Blu-ray - Er det noe å hente på dyre modeller? - Side 4

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 61 til 80 av 100
    Intermediate MaW sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Av og til må man bare le av AVforum... Man burde lagd en dokumentar: "Når bedreviterne braker sammen", eller noe den duren...

Grunnen til at jeg skal gå fra Samsung BDP1500 til Denon DVD2500BT er ikke fordi jeg skal bruke 7000 kr på en blu-ray spiller, men det er fordi jeg hadde en service sak rundt en Denon DVD-2930 som gikk i dass, derfor får jeg omlevere. Så det blir gøy å se om Denon DVD-2500BT er bedre enn 2930 på dvd og vesentlig bedre enn BDP1500 på blu-ray. 8)

Hvis ikke, så er det siste gang jeg bruker masse penger på en avspiller.

Nå skal jeg faktisk være helt ærlig med meg selv. Jeg gikk fra Denon DVD-1930 til DVD-2930. Dette er spillere til 3000 og 7500 kr. Var oppgraderingen på 4500 kr verdt det, bortsett fra analog lyd på CD? Nje...skeptisk

Tror jeg det er mye å hente fra BDP1500 til 2000 kr og DVD-2500BT til 7000 kr? Tja.. kanskje?

men det får jeg svaret på snart....

man får mer valuta for pengene ved å oppgradere skjerm/tv/projektor istedenfor mener jeg...

Men å gå fra 1 og 2 gen blu-ray spiller til de nyeste som er på markedet nå, der er det mye å hente! Svitsjet fram og tilbake fra en gammel Panasonic DMPBD10 og til en LG BD370 her om dagen på jobb. STORE forskjeller. Skarphet, men spesielt støy i bildet er det store forskjeller på... I tillegg kan du jo skru BD370 av og på, koble fra, puttet i esken, spise middag og ta den opp igjen, koble til og skru på igjen før DMPBD10'n er på...

Intermediate Galnes sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    1,170
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Clio
    Jeg synes dette er interessant å lese og lurer på hvordan det angår meg. Akkurat nå bruker jeg en gammel Pioneer DVD spiller inn i en Yamaha RXV3900 og en Samsung UEB7070. Målet er selvsagt å kjøpe en skikkelig Blueray-spiller, men hva trenger jeg egentlig? Jeg er opptatt av å benytte spilleren til CD også, og hvilken forskjell gjør det? Er det slik å forstå at jeg trenger ikke noe særlig til Blueray-spiller for å få flotte bilder fordi Yamaha'en min ordner opp? Eller fordi TVen ordner opp? Men jeg bør ha en bra spiller for å få god CD-lyd? Og hva med min gamle DVD-spiller? Bilder er ok nå, men jeg er sannelig ikke sikker på om det skyldes oppskalering fra Yamaha'en eller TV'en. Jeg har fiklet med begge, men det skulle jeg ikke gjort? Og så blir bildet, men ikke lyden, borte innimellom!

Nå kjenner jeg ikke så godt til resten av anlegget ditt, men receivern din har en Burr-Brown 192kHz/24-bits D/A-konverter for alle kanaler, mest sannsynlig den samme som er i min Onkyo.

I fare for å sitere meg selv :P

Sitat Opprinnelig postet av Galnes
    BD-spillere varierer en del i bildekvalitet. De fleste rundt 2-2500kr eks. av Panasonic og Sony gir mest for pengene synes jeg. Eks: Komplett.no - Panasonic DMP-BD60 bluray-spiller

Filmlyden på disse og en Denon til 17.000 er jo identisk da dette dekodes og behandles av receiver, men analoglyden blir noe annet dersom man bruker analogkabler. Bruker man kun HDMI fra BD spiller (slik jeg gjør og trådstarter ønsker) er det også her reciever som fikser lyden, ikke spiller, dermed spiller det ingen rolle hvilken DAC som er i BD-spilleren og man trenger ingen dyr spiller
    Du har en passe god behandling av digitale til analog lydsignaler i din receiver og personlig synes jeg man må litt vel mye oppi pris på en BD-spiller for å få en merkbar bedre DAC og må også til med flere kabler.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Det var da fælt som du har hengt deg opp i digitalt. Det virker som om at jeg har angrepet deg personlig. Beklager hvis jeg har tråkket deg på tærne...

Det de sa var at forskjellen var på analogsiden.

EDIT: Det kan se ut som om at hvis en har et normalt anlegg så er det ikke noe å hente på en dyr spiller kontra en billig en. Hvis du derimot har et anlegg som tilsvarer en årslønn eller to og faktisk ønsker å bruke like mye tid på å justere og kalibrere som på å se film så er en dyr spiller veien å gå.
    Neida, du har ikke angrepet meg personlig. Jeg beklager på det sterkeste hvis jeg har vært ufin mot deg, det var ikke meningen. Det er ikke alltid jeg gidder å sukre innleggene mine ;-) ...håper det går greit.

Jeg ville bare komme litt mer tilbunns i dine (venners) påstander og eventuelt hvilken metoder og utstyr de hadde testet. Grunnen til at jeg peste med digitalt, er at relativt mange oppfatter teknikken som et "alt eller ingenting".

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Clio
    Jeg synes dette er interessant å lese og lurer på hvordan det angår meg. Akkurat nå bruker jeg en gammel Pioneer DVD spiller inn i en Yamaha RXV3900 og en Samsung UEB7070. Målet er selvsagt å kjøpe en skikkelig Blueray-spiller, men hva trenger jeg egentlig? Jeg er opptatt av å benytte spilleren til CD også, og hvilken forskjell gjør det? Er det slik å forstå at jeg trenger ikke noe særlig til Blueray-spiller for å få flotte bilder fordi Yamaha'en min ordner opp? Eller fordi TVen ordner opp?
    Bilde / scalering / bruk av reciver eller tv bildebehandling......
    Ingen av dem behøver du ha til å "ordne opp" fordi en ok BD spiller gjør denne jobben vel så bra eller bedre.

Men jeg bør ha en bra spiller for å få god CD-lyd? Og hva med min gamle DVD-spiller? Bilder er ok nå, men jeg er sannelig ikke sikker på om det skyldes oppskalering fra Yamaha'en eller TV'en. Jeg har fiklet med begge, men det skulle jeg ikke gjort? Og så blir bildet, men ikke lyden, borte innimellom!
    CD lyd
    Første du tester er hvor bra lyd feks din reciver gir deg på CD
    Optisk eller Coaxial kabel fra Pioneer DVD til reciver , har du så ny spiller at den sender dette med HDMI så prøv .
    (det er ingen skreven lov om at alle spillere sender best digital lyd med HDMI så har du flere muligheter så test dem)
    (send CD lyd digitalt til reciver og la den foreta DAC ,,3800 er ingen dårlig reciver på analog lyd så kanskje du blir fornøyd)
    Er du fornøyd vil hvilken som helst BD spiller passe deg fordi du da velger CD lyd digitalt til reciver. (HDMI , optisk eller coax)

Skal du overgå CD lyd og din 3800 med analog utganger fra BD spiller må du kjøpe forholdsvis dyr BD spiller fordi de billige vil ikke ha mulighet til å overgå 3800 på 2.0 stereo analog lyd.

Valget kan også bli å kjøpe ekstern DAC i tillegg til BD spiller som har så bra lyd at den overgår 3800 .

Test først CD lyd digitalt til 3800 (optisk eller coax kabel til 3800)
    prøv å lån og test en Pioneer BDP spiller (51fd /lx71 ) på CD lyd (stereo analogt ut fra BD spiller og inn i 3800)
    Prøv å lån en sepparat DAC (CD digitalt ut optisk/coax til DAC for så analogt inn ireciver)
    Les tråder ang din type reciver der sikkert mange gjelder DAC og CD gjenngivelse http://avforum.no/forum/receivere-fo...receivere.html
    hvor bra DAC for å overgå 3800 og folks erfaring med analog lyden ut.
    Sleng inn et 3800 lyd spørsmål også for der treffer du mange med samme reciver

Jeg tror at en BD spiller som overfører lyd digitalt til 3800 er bra lyd du kanskje kan gå for (om du blir fornøyd) å da er du helt fristillt til type BD spiller spiller ang CD lyd
    DVD lyd og BD lyd decodes i reciver (HDMI fra BD til reciver)
    overgå reciverens multichannel DAC er mulig å overgå men vil koste enormt + la reciveren gjøre dette er enklere og praktisk

Newcomer Ole-J sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

To HDMI på Bluray

Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Har du Pioneer BDP-LX91 eller finnes det andre BD spillere med to HDMI ?
    Ja jeg har BDP-LX 91, og er kjempefornøyd :-)

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Takk for svar!

Jeg tenkte å kjøpe den nye Pioneer'en, LX-52!

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ole-J
    Ja jeg har BDP-LX 91, og er kjempefornøyd :-)
    Ok, jeg planlegger en oppdatering til den samt Yamaha DSP-Z11 og en eller annen HD projector, Har ikke valgt projector enda men det må bli en med to HDMI innganger så jeg kan bruke den ene til å kople rett til BDP-LX91 som du har gjort.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Samsung BDP-1500 vs. Denon DVD-2500BT

Ja da var byttet gjort. Så til spørsmålet, ser man forskjell?? Skal være så ærlig som mulig

Det jeg merker i forhold til BDP1500 er skarphet. DVD2500BT greier å grave fram mer detaljer enn BDP1500, og uskarpe, litt eldre filmer blir mer livlige og detaljer i ansikt kommer bedre frem. Ellers kan jeg ikke se så mye mer, men det virker som det er mindre støy i bildet. Men for å se dette, måtte jeg virkelig se etter og sammenligne. Konstruksjonen er jo helt rå. Den er solid, bråker ikke og er relativt rask. Oppstart er kjappere enn BDP1500. BDP1500 lagde lyder og herjet mye, dette finnes ikke på DVD2500BT.

Lyden er det vel lite å hente på da dette dekodes i recieveren (RXV3900) uansett.

Synes jeg det er verdt 4-5000 kr ekstra? Tja....jeg veit ærlig talt ikke. Jeg tror det er enda vanskeligere å se forskjell fra f.eks Panasonic DMPBD80 eller en Pioneer BDP320, som er de beste i sin klasse. For noe sier meg at Denon DVD2500BT er ganske så overpriset...

Dette er kun testet på en Samsung PS50B855, men det er nok større forskjeller å hente mellom disse på projektorer i øvre prisklasser.

M.a.o, i mine øyne er det forskjeller i BILDEKVALITET på dyre og billigere blu-ray spillere, men de er pokkern meg ikke store. (legger trykk på bildekvalitet, da lydkvalitet, funksjoner og annet varierer VELDIG)

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nei, sist jeg var på Coop stormarked solgte de BD spillere til 990 kr. Dekker 90 % av behovet for de fleste. Topptest i Lyd og Bilde tror jeg den hadde også.
    Galskap å betale opptil 10-40 ganger så mye.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Talking coop bd spiller

da bør du lese litt mere om dem i poster her på avforum

more than meets the eye :-D

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, å legge noen tusenlapper i en blu-ray spiller er lurt synes jeg... :-D

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eldo472
    Nei, sist jeg var på Coop stormarked solgte de BD spillere til 990 kr. Dekker 90 % av behovet for de fleste. Topptest i Lyd og Bilde tror jeg den hadde også.
    Galskap å betale opptil 10-40 ganger så mye.
    Her i forumet vil jeg anslå at det er flest av de resterende 10% som du nevner som ikke får behovet sitt dekket med denne Coop spilleren.

Hva som er galskap eller ikke får man vel ta opp med sine egene interesser, prefferanser og økonomi

Mannen i gata/Folk flest har vel ikke vært så mye borti BD spillere heller ennå, og har vel nettopp bare oppdaget at DVD spilleren til 300kr ikke klarer å spille av platene med blå cover som de med en feiltagelse klarte å kjøpe. Blandt disse vil nok en 990kr Coop BD spiller være midt i blinken.

Man trenger heller ikke å opp i 10-40 ganger pris i forhold til Coop spilleren, for å få noe som fungerer langt bedre på BD. Blar man opp et sted mellom 3-4x kr for en av de nye spillerene fra f.eks panasonic eller Sony, er vel mye av jobben gjort for å få utnyttet mesteparten av det som ligger lagret i BD formatet.

Sånn sett er det vel også litt rart at mange av de som ønsker seg best ytelse og prioriterer BD med de høyeste ytelsene/prisklassene, gjør det utifra dens DVD avspillende og oppskalerende egenskaper samt analoge CD audio egenskaper....
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    2,548
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men det som er ganske overraskende er at faktisk Ola Nordmann og hans naboer faktisk har begynt så vidt å få øynene opp for HD. De har hørt om HDMI ready, blå rai, blu dvd, Full Ready HD og at "shart kabel" er ut, og flere og flere spør faktisk etter det... Så dette lover bra!

Kanskje rikskanelene også innser dette, og tvinger seg selv over på å gi oss mer HD...

sorry...litt OT

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Sånn sett er det vel også litt rart at mange av de som ønsker seg best ytelse og prioriterer BD med de høyeste ytelsene/prisklassene, gjør det utifra dens DVD avspillende og oppskalerende egenskaper samt analoge CD audio egenskaper....
    Ja, ikke glem mulighet for avspilling av mp3 fra minnepinne og YouTube streaming

I dag kommer man langt (om enn ikke i mål faktisk) for rundt 2500kr på en BD-spiller... Alt man betaler for over dette er fancy chassis, unyttige analoge utganger og annen "teoretisk krimskrams" mener nå jeg.

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har over 1.000 DVD filmer som også skal spilles på BD spilleren så det er jo av interesse hvordan det fungerer.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pmo
    Jeg har over 1.000 DVD filmer som også skal spilles på BD spilleren så det er jo av interesse hvordan det fungerer.
    Kan du ikke bare sakte men sikkert bytte ut hele samlingen til BD, tittel for tittel?

Jeg ga rett og slett bort hele dvd samlingen til en kamerat, og har sakte men sikkert begynt å handle inn BD. :-D Det var riktig nok ikke 1000 filmer, men noen var det jo...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Neida, du har ikke angrepet meg personlig. Jeg beklager på det sterkeste hvis jeg har vært ufin mot deg, det var ikke meningen. Det er ikke alltid jeg gidder å sukre innleggene mine ;-) ...håper det går greit.

Jeg ville bare komme litt mer tilbunns i dine (venners) påstander og eventuelt hvilken metoder og utstyr de hadde testet. Grunnen til at jeg peste med digitalt, er at relativt mange oppfatter teknikken som et "alt eller ingenting".
    Ingen fare.

Det er mange som er av den oppfatning at er det digitalt så er det ikke noen forskjell har jeg sett ja. Det er påstander som er lagt fram her. Jeg lagde nemlig en tråd om akkurat dette for noen måneder siden og da ble konklusjonen at det er bare på analogsiden at det er merkbar forskjell.

Det er mulig det er forskjell på en billig og en dyr BD-spiller som bare blir brukt til BD-film, men så er spørsmålet: Er forskjellen så stor at den er verd 10-15.000kr eller mer og er det verd finkalibrering som opptar mer av tiden enn det filmtittingen gjør? Jeg skjønner at folk vil ha så mye ut av anlegget som mulig, men har fått inntrykk av at måling og kalibrering er viktigere enn å sette seg ned og nyte en film. Og når alt endelig er kalibrert til å være så bra som det kan bli så er det på tide å bytte ut hele eller deler av anlegget og så er det bare å begynne å kalibrere igjen. Det virker som om at det tar litt av for enkelte. Anlegget mitt er i lav budsjett klassen og er ikke nevneverdig kalibrert, men jeg har sikkert like stor glede av det som de som har brukt like mye på kalibrering i hue og rævva og akustiske tiltak osv som det hele anlegget mitt koster.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Husker diskusjoner akkurat som denne når DVD-spillere inntok markedet.....

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Kan du ikke bare sakte men sikkert bytte ut hele samlingen til BD, tittel for tittel?

Jeg ga rett og slett bort hele dvd samlingen til en kamerat, og har sakte men sikkert begynt å handle inn BD. :-D Det var riktig nok ikke 1000 filmer, men noen var det jo...
    Nå har jeg delvis erstattet ca 500 VHS filmer, tror ikke jeg gidder det en gang til. Lever helt greit med DVDene som jeg allerede har. Kjøper fremdeles DVD hvis jeg ikke finner filmen på BD. Siste innkjøpet på DVD var Batlestar Galactica orginale serie.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Husker diskusjoner akkurat som denne når DVD-spillere inntok markedet.....
    Hvis du husker enda lenger tilbake, så var det nøyaktig de samme diskusjonene om CD-spillere da CD ble introdusert. Det ble hevdet på bred front at siden det var digitalt, var alle spillere identiske... Det tok ikke så veldig lang tid før man oppdaget at så ikke var tilfelle...

Side 4 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •