris på.

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    VSX LX52 på elkjøp.no da vel ? for de selger denne grisebillig i disse dager.
    Stemmer, kjøpte grisebillig på elkjop.no :-D

Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Derfor er det anbefalt ved enkelte lyder å bitstreame lyden fordi da vil reciver decode og ha mulighetene til utvidelse som essential mangler.

...

De fleste avspillere med DTS HD MA Essential vil som nevnt kunne bitstreame alle utvidelser osv de ikke kan decode selv.
    Det er akurat det jeg lurer på; om BDP-LX52 kan sende bitstream av DTS-HD MA, for det står
    DTS-HD Master Audio Essential (+) - Ja (bitstrøm ut og dekoding),
    mens det på BDP-LX71 står:
    DTS-HD Master Audio (+) - Ja (bitstream output only)

Jeg tolker dette som at jeg ikke får sendt full MA til recieveren, og derfor ikke kan dekode dette her, men håper at noen kan overbevise meg om det motsatte...

Intermediate corleone sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    807
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men les hva hygen skriver da, eller les specs på Pioneer produktene, selfølgelig får du full DTS MASTER HD ved bitstream med disse produktene.
    Eller misstolker du Essential med Dts HD high resolution? Uansett så dekoder reciever alt.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    mens det på BDP-LX71 står:
    DTS-HD Master Audio (+) - Ja (bitstream output only)
    Det er fordi du leser spesifikasjonene til LX71 som er fra den gangen spilleren kom ut i salg.

LX71 kunne bare bitstreame DTS HD MA da den kom ut men fikk decoding av DTS HD MA som firmware nedlastning senere.
    Det fikk den i versjon 1.32
    her kan du se noen av oppdateringene spilleren har hatt
    http://www.pioneer.no/files/support/...tory090610.TXT
    (dette var vel i Mai/Juni 2009 engang de fikk den decodingen)

Det du henger deg opp i Sjon med Essential er egentlig at det er blitt satt et ord og en spesifikasjon på en utførelse som stort sett ikke er endret når det gjelder hva en BD spiller decoder .

Det er ikke vanlig en bd spiller decoder DTS ES riktig osv
    DTS ES er et vanlig DTS 5.1 signal der det er encodet inn et ekstra lydspor til bakhøytaleren (6.1) i DTS Codec
    ((bakhøytaler er 1 høytaler bak .også kallt center back .eller lyden kan gå mono ut til 2 bakhøytalere i et 7.1 høytaleroppsett...surround back right + left))

Det BD spilleren decoder er DD 5.1 , DTS , Dolby Digital Pluss , DTS HD , Dolby Thrue HD , DTS HD MA
    Altså helt normalt å hverken mere lyd en andre BD spillere eller mindre lyd en andre spillere.

mere lyd er som nevnt utvidelsene som da feks DTS ES som du må bitstreame fordi reciveren har decoder som decoder et DTS ES signal 100% på den måten at du får det vanlige 5.1 signalet + den ekstra kanalen bak så det helhetlig er 6.1 lyd.

Enten forklarer jeg meg for godt eller for dårlig.
    NEO 6 på Blu Ray plate er ikke noe som er brukt såvidt jeg vet
    (DTS NEO 6 er en måte man lager simmulert surround )

De andre formatene omtalt som essential ikke dekker er DVD lyd.

I surround verden har man etter mine...ord

Ekte surround (lyd i codec eller som multikanals pcm til feks 4.0 , 5.0 , 5.1 , 6.0 , 6.1 ,7.1 )

Ekte surround med utvidelse (som nevnt en hovedlyd (codec) der en utvidelse er kodet inn feks utvidelse fra 5.1 høytalere til 6.1 eller 7.1)

Ekte surround der man kan lage utvidelse (har man 7.1 høytalere men lyden bare er 5.1 kan man utvide ..utvidelsen blir en slags simmulert lyd til de ekstra kanalene men ofte bedre å lytte til så man får mere 360 graders lyd følelse )

Stereo lyd som kan simmuleres til surround enten det er 4.0 , 5.1 7,1 osv ut fra det codec man kan påvirke lyden med eller via filtrering av lyden...har jo ingen ting med ekste surround men vil gi ulik lyd i høytalere som er eneste mulighet for mange for å få en surround følelse ut av stereo lyd.........feks tv lyd , cd , mp3 osv kan simmuleres opp til 7.1)

Jeg ser ingen problem eller noe andeledes ved Essential.
    De har på en måte vært flinke til å merke spillere for å fortelle hva de ikke gjør men ordet forvirrer mange.
    Bitstream lydene til reciver å den vil ta seg av de codec som har en utvidelse å reciveren vil avspille det riktig.
    Som nevnt gjelder utvidelsene i hovedsak DVD plater å du finner neppe BD plater som har utvidelsesmulighet
    (hverfall ikke på hovedlyd sporet (det beste) men kanskje i et lydpor i lavere kvalitet på veldig få plater.

Du kan kjøpe hvem spiller du vil men får ikke mere eller mindre lyd en BDP LX52 men 52 passer og fungere godt med 52 reciver og pioneer generelt

Det er heller ingen større forskjeller fra LX 52 til feks 51FD , LX71 , LX08 men spilleren har fått mulighet til PQLS på alle kanaler (7.1) og nettverkskontakt så du får lenket den fast i telefonlinjen så den ikke stikker av.
    Absolutt en bra spiller

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2009
    Poster
    12
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utfyllende svar, Hygen :-D

Tror jeg skjønner det nå.

Bestiller LX52-spilleren, og gleder meg til å se det stå DTS-HD MSTR i displayet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for utfyllende svar, Hygen :-D

Tror jeg skjønner det nå.

Bestiller LX52-spilleren, og gleder meg til å se det stå DTS-HD MSTR i displayet.
    Det vil det helt sikkert stå.
    Manualer til begge får du lastet ned så da er det bare å fordype seg før du får det og kopler opp.

velg bruksanvisninger

Pioneer BDP-LX52 - Support & Media

Pioneer VSX-LX52 - Support & Media

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •