HDMI vs. analoge og andre digitale overføringer

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 8 av 8
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question HDMI vs. analoge og andre digitale overføringer

Gitt at man har en avansert DVD eller Blu-ray spiller med videoprosessor, lyddekodere til alle formater m.m.

Blir de avanserte funksjonene brukt når man bruker HDMI til en surround forsterker, eller vil konverteringen da skje i forsterkeren? Blir det annerledes om man bruker andre utganger enn HDMI?

I sum, hva anbefales til overføring mellom kildespiller og forsterker?

Takker hjertlig for eventuelle svar

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Torjac
    I sum, hva anbefales til overføring mellom kildespiller og forsterker?
    HDMI er den beste og enkleste måten å overføre lyd og bilde, hvis du har en receiver som kan dekode alle formatene.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For film er HDMI eneste måte å få benyttet romkorreksjon i receiver, gitt at receiveren din har slikt+det nødvendige av dekodere. Dessuten er ofte bass management og delay lettere å få til i receiver. Jeg bruker selv analog 7.1 til receiver, men det er kun fordi jeg må.

For 2.0 musikk er derimot analog overføring det eneste som duger i mitt oppsett, ettersom ekstern DAC er ehlt påkrevd. Her kjører jeg også romkorreksjon i PC, og har dermed ikke behov for å evt benytte meg at slikt i en receiver/forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Trumpetguy
    For film er HDMI eneste måte å få benyttet romkorreksjon i receiver, gitt at receiveren din har slikt+det nødvendige av dekodere.
    Hvilken receiver gjelder dette for? Romkorreksjon har jo fint lite med HDMI å gjøre, så vidt jeg vet. På min Denon 2808 fungerer romkorreksjonen ihvertfall like godt uansett om jeg kobler til med coax, optisk, hdmi eller analogt.

Intermediate Trumpetguy sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2005
    Poster
    806
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Zebulon
    Hvilken receiver gjelder dette for? Romkorreksjon har jo fint lite med HDMI å gjøre, så vidt jeg vet. På min Denon 2808 fungerer romkorreksjonen ihvertfall like godt uansett om jeg kobler til med coax, optisk, hdmi eller analogt.
    Sorry, jeg svarte litt klønete. Det jeg mener er at dersom man skal dra nytte av romkorreksjon i receiver så bør man overføre lyd digitalt så langt det går for å unngå degradering. For hd-lyd betyr dette overføring via hdmi. For DD og DTS kan man selvsagt også bruke coax/optisk (hd-lyd trenger større båndbredde enn det coax/optisk kan overføre, hd-lyd vil da nedskaleres til "gammeldags" dvd-lyd).

Det man helst vil unngå er analog overføring, siden man da først må dekode og DA-konvertere i bd-spilleren, overføre analogt, deretter AD-konvertere i receiver, gjøre en eller annen form for DSP (digital signal processing), og endelig DA-konvertere igjen for å forsterke signalet og sende til høyttalere.

At du faktisk har alle muligheter på Denon 2808 er vel og bra, men som beskrevet ovenfor må du gjennom ekstra DA/AD-ledd ved analog kobling. Dette kan ikke annet enn endre på lyden. I praksis en degradering.

Det er ikke uten grunn at testene i Hjemmekino alltid anbefaler digital overføring lengst mulig i signalkjeden.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    70
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har en Denon AVR-3805 receiver, hvor jeg tenkte å kjøpe en Panasonic DMP-BD80 og koble til 7.1 anlegget analogt for HD-lyd. Er det slik at jeg da vil miste all rom-korreksjon utført av receiveren?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    803
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Symbiose
    Jeg har en Denon AVR-3805 receiver, hvor jeg tenkte å kjøpe en Panasonic DMP-BD80 og koble til 7.1 anlegget analogt for HD-lyd. Er det slik at jeg da vil miste all rom-korreksjon utført av receiveren?
    Neida, det vil fungere fint.

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2009
    Poster
    181
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Symbiose
    Jeg kjenner ikke Denon, men vanligvis gjør du det ja. På Yamaha går 5.1 inngangene kun innom volumkontrollen før de går til effektforsterkeren. Du kan justere nivåer og forsinkelser på DVD spilleren, men ikke frekvenskorreksjon.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •