Analog ut (5.1/7.1) på Panasonic DMP-BD80

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Analog ut (5.1/7.1) på Panasonic DMP-BD80

Hei,

Jeg har problemer med å få alle høytallerne til å gi lyd på Analog 5.1/7.1 utgangene på Panasonic BD80. Jeg ønsket å gjøre dette for å kunne få spilt av "TrueHD" downmikset. Tror jeg har prøvd de fleste innstilinger som er mulig, men kanskje jeg har oversett noe. Det som skjer, uansett innstilling, er at jeg får kun 2 kanaler (fronter + evt sub) til å gi lyd. Center og surround gir ingenting. Jeg har kun tilkoblet 5.1 utgangene.

Jeg har en eldre forsterker, Kenwood C-V750 som støtter både Coax og Analog 5.1 inn men dekoder kun Dolby Digital. Eneste som fungerer for å få 5.1 ut, er ved å koble til Coax, sette innstilling på PCM og velge Dolby Pro Logic på forsterker. Velger jeg her istedenfor Source Direct på Digital inn så får jeg ikke lyd i Center og Surround. Velger jeg Bitstream og Source Direct vises det AC3 i displayet på forsterker, men fortsatt kun 2 kanaler.

Hva har jeg oversett? Mulig jeg har forklart dårlig her på siste delen, har prøvd så vanvittig mange kombinasjoner.. Hva taper jeg ved å kjøre Coax istedenfor Analog ut?

Takker for svar

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Bruker du analogutgangene sender jo spilleren HD-lyden via dem, bruker du coax er det kun vanlig DD og DTS som sendes. Er usikker på om analogutgangene alltid er på, men tror det. Har du stilt inn på receiver at eks DVD skal bruke rett kilde og ikke coax 1 eks. ?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, det var det jeg trodde. Håpet å få HD til å funke på eksisterende system.

Mener jeg har valgt riktig. På receiver har jeg to valg, DVD-D og DVD-A (Digital og Analog). Inne på hver av disse igjen kan jeg velge forskjellige lyd formater (Pro Logic, Stereo, AC3 og Source Direct). Synes SD burde være det mest riktige valget, men ser ikke slik ut foreløpig...

Jeg tror også analog utgangene alltid er på, men at en kan slå av Audio på HDMI utgang.

Newcomer volfro sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Noen som har funnet manualen til denne på web?

Har den valgbar crossover / avstand på analog utgangene?

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ingen skarpe hoder som har noe å bidra med her?

Takk

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lbn
    Ingen skarpe hoder som har noe å bidra med her?

Takk
    Usikker på hvordan det er på Panasonic sine spillere, men selv måtte jeg på BDlyd-innstillinger aktivere multikanals-analog ut på min Sony s550, og da gikk alt som en drøm.. Kanskje sjekke om det er noe slikt på Panasonic også..

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic DMP-BD80

BD spiller ----manual RapidShare: 1-CLICK Web hosting - Easy Filehosting
    (samme manual til DMP BD60 og 80)

Speaker settings ----manual side 37
    Har du sett over / stillt inn for hver høytaler så det ikke er satt opp som 2.0 ch (aktiver resten til ditt oppsett om de står på NONE - som en grunninnstilling for å få lyd så har du valget mellom store/ små og anbefaler deg å sette dem som store så får du heller endre det senere ved crossover osv)
    (du aktiverer altså de utganger du putter phono kabel til så ved 5.1 aktiverer du de 6 utgangene)

Analog Audio Output -----manual side 34
    2ch (Downmix) + 5.1ch er riktig ved 5.1 analog tilkopling (som du sikkert har satt inn)

Les også Analog audio connections ----manual side 12

Om disse innstillingene påvirker analog lyd på din BD spiller vet jeg ikke men for å være sikker på ultimat lyd
    Sett også innstillinger som DRC til off , Secondary audio til off
    (antakelig vil ikke secondary audio blandes med analog (bare bitstream HDMI men sett off foå sikkerhetskyld)

__________________________________________________ ______________________________________
    RECIVER

Reciver manual http://inform3.kenwoodusa.com/manuals/cv750.pdf
    Er nesten sikker på at den skal stå på DVD A 6 ch input på imput source
    Manual side 39

Source Direct på din reciver har bare en funksjon ved stereo (står i din manual)
    __________________________________________________ ______________________________________

Hva mener du med >>spilt av "TrueHD" downmikset<<
    Er det noen grunn til at lyden skal downmixes ?
    Jeg henger ikke helt med her men mener selvsagt at du skal avspille Dolby Thrue HD i all sin prakt og nytelse (altså ingen mix men ren Thrue HD decodet til analog i BD spiller)

COAX

Coax eller optisk kabel med PCM som innstilling er 2.0 stereo (to kanaler)
    Man kan aldri få ekte surround over disse kabeltypene ved å velge PCM.
    Om du så bruker slike kabler og PCM men ønsker surround så er pro logic osv en mulighet men dette gir en (fake) surround produsert ut fra stereo lyd

---> Hva du taper på Coax / Optisk kabler er HD lyden og HD lyden er stor forskjell fra SD lyd

Ved bruk av optisk coax har kabeltypene alt for lav overføringshastighet for HD Lyd.
    Det som skjer da er at BD spilleren din vil velge en core lyd som tilsvarer ca samme lyd som er på en DVD plate.
    Problemer du kan få er
    Din reciver er så gammel at den støtter nepper så høy bitrate som "core" lyden til Dolby ThrueHD som er Dolby Digital 5.1 bitrate 640 kbps da din reciver mest trolig er bygget til Dolby Digital 5.1 bitrate 384 og kanskje Dolby Digital 5.1 bitrate 448 kbps.
    Tror neppe reciveren vil downconvertere bitrate 640 og kanskje ikke AC3 decoderen takler så høy bitrate .

Problem blir også alle HD lyder i DTS HD , DTS HD MA som ved bruk av optisk , coax vil gi ut en core lyd (DTS Core)
    Problemet blir at siden du ikke har DTS decoder i din reciver får du heller ikke DTS Core som bruker DTS decoder for å bli decodet.

Enkelte BD plater har Multichannel PCM og det gjør at du ikke kan få mere en stereo lyd
    (dette fordi optisk coax ikke kan oversende mere en 2.0 PCM (stereo)

Problem med surround vil du også få ved enkelte plater av ulike årsaker som da begrenser deg til å bare få stereo ved bruk av optisk/coax

Du er altså nødt til å bruke analoge kabler for å dra nytte av lyd som er bedre en vanlig DD 5.1 som er på DVD plater.

Ser heller ikke bort fra at vanlig CD avspilling vil bli best med analoge kabler da jeg vil tro din BD spiller vil gi en bedre digital til analog behandling en din reciver. (dette kan du teste for å finne ut av selv men gir analoge kabler bedre lyd fra CD fra BD spilleren din en din reciver gjør da du kjører med optisk/coax kabler kan du helt droppe optisk/coax mellom BD og reciver)
    (du bruker kanskje analogt til CD og annan 2 kanalslyd fra BD spiller til reciver men ville bare nevne det)

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Hygen; Takk for utfyllende svar og link til kenwood manual. :-)

Med downmikset TrueHD, mente jeg kun at 7.1 channel ble downmikset til 5.1. Jeg tenkte ikke på at TrueHD også var i 5.1. Surret litt i begreper der.

Jeg skal teste mer idag, både å velge Bitstream istedet for PCM og sjekke høytaller innstillingene på BD spiller.

Jeg er ganske sikker på at alle (5.1) høytalere var 'på' i lyd test oppsettet, her hvor en velger liten-stor-ingen, men fikk ingen tone i bakre eller center uansett innstilling.

Veldig merkelig om jeg ikke skal få det til å fungere med analoge kabler :-?
    Jeg er ganske sikker på at hvis ingenting fungerer, så er nok min pensjonerte av-receiver synderen. :-D

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og reciver står på DVD A 6 ch input som kilde innstilling på ved bruk av multichannel analog (5.1 analog)

Vil jo anbefale deg å få til den analoge lyden som vil gi deg best lyd og ingen begrensninger som optisk/coax bitstream vil gi deg

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2006
    Poster
    17
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Enig med deg. Men etter timesvis med testing igår, gir jeg opp. DVD-A var valgt på Receiver som du sier. Prøvd utallige kombinasjoner med PCM og annet. Lyd vil ikke ut fra senter høytaler. Alt av dialog er kuttet bort og har kun musikk og effekter. Skjønner ikke dette. Alt av innstillinger mener jeg er korrekt. Når jeg kjører lyd test via BD spiller, mangler det lyd i senter og surround (alt er ON). Når jeg kjører lyd test via Receiver, får jeg lyd i alle kanaler.

Koblet tilbake til Coax og med Bitstream som valg, og da vises AC3 på Receiver og vanlig lyd er tilbake. Når jeg sist ikke fikk skikkelig lyd med Bitstream her, og valgte PCM istedet, er jeg ganske sikker på at jeg hadde valgt spor 2 (TrueHD) på BD film og ikke spor 1 (Dolby Digital).

Så da får jeg begynne å spare til ny Receiver, litt tidligere enn jeg hadde ventet. :neutral: Regner med at høytalere kan brukes? :-D Hehe

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lbn
    Enig med deg. Men etter timesvis med testing igår, gir jeg opp. DVD-A var valgt på Receiver som du sier. Prøvd utallige kombinasjoner med PCM og annet. Lyd vil ikke ut fra senter høytaler. Alt av dialog er kuttet bort og har kun musikk og effekter. Skjønner ikke dette. Alt av innstillinger mener jeg er korrekt. Når jeg kjører lyd test via BD spiller, mangler det lyd i senter og surround (alt er ON). Når jeg kjører lyd test via Receiver, får jeg lyd i alle kanaler.

Koblet tilbake til Coax og med Bitstream som valg, og da vises AC3 på Receiver og vanlig lyd er tilbake. Når jeg sist ikke fikk skikkelig lyd med Bitstream her, og valgte PCM istedet, er jeg ganske sikker på at jeg hadde valgt spor 2 (TrueHD) på BD film og ikke spor 1 (Dolby Digital).

Så da får jeg begynne å spare til ny Receiver, litt tidligere enn jeg hadde ventet. :neutral: Regner med at høytalere kan brukes? :-D Hehe
    Jeg har ikke spilleren selv så svarene er ut fra manual og den er det ikke sikkert jeg har fått med meg alt i.
    Ingen BD spillere er like

Prøv å sett HDMI audio til OFF (i BD spiller)

Om du ikke får til center lyd
    Bytt kabler for en test.feks ene front ut fra BD til center reciver
    (dette for å teste om du får lyd ut center eller om inngangen kan være død)

For å utelukke kabel feil så bytt ut centerkabel med en av de andre
    (vil center virke og en av de andre høytalerene bli stille er det kabelen det er feil på.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •