hvilken progressiv konverter og hvorfor?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

hvilken progressiv konverter og hvorfor?

- Sil504

- DCDi

- Faroudjas Fli2300

denons 2900 bruker sil504, mens a-11'n bruker dcdi. a-11'n er dyrere, men er denne konverterer automatisk bedre?

hva er tatt i bruk i pioneers 668 og 868?

jeg vil gjerne vite mer om dette før jeg går til innkjøp av en dvd-spiller.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    868 og 668 bruker Sil504
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    pros vs. cons?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    974
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du ser et stykke nedover på "denne" siden finner du beskrivelser på de vanligste chip'ene.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    868 og 668 bruker Sil504
    Skulle ønske dette var tilfelle, Jørn (oppriktig talt). Men dessverre benytter begge disse Pioneer spillerene en proprietær løsning, selv om avstanden i kvalitet nå er redusert med den nye cadence baserte modusen (Auto 2) til disse spillerene. Tidligere var alle Pioneer spillere flagglesere - med de svakheter det medfører!

Blant de beste deinterlacing brikkene regnes Faroudja's FLI2200, FLI2301 & FLI2310, og Silicon Image's SiI503 & SiI504.

SiI504 er visstnok den brikken som skal være best egnet (stabil) for PAL deinterlacing (film eller video).

raZorfish

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raZorfish
    868 og 668 bruker Sil504
    Skulle ønske dette var tilfelle, Jørn (oppriktig talt). Men dessverre benytter begge disse Pioneer spillerene en proprietær løsning, selv om avstanden i kvalitet nå er redusert med den nye cadence baserte modusen (Auto 2) til disse spillerene. Tidligere var alle Pioneer spillere flagglesere - med de svakheter det medfører!
    raZorfish
    Er det samme brikke som sitter i 575a som i 668? jeg har ikke funnet noen info om dette noe sted...

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raZorfish
    868 og 668 bruker Sil504

Blant de beste deinterlacing brikkene regnes Faroudja's FLI2200, FLI2301 & FLI2310, og Silicon Image's SiI503 & SiI504.

SiI504 er visstnok den brikken som skal være best egnet (stabil) for PAL deinterlacing (film eller video).
    raZorfish
    med andre ord, du mener at mellomlegget mellom 668 og 886 er idiotisk?

hva har du selv forresten? :lol:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke overraskende har jeg en 668. Deinterlacingsbrikken er etter alt å dømme den samme i disse to modellene. 868 tilbyr jo skalering i tillegg, men denne skaleringsbrikken er ikke nødvendigvis bedre enn den i projektoren. I mitt tilfelle foretas skalering til 1280x720 av PixelWorks brikken i projektoren min.

Vurderer å oppgradere til 868 om det er noe å hente over HDMI rent bildemessig (ser da bort fra HDMI Color Adjust og HDMI Detail mulighetene til 868 da disse strengt tatt ikke representerer noen merverdi - m.a.o så er de korrekte valgene Direct og sharpness=0, hvilket er hvordan 668 er innstilt fra fabrikk).

Se forøvrig mine kommentarer rundt dette temaet i denne forum tråden:

http://avforum.no/forum/viewtopic.php?p=6788419#6788419

raZorfish
    PS. Du burde kanskje editere posten din over. I øyeblikket ser det ut som om jeg spør meg selv om dette

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bomma litt der, ja :lol: .

hmm, ok. det er mange tekniske termer jeg ikke er kjent med her. jeg ser du har en ptae500. jeg har en gammel toshiba mt-4 (800x600 ikke native 16:9).

pj skal skiftes ut, men ikke med det første. tilsier dette at 886 kan være et klokt valg, eller burde jeg spare diffen mellom 668 og 886, ca 5000 kr, og legge det i en matterhorn pj? (etterhvert that is) :roll:

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Grimstad
    Er det samme brikke som sitter i 575a som i 668? jeg har ikke funnet noen info om dette noe sted...
    Kom 575a på markedet før eller etter 668/868?

Hvis den kom ut før, så er svaret nei og du vil dessverre da ha en merkbart dårligere (progressiv) spiller. Denne vil sannsynligvis da også ha kromaoppsamplingsfeil i MPEG dekoderen.

Hvis den kom ut etter, så er det ganske sannsynlig at du har samme deinterlacing løsning (brikkesett) som den i 668/868.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2003
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    keysersoze,

Det er en kompis av Mr_Spock som har AE500. Selv har jeg en HD2+ DLP projektor av typen Action! model one MkII. Anbefales :wink:

Vet i grunnen ikke hvilken skaleringsbrikke som sitter i Panasonic'en, men gitt at det er skaleringsbrikken i 868 som gjør at denne er bedre enn 668 med AE500, og at 668 & 868 gir samme bildekvalitet ved 480p/576p via HDMI, så kan du trygt velge 668 (dog om din (fremtidige) projektor kun støtter PC RGB over DVI og ikke gir mulighet for justering av lysstyrke for DVI, så vil du måtte velge 868 p.g.a dens Enhanced modus).

Du vil jo ikke kunne utnytte skaleringsbrikken i 868 med din nåværende projektor uansett, gitt en grunnoppløsning på 800x600 i 4:3 (800x480 i 16:9?).

Om du planlegger å kjøpe en matterhorn DLP projektor vil du jo heller ikke ha behov for skaleringsbrikken.

Det er dog i øyeblikket en liten mulighet for at 868 kan være bedre enn 668 selv ved 576p (HDMI) og identiske videoinnstillinger. Men dette er ikke bekreftet så langt jeg kan bedømme.

Om du i øyeblikket er overlatt til å benytte analog video overføring til din projektor, så er 868 hakket vassere enn 668 (14-bit mot 12-bit video DAC).

Det skal ikke være enkelt :?

raZorfish

Intermediate
    Medlem siden
    May 2004
    Poster
    624
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takk for svar razorfish.

jeg er kjent med action mk2, men for en student er dette en uoppnålig drøm.

50,000 er over halve studieåret mitt, per år!

likevel, takk for info!

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •