Brukererfaringer Panasonic DMP-BD60/BD80 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 186
    Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av kjetso
    Høres lovende ut - gleder meg til å teste.

Nå har imidlertid jeg en god sony dvd-spiller som skal erstattes, så forskjellene blir gjerne ikke så stor. Men det sies jo at det skal tilsvare forskjellen mellom mp3 od cd kvalitetet. Så noen forventninger har jeg jo.....
    Ha du Full-HD TV/projektor 50" eller større og et godt surround anlegg så kan du glede deg stort! :-D

Forskjellen i lyden mellom vanlig Dolby Digital 5.1 og DTS-HD MA 5.1 er som forskjellen mellom å sitte inne å høre fuglekvitter vs. å gå ut i friluft å høre på det samme fuglekvitteret! Du får høre detaljer du aldri vil høre fra DVD.
    Det er iallefall slik jeg opplever forskjellen. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2009
    Poster
    6
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Gadgets

Starman: Helt enig, jeg skvatt i stolen da herligheten satte i gang!

Når det gjelder gadgets: Ikke uengig i sånne betraktninger, men selv om wi-fi til internet og annet måtte mangle er jeg veldig klar på mitt behov: For meg er dette en filmmaskin som skal ha best mulig lyd og bilde for den bruken. Potensialet til å erstatte min gamle Nakamichi CD4 er der, men ikke viktig for meg. Det er film og filmlyd jeg er opptatt av. Maskiner som kan synge danse og koke kaffe er jeg skeptisk til. I gamle dager var receivere sett på med rynker i pannen blant puristene. Og selv om jeg eide en monsterreceiver, som (fremdeles!) produserer flott lyd når den fyres opp, var og er det dedikerte enheter som gjelder. Kobler like gjerne kameraet direkte til TV'n hvis jeg skal vise bilder i stua. Youtube passer meg best foran PC'n og nedlasting passer den også best til.

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Harddisk

Sitat Opprinnelig postet av perkh
    Viktigere: Skulle vise bilder til mine gjester i ferien, og oppdaget først at mitt SD-kort ikke ble gjenkjent. Vet ikke hvorfor. Hentet så min backup-disk, men oppdaget (etter å ha lest bruksanvisningen) at spilleren ikke støtter annet enn FAT32 opp til 128GB! Jeg bruker en 2.5" disk på 250GB og med NTFS. Da måtte jeg grave opp en gammel disk med FAT32 på 120GB, og kopiere til den.
    Har du testet harddisk med eksternt power eller power via USB? Det står i specen at den ikke støtter USB device charging. Lurer derfor på om den klarer å levere nok strøm til å drive en ekstern harddisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Første test...

Da fikk jeg BD80 i posten i går. Den hadde en meget enkelt oppstartsprosess og i løpet av et par minutter var jeg klar til å foreta første test.

Når bildet viste seg på skjermen så var det "wow! - for et bilde". Utrolig skarpt og klart.

Var litt mer skuffet over lyden inntil jeg fant menyen for lydinnstilling. Det ser ut som den startet med DD som default, så jeg skiftet til DTS Master Audio. Og - "WOW! WOW! FOR EN LYD" Det overgikk mine forventninger - og endelig følte jeg at receiveren og høyttalerene kom til sin rett ved filmkjøring. Dette var gøy. Utrolig at vi har levdt med DD/DTS tidligere. FYI så kjører jeg lyden i 5.1 gjennom de analoge utgangene. Eller egentlig 5.0 da jeg for tiden ikke bruker sub-wofer.

Jeg gjorde ingen innstillinger på spilleren foruten at jeg skrudde på "Dialoge enhancer" da jeg følte at dialogen var litt svak, samt satte på "24p". Blir nok noen timer framover for å gå gjennom menyen og teste ut de ulike innstillingene. BTW så synes jeg menyene var oversiktlige.

Noen som har gjort endringer i oppsettet utover dette som er å anbefale? Er det betenkeligheter med å skru på "dialoge enhancer" og/eller "24p"?

Noen har klaget på at spilleren var treg ved oppstart. Synes ikke dette var et problem. Akkurat nok tid til å gå tilbake til sofaen og sette seg. En uvesentlig "svakhet" synes jeg. Imidlertid var den litt sen til å reagere på valg i menyen - men ikke et problem.

Prøvde kjapt en CD i stereo gjennom 5.1 utgangene. Synes lyden her var meget bra og vil nok la denne erstatte min gamle Sony til musikk også. Fyldig og klar lyd, mens Sony har for "tynn" lyd etter min smak. Prøvde med et eller annet med "clear sound" eller hva det heter, spilleren skal da skru av analoge videosignaler. Hørte ikke noen forskjell på lyden.

Tok også en kjapp test av DVD. Er usikker på om bildet ble bedre enn når jeg brukte den gamle DVD spilleren fra Sony og lot Sony TV-en foreta oppskalleringen.

MEN! Dette er kun erfaringen fra en film (Max Manus) og en halvtimes test av musikk og DVD.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Question Panasonic dmp-bd60 og nedskalering 192khz til 48khz

Jeg kjøpte i går en panasonic bd60 blurayspiller, har koblet den til min Yamaha rxv1900 via HDMI, og mener jeg har justert setup på spiller til å gi maks lydkvalitet.

Problemet er at det virker som den konverterer 192khz lyd til 48khz. Når jeg går inn i menyen på receiveren og sjekker signal info, står det hvertfall 48khz.

Noen som vet om panasonicen kan sende ut 192khz via HDMI?
    Om den ikke kan det, så selger jeg dritten.

Ellers er jeg fornøyd med den.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke lydkilder er det som gir 192 khz?

Hjemmekino.no - Guide - Blu-Ray - Lydsystemer

"Dagens moderne filmer produseres med 24-bit PCM med 48Khz samplings
    frekvens med 6 kanaler (5.1) "

"Maksimal lydkvalitet som kan brukes på Blu-Ray er 7.1 lyd med 24 bit bitdybde og 96kHz samplingsfrekvens. Det er tvilsomt om det noen gang vil komme utgivelser med denne lydkvaliteten."

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    11
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvilke lydkilder er det som gir 192 khz?

Hjemmekino.no - Guide - Blu-Ray - Lydsystemer

"Dagens moderne filmer produseres med 24-bit PCM med 48Khz samplings
    frekvens med 6 kanaler (5.1) "

"Maksimal lydkvalitet som kan brukes på Blu-Ray er 7.1 lyd med 24 bit bitdybde og 96kHz samplingsfrekvens. Det er tvilsomt om det noen gang vil komme utgivelser med denne lydkvaliteten."

Hmm, mulig jeg har vært for rask på avtrekkeren igjen. Da er sikkert alt i orden da. Var redd BD60`n ikke klarte å spille av optimal lydkvalitet jeg nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Anders77
    Hmm, mulig jeg har vært for rask på avtrekkeren igjen. Da er sikkert alt i orden da. Var redd BD60`n ikke klarte å spille av optimal lydkvalitet jeg nå.
    Tja - kanskje eller kanskje ikke.

Jeg kan ikke mye om dette jeg heller, og jeg er redd det er en del misforståelser ute å går her for de fleste av oss som diskuterer temaet.

Kanskje det er noen som kan gi oss litt info?

Problemstilling:
    I bruksanvisningen står det under “PCM Down Conversion”: "Signals are converted to 48 khz despite the settings across when the signals have a sampling frequency of 192 khz". Det som er bekymringen da er om vi da ikke vil kunne benytte oss av høysest mulig lydkvalitet.

1) Sampling
    Når lyd lagres må det ta samples av den analoge lyden for så å lagre dette digitalt. Hvor ofte man tar ”prøver” av lyden benevnes som samplingfrekvens og måles i khz (antall 1000 ganger pr sekund). Dess høyere khz så vil man i teorien får bedre lyd. Samtidig er dynamikken i lyden/musikken avhengig av antall bit som blir lagret, for eksempel 8, 16 eller 24 bit. Dess flere bit dess mer nøyaktig kan lyden beskrives og vi får bedre dynamikk. Ved 16 bit har man 2^16 = 65536 enheter på y aksen. CD-plater er spilt inn med 44,1 khz og 16bit – noe som vi vet gir god lyd. Bedre lyd kan i teorien oppnås om vi øker samplingfrekvensen eller antall bit.

2) Samlingfrekvens på CD/DVD/BD
    Som fortalt er CD’er lagret med 44,1 khz samplingfrekvens. Etter å ha søkt litt på nettet ser det ut som at musikk/film lagret med 48khz er det vanlige, og at det kun i unntakstilfeller er musikk/film lagret i 96khz eller 192 khz. Ergo er dette nok ikke dette lydkvaliteter de fleste av oss benytter oss av til vanlig. Men, selvsagt, om det gir bedre lyd med 96/192 khz så er det jo interessant å kunne utnytte det. Ser at på "Hjemmekino" skrives at: "Maksimal lydkvalitet som kan brukes på Blu-Ray er 7.1 lyd med 24 bit bitdybde og 96kHz samplingsfrekvens. Det er tvilsomt om det noen gang vil komme utgivelser med denne lydkvaliteten."

3) kbps
    Kombinasjonen av samblingfrekvens og antal bit gir oss den kjente benevningen kbps – hvor en middels MP3 låt er i 128 kbps. Tallene under er pr kanal. For stereo må det ganges med 2, for 5 kanaler med 5.
    - 8 khz og 8 bit gir 64 kbps
    - CD med 44,1 khz og 16 bit gir 706 kbps
    - 48 khz og a) 8 bit gir 384 kbps b) 16 bit gir 768 kbps c) 24 bit gir 1152 kbps
    - 96 khz og a) 8 bit gir 768 kbps b) 16 bit gir 1536 kbps c) 24 bit gir 2304 kbps
    - 192 khz og a) 8 bit gir 1536 kbps b) 16 bit gir 3072 kbps c) 24 bit gir 4608 kbps

4) D/A konverter
    BD80 har en 192 khz/24 bit D/A konverter. Dette må bety at spilleren har mulighet til å lese og konvertere data som er lagret med opp til 192 khz og med 24 bit.

5) Bitstream vs PCM
    Bitstream er råmaterialet på platen som sendes digitalt og ubehandlet videre for å for eksempel dekodes i receiveren. PCM på sin side er resultatet av dekodet materiale på platen som sendes ukomprimert videre. Dersom du har en god receiver som kan dekode HD lyd så kan du sende lyden som ubehandlet bitsteam til receiveren. Alternativt kan du la spilleren dekode signalene og sende ferdig dekodet HD-lyd som PCM.

6) Når er dette en problemstilling vedr BD80?
    I og med at nedkonverteringen fra 192khz til 48khz står beskrevet under ”PCM Down Conversion” er det å anta at dette er en problemstilling som kun gjelder PCM.
    a - Vi kan dermed anta at om signalet sendes som bitstream enten via HDMI/SPDIF/Optisk så er dette ikke end problemstilling
    b - imidlertid er det vel da slik at om det leses 192 khz materiale som sendes som PCM via HDMI/SPDIF/Optisk/Analog så blir signaler nedskalert til 48khz, mens et 96 khz signal ikke nedskaleres.

7) Så – hva er problemet
    - i 6 b) kan man teoretisk få dårligere lydkvalitet fra en 192 khz PCM kilde, i stedet for å få 192 khz får man 48 khz
    - hvorfor kan ikke spilleren nedskalere til 96 khz istedenfor?
    - imidlertid er lite materiale i denne kvaliteten
    - Og – er dette kun en svakhet med denne spilleren – eller er det tilsvarende for andre spillere?

Newcomer rapp sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    167
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kilden jeg har testet med er Divertimenti med TrondheimSoloistene utgitt på Lindberg Lyd. BD-versjonen inneholder både Dolby TrueHD, dts-HD og lineær PCM med samplingfrekvens 192 kHz.

Disse formatene blir via S/PDIF (optisk og elektrisk) nedkonvertert til 48 kHz PCM. Hadde innspillingen vært 96 kHz ville den spillt det ut tranparent. Det jeg irriterer meg over er altså at den nedkonverterer til 48 kHz PMC og ikke 96 kHz PCM.

Analogt dekoder sannsynligvis spilleren 196 kHz uten nedkonvertering(?), så da er det mer opp til kvaliteten på DAC-en. Grunnen til at jeg sier sannsynligvis er at det er vanskelig å etterprøve.

Men selv om det står "Signals are converted to 48 khz despite the settings across when the signals have a sampling frequency of 192 khz" i manualen, tolker jeg dette til å gjelde for konvertering til PCM siden det står under avsnittet "PCM Down Conversion", slik at via HDMI burde man kunne få full båndbredde Noen som har testet? Anders77?

S/PDIF-specen støtter derimot ikke 192 kHz så her må det nedkonverteres uansett.

...fortsatt litt forvirrende

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile sdhc

hei jeg har en panasonic bd60 veldig førnøyd med den,men mangler minnekort sdhc kort skal det vist være, også lurte jeg på hvilket kort dere anbefaler som virker og hvor stort kort jeg burde ha ,tenkte på det bdlive på filmene som jeg ikke får sett.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lydnivå analog utgang

Er det mogleg å justere volumet på analog utgangen via fjernkontrollen på BD60 eller BD80?

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av curtis
    hei jeg har en panasonic bd60 veldig førnøyd med den,men mangler minnekort sdhc kort skal det vist være, også lurte jeg på hvilket kort dere anbefaler som virker og hvor stort kort jeg burde ha ,tenkte på det bdlive på filmene som jeg ikke får sett.
    Kjøp et orginalt Sandisk minnekort på 1 GB (eller mer).
    Tror ikke det betyr noe om du går for det billigste Sandisk SD-kortet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    55
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    takker for svar skal ned å kjøpe et i morgen

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare vær obs på at fysiske butikker vanligvis tar seg meget godt betalt for minnekort. Selv med frakt så kan det fort lønne seg å bestille minnekort fra en nettbutikk. Og det er jo ikke akkurat noe du trenger med en gang for å bruke spilleren heller.

Dagens nettbutikk-priser på Sandisk SD-minnekort på 1GB og større, finner du her: Hardware.no - Prisguide - Minnekort

Og dagens nettbutikk-priser på Sandisk SDHC minnekort priser finner du her: Hardware.no - Prisguide - Minnekort

Edit: en ting til..det er ikke sikkert spiller støtter de største minnekortene, så det kan bli et problem hvis du finner på å kjøpe et 32GB minnekort. Det står sikkert noe fornuftig På Panasonics internettsider om dette, hvis du vil sjekke først.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av curtis
    Jeg kjøpte Kingston 4GB SDHC Class 6 fra Komplett.no for kr. 105,- til min BD60. Fungerer helt greit, ikke noe poeng å gå for noe mindre for å spare 10 kroner...
    Jeg benytter SD-kortet kun til BD-tjenesten, bilder og andre ting styrer jeg fra TViX-boksen som gjør den jobben litt mer elegant

Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pooze
    Jeg kjøpte Kingston 4GB SDHC Class 6 fra Komplett.no for kr. 105,- til min BD60. Fungerer helt greit, ikke noe poeng å gå for noe mindre for å spare 10 kroner...
    Nå skal jeg ikke lage en prisjakt-tråd ut av dette, men går man for det billigste Sandisk 1GB så sparer man faktisk kr 76,- i forhold til kortet du linket til: SanDisk SD-card 1 GB - Elektronikk - CDON.COM

Ikke at det er noen kjempebeløp, men det er jo mye i forhold til hva disse 2 kortene koster.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Starman
    Nå skal jeg ikke lage en prisjakt-tråd ut av dette, men går man for det billigste Sandisk 1GB så sparer man faktisk kr 76,- i forhold til kortet du linket til: SanDisk SD-card 1 GB - Elektronikk - CDON.COM

Ikke at det er noen kjempebeløp, men det er jo mye i forhold til hva disse 2 kortene koster.
    Sant nok, ikke pris-tråd, hensikten var å synliggjøre en type som vil fungere.
    Vær klar over at det er forskjell i spesifikasjonen til SD og SDHC. Jeg har ikke funnet ut hvilken SDHC-klasse BD60/BD80 støtter, så jeg kjøpte klasse 6 for å være sikker. Jeg innrømmer at jeg er ferdig med å kjøpe "for liten lagringsenhet", det er absolutt ikke det samme å ha f.eks. 4 x 1 GB brikker (som man "bare" skal bytte mellom), som å ha 1 x 4 GB. Det blir bare knot, derfor kjøpte jeg en jeg visste ville vare litt lenger...

10 kr var ment "billedlig", sett i sammenheng med at dette er en del av BD-spiller-kjøpet, så er jo denne hundrelappen nærmest ubetydelig

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Minnekort og lydjustering

Ang. minnekort så står det klart i bruksanvisningen at SD-kort fra 8MB til 2GB og SDHC-kort fra 4GB til 32GB kan benyttes.

Jeg har ikke funnet muligheter til volumjustering i BD80. Ganske sikker på at det ikke finnes, og ikke har de fleste bruk for det heller.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    94
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

khz

Sitat Opprinnelig postet av rapp
    Kilden jeg har testet med er Divertimenti med TrondheimSoloistene utgitt på Lindberg Lyd. BD-versjonen inneholder både Dolby TrueHD, dts-HD og lineær PCM med samplingfrekvens 192 kHz.

Disse formatene blir via S/PDIF (optisk og elektrisk) nedkonvertert til 48 kHz PCM. Hadde innspillingen vært 96 kHz ville den spillt det ut tranparent. Det jeg irriterer meg over er altså at den nedkonverterer til 48 kHz PMC og ikke 96 kHz PCM.

Analogt dekoder sannsynligvis spilleren 196 kHz uten nedkonvertering(?), så da er det mer opp til kvaliteten på DAC-en. Grunnen til at jeg sier sannsynligvis er at det er vanskelig å etterprøve.

Men selv om det står "Signals are converted to 48 khz despite the settings across when the signals have a sampling frequency of 192 khz" i manualen, tolker jeg dette til å gjelde for konvertering til PCM siden det står under avsnittet "PCM Down Conversion", slik at via HDMI burde man kunne få full båndbredde Noen som har testet? Anders77?

S/PDIF-specen støtter derimot ikke 192 kHz så her må det nedkonverteres uansett.

...fortsatt litt forvirrende
    Enig - ser ut som om problemstillingen vedr. 192 khz gjelder for PCM. Men i og med at det ikke er begrenset til SPDIF i manualen så vil jeg anta at det også gjelder PCM via HDMI (i motsetning til Bitstream via HDMI). Spørsmålet er da om dette er en svakhet med BD60/80, eller om dette gjelder de fleste spillere.

En annen ting er at i oversikten "About audio from audio output terminal" tolker jeg det som man ikke får DTS-HD eller Dolby HD lyd via SPDIF/Optisk ved valg av Bitstream, men at output blir DTS Digital Surround/Dolby Digital. Og, når man velger PCM via SPDIF/Optisk så får man kun 2ch PCM. Dette er jo heldigvis ikke et problem for de fleste av oss siden vi ikke bruker SPDIF/Optisk.

Det er ikke lett å forstå alt dette med lydformater, khz, bitrate/PCM, mbps osv. Her er et eksempel på at også profesjonelle sliter litt :-D

Dette var rart: Lydtabbe fra Stavangerensemblet? - Stavanger Aftenblad

Og her var feilen: Feilen er funnet! - Stavanger Aftenblad

PS: du kan høre forskjellen på linken

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    53
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ang. minnekort så står det klart i bruksanvisningen at SD-kort fra 8MB til 2GB og SDHC-kort fra 4GB til 32GB kan benyttes.

Jeg har ikke funnet muligheter til volumjustering i BD80. Ganske sikker på at det ikke finnes, og ikke har de fleste bruk for det heller.
    SDHC er delt inn i ulike klasser avhengig av hastighet, og noe av poenget er at produsent av produktet du skal benytte minnebrikken i skal spesifisere hvilken klasse de greier å utnytte. Jeg har ikke greid å finne det for BD60/80. Dersom produktet f.eks. støtter klasse 2, så er det unødvendig å kjøpe klasse 6 brikke (får ikke utnyttet hastigheten uansett). Det er vel rimelig å anta at veldig mange mennesker kjøper seg alt for raske minnebrikker i forhold til produktet det skal benyttes i (gjelder også undertegnede ), nå skal altså det bli enklere for forbruker (selv om Panasonic selvfølgelig ikke har greid dette men sine spillere, kommer seg vel etterhvert).

Uansett, dersom 1GB brikka til SanDisk fungerer, så vet vi ihvertfall at både SanDisk og Kingston fungerer. Og dersom noen andre har funnet ut hvilken SDHC-klasse BD60/80 støtter, kan det være nyttig informasjon for andre som leser tråden

Side 2 av 10 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •