Dekoding av HD lyd internt i Bluray spiller. - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2
Viser resultater 21 til 30 av 30
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Ja
    må vel endre noe i HDMI lyd innstillinger på reciver så fungerer det
    Dette må jeg sjekke ut når jeg kommer hjem....

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bare for å klarne opp før jeg tester;

Jeg har en nyinnkjøpt Yamaha RX-V765:-D og Philips BDP3000 ( http://www.p4c.philips.com/files/b/b...05_dfu_eng.pdf ).

Hvis noen som har peiling gidder å se på linken over; Mener dere at spilleren sender DTS HD MA som bitstream (raw) over HDMI, eller gjør den ikke det ?

Jeg grubler og grubler, men får liksom litt tvedydige svar (min tolkning...:-D )

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    DTS HD MA er ikke nevnt med ett ord i noen av beskrivelsene/spesifikasjonene, så det er rimelig sikkert at den ikke støtter det på noen måte vil jeg si.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jarlandre
    bare for å klarne opp før jeg tester;

Jeg har en nyinnkjøpt Yamaha RX-V765:-D og Philips BDP3000 ( http://www.p4c.philips.com/files/b/b...05_dfu_eng.pdf ).

Hvis noen som har peiling gidder å se på linken over; Mener dere at spilleren sender DTS HD MA som bitstream (raw) over HDMI, eller gjør den ikke det ?

Jeg grubler og grubler, men får liksom litt tvedydige svar (min tolkning...:-D )
    Tror ikke men er jo bare å teste.
    Format jeg ikke tror du kan decode eller bitstreame ut fra spiller er DTS HD og DTS HD MA.
    Viser det seg at spilleren din ikke kan streame DTS HD , DTS HD MA ....................SKAL du få vanlig DTS og det skal vises i display reciver og antall kanaler

Dolby ThrueHD skal gå så sett opp spiller og reciver med en BD disk med denne lyden så er du kommet langt
    (de fleste BD disc har Dolby ThrueHD lyd så de er ikke vanskelig å finne)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har jeg trykket meg igjennom det meste av menyer på både bluray og receiver, satt på en bluray disc med DTS HD MA lydspor... VOILA; plutselig stod det "DTS HD MA" i displayet på receiveren!!! Endelig!! Aner ikke hva jeg har gjort, men da sender tydligvis budsjett-blurayen DTS HD MA bitstream likevel.... :-D 8)
    Men da jeg skifter lydspor til 5.1 PCM, mottar receiveren fortsatt 2.0 PCM...

Kan noen si noe om forskjellen i kvalitet ? Ville jeg merket forskjell? Har hørt at PCM lydspor liksom er Rollc Royce, men er det forskjell i praksis?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, da har jeg trykket meg igjennom det meste av menyer på både bluray og receiver, satt på en bluray disc med DTS HD MA lydspor... VOILA; plutselig stod det "DTS HD MA" i displayet på receiveren!!! Endelig!! Aner ikke hva jeg har gjort, men da sender tydligvis budsjett-blurayen DTS HD MA bitstream likevel.... :-D 8)

Kan noen si noe om forskjellen i kvalitet ? Ville jeg merket forskjell? Har hørt at PCM lydspor liksom er Rollc Royce, men er det forskjell i praksis?
    Mulig du må godkjenne for 5.1/7.1 PCM mottak over HDMI i enten receiver eller BD-spiller. Vet at PS3 har denne muligheten i tilfelle den ikke oppdager alle mulgihetene i utstyret den er tilkoblet.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Kan noen si noe om forskjellen i kvalitet ? Ville jeg merket forskjell?

HDMI audio manual side 18
    Prøv å sett denne til auto og se om 5.1 LPCM kommer til reciver.

PCM lydspor liksom er Rollc Royce
    På pappieret og i ekstremt få tilfeller .....ja

All lyd som skal inn på en BD plate er i utgangspunktet PCM )multichannel PCM)

Noen årsaker til at man encoder (pakker PCM ) lyden inn i lydcodec er fordi da tar lyden mindre plass på plate , pakker man inn i codec kan de ha tillegsfunksjoner osv osv

Pakker man ikke inn PCM lyden så tar den enormt plass
    bit ganger kHz ganger antall kanaler
    Plass fordi man skal ha andre lyder , film , ekstramatteriale osv.
    Blir det liten plass pga lyd som tar enormt kan det gå utover film kvalitet da den må reduseres ofte for å få plass til bilde og lyd.
    Valget de har gjort ofte for at bilde osv skal beholdes er å redusere antall bit og Khz (ofte er LPCM lyd 16 bit 48 kHz) å da kan man ikke lengere snakke om den enormt bra LPCM lyden

ved å velge å bruke codec istedenfor kan de opprettholde flere bit og kHz (selv om de ikke altid gjør det)
    Det er mange ulike codec og man kan dele de inn i lossless (codec uten tap) eller lossy (codec med tap)

Uansett når man pakker inn LPCM i codec blir fil størelsen i Mega byte mye mindre.......pakker man inn i et tapsfitt codec vil ikke LPCM lyden tape seg
    Hvorfor ikke all lyd er pakket tapsfitt er at selv ett tapsfitt codec tar endel plass i mega byte (men langt under ren LPCM)

Det som skjer med lydcodec enten det er i BD spilleren eller reciveren din er at lydcodec blir decodet (pakket ut) og det som pakkes ut er PCM (multikanals pcm)

er det ett tapsfritt codec vil det ikke bli tap i lyd
    er det et codec med tap vil det bli tap

Om du har hengt med så blir konklusjonen at LPCM lyden på plate til film er skjelden av høy kvalitet.
    Det er normalt høyere hvalitet på lyden til BD film on den ligger som tapsfritt codec

Om du decoder ett codec i BD spilleren eller i reciveren til Multichannel PCM spiller på mange måter ingen rolle men du har flere fordeler en ulemper med å la lyden bitstreames fra BD spiller til reciver for decoding fremfor å decode i BD spiller og sende lyden som LPCM

Ren LPCM (multichannel PCM) på plate har man ingen valg men sendes som LPCM til reciver

BD spillere er ulike i lydvalg så kanskje auto blir riktig valg.......da er det opp til deg å velge riktig lydspor på disc så sendes dette ut fra hva du velger (prøv)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    HDMI audio manual side 18
    Prøv å sett denne til auto og se om 5.1 LPCM kommer til reciver.

BD spillere er ulike i lydvalg så kanskje auto blir riktig valg.......da er det opp til deg å velge riktig lydspor på disc så sendes dette ut fra hva du velger (prøv)
    Velger 5.1 PCM lydspor på disken, og har prøvd både "auto" og "bitstream" i BDP3000-menyen, men receiver mottar 2.0 PCM uansett. Burde det ikke være et 3. alternativ i menyen som het PCM?

Finner ikke noe sted i menyen til receiveren noe som helst om PCM...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På nesten alle BD spillere er det auto
    Det vil si velger du ett lydspor på disc med HD codec bitstreamer spilleren
    Velger du lydspor på disc med LPCM sendes LPCM.

Ønsker du at BD spiller skal sende alt som LPCM (Både LPCM og decode HD codec til LPCM) må man inn i reciver og velge at ikke lyd skal decodes
    (fungerer på alle codec såfremt du har decoder til de i BD spiller)

Det er HDMI handshake som gjør at spilleren sender lyd som reciver takler
    blokkerer man for bitstream i reciver så reagerer spilleren med å "anta" at den ikke har decoder til den aktuelle lyden så derfor decoder spilleren den

Ja på få spillere kan man velge om LPCM skal sendes eller bitstream men de fleste spillere har bare auto så er det du som velger lydspor eller blokkerer for bitstream i reciver om du ønsker allt som LPCM

Hvorfor du ikke får sendt ren lpcm (multichannel PCM) lyd til reciver og hvorfor multichannel pcm lyden ender som 2 kanals pcm i reciver ?
    Enten så er det at ikke spiller kan sende multichannel pcm rett fra plate eller innstillinger
    (er ikke helt enkel manual til BD spiller ang lyd og enkelt oppsett og hvem lyd som støttes på hvilken måte)

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    615
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker og bukker hygen ! Dine svar har gjort alt mye klarere. Trodde jeg forstod det, men har fått endel a-ha oplevelser her....

Noen som har kjennskap til Yamaha RX-V765; kan man, og i såfall hvordan, velge at ikke lyd skal decodes, og spilles direkte som "Multi PCM" ?

Side 2 av 2 FørsteFørste 1 2

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •