Er blu-ray verdt det? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 134
    Intermediate americanFord sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    1,458
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Er lyden noe bedre med blu-ray enn vanlig DVD selv om man ikke har reciever som støtter HD-lydene?

Eller må man ha dette, samt minimum 5.1 oppsett for å merke noe forskjell?

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av americanFord
    Hva slags tv angrer du på at du kjøpte? hvorfor?

Problemet mitt er at jeg spiller xbox/ser på film 50/50, plasma eller lcd?
    Fungerer ikke plasma til spilling?

Plasma fungerer bedre til spilling enn LCD. Akkurat det samme som film. Dette pga mye bevegelser og de fleste spill prøver nå å gi en cinematisk opplevelse, bredt fargespekter og god kontrast. Sitter like over 3m fra min 50" HDready plasma, en kompis har 50" fullHD plasma fra samme produsent, plent umulig å se forskjell rent på oppløsning, men han har marginalt bedre sortnivå

Sitteavstanden og oppløsning er i tråd med hva THX sier, ser ikke forskjell på 1080p og 720p på min avstand, stemmer nok det

Er lyden noe bedre med blu-ray enn vanlig DVD selv om man ikke har reciever som støtter HD-lydene?

Eller må man ha dette, samt minimum 5.1 oppsett for å merke noe forskjell?
    Lyden er ikke bedre med mindre spilleren som kjører HD-lyden ut via analogutgangene. Via digital vil det være det samme som DVD, valig Dobly digital og DTS.

Det er klart du får en bedre opplevelse med 5.1 enn 2.1, men du skal også få HD-lyden i dine to kanaler, men som sagt ikke via digitalkabler.

Expert Mr_Spock sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Sted
    Sandefjord
    Poster
    5,472
    Takk & like
    Nevnt
    8 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma er glimrende til konsollspilling
    Yamaha CX-A5100 & RX-A1030 . Vincent SP-993 . Rotel RMB-1565 . Anti-Mode 8033 Cinema
    Atmos 7.1.4 . Infinity Kappa 600, Kappa Center, Kappa 200, Kappa Surround, Kappa Sub
    Epson EH-TW2900 . Dreamscreen V2 DynaGrey 106" . DarbeeVision Darblet

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    308
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    Plasma fungerer bedre til spilling enn LCD.
    Trodde LCD var best egnet til spilling, jeg ??

Generelt er vel de aller, aller fleste fornøyd enten de har plasma eller LCD - så lenge signalet er bra nok:-D

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up plasma til spilling

for guds skyld sett på auto dimming på konsollen har selv brendt fast 360 dashbord på an hitachi plasma.....

Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av knutinh
    Er det noe som tyder på at man på død og liv bør maksimalisere den, i stedetfor å sitte ved en avstand som føles behagelig og som er naturlig gitt lokalet og pengepungen?
    På liv og død? Nei, slettes ikke, men vi snakker om faktorer som spiller inn på Blu-Ray/HD-opplevelsen i forhold til vanlig DVD/SD. For et audiovisuelt medium som Blu-Ray utgjør det visuelle inntrykket naturligvis en stor faktor.

Hva som føles behagelig og naturlig er jo til en viss grad subjektivt. Men sitter du 3-4 meter unna en 40" full HD så kan du ikke regne med å se store forskjellen (med normalt syn), selv om du kanskje trives med denne avstanden. Du risikerer også å miste litt av det visuelle inntrykket dersom du sitter for langt unna.

Har du ikke råd til større TV eller hvis lokalet ikke tillater nærmere sitteavstand, så kan det kanskje være bedre å kjøpe en 720p-skjerm? De er jo som regel litt billigere enn tilsvarende full HD-skjermer. På den annen side kan det kanskje være lurt å vente med oppgraderingen til man har råd/spart opp nok midler til å kjøpe en tilstrekkelig stor skjerm.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    for guds skyld sett på auto dimming på konsollen har selv brendt fast 360 dashbord på an hitachi plasma.....
    Ikke akkurat en av de siste plasma-generasjonene? Dette problemet er mer eller mindre eliminert på de siste modeller.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco

Kan ikke snakke for Hitachi, spesielt når det ikke nevnes hvilken modell og hvor gammel den er. Men det er mange år siden innbrenning var problem på panasonic plasma. Kjenner mange som bruker de som PC-skjerm, blant dem han som nevnt tidligere som har 50" fullHD panasonic, null problem og denne er vel 2-3 generasjoner gammel nå

Min står gjerne på med samme bilde over lang tid når jeg går fra den

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasma fungerer bedre til spilling enn LCD. Akkurat det samme som film.
    Akkurat det er det delte meninger om Plasma var mer egnet til filmtitting for noen år tilbake (særlig på grunn av svartnivået), men LCD-teknologien har forbedret seg raskt og situasjonen har forandret seg de siste årene. En stund var LCD også bedre egnet til spilling, men plasma har forbedret seg på dette området.

Mange av de beste flatskjermene på markedet idag (for filmtitting) er LCD-skjermer. Nå stiller riktignok Pioneer med sine forholdsvis dyre Kuro-skjermer i særklasse (selv om Samsung med sine LED-baserte LCD-skjermer har kuttet ned forspranget), men generelt sett er det ikke noe grunnlag for å si at LCD eller plasma er klart best til filmtitting eller spilling.

Man bør først og fremst vurdere hvert apparat opp mot hverandre (ytelse, funksjonalitet, pris, osv.) og se fordeler og ulemper i forhold til ens eget behov, istedetfor å basere et kjøp på en generell oppfatning om at en teknologi er best på det ene eller andre området.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Ikke akkurat en av de siste plasma-generasjonene? Dette problemet er mer eller mindre eliminert på de siste modeller.
    Det kan variere litt avhengig av produsent og modell. En bør derfor undersøke dette nærmere for apparatet man vurderer å kjøpe.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så er det verdt det? Vil blu-ray vare i mange år til?
    Og er Sony BDP s350 en grei første spiller?
    Jeg tror Blu-Ray er kommet for å bli i mange år fremover. Hvis en skal tro enkelte analytikerne så vil Blu-Ray omsetningen utgjøre omtrent halvparten av videosalget i 2012. Andre analytikere tror at BD vil kunne hevde seg mot VOD frem til 2015 (enkelte ser på VOD som en potensiell trussel, på grunn av høyere Internett-båndvidde og stadig økende lagringskapasitet).

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Handler tråden om sånn LSD skjerm mot Plasma eller om Blu-Ray er verdt å kjøpe?

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av BlackkoZ
    Men har du 40" og oppover som skjerm (evt 1080p projektor) og 5.1 eller 7.1 anlegg med god lyd i seg (Logitech Z-5500 er ikke god lyd) så kan BR på mange måter være verd det.
    Er ganske uenig når det gjelder lydanlegget: Du trenger slettes ikke et surround-anlegg for å sette pris på forskjellen i lydkvalitet som de nye HD-lydformatene kan tilby. Det holder med to gode fronthøyttalere (og en kurant hjemmekinoforsterker naturligvis). Har man begrenset plass og/eller budsjett, så er en subwoofer langt viktigere enn surroundhøyttalere etter min mening.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Handler tråden om sånn LSD skjerm mot Plasma eller om Blu-Ray er verdt å kjøpe?
    Håper ikke den kommer til å handle om LCD vs Plasma, for en slik diskusjon hører til i en annen tråd Jeg er uansett ikke interessert i å starte en slik diskusjon her (har vært diskutert mange ganger tidligere andre steder på dette forumet).

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technophile
    En stund var LCD også bedre egnet til spilling, men plasma har forbedret seg på dette området.

Mange av de beste flatskjermene på markedet idag (for filmtitting) er LCD-skjermer. Nå stiller riktignok Pioneer med sine forholdsvis dyre Kuro-skjermer i særklasse (selv om Samsung med sine LED-baserte LCD-skjermer har kuttet ned forspranget), men generelt sett er det ikke noe grunnlag for å si at LCD eller plasma er klart best til filmtitting eller spilling.
    De LCD-panelene med bak- og sidemontert LED har fått bedre sortnivå og kontrast som resultat, men sliter fortsatt stygt med bevegelser. Bevegelse er ekstremt viktig i spill som film. Sjekker til stadighet de nyeste skjermene.

Å påstå at "Mange av de beste flatskjermene på markedet idag (for filmtitting) er LCD-skjermer" er i beste fall uvitenhet, eller bare direkte løgn. Selv "kinoTV-en" til Philips med oppgitte 1ms i responstid er udugelig på bevegelser, uansett kilde. Sjekket med Blu-Ray, DVD og digital-TV, helt fælt. Her er det snakk om bevegelser og ikke minste naturlig bildegjengivelse. Det største ankepunktet på LCD er og blir panelet. De får det ikke til å reagere fort nok, produsere ny informasjon fort nok.

@Trådstarter, du sier du bruker skjermen til spill og film, glem LCD. Dra til butikken å se selv. Avhengig av hvor du bor kan du også få låne med deg skjerm og teste i dine omgivelser.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Husk at det ikke bare er skarpheten og detaljene som er mye bedre på blu-ray (dette kommer ikke så godt frem på en såpass liten TV som 37") men langt mer naturlige og korrekte farger kontra det meste av hardt komprimert DVD. Komprimeringen på DVD, spesielt på filmer på 2t+ gjør bildet helt elendig, og dette synes veldig godt på fargene i forhold til blu-ray
    Enig. Dette er et viktig poeng som en ikke hører så altfor ofte: HD gir deg ikke bare høyere oppløsning og skarpere bilde, men også renere bilder på grunn av forbedret og mer effektiv videokomprimeringsteknologi. Når jeg sier renere tenker jeg ikke bare på farger, men også klarheten i bildet. Resultatet er at bildet har en større dybdefølelse og ser mer naturlig ut.

Nå er det slik at selv om Blu-Ray er teknologisk overlegent i forhold til DVD, så betyr ikke det naturligvis at alle Blu-Ray filmer vil se storslagne ut. Det avhenger helt og holdent av transferen og kvaliteten på masteren. Heldigvis er de aller fleste Blu-Ray utgivelser såpass gode at selv de mindre gode utgivelsene fremdeles banker sine DVD-motparter ned i støvlene.

Jeg har allikevel sett noen skrekkeksempler på Blu-Ray som ikke ser så mye bedre ut enn DVD, men hvis man gjør litt research i forkant kan man styre unna disse utgivelsene. På den annen side finnes det mange Blu-Ray filmer som ser (og hører) eksepsjonelt bra ut (såkalte "tier 0" referansefilmer), og disse kan det være verdt å kjøpe dersom man ønsker å se hva Blu-Ray er godt for.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    De LCD-panelene med bak- og sidemontert LED har fått bedre sortnivå og kontrast som resultat, men sliter fortsatt stygt med bevegelser
    Det er en grunn til at man bør bruke spillmodusen til skjermen når man spiller Da forbigår man videoprosessering som medfører forsinkelser i bildet (hvis man er plaget med dette i det hele tatt: Mange LCD-skjermer takler spill helt greit).

Å påstå at "Mange av de beste flatskjermene på markedet idag (for filmtitting) er LCD-skjermer" er i beste fall uvitenhet, eller bare direkte løgn.
    Tvertimot: Les profesjonelle produktomtaler i norske og utenlandske blad og nettsider, før statistikk på hvilke type skjermer som vinner, og se selv

Som sagt, jeg ønsker ikke noen plasma vs LCD-debatt her, så jeg setter strek Kontakt meg gjerne via PM dersom du ønsker å fortsette diskusjonen.

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technophile
    Det er en grunn til at man bør bruke spillmodusen til skjermen når man spiller Da forbigår man videoprosessering som medfører forsinkelser i bildet (hvis man er plaget med dette i det hele tatt: Mange LCD-skjermer takler spill helt greit).

Tvertimot: Les profesjonelle produktomtaler i norske og utenlandske blad og nettsider, før statistikk på hvilke type skjermer som vinner, og se selv

Som sagt, jeg ønsker ikke noen plasma vs LCD-debatt her, så jeg setter strek Kontakt meg gjerne via PM dersom du ønsker å fortsette diskusjonen.
    Jeg foreslår en tur til optiker da du muligens har skjeve hornhinner

Det jeg snakker om har ikke noe med bildebehandlingsmotorene å gjøre, men et LCDpanel sitt evne til å reagere, kort sagt er dette fysikkloven for LCD per dags dato. Inget LCD panel tilgjengelig idag kan vise bevegelser like raskt som øyet kan oppfatte, ergo vil mange - blant dem jeg- oppfatte dette som et irritasjonsmoment. Selv den rimeligste Panasonic er raskere her enn vært øye og dermed ikke et problem, linjeflettet materiale dermed er ikke akkurat kos.

Derfor ber jeg trådstarter sjekke i butikken selv da tydligvis ikke alle har godt nok syn. Spesielt vil jeg at han skal låne med seg TV hjem da plasma har et langt mer behagelig bilde i vanlig stuebelysning enn LCD, noe man ikke så lett ser i butikken.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg foreslår en tur til optiker da du muligens har skjeve hornhinner
    Ja, vi som ser ting fra et litt mer balansert og objektivt standpunkt er alle nærsynte Kan vi legge diskusjonen bak oss nå, eller kan du i det minste sende de overveldende saklige kommentarene din via PM?

Intermediate Spareblære sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    1,060
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Svært uenig!
    Du er nok ikke så uenig som du tror, du bare forstår ikke mitt poeng. Kort fortalt og forenklet kan man si at DVD fremstår mattere. Og joda, forskjellen i bildekvalitet (farger, komprimeringsstøy) mellom formatene øker vanligvis med filmens lengde.
    Poenget mitt er ikke om hvorvidt noen ser stor forskjell, men at forskjellen ikke er så stor at det rettferdiggjør kostnadene dette medfører i alle ledd for en sekstenåring med begrenset økonomi. Selv har jeg 46" Full HD, og projektor med ca. 100" lerret. Dette er min fjerde flatskjerm, og min tredje projektor. På det erfaringsgrunnlaget vil jeg ikke anbefale noen med begrenset økonomi, uansett alder, en oppgradering til Blu-ray, med mindre de allerede har eller med tiden skal kjøpe projektor.
    Takk for muligheten du ga meg til å utdype dette.

Side 4 av 7 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •