Blu-ray - Er det noe å hente på dyre modeller? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 100
    Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg baserer det dessverre på det alle jeg har snakket med om dette har sagt og ikke egne erfaringer.
    Og hva har alle egentlig sagt?
    At det er tull med dyr BD spiller, da det ikke har noe for seg siden det er digitalt?
    Har de testet dette selv, og på hvilket oppsett?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Feil. Du vil se klare forskjeller rett og slett fordi de mer påkostede spillerne har innstillinger for å "trimme" bildet som en spiller til 1500 ikke har.
    Så det du sier er at de påkostede spillerne kommer fra samlebåndet uten å være innstilt for å yte optimalt? Man må altså justere den selv for at den skal gi det beste bildet?
    Hvis jeg betaler mange tusen kroner for en spiller, forventer jeg at den ikke trenger noen justeringer for å yte sitt beste.

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er en del av disse mulighetene man betaler ekstra for. Skikkelige støykretser for eksempel. Dette kan redde en DVD-opplevelse. skikkelige skarphetskretser, justeringer på gamma etc. Det er ikke alle som har dette i TV-en eller projektoren. DA velger de seg en slik spiller. Har man en fancy TV, projektor eller bildeprosessor så trenger man heller ikke å velge en spiller med det samme ekstrautstyret.
    Det man bør skjønne er at film er individuelt. Det er ikke alle filmer som trenger den samme "masseringen" for å se best mulig ut. Noen filmer har så bra kvalitet at man bør skru av alle ekstra justeringer, mens andre trenger denne hjelpen. Da trenger man justeringsmulighetene, vel og merke hvis man har ønsker om å få frem det beste. De fleste er da fortsatt mer enn fornøyd med det bildet de har, kanskje fordi de ikke selv har opplevd hvordan det kunne vært.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    1,474
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror heller jeg ville brukt pengene på å oppgradere filmer fra DVD til Blu-ray.

Newcomer Ole-J sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2008
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Dyr BluRay

En ting som gjord mitt valg enklere var at BD spilleren ved siden av meget godt bilde (subjektivt), har 2 HDMI utganger.
    En til projektoren, og en til Receiveren(for lyd) dette fordi bildeprosessoren er god, og færre ting som påvirker, jo bedre er det. resten av utstyret går via receiveren og til HDMI 2 på projektoren.
    Dette er min 2. BD spiller, og den er helt klart bedre på alle måter enn den "gamle", dynamikken og bilde er klarte bedre(min oppfattelse). En annen fordel er at den er veldig god DVD spiller i tillegg, og det er med på å rettferdiggjøre kjøpet.
    Ellers kjøp det du tror på og nyt det. Livet er for kort til å bekymre seg for alt.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har prøvd omtrent samtlige BD-spillere som har kommet siden formatets inntog, så jeg stoler på mine egne vurderinger.
    Da er jeg interessert i å vite hvilken BD-spiller / hvilke BD-spillere du har endt opp med i ditt system?
    :-)

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Så det du sier er at de påkostede spillerne kommer fra samlebåndet uten å være innstilt for å yte optimalt? Man må altså justere den selv for at den skal gi det beste bildet?
    Hvis jeg betaler mange tusen kroner for en spiller, forventer jeg at den ikke trenger noen justeringer for å yte sitt beste.
    Nå er det ikke slik at det er én fasitinnstilling som er den opptimale. Enhver spiller og billedfremviser har små individuelle forskjeller. I tillegg gir forskjellige kombinasjoner utstyr forskjellige resultater. Det er derfor vi må kalibrere kilde og billedfremhviser i forhold til hverandre som en enhet. Det er også derfor det ikke finnes én universalinnstilling som er best for alle oppsett.

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig er jeg fan av å la alle innstillinger på spilleren stå på sine off eller default verdier så lenge disse har fornuftige verdier.
    All kalibrering av bildet gjør jeg på bildefremviseren. Å begynne med dette begge plasser blir bare rot siden jeg da blir avhengig av å ha spesielle innstillinger på spilleren for å få "helheten" til å bli bra i kombinasjon med bildefremviseren og ikke like enkelt kan bytte spiller.

Men når det er sagt så er det ganske stor forskjell mellom spillere dersom man tar bort de unødvendige innstillingsmulighetene også. Dette går da på evnen til å produsere et støyfritt og glatt DVD-bilde men likevel med god skarphet, glatte panoreringer uten bevegelsesstøy osv.

Men man behøver ikke å betale 17k for å få det beste mtp bilde og lyd via HDMI.
    Jeg vil tro at selv de dyreste spillerne på markedet skal få kjørt seg bildemessig på DVD særlig, siden de største forskjellene oppleves her, mot f.eks en mye rimeligere Pioneer BDP-51FD (og sikkert den nye etterfølgeren også).

Så det viktige er ikke å betale mest mulig, men å velge den rette spilleren i de lavere prisklasser (så lenge HDMI er en forutsetning på lydbiten).
    Innstillingsmuligheter ville jeg ikke brydd meg om siden det virker helt fjernt for meg å begynne å justere bildet per film. Det tar for meg bort hele vitsen med at jeg har kalibrert TVen min, og gir bare nye kompromisser og aldri reelle forbedringer. Støyfjerning er f.eks fy fy hos meg, siden det stort sett utelukkende ødelegger den generelle skarpheten og dybden i bildet ørlitegrann (eller veldig mye om man har dårlige støyfjerningskretser eller er for hard på bruken). Støy er et svært lite problem så lenge man har en spiller som klarer å produsere et svært bra bilde uten triksing med disse tingene, samt det viktigste, at man har kalibrert TV/projektor slik at kontrast/brightness og spesielt skarphet er korrekt. Så fort disse tingene er justert feil (dvs i nær 100% av tilfellene ved ukalibrert utstyr) så vil man få effekten hvor noe ser veldig imponerende ut, mens andre filmer/bilder er veldig fulle av støy og elendighet.

Så min prioriteringsrekkefølge for å oppnå best mulig bilde er:

1. Fullstendig kalibrering av TV/projektor
    2. En spiller med veldig god generell bildekvalitet med tanke på oppskalering, komprimeringsstøy, bevegelsesartifakter, skarphet osv
    3. Ikke aktiver spillerens innstillingsmuligheter med tanke på sortnivå, støyfjerning, skarphet, farger osv. Disse gjør så godt som utelukkende ting verre generelt, selv om det kan gi en positiv effekt på akkurat det bildet du ser på der og da. Disse tingene bør justeres korrekt i TV/projektor en gang for alle ved kalibrering. Eneste unntak her er dersom TV/projektor ikke har disse mulighetene, men da mener jeg dette i seg selv er et stort problem siden man ikke får kalibrert skikkelig.

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns det er ganske grei forskjell. Men selvfølgelig må utstyret ellers også stå i stil . Spesielt på DVD er forskjellene enorme.

Men det blir jo litt som når DVD kom.. mange mente at PS2 var vell så god som åkkensom helts DVD spiller, ble jo bilde og lyd av den og .

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Da er jeg interessert i å vite hvilken BD-spiller / hvilke BD-spillere du har endt opp med i ditt system?
    :-)
    Jeg har en Pioneer BDP-LX91 i min kino. Det er referansen vår, og er den beste spilleren punktum basta i tillegg har vi selvsagt referansespiller i de rimeligere segmentene. Har også en Sony BDP-S550. I tillegg så hiver jeg ikke spillere heller, så jeg har en Pioneer BDP-LX70a og en Sony BDP-S1E. Sistnevnte har for så vidt blitt pensjonert og står bare og samler støv. LX70a bruker jeg i stuen. Har også en PS3, første gen selvsagt Den selges aldri.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    skikkelige skarphetskretser, justeringer på gamma etc. Det er ikke alle som har dette i TV-en eller projektoren. DA velger de seg en slik spiller. Har man en fancy TV, projektor eller bildeprosessor så trenger man heller ikke å velge en spiller med det samme ekstrautstyret.
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Nå er det ikke slik at det er én fasitinnstilling som er den opptimale. Enhver spiller og billedfremviser har små individuelle forskjeller. I tillegg gir forskjellige kombinasjoner utstyr forskjellige resultater. Det er derfor vi må kalibrere kilde og billedfremhviser i forhold til hverandre som en enhet. Det er også derfor det ikke finnes én universalinnstilling som er best for alle oppsett.
    Joda, men det betyr likevel at at en spiller til 1500,- i utgangspunktet gir like bra bilde som en spiller til 17000,-. Forskjellen er bare at den dyre spillern har justeringsmuligheter til å "farge" bildet hvis man har behov for det.

Det er jo akkurat det samme med lyd. Det er stor forskjell på innspillinger, og på hvilke høyttalere lyden skal formidles. Det er veldig ofte man har behov for å f.eks justere nivået på bassen. Hvis en spiller har equalizer, så ville jeg ikke sagt at den spillern har bedre lyd enn en annen spiller bare fordi den har muligheten for å farge lyden ved å øke eller senke nivået på noen frekvenser. Det er vel ikke dette som blir lagt til grunn når man vurderer AV komponenter, er det det da?

Newcomer Gøffo sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    299
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Exclamation

punktum, basta etc er bare tull.
    At folk som skriver innlegg i blader, holder seg på dette nivået sier vel allt om kvaliteten på testene. Testene til alle norske blader er svært, svært dårlige, med allt for mye bassert på enkeltpersoners synsing.

Gjorde nok det riktige i helgen. Kastet alle hifi-bladene i SØPPELEN (det var 16 år med alle norske hifi blader). (16 søppelsekker).

EDIT: Negativ personkarakteristikk rettet mot jfinneru fjernet. Greit å ha sterke meninger rundt Hi-Fi-bladene, men når en journalist faktisk deltar å tråden er det greit å unngå bruk av begrepet som "bedreviter", for det blir for personlig relatert...

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde vel strengt tatt at smiletegnet etter punktum basta skulle sette meningen i et riktig lys, men tydeligvis ikke.

Tenkte jeg kunne fortalt litt om testprosedyrer og lignende, men vet du hva, jeg lar det være. Du vet åpenbart hvordan ting gjøres, så jeg ser intet poeng med å skulle fortsette noen form for diskusjon her siden det bare konsumerer tid jeg åpenbart kan bruke bedre på andre ting.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo
    At folk som skriver innlegg i blader, holder seg på dette nivået sier vel allt om kvaliteten på testene. Testene til alle norske blader er svært, svært dårlige, med allt for mye bassert på enkeltpersoners synsing.

Gjorde nok det riktige i helgen. Kastet alle hifi-bladene i SØPPELEN (det var 16 år med alle norske hifi blader). (16 søppelsekker).

STOL PÅ DERE SELV IKKE HVA ALLE ANDRE BEDREVITERE MENER, FOR DE VET IKKE BEDRE.

SITAT SLUTT
    DU STORE MIN TID....ikke alle som kan ta ironi:roll:

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Så min prioriteringsrekkefølge for å oppnå best mulig bilde er:

1. Fullstendig kalibrering av TV/projektor
    2. En spiller med veldig god generell bildekvalitet med tanke på oppskalering, komprimeringsstøy, bevegelsesartifakter osv
    3. Ikke aktiver spillerens innstillingsmuligheter med tanke på sortnivå, støyfjerning, skarphet, farger osv. Disse gjør så godt som utelukkende ting verre generelt, selv om det kan gi en positiv effekt på akkurat det bildet du ser på der og da. Disse tingene bør justeres korrekt i TV/projektor en gang for alle ved kalibrering. Eneste unntak her er dersom TV/projektor ikke har disse mulighetene, men da mener jeg dette i seg selv er et stort problem siden man ikke får kalibrert skikkelig.
    Problemet med denne listen og spesiellt pinkt 1. er at spilleren kan være en viktig del av det å få kalibrert bilde fremviserer korrekt.

Bruker selv en JVC HD1 projektor der gamma justeringen vel er en stor (vits..) svakhet, og det var ikke før jeg byttet til en Pioneer BDP-51FD at dette falt mer på plass.

Er enig i mye av det andre du angir marsboer. :-D

Ellers til det med pris på BD spillere, så er jeg vel på mange måter enig med mange her om at vel det en litt missvisende kvalitets indikator.

En annen ting er det jo også hvor godt oppsett man setter spilleren inn i, der bildestørrelse/sitte avstand vel er viktige faktorer for i det hele tatt å kunne utnytte BD sin FullHD bilde kvalitet.

Man får nokk en bedre kvalitets følelse på de dyrere og litt mer kompromiss løse modellene, og det er helt klart enkelte fordeler med å bedre analog deler, justering og bildeprossesering i de dyrere spillerene.

Synes kanskje hvis man snakker BD avspilling at man betaler kanskje litt for mye for "innpakkningen" slik forskjellene er pr. i dag.

For slik jeg ser dette er det foreløpig litt igjen før hardwaren skiller så veldig mye lyd og bilde ytelses messig ved BD avspilling og ved HDMI overføring osv, så vil vel si at man kanskje burde vente litt med å gå for de litt dyrere modellene, og kanskje heller velge å legge inn pengene på andre flaskehalser som eventuellt måtte være i hjemmekinoen.

Har man en stor DVD sammling som man ønsker å kunne se i et stort format på lerretet på en FullHD projektor osv, så kan kanskje en dyrere spiller være litt mere interessant, men da kunne man kanskje et enda bedre valg vært en extern god bildeprosessor i stedet.

Ellers til det å ha muligheten til å optimalisere visningen utifra kildemateriale, så må jeg innrømme at det å ha muligheten til dette kan være fint å ha. Det som vel ofte skjer i praksis er vel at man etter hvert kan bli litt frustrert over disse mulighetene også. (litt sånn som enkelte opplevde på CRT projektoren der man fort brukte litt for mye tid tid til å opptimalisere, og litt for lite til å nyte selve filmen....)

Vil vel derfor si at det desverre ikke er så veldig mye possitivt å hente fra de dyreste spillerene i dag hvis man ikke trenger de analoge delene og ekstra mulighetene osv, men at dette hele tiden må kunne revurderes ettersom utviklingen av BD formatet nok vil kunne påvirke dette forholdet.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Trodde vel strengt tatt at smiletegnet etter punktum basta skulle sette meningen i et riktig lys, men tydeligvis ikke.

Tenkte jeg kunne fortalt litt om testprosedyrer og lignende, men vet du hva, jeg lar det være. Du vet åpenbart hvordan ting gjøres, så jeg ser intet poeng med å skulle fortsette noen form for diskusjon her siden det bare konsumerer tid jeg åpenbart kan bruke bedre på andre ting.
    Jeg tror nok de fleste tok den med smiletegnet.
    Hvis du har tid, så er jeg sikkert ikke den eneste som er interessert i å høre om testprosedyrer og liknende. Kjør på!

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile bd spiller

er viktig med god bilde behandling i selve spilleren oxo :wink:

selv går jeg for en phillips 9100 med tanke på at den kan løfte opp undertekster, noe som er viktig for meg som er glad i 2.35 formatet på
    filmer...

finnes bd spillere som passer alle

Moderator ask4me2 sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2004
    Poster
    4,802
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gøffo

STOL PÅ DERE SELV IKKE HVA ALLE ANDRE BEDREVITERE MENER, FOR DE VET IKKE BEDRE.

SITAT SLUTT
    "16 søppelsekker", skal si at du har gjort ditt for å støtte opp om den delen av brangsjen.

Man kan selfølgelig isolere seg og sette seg i sin egene litt perfekte verden, men man kan kanskje gå glipp av en del, hvis man ikke velger å motta arfaringer utenfra også....

Det er vel noe som heter at "det man ikke vet, har man ikke vondt av". Men det kan kanskje gjøre litt "vondt" den dagen man oppdager at disse bedre viterene kanskje kom med god og nyttig informasjon også.

Synes vel man skal ta denne brangsjen for det den er, og man kan vel kanskje gi den skylden for mye rart, hvis man leser med med en litt konspiratorisk vinkling....

En fordel man vel ikke skal se helt bort i fra, er vel at den gjerne trekker frem enkelte test vinnere blandt vrimmelen av produkter.
    Tror hvermannsen har litt begrensede muligheter til å teste alle produktene selv og gjøre seg opp sine meninger hver gang nye modeller kommer i handelen.

Det at noen få påtar seg jobben med å teste, og så gi en mer eller mindre subjektiv/objektiv vurdering, kan jo styre frobrukerene litt i retning av å velge de beste produktene.

Det å kunne styre markedet, ser i alle fall jeg på som en possitiv del av evolusjonen til styring av utvikklingen av bedre produkter.
    Uten kontrast, får man ikke med seg alle detaljene.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ask4me2
    brangsjen
    Klarer ikke å la være å ta fram den røde rettepennen jeg nå altså, siden du skreiv det samme to ganger. Det heter bransjen.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Takk for alle gode innspill

I sum har dere vel bekreftet det jeg antok. Jeg foretar også bildejusteringene gjennom prosjektorinnstillingene. Jeg har en Sony "pearl", som er et par år gammel. Blu-ray kjøres i dag gjennom guttungens PS3. Etter å ha lest innleggene deres, regner jeg også med at det vil være oppsettet en stund fremover. Takker igjen for alle svar og bidrag.

Side 2 av 5 FørsteFørste 1 2 3 4 5 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •