Kjøpe BD-spiller eller vente på universal BD/SACD/DVD-A-spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 14 av 14
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Kjøpe BD-spiller eller vente på universal BD/SACD/DVD-A-spiller?

Heisann,

er ny her på forumet. Jeg har aldri vært noen stor audiofil, men mest av praktiske årsaker (altfor mye annet å bruke penger på). Har likevel over årene investert en del i vinyl og en brukbar bunke SACDer etter å ha knabbet min fars gamle Technics direktedrevne spiller fra ca '80, og fått SACD med på kjøpet på en Sony DVD/SACD-spiller i QS-serien fra rundt 2002. Har hatt mye glede av dette, og ingen vansker med å høre forskjeller fra DSD til 44/16 PCM (og selvsagt ikke vansker med å høre at vinyl gruser CD på mye/det meste).

Nå har jeg investert tungt i en heftig TV (det var jeg som påførte Nordic45 sjelekvaler ved å kjøpe hans Pioneer KRP-500A). Det tar ikke lang tid å se at DVD blir litt stusselig på en så bra skjerm. Nå er den tilkoblet med SCART på 8 m, er det noe å hente på å korte ned SCARTen? Det er en Monster Cable SCART, men har dårlig erfaring med Monster på en del andre områder, så jeg forventer ikke akkurat mirakler fra dem...

Uansett, den nye skjermen har gjort suget etter Blu-Ray enda heftigere. Er mest av alt en lidenskapelig musikkfan, så Neil Young Archives på BD står høyt på ønskelisten. Så nå klør det noe inni hampen...

Så til dilemmaet: jeg kunne mest av alt tenkt meg en universalspiller. Dette for å kutte ned på kabelsalat, plass- og strømforbruk. Altså er SACD+BD et must. Så har jeg klare planer om å få til et surroundoppsett i overskuelig fremtid, antakelig holder det med 5.1 for meg. Nå kommer det en del King Crimson-plater på DVD-A, og kunne godt tenkt meg å få maks ut av oppløsningen der også, men om jeg må leve med vanlig DVD-V oppløsning er vel neppe det noen krise, eller? Aller helst vil jeg altså ha en universal BD+SACD+DVD-A spiller.

Da er valgene ganske få, såvidt jeg vet er det bare Oppo i skrivende stund? Og så kommer det en fra Cambridge Audio utpå høsten en gang.

Spørsmålet er nå: hva ville dere anbefalt når man tar det økonomiske med i betraktningen her? Hvis jeg kjøper en grei BD-spiller nå får jeg muligheten till HD film via HDMI til Pioneeren, og har fremdeles muligheten til SACD i stereo og 5.1 via analoge utganger fra min nåværende DVD/SACD-spiller. Dette er den rimeligste varianten, men da blir det altså mer kabelsalat, jeg får ikke DVD-A kompatibilitet, og kan ikke bruke HDMI på SACD-delen. I tillegg har jeg hørt at det er mye styr å få sonefrie BD-spillere, stemmer det? Jeg har et par region 1 DVDer, men de kan jeg jo da i så fall spille på min (soneløse) DVD-SACD-spiller.

Alternativet er å vente på en Cambridge Audio universalspiller. Dette blir et langt dyrere alternativ, men om det er verdt det, så liker jeg å gå for "det beste" og heller spare litt lenger. Noen som har erfaringer med Cambridge sine spillere? Om jeg går for dette alternativet frister det jo litt å gå for en Cambridge receiver også. For tiden kikker jeg på Yamaha sine receivere - de har en del funksjoner som ser interessante ut (LP-inngang/RIAA-trinn, "pure direct" mode for f.eks. stereosignaler, mulighet for bi-amping av f.eks. fronthøyttalere når en bare bruker 5.1 etc).

Tar imot alle innspill med takk!

Newcomer runnis sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som du selv sier er Oppoen på markedet. Den har fått gode kritikker for både bilde- og lydkvalitet.

Nå i september kommer det en europeisk versjon; Oppo BDP-831 prissatt til £ 449. Sonefri gjøres den forholdsvis enkelt ved å bestille en mod fra f.eks. Bluraychip.dk til $ 79. Da blir den sonefri både for DVD og Bluray.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakti
    Noen som har erfaringer med Cambridge sine spillere? Om jeg går for dette alternativet frister det jo litt å gå for en Cambridge receiver også.

Tar imot alle innspill med takk!
    Jeg vet ikke om det blir tilfellet med cambridge sin blu-ray spiller, men cambridge har brukt innmat fra Oppo i sine DVD spillere tidligere.
    Er nok ikke utenkelig at det vil dukke opp mange blu-ray spillere som består av mer eller mindre modifisert BDP-83 innmat etter hvert.
    Oppo 970:

Cambridge DVD89

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    GBP 449,- er jo ikke så verst. Hvor må man bestille den fra da? Selv om Cambridge sin kanskje er basert i stor grad på Oppo sin, spekuleres det i om Cambridge "tweaker" den litt mtp lyd, men det blir jo som det står foreløpig kun det...spekulasjoner. Uansett, til 449 pund er det jo ikke et dårlig alternativ.

Hva tror folket om Oppoen sånn lydmessig da, sammenliknet med en Sony QS-modell fra noen år tilbake? Har vært godt fornøyd med Sonyen på SACD, men jeg har jo ikke noe sammenlikningsgrunnlag. Er svært skeptisk til å konvertere SACD/DSD til PCM, enten det skjer i spilleren eller en receiver...

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppoen kan leveres fra ulike steder;
    * OppoDigital.com via JetCarrier.
    * Custom Home Theater som tilbyr kraftig modifiserte spillere..:
    Oppo BDP-83CHT "Digital Transport HD-SDI Ed." MSRP 1799$
    -High-end direct HD-SDI output delivering pure decoder signal of HD and SD signals(1080p/24 and 480i/576i)
    -Upgraded power supply with Toroidal Isolation Transformer
    -High-end extremely low jitter clock upgrade
    -Disabling of analog audio section for ultimate low noise digital performance
    -Gold plated rear capping of analog RCA audio connectors
    -Complete copper shielding of upper case for shielding of interference
    -Choice of 120v or 240v input & supplied with exact power cable needed for your country
    * E-Bay (det finnes både originale, firmware-mod'et og hardware-mod'et samt DIY-mods).
    * HTTech her i Norge.

Men Oppo's EU-versjon, BDP-831 er som nevnt ventet i påfølgende kvartal, og kan sannsynligvis da bestilles fra Opposhop.com.

Her er tre tilfeldig utvalgte tester - det finnes mange(!) der ute:

Audioholics.com, La Audio File, CNet Reviews..

Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    105
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kom også over litt info om Cambridge Audios Azur 650BD.

GUIen ser ihvertfall lik nok ut Utvendig er det dog ikke mye som gjenspeiler oppoen.

__________ Azur x2 __________ | __________ Oppo x2 __________

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av runnis
    Kom også over litt info om Cambridge Audios Azur 650BD.
    Oj oj, endelig en fullverdig konkurrent til Oppo - denne er jo helt identisk i spek'en ....

Supert - kommer vel til HFK rundt juletider

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vent på Denon 4010CI

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Oj oj, endelig en fullverdig konkurrent til Oppo - denne er jo helt identisk i spek'en ....
    Ikke nok med det. Lexicon BD-30 kommer om ikke så lenge. Den har også identisk spec med Oppo. Til og med bakplata på kassa er identisk
    Lexicon BD-30 Blu-ray player promises future-proofing via USB - SlashGear

Newcomer JølleAudio sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    291
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men... er Cambridge sin BD-spiller sonefri for Blu-ray?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    20
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her blir det stadig flere alternativer, ser jeg. Bra er det.

Men mer generelt, hva tenker folket om å gå for en universalspiller eller bare supplere nåværende DVD/SACD-spiller? Er det noe å hente lyd- eller bildemessig på å kjøpe en Oppo eller Cambridge, eller er det vel så greit å beholde Sonyen til SACD, og gå for en billigere BD-spiller for Blu-Ray og oppskalert DVD?

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av shakti
    Her blir det stadig flere alternativer, ser jeg. Bra er det.

Men mer generelt, hva tenker folket om å gå for en universalspiller eller bare supplere nåværende DVD/SACD-spiller? Er det noe å hente lyd- eller bildemessig på å kjøpe en Oppo eller Cambridge, eller er det vel så greit å beholde Sonyen til SACD, og gå for en billigere BD-spiller for Blu-Ray og oppskalert DVD?
    Dette kommer nok helt ann på hvordan du har tenkt å benytte spilleren og hvilket utstyr du skal bruke det sammen med. Hvis du f.eks kjører all lyden om en hjemmekinoreceiver eller surroundpreamp og benytter sub til musikkbruk kan det kanskje være like greit å ha en god transport som gjør alt og sender det digitalt til preamp/receiver, da lyden vi analoginnganger blir digitalisert alikevel(hvis du ikke bruker sub til musikk og bruker en eller annen pure/sound direct modus stiller det seg litt annerledes)
    Hvis du kobler analogt mellom cd spiller/blu-ray spiller til forsterker må du nesten bare teste hva du synes låter best selv. Det kan jo hende at den gamle CD/SACD spilleren din låter bedre enn hva en ny multispiller gjør.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tldng
    Ikke nok med det. Lexicon BD-30 kommer om ikke så lenge. Den har også identisk spec med Oppo. Til og med bakplata på kassa er identisk
    Lexicon BD-30 Blu-ray player promises future-proofing via USB - SlashGear
    Svindel?

Lexicon BD-30 Blu-ray Player (Oppo BDP-83 Clone) Review — Reviews and News from Audioholics

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0