Dekoding av HD lyd internt i Bluray spiller.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Dekoding av HD lyd internt i Bluray spiller.

Jeg har en Philips BDP3000, og en receiver som ikke dekoder HD lyd.
    Såvidt jeg har forstått kan jeg da la spilleren dekode for så å sende som Multichannel PCM til receiveren via HDMI. Problemet er at jeg ikke finner ut hvordan jeg gjør dette.

Inne på menyen til Philipsen er det et punkt som heter "HDMI-Lyd", og der må jeg velge mellom "Auto" eller "Bitstream".

Alternativt kan jeg gå inn på "Digital lyd" (som jeg tror er optisk utgang?) hvor alternativene er "Auto", "Bitstream" eller "PCM".

Virker som spilleren ikke støtter intern dekoding? Er det mulig?
    Har jeg forstått rett da Multichannel PCM ikke kan sendes over optisk/coax ?

Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Red face

Hadde jo vært kjekt å visst hva den mystiske forsterkeren din heter før det var mulig å komme med noen bra råd!

Hvis forsterkeren din har HDMI-inngang men ikke dekoder HD-lydformatene, kan du la blurayspilleren sende multikanal PCM gjennom HDMI-kabelen, istedet for bitstream. Du kan jo begynne å lese bruksanvisningen om åssen dette gjøres? I verste fall har du en forsterker som bare sender HDMI-signalet rett gjennom, uten å plukke opp verken lyd eller bilde - dvs fungerer som en svitsj bare. I såfall kan du kjøpe 3-4 par vanlige stereoledninger (RCA) og sende HD-lyden på den måten til 5.1/7.1-inngangen på forsterkeren.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hypnotize
    Hadde jo vært kjekt å visst hva den mystiske forsterkeren din heter før det var mulig å komme med noen bra råd!

Hvis forsterkeren din har HDMI-inngang men ikke dekoder HD-lydformatene, kan du la blurayspilleren sende multikanal PCM gjennom HDMI-kabelen, istedet for bitstream. Du kan jo begynne å lese bruksanvisningen om åssen dette gjøres? I verste fall har du en forsterker som bare sender HDMI-signalet rett gjennom, uten å plukke opp verken lyd eller bilde - dvs fungerer som en svitsj bare. I såfall kan du kjøpe 3-4 par vanlige stereoledninger (RCA) og sende HD-lyden på den måten til 5.1/7.1-inngangen på forsterkeren.
    Den mystiske er en denon avr 1908. Det er nok lettere å gi råd dersom en leser hele innlegget også.... :-D Bruksanvisninger er lest opp og ned, uten at jeg ble noe klokere.
    Problemet er jo å få spilleren til å sende multikanals PCM gjennom HDMI. Virker som spilleren ikke kan sende dette da HDMI alternativene i menyen er "Auto" eller "Bitstream" ??
    Bitstream er uaktuelt da receiveren ikke kan dekode HD-lyd.
    Analogt er også uaktuelt da bluray-spilleren ikke har 5.1/7.1 utgang.

...men takk for hjelpen

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg HDMI audio på spiller og HDMI audio Auto
    side
    side 17 og 18 i manual.......http://www.p4c.philips.com/files/b/b...05_dfu_eng.pdf

reciver er jeg ikke sikker på men skal vel stå på multichannel inn i surround mode
    manual side 40 ........http://www.usa.denon.com/AVR-1908-OM-E_109.pdf

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    reciver er jeg ikke sikker på men skal vel stå på multichannel inn i surround mode
    manual side 40 ........http://www.usa.denon.com/AVR-1908-OM-E_109.pdf
    Referer ikke "Multi ch in" til 7.1 inngangen da ?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Velg HDMI audio på spiller og HDMI audio Auto
    side
    side 17 og 18 i manual.......http://www.p4c.philips.com/files/b/b...05_dfu_eng.pdf
    Utdrag fra BD3000 manual:
    [HDMI Audio]
    Select an HDMI audio output when you connect this
    product and the TV/audio device with an HDMI cable.
    • [Bitstream] – Select the best original HD
    audio experience (only via an HD audio
    compatible receiver).
    • [Auto] – Detect and select the best
    suppported audio format automatically.

[Digital Audio]
    Select an audio format for the sound output from
    the DIGITAL OUT jack (coaxial/optical).
    • [Auto] - Detect and select the best suppor ted
    audio format automatically.
    • [PCM] - The audio device does not suppor t
    multi-channel format. Audio is downmixed to
    two-channel sound.
    • [Bitstream] - Select the original audio to
    experience Dolby or DTS audio (BD-video
    special sound effect is disabled).

Burde det ikke vært et [PCM] alternativ på HDMI Audio delen da?
    Når jeg skifter mellom Auto og Bitstream under HDMI audio, blir det ingen endring på receiveren hvis du skjønner....

Det dere eksperter sikkert kan svare på er om alle BD-spillere kan dekode og sende Multi PCM over HDMI ? Dette er jo en budsjett-modell så det slo meg at den ikke kunne dekode.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å lese litt om spilleren din men mager og lite info om lyd.

Kanskje den bare bitstreamer Dolby ThrueHD og ikke DTS HD/DTSHD MA
    ikke decoder et eneste hd lyd codec.

Om den skulle decodet hd lyd codec og sendt over HDMI til reciver er HDMI audio og auto riktig

>>>>>>>Referer ikke "Multi ch in" til 7.1 inngangen da ?

Multi channel
    er dagens betegnelse enten det er
    Multichannel analogt
    Multichannel PCM (MPCM)
    Reciveren din er gammel å hadde trolig ikke støtte for pcm i flere en 2 kanaler
    se manual side 60
    http://www.usa.denon.com/AVR-1908-OM-E_109.pdf
    på LPCM

Digital audio er optisk eller coax overført lyd
    (overfører ikke hd lyd men dolby digital 5.1 og DTS eller nevnte core osv som blir overført om du ikke har støtte til hd lyd med HDMI enten at det begrenser seg i avspiller eller reciver.

Vanskelig spiller å lese ut fra manual.
    Rart om den ikke decoder HD lyd siden den er ganske ny
    Kanskje andre har en løsning/forklaring

Newcomer hypnotize sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Prøver å lese litt om spilleren din men mager og lite info om lyd.
    Da er det vel bare en løsning igjen - kontakte Phillips Norge! Det er visst et oljeselskap også, så sjekk ut dette før du ringer....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ....enten det eller sette "driiten" i stua, og kjøpe skikkelig utstyr både på kilde-siden og på receiver-siden i kjeller-kinoen.
    Er egentlig fornøyd med Philipsen ellers, både med bilde og oppstartstid, men det er irriterende når man ikke finner ut av ting :x Tror kanskje jeg går for en Panasonic BD80...

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da har jeg byttet ut receiveren og skaffet meg en Yamaha RX-V765 og koblet den opp mot Philipsen Bluray'en.

På Yamaha'en kan man se hva slags signal som kommer inn, og det står tydelig at "signal in" er "2 channel PCM" selv om jeg har valgt 5.1 PCM på blurayen.

Har etterhvert fått bekreftet at denne budsjett blurayen heller ikke støtter DTS HD MA, som er det lydformatet "alle" mine musikk-bluray har, så det hjalp ikke å kjøpe en HD-ready receiver.....

Nå er det mao en Philips BD3000 til salgs!!!

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    Da har jeg byttet ut receiveren og skaffet meg en Yamaha RX-V765 og koblet den opp mot Philipsen Bluray'en.

På Yamaha'en kan man se hva slags signal som kommer inn, og det står tydelig at "signal in" er "2 channel PCM" selv om jeg har valgt 5.1 PCM på blurayen.

Har etterhvert fått bekreftet at denne budsjett blurayen heller ikke støtter DTS HD MA, som er det lydformatet "alle" mine musikk-bluray har, så det hjalp ikke å kjøpe en HD-ready receiver.....

Nå er det mao en Philips BD3000 til salgs!!!
    DTS HD MA decoder den vel ikke nei
    DTS HD tror jeg heller ikke den decoder
    Den bitsreamer kanskje ikke disse lydformatene heller etter hva jeg forstår men først må du sette BD spilleren til riktig lydvalg så får man se hva det blir.

Du skal ikke la BD spiller decode lyden nå når du har en ny reciver som kan decode.
    Det er ingen vits så PCM / LPCM innstillinger i BD spiller skal du glemme å velge bitstream (tror det står på side 17 i manual)

Hvorfor er at om det skulle være slik at den ikke bitstreamer feks DTS HD MA så vil Core bli valgt (DTS Core )

ut fra info fra phillips hjemmeside decodes DTS til 2.0 lyd så derfor må du bitstreame så i det mindste du får DTS 5.1 om DTS HD/DTS HD MA ikke støttes.

Selvfølgelig best å ha en spiller som takler alle lyder men inntil da Bitstream så får du best lyd

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS HD MA decoder den vel ikke nei
    DTS HD tror jeg heller ikke den decoder
    Den bitsreamer kanskje ikke disse lydformatene heller etter hva jeg forstår men først må du sette BD spilleren til riktig lydvalg så får man se hva det blir.

Du skal ikke la BD spiller decode lyden nå når du har en ny reciver som kan decode.
    Det er ingen vits så PCM / LPCM innstillinger i BD spiller skal du glemme å velge bitstream (tror det står på side 17 i manual)

Hvorfor er at om det skulle være slik at den ikke bitstreamer feks DTS HD MA så vil Core bli valgt (DTS Core )

ut fra info fra phillips hjemmeside decodes DTS til 2.0 lyd så derfor må du bitstreame så i det mindste du får DTS 5.1 om DTS HD/DTS HD MA ikke støttes.

Selvfølgelig best å ha en spiller som takler alle lyder men inntil da Bitstream så får du best lyd
    Glemte et vesentlig poeng på forrige innlegg;
    Problemet på disse musikk bluray diskene er at det enten er 5.1 PCM eller DTS HD MA lydspor på diskene, og med denne bluray-spilleren får jeg ikke nytte av noen av de. Ingen av diskene har "Dolby True HD", vet ikke om det er tilfeldig, men ingen av mine 5-6 disker har det

Spilleren sender da ikke 5.1 PCM via HDMI; den gjør det om til 2.0 PCM, og DTS HD MA støtter den ikke.... Greit at jeg kan få DTS core, men det er liksom ikke derfor jeg har kjøpt ny receiver og bluray-spiller.... Så etter å ha surfet nettet mens dama så på "Skal vi danse" har jeg kommet frem til at det blir Panasonic BD80 eller Samsung 3600....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Philips BDP3000 Blu-ray Player Review - Home Cinema Reviews - TrustedReviews

Fant denne kommentaren her:

"More evidence of cost-cutting is found in the list of supported audio formats. The BDP3000 can decode 7.1-channel Dolby TrueHD soundtracks and output them as PCM from the HDMI output, but it can't do the same with DTS HD Master Audio. But all is not lost because you can still transfer the raw DTS HD MA bitstream to your receiver."

Hæ?
    Har jeg sovet i timen? Hva er egentlig "raw DTS HD MA" i forhold til "DTS HD MA" ? Trodde jeg hadde skjønt dette, men nå er jeg ikke sikker.

Lygren; du skrev om "DTS Core". Jeg trodde dette var vanlig DVD DTS, stemmer det? Eller er det det samme som "raw", og isåfall hva er det?

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her snakkes det om at spilleren ikke har dekoder for DTS HD MA, men at spilleren fremdeles kan sende DTS HD MA signalet udekodet via hdmi. Men det hjelper deg lite hvis forsterkeren din ikke kan ta imot/dekode det. Alternativet er da å bytte til en spiller som dekoder DTS HD MA og sender dette som pcm via hdmi.
    Du vil uansett kunne få DTS core signalet, som er tilsvarende DTS på DVD, altså 1,5mbit.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Raw er noen som betegner DTS HD MA codec når det sendes bitstream og kan decodes i reciver.
    Raw Bitstream , bitstrøm ,osv

I ugangspunkt for all lyd på BD plater er lyden PCM
    (LPCM) (master lyd) men fordi PCM tar så enormt stor plass på disc velger produsenter stort sett å encode (pakke PCM ) til ett lydcodec.

Man har tapsfrie lydcodec som gjør at masterlyden beholdes eller man bruker lydcodec med tap (for å oppnå enda mindre størelse i megabyte lyd på disc.

Lydcodec uten tap er Dolby ThrueHD og DTS HD MA(XLL)
    (altså oppnår man like bra lyd med disse codec selv om størelse lagring tar mindre plass en PCM (LPCM)

DTS CORE er kjerne lyd i DTS HD/HD MA
    når man ikke har støtte for HD / HD MA decoding vil spilleren velge Core
    I Blu Ray sammenheng er DTS CORE lyd med max bitrate på 1536 kbps
    Sammenligner man med DVD film er DTS normalt på 768 kbps (half rate DTS) men det finnes få DVD plater som har DTS helt opp til 1536 kbps

DTS , DD 5.1 , DTS HD MA osv (alle codec) sendes som (RAW) bitstream om de skal decodes i en reciver

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    What he said...
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble noe uklart ?
    Jeg nevnte det ikke men codec som er med tap (lossy) vil da ha et lydtap i forhold til de som er tapsfrie eller ren LPCM fra plate men forskjell lyd er ikke så enorm som forskjell størelse lagring.
    (blir litt som forholdet CD og bra mp3 der man med mp3 sitter igjen med bare 10% av filstørelsen på en sang i forhold til størelse sang på cd men lyden er ikke bare 10% av det som er på en cd

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Yamaha RX-V765 skal vel kunne ta imot HD-lydformater som bitstream.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Yamaha RX-V765 skal vel kunne ta imot HD-lydformater som bitstream.
    Ja
    må vel endre noe i HDMI lyd innstillinger på reciver så fungerer det

Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ble noe uklart ?
    Hvis du antyda kommentaren min så var det bare en honnør til din grundighet , og så har jeg nettopp set 'Hot Fuzz'

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •