Blu-ray - Er det noe å hente på dyre modeller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 100
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Blu-ray - Er det noe å hente på dyre modeller?

Jeg er vant til at kvalitet koster mye penger på lyd og bilde. Når det gjelder Blu-ray, sitter jeg med et inntrykk av at forskjellene ligger på andre ting enn lyd- og bildekvalitet på Blu-ray filmer. Er den store hopen av spillere fra 2.500 til 8.000 så bra at å kjøpe Denon sin modell til 17.000 er vanvidd?

Jeg er som nevnt kun interessert i lyd- og bildekvalitet på filmvisning, med hurtig ladning av disker som en god nummer 3. Og vil kun bruke HDMI mellom spiller og receiver.

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Om du har et litt dyrere hjemmekino så er det et plus med bedre bilde og lyd på dyrere spillere

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torjac
    Er den store hopen av spillere fra 2.500 til 8.000 så bra at å kjøpe Denon sin modell til 17.000 er vanvidd?
    Ja, jeg syns personlig det ikke er noe vits. Selv om det på papiret er bedre spesifikasjoner på en skamdyr spiller, betyr ikke det at du klarer å se eller høre forskjellen.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    169
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er vant til at kvalitet koster mye penger på lyd og bilde. Når det gjelder Blu-ray, sitter jeg med et inntrykk av at forskjellene ligger på andre ting enn lyd- og bildekvalitet på Blu-ray filmer. Er den store hopen av spillere fra 2.500 til 8.000 så bra at å kjøpe Denon sin modell til 17.000 er vanvidd?

Jeg er som nevnt kun interessert i lyd- og bildekvalitet på filmvisning, med hurtig ladning av disker som en god nummer 3. Og vil kun bruke HDMI mellom spiller og receiver.
    Jeg ser ikke noe poeng bare sørg for den har profil 2.0 så er det nesten samme hva du kjøper.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du vil ikke se eller høre forskjell på en spiller til 1500kr kontra en til 17000kr hvis det er film du skal bruke den til. Hvis du skal ta ut analog lyd i forbindesle med avspilling av CD'er så er saken en annen.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Du vil ikke se eller høre forskjell på en spiller til 1500kr kontra en til 17000kr hvis det er film du skal bruke den til. Hvis du skal ta ut analog lyd i forbindesle med avspilling av CD'er så er saken en annen.
    Feil. Du vil se klare forskjeller rett og slett fordi de mer påkostede spillerne har innstillinger for å "trimme" bildet som en spiller til 1500 ikke har. Når det er sagt så trenger du ikke gå lengre opp i pris enn en Pioneer 320 for å få mange brukerinnstillinger. Tipper den nye Sony BDP-S560 også har greit med innstillinger. Forskjellene opp til de skikkelig dyre spillerne er først og fremst hva du kan få ut av dem i det analoge lyddomenet. Du får ikke en god CD-spiller i en BD-spiller til 1500 kroner, men det løser man enkelt ved å la disse levere signalene digitalt.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Feil. Du vil se klare forskjeller rett og slett fordi de mer påkostede spillerne har innstillinger for å "trimme" bildet som en spiller til 1500 ikke har. Når det er sagt så trenger du ikke gå lengre opp i pris enn en Pioneer 320 for å få mange brukerinnstillinger. Tipper den nye Sony BDP-S560 også har greit med innstillinger. Forskjellene opp til de skikkelig dyre spillerne er først og fremst hva du kan få ut av dem i det analoge lyddomenet. Du får ikke en god CD-spiller i en BD-spiller til 1500 kroner, men det løser man enkelt ved å la disse levere signalene digitalt.
    Vil vi se og høre forskjell på samme måte som vi hører forskjell på kabler?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alphadec
    bare sørg for den har profil 2.0
    Dette er vel ikke akkurat et must. Ikke alle bryr seg om å få et lass med ekstramateriale, spill etc.

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD-spillere varierer en del i bildekvalitet. De fleste rundt 2-2500kr eks. av Panasonic og Sony gir mest for pengene synes jeg. Eks: Komplett.no - Panasonic DMP-BD60 bluray-spiller

Filmlyden på disse og en Denon til 17.000 er jo identisk da dette dekodes og behandles av receiver, men analoglyden blir noe annet dersom man bruker analogkabler. Bruker man kun HDMI fra BD spiller (slik jeg gjør og du ønsker) er det også her reciever som fikser lyden, ikke spiller, dermed spiller det ingen rolle hvilken DAC som er i BD-spilleren og man trenger ingen dyr spiller

Newcomer haavard08 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    110
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Folk flest vil nok velge spillere fra 1500 opp til 8000 kr. En BD spiller til 4-5 høvdinger vil være mer en godt nok både for meg og deg og folk flest, både hva gjelder lyd og bildekvaltitet. Joda, ekstrem entusiastene som jeg kaller de som har hjemmekinoer for flere hundretusen kr, vil jeg tro kjøpe Denon sin til 17000 for de faktisk ønsker det aller beste. Dog du må betale for det også.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vil vi se og høre forskjell på samme måte som vi hører forskjell på kabler?
    å se forskjellen på skjermen er en konkret måte å oppleve forskjellen på. å høre forskjell på kabler faller inn under subjektive opplevelser
    Har prøvd omtrent samtlige BD-spillere som har kommet siden formatets inntog, så jeg stoler på mine egne vurderinger. Du trenger ikke det.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    å se forskjellen på skjermen er en konkret måte å oppleve forskjellen på. å høre forskjell på kabler faller inn under subjektive opplevelser
    Har prøvd omtrent samtlige BD-spillere som har kommet siden formatets inntog, så jeg stoler på mine egne vurderinger. Du trenger ikke det.
    Det er bare at du er den første jeg har sett som sier at det er forskjell på lyd og bilde på billig og dyr så lenge signalet overføres digitalt. Jeg spurte om dette i en annen tråd og fikk flere svar som bekrefter det jeg skrev. Men jeg ønsker ikke å skape ufred.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du burde nok lese innlegget mitt en gang til. Jeg skrev at de mer påkostede spillerne har ekstra justeringsmuligheter som gjør det mulig å trimme bildet og på den måten få et bedre bilde enn en spiller som ikke har disse mulighetene. Derav forskjeller.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Active
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    354
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jørn var raskere der!

Det er bare at du er den første jeg har sett som sier at det er forskjell på lyd og bilde på billig og dyr så lenge signalet overføres digitalt.
    Men om du leser svaret du fikk en gang til og faktisk ser hva Jørn skriver, så vil du se at det som en dyrere spiller gir deg er muligheter til å justere bildet. Dette gir muligheter for å "trimme" bildet, noe som ikke kan gjøres i de billigste spillerene.

Litt avhengig av hva slags oppsett man har så vil det være opp til de enkelte om man ønsker å gjøre denne type justeringer i spilleren, i en ekstern videoprosessor eller i TV/projektor. Personlig bruker jeg projektor med ekstern videoprosessor i min kino og ønsker en BluRay spiller som kan levere signalet ut på hdmi uten justeringer eller korreksjoner. BluRay spillere min er faktisk en av de de billigste komponenten i kinoen, men jeg føler ikke at den legger noen begrensninger på bildet av den grunn. Pr i dag har jeg faktisk stående både Pioneer BDP LX-71 og Sony BDP-S550 i kinoen.

Når det gjelder DVD, som jeg fortsatt bruker noen ganger, så bruker jeg en Oppo spiller som ble kjøpt brukt for 700,- for et par år siden. Dette er en av spillerene som kan levere signalet rett fra platen på hdmi uten konvertering og gir best mulig utgangspunkt for videoprosessoren. At den spilleren for inntil ca 1 år siden stod som kilde i en kino som har hatt samme kostnad som en grei konebil bekymret meg ikke. Det er ikke alltid at det dyreste er det beste, men dette er selvfølgelig avhengig av hva man planlegger å bruek komponenten til. For min del vil denne spilleren aldri bli benyttet med analoge signaler ut.

Gøran

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nok like store forskjeller på BD-spillere som CD-spillere. Ingen som tviler på det vel?

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Og dette kan du bekrefte etter å faktisk ha sett det med dine egne øyne?
    ...eller er dette antagelser, siden emnet omhandler noe digitalt?

Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal gå fra Samsung BDP1500 til Denon DVD-2500BT som koster 5x så mye. Så skal jeg komme tilbake med mening hvis jeg ser forskjell.

Denne har jo kun 1x HDMI utgang bak og ingen analoge utganger og deler eller noe som helst... Så vi får se åssen det blir! :-D

Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av MaW
    Jeg skal gå fra Samsung BDP1500 til Denon DVD-2500BT som koster 5x så mye. Så skal jeg komme tilbake med mening hvis jeg ser forskjell.

Denne har jo kun 1x HDMI utgang bak og ingen analoge utganger og deler eller noe som helst... Så vi får se åssen det blir! :-D
    Blir interessant å høre dine erfaringer med dette.

Selv byttet jeg nettopp fra PS3 til Pioneer BDP-51fd. De mest merkbare forskjellene er lydkvalitet og dynamikken på lydsporene i BD formatet. Bildemessig har jeg ikke sett den helt store forskjellen enda. Skal nok kjøre en liten blindtest om ikke lenge, og se om det er forskjell ;-)
    DVD er generelt blitt en del bedre lyd- og bildemessig, ikke akkurat noen overraskelse det. Det var vel hovedgrunnen til at jeg gikk over til en dedikert spiller.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    du burde nok lese innlegget mitt en gang til. Jeg skrev at de mer påkostede spillerne har ekstra justeringsmuligheter som gjør det mulig å trimme bildet og på den måten få et bedre bilde enn en spiller som ikke har disse mulighetene. Derav forskjeller.
    Jeg leste innlegget ditt.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Og dette kan du bekrefte etter å faktisk ha sett det med dine egne øyne?
    ...eller er dette antagelser, siden emnet omhandler noe digitalt?
    Jeg baserer det dessverre på det alle jeg har snakket med om dette har sagt og ikke egne erfaringer.

Side 1 av 5 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •