Pris for CD spiller i forhold til forsterker

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pris for CD spiller i forhold til forsterker

Nå er det fortsatt en liten stund til jeg skal oppgradere, men jeg har allikevel spørsmål når det kommer til prisen på cd-spiller i forhold til forsterker. Veldig ofte ser man at de har samme serienummer, slik at cd-spillern er ment å passe til forsterkern. Det jeg stusser litt på, er om man kan rettferdiggjøre å ha en cd spiller som koster like mye som forsterkeren? For eksempel CAMBRIDGE 740A Pris kr 6.798,00 og cd spilleren CAMBRIDGE 740C som koster like mye. Hadde det vært ufornuftig å kjøpe 640C v.2 til kr 2.998,00 for å bruke den sammen med en dyrere forsterker?

Tok cambridge som eksempel nå, siden jeg har cambridge forsterker, men det gjelder selvfølgelig mange av de andre merkene også...

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er det vel helst DAC'en som gjør den største forskjellen i CD-spillere. En billig CD-spiller (evt DVD/Blu-ray) med en god, separat DAC kan ha like bra lyd som en dyr CD-spiller. Kjøper du 640C-modellen til Cambridge pluss en DacMagic fra samme produsent, skulle du få lyden fra 740C til en drøy tusenlapp mindre...

Men du burde også spørre deg om du egentlig trenger en ny CD-spiller. Selv har jeg ikke brukt en slik på flere år. Alle CD'er er rippet til harddisk (mest MP3 på den bærbare siden jeg reiser mye; skal legge inn alt ukomprimert når jeg slår meg til ro hjemme og får mer diskplass), ny musikk kjøpes som filer på Nettet, og alt spilles av med iTunes (evt annet program for 24bits FLAC). Utrolig mye enklere enn CD-plater, og med en god DAC og trådløs eller optisk signal fra Mac'en -- evt et dedikert, nettverksbasert system -- blir lyden minst like bra.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det finnes forsterkere med innebygget DAC, f.eks. HK 990. Da trenger du bare en CD-spiller med et godt drev.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    146
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Leste denne anmeldelsen: Cambridge Audio DacMagic CD player review - from the experts at whathifi.com Virker jo som en grei ting. Er det noen tråd her på forumet, eller et annet sted mer mer info om dette? Alt må jo taes opp til vurdering! Har det mye å si for lyden hvilken måte man velger å overføre de digitale signalene til dac boksen (støy)?

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av power_metal
    Har det mye å si for lyden hvilken måte man velger å overføre de digitale signalene til dac boksen (støy)?
    Svar: Nei.

Mer utdypende svar: Fra CD/DVD/BR har du to alternativ: optisk (Toslink) eller elektrisk S/PDIF. I teorien gir den optiske galvanisk skille (= ingen elektrisk kontakt) men mer interface jitter, mens den elektriske har noe mindre jitter og muligens også galvanisk skille (hvis fabrikanten gadd å putte inn en skilletrafo). I praksis er det ingen lydmessig forskjell.

Du nevnte DacMagic, denne har også USB tilkobling. Kjekt hvis du spiller av fra PC etc. Mye bedre lyd enn den som kommer fra dac'en i PC'en.

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    4,886
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg putter konsekvent "innsatsen" (tid,penger,ergonomiske kompromisser) i høyttalerne framfor (fra mest til minst prioritert) forsterker, signalkilde og annet.

Ideelt sett skullt jeg ha gjort det med rommet også, men der kommer det noen praktiske begrensninger inn.

-k

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    2,313
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jitter har jeg tilgode å høre, og alt jeg har lest tyder på at det er et rent teoretisk fenomen uten praktisk betydning. Men en praktisk grunn til å velge koaks/RCA-forbindelse fremfor optisk, er at pluggene sitter bedre...

Skal man hente lyden fra PC, er det imidlertid verdt å merke seg at optisk kabel isolerer PC'en fra lydanlegget, slik at man garantert slipper unna jordrelatert støy. Unngår man snobbemerkene, er ikke optiske kabler dyrere enn at man kan bytte dem ut om de slarker.

USB er kanskje praktisk -- men med noen få, dyre unntak (Benchmark) overfører USB digital lyd med maks 16bit/48kHz, mens koaks og de optiske inngangene på de fleste DAC'er tillater 24bit/96kHz. Ikke at jeg tror du vil høre forskjell, men FLAC kan nå engang kjøpes i 24/96-format...

harman/kardon HK990 har forøvrig samme DAC som Cambridge Azur 840C; en CD-spiller som har fått veldig mye ros. På papiret danker DAC'en i denne h/k-forsterkeren ut det meste.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •