Noe å hente på billed kvalitet (komponent/DVI) ?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active unIQue sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    412
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Noe å hente på billed kvalitet (komponent/DVI) ?

Lurte bare på om det var noe å hente på billedkvaliteten på en plasma, ved å bytte min Denon 2200 (komponent) med en DVI kompatibel dvd spiller ? 8)

Intermediate Electra sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    3,225
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det vil eg påstå atte det er. Får du lånt deg ein dvd spelar med dvi da? So kan du teste forskjellen.

Expert kenti sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    5,417
    Takk & like
    Blogginnlegg
    1
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I tester jeg har lest skal visst DVI være bedre enn komponent (Les: skarpere). Fargegjengivelse skal visstnok være den samme. Dette gjelder på projektorer, men skulle tro det samme gjaldt for Plasmaskjermer?

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Jeg mener motsatt... Med dagens høykomprimerte DVD-kilde ligger begrensningen ikke i selve signalet (når en kommer såpass høyt i signal-kvalitet som komponent), men i båndbredden. Et "skarpere" bilde vil kreve tilsvarende videoprosessering, og en ender gjerne opp med et like "uskarpt" bilde uansett... Problemet er selvsagt at de fleste DVD-spillere og projektorer ikke tar hensyn til DVI-overføringens ekstreme skarphet, at signalet ikke behandles tilstrekkelig, og dermed fremtrer mer digitalt og faktisk gir et dårligere opplevet bilde enn via komponent.

Det er ikke uten grunn av komponentoverført D-VHS ser helt "nirvana" ut, og her tenker en ikke "se så uskarpt!", DET skal jeg love dere!

På HD-DVD, gjerne også D-VHS, er det selvsagt ikke lenger noen ulempe med DVI/HDMI overføring, men det er etter min mening først når en passerer 20 mbit at en har noen reell fordel av de nye digitale overføringene (DVD har 4-8, oftest 5-6)... Dette kan sikkert endre seg ettersom produsentene blir flinkere til å prosessere signalet tilstrekkelig (les: gjøre bilde mer uskarpt igjen), men er det noe å hige etter uansett?

Jeg hadde iallfall ikke betalt mer for en spiller med DVI i dag, men selvsagt påpasset at selve projektoren/TVen har støtte for dette, med tanke på fremtidige avspillingsmedier.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så langt jeg kjenner til, finnes det foreløpig ingen plasmaer på markedet som håndterer signalet digitalt helt frem til PDP'en (selv ikke Pioneer's HDMI modeller!). Så for plasmaskjermer er det antakelig i øyeblikket lite å hente på å gå over til DVI/HDMI hos kilden.

Om man derimot benytter en DLP projektor, er det ingen tvil om at DVI/HDMI signaloverføringen er den beste. Den saken er i grunnen ikke gjenstand for diskusjon, i alle fall ikke på et teknisk nivå.

De forbedringene som er lettest å se er bortfallet av analog støy på sub-piksel nivå (=økt skarphet), fullstendig eliminering av edge enhancement (EE) effekter som er å finne på alle analoge signaler og økt detaljgrad i bildet på grunn av en frekvens "roll-off" lik 0.

Disse forbedringene er så tydelige på en stor skjerm (70"-100"?) at jeg selv aldri kommer til å gå tilbake til et analogt komponent signal.

For best mulig resultat over DVI bør riktignok all bildebehandling (deinterlacing & skalering) skje hos kilden for å muliggjøre 10 bit prosessering da DVI er begrenset til 8-bit RGB.

Ved bruk av HDMI-HDMI kan all bildeprosessering med fordel overlates til panel/projektor da HDMI blant annet støtter 12-bit YCbCr 4:2:2 ved overføring av signalet. På denne måten kan all bildebehandling foregå på et uendret, dog oppsamplet, YCbCr signal (DVD er jo 8-bit YCbCr 4:2:0 i utgangspunktet!) for deretter å bli konvertert til (10 bit!) RGB rett før visning. Etter det jeg kjenner til er dette dog en mulighet som ikke lar seg realisere med tilgjengelig HDMI utstyr per i dag.

raZorfish

Intermediate Arendal sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva slags DVD spiller og projector er det du har razorfish?

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Arendal
    Hva slags DVD spiller og projector er det du har razorfish?
    Han har en Action M1 og Pioneer 668

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Har riktignok nå oppgradert til M1 MkII (faktisk første mann ut (17/6), tror jeg)

Om Pioneer 868 kan tilby 10-bit skalering med sin DDPD (T-Rex) brikke, så er muligens denne spilleren et bedre valg enn 668 (hvor sistnevnte for eksempel benyttes i kombinasjon med en 8-bit PixelWorks brikke i projektoren)?

Er det forresten noen her som kjenner til hvor mange bits T-Rex brikken benytter?

Til info, så foretar f.eks. FLI2310 brikken i Denon A11 skaleringen med 10-bits nøyaktighet.

raZorfish

Moderator striky sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Sted
    Vestfold
    Poster
    3,296
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Under demonstreringen av den dyreste Marantz-projektoren på hjemmekinomessa på Plaza i fjor høst, fikk vi demonstrert forskjellen på DVI og komponentsignal på en såpass dyr modell (100.000+).

Her var det ingen tvil, DVI hadde helt klart mye skarpere / mer detaljert bilde, mens det kanskje var litt mer "smell" i fargene på komponent.
    Tviler på om forskjellene er like store på billigere utstyr, men vær klar over at det faktisk er potensiell stor forskjell.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    At det ikke var samme "smell" i fargene ved bruk av DVI som ved YCbCr, skyldes høyst sannsynlig sammenblanding av de to DVI-signal standardene Video RGB og Computer RGB av den personen som foretok demoen. For eksempel så kan DVD-spilleren ha stått innstilt på Video RGB (Normal) og PJ'en på PC RGB (Expand) eller motsatt..?

For best resultat må DVI-innstillingene matche hverandre, m.a.o Normal -> Normal eller Expand -> Expand...

raZorfish

Intermediate
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    2,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer det. Har riktignok nå oppgradert til M1 MkII (faktisk første mann ut (17/6), tror jeg)
    Re raZorfish: Det hadde jo vært interessant å hørt dine inntrykk om oppgraderingen

Under den offisielle tråden om MkII'en altså :wink:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal se om jeg får tid til å poste noen inntrykk der etterhvert...

raZorfish

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •