Blu-ray - Er det noe å hente på dyre modeller? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 100
    Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Ole-J
    En ting som gjord mitt valg enklere var at BD spilleren ved siden av meget godt bilde (subjektivt), har 2 HDMI utganger.
    En til projektoren, og en til Receiveren(for lyd) dette fordi bildeprosessoren er god, og færre ting som påvirker, jo bedre er det. resten av utstyret går via receiveren og til HDMI 2 på projektoren.
    Dette er min 2. BD spiller, og den er helt klart bedre på alle måter enn den "gamle", dynamikken og bilde er klarte bedre(min oppfattelse). En annen fordel er at den er veldig god DVD spiller i tillegg, og det er med på å rettferdiggjøre kjøpet.
    Ellers kjøp det du tror på og nyt det. Livet er for kort til å bekymre seg for alt.
    Har du Pioneer BDP-LX91 eller finnes det andre BD spillere med to HDMI ?

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torjac
    I sum har dere vel bekreftet det jeg antok. Jeg foretar også bildejusteringene gjennom prosjektorinnstillingene. Jeg har en Sony "pearl", som er et par år gammel. Blu-ray kjøres i dag gjennom guttungens PS3. Etter å ha lest innleggene deres, regner jeg også med at det vil være oppsettet en stund fremover. Takker igjen for alle svar og bidrag.
    Du har likevel mer å hente på ren og skjær bildekvalitet ved DVD-avspilling selv uten justeringsmuligheter i spilleren dersom du bruker PS3 i dag.

Dersom blu-ray hovedsaklig er det som blir avspilt så gjør PS3 fortsatt en kjempejobb. Jeg klarer ikke å se eller måle forskjell på noen ting bildemessig når det gjelder blu-ray mellom PS3 og Pioneer BDP-51FD forutsatt at begge er satt opp korrekt (PS3 blir svært ofte satt opp feil i forhold til TV/projektor med dertil dårlig bilde). Men forskjellen på DVD-biten er til dels betydelig om du er litt bildefreak.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    punktum, basta etc er bare tull.
    At folk som skriver innlegg i blader, holder seg på dette nivået sier vel allt om kvaliteten på testene. Testene til alle norske blader er svært, svært dårlige, med allt for mye bassert på enkeltpersoners synsing.

Gjorde nok det riktige i helgen. Kastet alle hifi-bladene i SØPPELEN (det var 16 år med alle norske hifi blader). (16 søppelsekker).
    Herremin!! Det var da voldsomt til surmaget innlegg... Skjerpings!..

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Og hva har alle egentlig sagt?
    At det er tull med dyr BD spiller, da det ikke har noe for seg siden det er digitalt?
    Har de testet dette selv, og på hvilket oppsett?
    Det var da fælt som du har hengt deg opp i digitalt. Det virker som om at jeg har angrepet deg personlig. Beklager hvis jeg har tråkket deg på tærne...

Det de sa var at forskjellen var på analogsiden.

EDIT: Det kan se ut som om at hvis en har et normalt anlegg så er det ikke noe å hente på en dyr spiller kontra en billig en. Hvis du derimot har et anlegg som tilsvarer en årslønn eller to og faktisk ønsker å bruke like mye tid på å justere og kalibrere som på å se film så er en dyr spiller veien å gå.

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Klarer ikke å la være å ta fram den røde rettepennen jeg nå altså, siden du skreiv det samme to ganger. Det heter bransjen.
    Den er grei Zebulon. :-D

Du skulle kanskje sett engelsk stilene mine......
    Tror det kan kalles flamme lakering
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2006
    Poster
    1,437
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Dersom blu-ray hovedsaklig er det som blir avspilt så gjør PS3 fortsatt en kjempejobb. Jeg klarer ikke å se eller måle forskjell på noen ting bildemessig når det gjelder blu-ray mellom PS3 og Pioneer BDP-51FD forutsatt at begge er satt opp korrekt (PS3 blir svært ofte satt opp feil i forhold til TV/projektor med dertil dårlig bilde).
    Oh, det er ikke det jeg opplever! Jeg har også en PS3 og en Pioneer BDP-51FD og Pioneer spilleren gir meg mye bedre kvalitet, selv på BD. Det største forskjellen er svartnivå.

Hvordan klarte du å justere PS3?

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Gikk fra Panasonic BD10 over til Pioneer BDP-51FD for en tid tilbake, og det var helt klart en oppdatering også på bildesiden.

Når det gjelder tid for oppstart av BD avspilling setter vel også BDP-51FD en ny standard sammenlignet med BD10, men da mer i den negative retningen....

Synes PS3 gjør en helt grei jobb på BD også, men den er vel ikke best i klassen mot dagens stasjonære BD modeller, og det bør vel være pga ønsket om de andre kvalitetene den har som spill konsoll som gjør den til et godt og riktig valg.

Det finnes vel også mange forskjellige hardware versjoner ute av PS3, så det å sammenligne dens egenskaper som DVD og BD spiller kan fort bli litt galt..

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome
    Oh, det er ikke det jeg opplever! Jeg har også en PS3 og en Pioneer BDP-51FD og Pioneer spilleren gir meg mye bedre kvalitet, selv på BD. Det største forskjellen er svartnivå.
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Gikk fra Panasonic BD10 over til Pioneer BDP-51FD for en tid tilbake, og det var helt klart en oppdatering også på bildesiden.

Man skulle jo tro at informasjonen som går over HDMI-kabelen er lik enten spilleren er dyr eller billig. Jeg skjønner liksom ikke helt hvordan det kan ha seg at det f.eks. kan bli bedre sortnivå når spillerens funksjon er å plukke bit-ene fra platen og sende de ut til projektoren. Er det slik at (den billige) spilleren tar noen snarveier eller komprimerer bitstrømmen for å spare prosessorkraft og at noe informasjon derfor borte på veien?

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, merkelige greier...

Skal, eller skal ikke to ubesudlede (dvs uten noen videoprosessering av noe slag) videodata ha identisk datastrøm over HDMI?

Jeg tenker da på ren video-data, ikke hand-shaking og annet svas.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Man skulle jo tro at informasjonen som går over HDMI-kabelen er lik enten spilleren er dyr eller billig. Jeg skjønner liksom ikke helt hvordan det kan ha seg at det f.eks. kan bli bedre sortnivå når spillerens funksjon er å plukke bit-ene fra platen og sende de ut til projektoren. Er det slik at (den billige) spilleren tar noen snarveier eller komprimerer bitstrømmen for å spare prosessorkraft og at noe informasjon derfor borte på veien?
    Bilde sendes ikke direkte fra plate til tv/projector men behandles av BD spiller
    (decoding , filter , innstillinger osv av prosessor)

og selvsagt behandles bilde fra BD spilleren av tv / projector ut fra dine innstillinger når bilde kommer dit

Intermediate pmo sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    560
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Jeg tror nok de fleste tok den med smiletegnet.
    Hvis du har tid, så er jeg sikkert ikke den eneste som er interessert i å høre om testprosedyrer og liknende. Kjør på!
    Så vidt jeg husker så ble High-end BD spillere testet i hjemmekino med to stk Pioneer HD plasmaer tilgjengelig slik at man kunne sammenlingne bildene direkte. Det testet også Dennon og Sony sin toppmodell. I den tetsten ble Pioneer spillern best. Så er det jo et spørsmål om man kan merke forskjellene når man bare har en skjerm. Det gjelder jo de fleste av oss men jeg synes jo at dette er en grei måte og finne ut hvilken spiller som er best. Her dreier det seg om små marginaler, noe som også klart fremgikk av testen

Tester a la testen av powerplugger (støpsler) i siste hjemmekino synes jeg på den annen side er helt meningsløse. Ja de provoserer og irriterer meg faktisk. Her er det utelukkende synsing og det på en måte som ihvertfall får meg til å miste all tiltro til den som tester (det var ikke Finneru). Hvis jeg skal peke på noe jeg generellt ikke liker med testene i hjemmekino så er det at alt for mange tester av HI-FI produkter og tester av hjemmekino produkter er utført på en HI-FI entusiasts premisser (les synsing). Jeg er intresert i hjemmkino, ikke HI-FI. For å sette det veldig på spissen, hvis du kjøper et blad som heter "Sildefiske" da vil du lese om sildefiske, ikke om fluefiske. :-)

For balansere dette litt vil jeg på den annen side peke på testene av prosjektorer, bestandig dokumentert med måledata og fakta og selvfølgelig komplementert med forfatterens personlige syn på saken. Disse testene er forbildelige slik jeg ser det og forfatterens syn har stor troverdighet fordi det er forankret i stor faglig kunskap.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Største forskjellen ligger i bedre Video DAC og Audio DAC behandling , komponenter , kretser og oppbygging rundt dette.
    (forøvrig noe Mindretall brukere trenger å gir heller ingen indikasjon til de fleste brukere at dette er en bedre spiller om de ikke skal nytte seg av det)
    Fordyrer en spiller enormt og er for mange kjøpere helt bortkastede penger som kunne legges i andre ting som bedre tv , projector , reciver , høytalere osv.

At feks Denon BD spillere har justering (høytaler avstand , dB pr kanal , størelse osv) på LPCM lyden er for de fleste helt uaktuelt og borkastet da de gjør dette andre steder men vil selvsagt fordyre en spiller mye.

Source Direct HDMI er noe de få kan nytte seg av da de har en reciver , projector osv som behandler bilde bedre en BD spilleren men ingen funksjon en vanlig bruker drar nytte av

Video behandling er ikke lik på billige / dyre spillere men det er ingen regel som sier at dyr spiller har bedre behandling eller flere innstillinger til gamma , skarphet eller reduksjon av digital støy osv da det kan sitte samme brikke i en 2 000 kr spiller som i en 20-30 000 kroners

Det vi forbrukere bør spares for er produkter som markedsføres med best i test her eller der fordi det sier egentlig ingen ting om produktet , kvalitet , ytelse

Testet av produkter der bruk av samme fabrikant avspiller / motaker gir økt ytelse sier ikke noe om kvalitet / ytelse men _______om det brukes sammen med

Ja det er forskjell mellom billig å dyr men om du drar nytte av forskjell må man finne ut eller er villig til å betale for en forskjell du kanskje ikke ser eller hører

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Bilde sendes ikke direkte fra plate til tv/projector men behandles av BD spiller
    (decoding , filter , innstillinger osv av prosessor)

og selvsagt behandles bilde fra BD spilleren av tv / projector ut fra dine innstillinger når bilde kommer dit
    Joda jeg skjønner jo dét, men hvis en ser for seg et enkeltbilde som inneholder de-og-de pixlene med den-og-den fargen og lysintensiteten, så ville man jo tro at de tallverdiene som representerer de enkelte pixelene i bildet er lik enten spilleren er dyr eller ikke. Algoritmene som bestemmer hvilke bilder man får ut av datastrømmen på platen er jo standardisert gjennom BD-formatet?

Jeg ser ikke riktig hvordan man kan sammenligne dette med en DAC, fordi bildet er digitalt helt fra kilde og ut til "forbruker", mens lyd nødvendigvis må gjøres om til analoge signaler før den når ut til høyttalerelementet.

Men ok, så en del spillere innholder kretser eller programvare som skal endre eller forbedre det som kommer fra platen, og det er vel der firmwaren og kvaliteten på kretsene medfører at det faktisk er forskjeller. Men sett at man har en Pure Direct-knapp så skulle i teorien bildet bli like bra uansett?

PS: Det er ikke meningen å kverulere, kun ren nysgjerrighet

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men sett at man har en Pure Direct-knapp så skulle i teorien bildet bli like bra uansett?
    Kan ikke skjønne annet jeg heller.

Jeg mistenker forøvrig at de som kjøper en BD-spiller til 15.000 (hvor 10.000 er ren bildeprosessering?) kjøper en relativt heftig PJ (med veldig god bildeprosessering). Holder det ikke med en rimelig bildekilde som serverer "rådata" og at prosesseringen blir gjort på annet hold?

Men det er kanskje forskjellige typer bildeprosesseringer på de forskjellige enhetene? Eller har det noe å si hvor i kjeden man gjør prosesseringen? Som tols1 så spør jeg av ren nysgjerrighet.

Intermediate Millmaker sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,120
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis man kjører pure direct i reciever(som jeg gjør på RXV3900), kjører man ikke da bildet bare rett igjennom recieveren?
    Så er jo da spørsmålet hva du skal sende ut av BD spilleren? Skal du ta bildebehandlingen der, eller skal du sette innstilling på noe annet for å la PJ ta dette?
    Jeg også spør av nyskjerrighet, da mange her inne har dyrt utstyr og flere ledd som alle kan ta denne behandlingen. Hvor er det best å ta det? Det kan jo ikke være nødvendig å kjøre behandling både på BD spiller, så i reciever og så igjen i PJ. For alt jeg vet er det ikke mulig heller, jeg bare lurer?

Dessuten, det MÅ være en grunn til at spillere i 15k og oppover lanseres. De må ha noe for seg utover det å være mye bedre på analogbiten?

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Millmaker
    Hvis man kjører pure direct i reciever(som jeg gjør på RXV3900), kjører man ikke da bildet bare rett igjennom recieveren?
    Bare for å avklare; jeg mente om man rent teoretisk hadde en slik knapp på BD-spilleren, dvs. at spilleren ikke behandlet bildet på noe vis bortsett fra å tilrettelegge det slik at TV/projektor klarer å vise frem en strøm av enkeltbilder.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Jerome

Hvordan klarte du å justere PS3?
    Dersom du opplever forskjeller i sortnivå mellom de to spillerne har du en feil i oppsettet ditt. Det kan enten være i form av at du har de på to ulike HDMI innganger på TVen din med ulike innstillinger, at du har endret på standardinnstillingene på BDP-51FD (f.eks gamma eller sortnivå), at du ikke har valgt full eller limited RGB range korrekt i forhold til HDMI-inngangen på TVen din på en av spillerne dine eller lignende. Mange TVer fungerer også på en lite intuitiv måte med tanke på om RGB rangen på HDMI-inngangen skal tolkes som 0-255 eller 16-235. Min TV går automatisk over til 0-255 dersom inngangen renames til PC. Dette gir da et blasst bilde om det ikke kompenseres for korrekt i hele kjeden. Alternativt motsatt, men da får man et mørkere bilde enn man skal ha.
    Jeg skulle gjerne sett på oppsettet ditt siden slike feil er lette å fikse i de aller fleste tilfeller, og blir et ikke-tema med kalibrering så lenge den utelukkende blir gjort på fremvisernivå og ikke i kilden.

Jeg tok til og med og målte begge med bildeprobe og alt i fra farger, sortnivå, kontrast, gamma osv var så å si 100% identisk mellom Pioneer BDP-51FD og PS3 på samme inngang på TV. En rekalibrering av TVen var dermed ikke nødvendig i det hele tatt siden resultatene var identiske. Så eventuelle opplevde forskjeller på disse to vil i et korrekt fungerende oppsett kun gå på ren og skjær bildebehandling og ikke forskjeller som ulik farge- og sortnivåbalanse.

Det er nettopp dette som gjør at man skal ta så godt som alle "forumversjoner" av opplevde bildeforskjeller med en god klype salt. Man har ingen garanti for at folk har satt opp enhetene og TV/proj korrekt slik at de får like forutsetninger.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men sett at man har en Pure Direct-knapp så skulle i teorien bildet bli like bra uansett?
    Ja men pure direct blir det aldri så lenge tv ikke decoder bilde.

Source direct er da man kan sende DVD oppløsning eller andre oppløsninger direkte fra BD spiller til en reciver eller tv/projector for at den skal foreta bilde behandling som feks å scalere DVD oppløsningen opp til feks projector oppløsningen. eller scalere 720p film til 1080p
    Rett og slett fordi feks projectoren gjør dette bedre en BD spilleren.

Om source direct er målet med en spiller er billigste ca 3500,-/4000,- så man trenger ikke gi 15 000 eller mere for dette.

Selve decodingen av video i BD spillere er nesten lik spiller til spiller (MPEG2 , AVC , VC-1)
    Man vil neppe se forskjell i bevegelige bilder men kan se forskjell på et stillbilde)
    Så kommer det som gir forskjeller....................
    Ikke alle spillere tilbyr de samme valgene til filter/ innstillinger , eller bruker de samme innstillingene som standard (RGB, YCC 4:2:2, YCC 4:4:4), HDMI "Deep colour" , HDMI Black level white level , digital støyreduksjon
    Sammenligne ukalibrerte spillere mot andre kan variere da de ulike fabrikanter ikke har eksakt samme innstilling ut fra de ulike prosessorer.
    Valg til kallibrering og antall muligheter bør og er et pluss for med minimale eller ingen muligheter blir man blir fastlåst til å kunne velge til noe som kan gi bedre resultat.
    Kallibrere spillere og sammenligne kan også gi forskjeller ut fra innstillingsmuligheter og prosessorens ytelse.
    Samme innstillinger fra fabrikk passer heller ikke perfekt til LCD , Plasma eller Projector eller personlig bruker ønske uten at man bør utforske beste innstilling så sant man har muligheter i sin spiller.

Selve prosessorene som decoder , behandler og mulighet de har av innstillinger til video må ikke sitte i en dyr spiller men man finner ofte de samme i en ganske billig en.
    De billigste og enkle spillerene vil ofte mangle noen eller mange innstillingsmuligheter men man må ikke gi over 3500,- kr for ha samme mulighet som en til over 10 - 20 000

Har man mulighet til å kunne se og nyte de positive video opplevelsene enkelte spillere kan gi fremfor andre modeller så er det fortrinnsvis dyrere modeller som gir denne muligheten men utvikling og priser gjør at man faktisk har mange muligheter i ganske lav prisklasse i dag

Er man feks opptatt av Qdeo videoprosessor som sitter i Pioneer sin toppmodell finner man faktisk samme brikke i Sony 5000 eller den gamle LG 200 så om den utmerkede Qdeo er et must må man ikke betale 20 000 for å nyte det

Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,803
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    Gikk fra Panasonic BD10 over til Pioneer BDP-51FD for en tid tilbake, og det var helt klart en oppdatering også på bildesiden

Kan vel i den forbindelse bare nevne at Panasonic BD10 ikke har en ekte 1080p@24 instilling, samt at det i mitt oppsett ikke fungerte å bruke gamma justeringsmuligheten i projektoren eller denne spilleren til å få en fornuftig gamma kurve ved kalibrering. det løste seg ved å introdusere en Pioneer BDP-51FD i signalkjeden.

I mitt tilfelle kostet vel Panasonic BD10 ca 13000,- i 2006 og Pioneer BDP-51FD kostet ca 5000,- når jeg kjøpte den, så det å ta litt av hardware utvikklingen og ikke bare pris med i beregningen er vel ikke så dumt det heller. :-D

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hva med DVD

Jeg synes dette er interessant å lese og lurer på hvordan det angår meg. Akkurat nå bruker jeg en gammel Pioneer DVD spiller inn i en Yamaha RXV3900 og en Samsung UEB7070. Målet er selvsagt å kjøpe en skikkelig Blueray-spiller, men hva trenger jeg egentlig? Jeg er opptatt av å benytte spilleren til CD også, og hvilken forskjell gjør det? Er det slik å forstå at jeg trenger ikke noe særlig til Blueray-spiller for å få flotte bilder fordi Yamaha'en min ordner opp? Eller fordi TVen ordner opp? Men jeg bør ha en bra spiller for å få god CD-lyd? Og hva med min gamle DVD-spiller? Bilder er ok nå, men jeg er sannelig ikke sikker på om det skyldes oppskalering fra Yamaha'en eller TV'en. Jeg har fiklet med begge, men det skulle jeg ikke gjort? Og så blir bildet, men ikke lyden, borte innimellom!

Side 3 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •