Philips DVP720SA

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 22
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Philips DVP720SA

Hei!

Jeg får i løpet av dagen Philips DVP720SA, som du kan lese mer om på Philips sine engelske sider.

Den virker veldig bra når man ser på specs'ene, og DVP630 fikk jo veldig bra kritikk i seneste nummer av "Lyd og Bilde". Jeg skal teste den på et Philips 32" tv (32PW8818), en Panasonic PTAE500 og en Sanyo Z1. Skal også sammenligne den med mine nåværende dvd-spillere, nemlig Philips DVD963 og Sony NS730.

Er det noen som eier eller har prøvd denne spilleren og kan komme med noen synspunkter, kommentarer osv..?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg testet PA30 så brukte jeg en slik via progressiv komponent. Den virket god. (brukte den ca 1 time på forskjellige scener)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her kommer en liten foreløpig test av DVP720SA!

Den er blitt testet på bl.a. en Panasonic PTAE500, Sanyo Z1 og et 32PW8818. Kjørte MonsterVideo 3 komponent-kabel (6 meter) til projektorene, og en god scart fra Monster til tv'en. Testfilmene bestod av utvalgte scener fra "Gladiator", "Finding Nemo", "Lord of The Rings part 1-3" og "Monsters Inc."

Meny-system, fjernkontroll & konstruksjon:
    Meny-systemet er klassisk Philips, hvis du har brukt en Philips før vet du hva du får. Hvis ikke kommer du til å oppleve et greit meny-system, uten de store overraskelsene. Alt er enkelt å stille inn, og det finnes ingen veldig avanserte innstillinger. Fjernkontrollen er også den samme som for de to-tre siste generasjoners dvd-spillere fra Philips og Yamaha, og fungerer for så vidt greit. Det eneste irritasjonsmomentet er at Open/Close ikke har egen knapp, man må holde inne Stop-knappen for å gjøre dette. Videre så virker ikke spilleren spesielt "eksklusiv", den er veier under 4 kg og den virker ok skrudd sammen. Ingen gull-kontakter, men hva forventer man for under 2000-, kroner.

Bilde-kvalitet:
    Tok en kjapp kalibrering av bildet ved hjelp av THX Optimizer. Da jeg testet scart m/rgb påslått inn på Philips tv'en, så var bildet veldig bra. Jeg så ikke noen tegn til digital-støy, og det var veldig godt kontrastnivå og sortfargen var virkelig mørk. Da jeg koblet over til projektorene og slo på progressiv scan ble jeg også positivt overrasket. Sammenlignet med en av "referansene" i klassen under 2000-, (Sony DVP-NS730) så er bildet vel så bra. Det var en aning mer støy når man pauset bildet, men når bildet var i bevegelse så jeg ikke noe til dette. Sortnivået var så bra som jeg føler begge projektorene kan levere, mens kontrasten i de mørkere scenene var bedre på AE500'en (ikke så rart da denne har 1300:1, mot Z1's 800:1). En ting jeg merket som var positivt er at bildet fløt veldig bra ved raskere horisontale eller vertikale bevegelser, hvor andre dvd-spillere gir et "hakkete" bilde. Den progressive chip'en i dvd'en holder med andre ord høy kvalitet, og jeg mener den ikke er langt unna Faroudja-chip'ene som ligger i en del andre spillere. Fargene virket bra, men ikke helt pang i mine øyne. Må nok stille fargene enda mer, har kun hatt spilleren i under 1 døgn.

Lyd:
    Ingen veldig avanserte tester gjennomført, har kjørt den på et surround-anlegg bestående av Yamaha RXV1400 og et fullt sett med Energy-høyttalere av god kvalitet. Cd-lyden er enda ikke testet, kommer tilbake til den. Regner ikke med underverker for prisen, men håper på å bli positivt overrasket!!

Lag-bytte har jeg ikke lagt merke til, men skal prøve følge med når det skjer neste gang jeg ser en hel film. Sonefri-gjøringen er veldig enkel å gjøre selv, og jeg har ikke lagt merke til noen markant Chroma-error (testet ved hjelp av Toy-Story). Det virker også som om spilleren er flink til å tolke hva som er video- og hva som er filmbasert materiale (testet ved hjelp av båt-scenen i Finding Nemo). Det eneste negative er at Sony NS730'en min er kjappere på oppstart, men ellers virker Philips'en kjapp når den først har fått spint opp dvd'en.

Spilleren anbefales!! :-)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fin omtale escobar. Så nå har du 3 gode DVD-spillere (Philips DVD963, Sony NS730 og Philipsen). Har du bruk for alle 3 :shock:

Intermediate nf sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men lyden da, hva med lyden? Du sier jo ikke et -pip- om hvordan lyden er...

For CD- er den bare OK, eller god nok til å erstatte en brukbar CD-spiller???

Mvh
    R.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får svare meg selv - har lenge ventet på at prisene på SACD-spillere skal krype under 2000,-

Pioneer DV 575 er forsåvidt rett rundt hjørnet og havner kanskje der, men har hatt både Philips før og nå sist Pioneer 360S.

Endel ting på Pioneer 360S har etterhvert også blitt litt frustrerende - 30 sek for å laste en MP3 CD med 70 låter. Treg generelt i reaksjonen - trykker du Open rett etter å ha trykket på power-knappen slår den seg av f.eks. (370 er visstnok kjappere på alle punkter, men det blir for liten oppgradering generelt i forhold til 360'n)

Så da ble det tur til Elkjøp idag med blanke feriepenger klare.

Forvent ikke å få testet spilleren i butikken, de står der på hylle med strømledningen dinglende i luften og på spm så sa ekspeditøren det ikke gikk, men at jeg kunne bruke retur-retten på 30 dager dersom jeg ikke var fornøyd.

Dermed gamblet jeg på at ny elektronikk vanligvis er billigere og bedre enn forrige generasjon og slo til.

Bildet: hakket klarere og mer presist enn på Pioneer 360S og spesielt meny-tekst er stabil og bedre lesbar (noe som irriterte på 360'n)

Progressiv scan: Ikke testet pga TV må oppgraderes til nyere eller prosjektor el. lign.

MP3: YESSSS! endelig en produsent som har skjønt det!!! Full Album tittel, Artist og sang-tittel scroller over displayet på spilleren ved begynnelsen av hver sang og går deretter over til å kun vise sang-nr og minutter:sekunder. (Norske tegn vises kun som streker).

Igangkjøringen av CD'en over som tok 30-35 sek på Pioneer 360 tok knapt 10 sek på 720'en

Har du på TV-skjermen har du også gleden av å se litt ekstra "eye candy" i form av en lyd-graf.

LYDEN: Mer fyldig bass som samtidig virker som den er kjappere i transientene og en mer oppløst diskant. Vinner på begge punktene i forhold til Pioneer 360 - som faktisk hadde ganske så bra lyd.

CD-entusiaster: UPSAMPLING av CD til 88.2 kHz (2x) eller 176.4 (4x)
    Forsøkte begge deler og joda - ganske klar forskjell kontra når den er helt av - mhp tydeligere tilstedeværelse i diskanten. Muligens en liten bedring også på 4x i forhold til 2x - men det kan like godt være psykologiske effekter. Sannsynligvis trenger jeg bedring av høyttalerne mine for full gevinst.

SACD: Må kjøpe noen først

Konklusjonen er at Philips DVP720SA er et kjøp som kan anbefales sterkt i budsjettklassen, og gjøres det på Elkjøp så har man i tillegg muligheten for å levere den tilbake innen 30 dager om man ikke er fornøyd.

I mitt budsjett-anlegg med Yamaha RX-V740 receiver og Tannoy mX2 høyttalere er det ihvertfall klart at DVD-spilleren ikke lenger er svakeste ledd.

Mvh
    Rune

P.S. DVD'en LOTR - Return of the King følger også med spilleren i esken. Sikkert en intro-sak, så om noen mnd selges sikkert DVD-spilleren litt billigere og uten mefølgende DVD.

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En oppfølger:

MP3 på DVD fungerer bra. Kjøpte billigste sort DVD+RW plate på Clas Ohlson (24 kr/stk) og fikk plass til 54 musikk-CD'er (dvs 540+ låter i 192kbps kvalitet) på en DVD. Satte den inn i spilleren og litt over 10 sek senere spilte den opp.

Analoge utganger fra DVP720SA: Faktisk virker det som lyden er hakket bedre fra spillerens analoge-utganger enn via digital coax. Kanskje ikke så rart siden PCM koding først på spilleren og etterfølgende dekoding PCM via Yamaha'en kan gi endringer i lyd. Lyden er rett og slett noe "glattere" via analoge utganger og tilsvarende 6CH INPUT på Yamaha'en.

Blå lysdiode: Eneste irritasjons-moment at denne lyser litt for sterkt og ikke kan dimmes slik som displayet. (Lyser ved multikanals-lyd på spilleren. Det er også en tilsvarende lysdiode for progressiv scan).

Mvh
    Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bah, liten blå lysdiode? har du sett det beistet av en lyskaster Sony plasserer på alt av surround forsterkere eller? den er vel 5x50mm tipper, lyser såpass mye at den er blendende, til sjenanse og generelt lyser opp hjemmekinoen min...

Sort gaffa tape gjør seg der... *sukk*

(Forøvrig det eneste jeg egentlig har å rakke ned på ad. forsterkern min)...

Nok om... til den opprinnelige posteren; hvordan er denne 720'n kontra 963'n? Og vet noen hvilken deinterlacer som sitter i denne? 963'n hadde jo DCDi fra Faroudja, så det virker litt rart om de har forskjellige brikker i forskjellige modeller.

Og hvordan er responsen på fjernkontroll kontra 963? (Mine erfaringer med 963 var at den var litt treig, samt at den absolutt ikke ville spille alle platene mine når jeg ville (men gjerne dagen derpå) og at den stoppet midt i filmen - gjerne helt (ToTårn), eller hoppet over 20 minutter... (Alien3))

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gojensen
    Bah, liten blå lysdiode? har du sett det beistet av en lyskaster Sony plasserer på alt av surround forsterkere eller? den er vel 5x50mm tipper, lyser såpass mye at den er blendende, til sjenanse og generelt lyser opp hjemmekinoen min...

Sort gaffa tape gjør seg der... *sukk*

(Forøvrig det eneste jeg egentlig har å rakke ned på ad. forsterkern min)...
    Den kan slukkes. Velg dimmer i menyen, så blir det helt mørkt om du vil.
    Kun input dioden som lyser...

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ad respons på fjernkontroll har jeg ikke hatt 963 så vanskelig å si.

Det jeg kan si er at den definitivt er kjappere enn Pioneer DV 360 som jeg syntes var rimelig treig.

Har ikke funnet noen opplysninger om hvilken DCDi som sitter der.

Dette er det mest detaljerte jeg har funnet
    http://www.p4c.philips.com/files/d/d...02_pss_eng.pdf
    og der står det kun 108MHz/12bit Video DAC

Hvis det er Faroudja, ville trolig Philips opplyst det, siden det er en reklame i seg selv. Så da er det vel sikkert "noe annet". Men som sagt både lyd og bilde virker veldig bra.

Hvordan den vil sammenligne seg mot f.eks. Pioneer 575 når denne lanseres er dog et åpent spm - regner med at det er lynskarp konkurranse i dette pris-segmentet.

Mvh
    Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    267
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom det står DCDi på boksen er det Faroudja brikken (AFAIK).

John, når jeg velger dimming i menyen dimmes bare LCD displayet (mener jeg...)...

Intermediate akke sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva kan man stille når det gjelder DD/DTS dekoderen? (Delay, stor/liten høyt osv.) Ser ut som 6CH input på Yamaha RX-V2095 går rett til forsterker uten noen innstillingsmuligheter bortsett fra volum. Denne er jo 4-5år gammel, tror dere dekoderen i Philips 720sa er bedre?

Takker for svar

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Akke: Det som går an å stille på DVD-spilleren er forskjellig :

For CD musikk:
    Digital (uten behandling antar jeg), Classic (for klassisk musikk?), Jazz eller Rock.

For DVD filmer: Concert, Drama, Action eller Sci-Fi

Avstand til høyttalere kan angis i audio-oppsettet på spilleren, også volum-korrigering i dB for alle høyttalere. Samt om det er STOR elle LITEN høyttaler. LITEN betyr at frekvensen kappes allerede ved 120Hz, så den er neppe aktuell for noen i forumet her (valgbar frekvens er et opplagt forslag til Philips). Subwoofer kan være AV eller PÅ.

Jepp 6CH INPUT på Yamaha RX-V740'n (som er fjorårets modell, er også "rett igjennom") lar analog-ingangene bare forsterkes uten behandling.

Etter litt mer lytting er det muligens smak og behag hva man liker best, men jeg synes lyden som lages via analog-utgangene til Philipsen er overraskende god. Det er rett og slett to litt ulike lydkarakteristikker fra de respektive dekoderne.

Nivået på analog-utgangene virker derimot ganske lavt fra spilleren så jeg må skru opp volumet endel på Yamahaen i den modusen. Untatt hvis jeg velger Classic - det er av en eller annen grunn mye høyere enn de andre.

Yamahaen har jo høstet mange lovord for sin dekoder og det er fortsatt flere muligheter i denne med bl.a. romakustikk, NEO6, endel flere lydmoduser osv, osv.

Gojesen: Det står ikke DCDi noe sted som jeg har sett på pakken eller i manualen. Så hvem som lager bilde-prosesserings chip'en er fortsatt et åpent spm.

Mvh
    Rune

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har selv kjøpt meg denne spilleren. er veldig fornøyd. Spiller divx som bare det. spoling og alt går problemfritt. Kjører progressivt til en pt-ae300 projektor.
    Men min er ikke sonefri. Må jeg i butikken for å gjøre det eller finnes det kode på internett for phillips spillere?

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    33
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Oppskrift på å gjøre DVP720SA sonefri:

Åpne dvd-skuffen
    Trykk 9 9 9 9, så 0 på fjernkontrollen
    I venstre hjørne på skjermen vil en 0 dukke opp
    Lukk dvd-skuffen

Spilleren din er nå sonefri!

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    170
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for hjelpen, skal prøve når jeg kommer hjem!

Medlem siden
    Mar 2004
    Poster
    542
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    EN ulempe med spilleren er oppdaget - Multi-vinkel (Angle) ikonet kan ikke slås av - har fått det bekreftet fra Philips support.

Ganske irriterende på en musikk-DVD jeg har med multi-vinkel at ikonet står der hele tiden - og lite er det heller ikke.

Skjønner heller ikke hvorfor zoom-ikonene skal være så store istedenfor å "slukkes" etter noen sekunder f.eks.

På Pioneer 360'n som jeg hadde før, var det ihvertfall mulig å velge at multi-vinkel ikonet ikke skulle vises.

Så Philips, her blir det trekk i karakteren, for ikke å lytte til hva forbrukerne ønsker. (Ser mange irriterte kommentarer ang dette ikonet på nyhetsgrupper for eldre Philips spillere.)

Mvh
    R.

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jeg snike inn et lite spørsmål. Får man prog. scan via scart på denne spilleren?

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    163
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får jeg snike inn et lite spørsmål. Får man prog. scan via scart på denne spilleren?

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Progressiv scan fås kun fra komponent på alle spillere. (finnes vel et unntak)

SCART er ikke lagd for å overføre progressivt.

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •