PS3 vs "noe annet til ca 3000". (blu-ray)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

PS3 vs "noe annet til ca 3000". (blu-ray)

Skal kjøpe TV snart og trenger da såklart en blu-ray spiller. Jeg har hørt mye bra om PS3, men jeg ser ikke nødvendigheten med en PS3, da jeg ikke spiller noe særlig å har en Nintendo Wii fra før.

Men PS3en er jo mer enn bare blu-ray spiller. Den kan jo brukes som et fullverdig mediasenter, har internett tilgang osv osv osv.

Det jeg lurer på, er om det finnes en stand alone blu-ray spiller, som koster det samme som PS3, men er en god del bedre.

Eller skal jeg bare kjøpe PS3?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    86
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sony sine bluray er generelt meget gode i den prisklassen.

Selv så tror jeg du svarte litt på eget spørsmål ved å spørre her Dvs. jeg tviler på du ser noen forskjell på ps3 og bluray til 3 lapper...

Og som du nevner selv, mediasenter... Kjøp en 1.5TB ekstern og fyll den med film

Ps3 er mitt svar

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2009
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samsung BD-1500 har jo høstet mye skryt. Noen som vet om den har dårligere bilde enn PS3en?

Jeg er litt i tvil om jeg faktisk orker å kjøpe en PS3, blir litt overkill når jeg kan bruke halvparten på en standalone BD spiller som har like bra bilde (tror jeg).

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så vidt jeg vat kan ikke ps3 sende bitstream, derfor syns jeg du skal gå for noe annet. Jeg har selv ps3 og er fornøy med den, bruker mediacenter funksjonen mye, men det blir litt halvveis kontra Popcorn o.l.

Gå heller for en ok 2.0 bluray spiller og en mediaboks

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg solgte ps3 og beholdt bdp1500, sistnevnte har like bra, om ikke bedre bilde enn ps3. Ps3s evner som media/nettverkspiller er oppskrytt, kjøp deg heller en popcornhour, denne spiller x264/mkv filer og alt annet uten at det trengs noen konvertering av filene på en pc, og bildekvaliteten er myyye bedre.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten at jeg har noe sammenligningsgrunnlag på BD-biten, så vil jeg si at PS3 som mediacenter er en heller middelmådig løsning. Den er for sær på filformater så du trenger en egen serverprogramvare som trancoder filformater som PS3 ikke klarer å spille.

Skulle jeg kun hatt mediaspillerfunksjonalitet og BD ville jeg gått for en rimelig BD-spiller, f.eks. nevnte Samsung og en dedikert mediaspiller.

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har du en filserver som klarer transcoding (en normalt bestykket PC) så kan du streame alle de videoformater du klarer å finne ved et enkelt serverprogram: PS3 Media Server. Liker du av en eller annen grunn ikke bildekvaliteten kan alt kjøres gjennom ffdshow som på en HTPC og du kan justere hva det måtte være. Via serveren støttes bl.a. mkv, iso, rar-sett, teksting osv

Menysystemet for mediastreaming er ikke det mest elegante som finnes, der er det garantert bedre varianter å finne på dedikerte mediaspillere.

At PS3 ikke sender bitstream er et argument jeg ikke klarer å forstå. PS3 dekoder alle HD-formatene og sender de i PCM, så du går på ingen måte glipp av lydkvaliteten. Skal du høre forskjell må du være en fintfølende fyr og ha en godt over snittet anlegg i stua di.

Er det en ting jeg skal kicke på så er det at man hører vifta på PS3'n. Min bråker ikke mye, men man hører veldig godt at den blir borte når man skrur av PS3'n. Er man typen til å irritere seg over svake bakgrunnslyder (som jeg) så skal du i alle fall velge plassering av PS3'n med omhu

Intermediate tklev sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det jeg liker med PS3 er hvor kjapp den er, setter du en film så er det ikke snakk om mange sekundene med venting fra du setter inn platen til den starter. Spoling går også utrolig flytende. Bildekvalitet og lydkvalitet på Blu-Ray står nok ikke noe tilbake for standalonespillere, men for min del så må jeg si at jeg savner at det står "TrueHD" o.l. i displayet, selv om jeg vet at det er lite sansynlig at det er noen som helst forskjell i lyden..

Uansett, PS3 er iallefall et godt og trygt alternativ. Du kan være sikker på at den klarer å spille alle Blu-Ray platene som blir utgitt, har vært litt mer ustabilt med andre spillere.. Muligens vil dette bli et mindre og mindre problem etterhvert som også "vanlige" spillere får mulighet til å oppdatere seg via nettverket.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Har du en filserver som klarer transcoding (en normalt bestykket PC) så kan du streame alle de videoformater du klarer å finne ved et enkelt serverprogram: PS3 Media Server. Liker du av en eller annen grunn ikke bildekvaliteten kan alt kjøres gjennom ffdshow som på en HTPC og du kan justere hva det måtte være. Via serveren støttes bl.a. mkv, iso, rar-sett, teksting osv

Menysystemet for mediastreaming er ikke det mest elegante som finnes, der er det garantert bedre varianter å finne på dedikerte mediaspillere.
    Joda, det funker men det blir en ekstra mulig feilkilde eller kilde til frustrasjon. (Jeg skal for øvrig sette meg ned med og prøve ut oppskriften i guiden du har laget Mozze, for jeg får ikke PMS til å funke på alle formater)

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Får du ikke en bedre BD-spiller til 3000kr enn det en PS3 er siden den ikke inneholder alt det som skiller en PS3 fra en ren BD-spiller? Dumt å betale for noe du ikke har bruk for spør du meg. Skal du ha en ren BD-spiller og ikke trenger analoge utganger så er det ingen vits i å kjøpe noe annet enn den billigste. Kanskje ikke Rema-spillere, men ellers.

Har selv en BD-P1500 som virker helt fint hos meg. På enkelte BD-filmer kan den være litt treg, men i 90% av tilfellene er den ikke spesielt treg. Men jeg har ikke så dårlig tid heller jeg da.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Får du ikke en bedre BD-spiller til 3000kr enn det en PS3 er siden den ikke inneholder alt det som skiller en PS3 fra en ren BD-spiller?
    Nja.. PS3 er jeg laget spesielt for avspilling av BD, og har mange ganger så mye prosessering kraft som hvilken som helst annen BD-avspiller som er ute på markedet. Den har allikevel noen svakheter som kan være viktig for noen:
    1. Ingen mulighet for bitstream overføring av de nye lydformatene (alt blir "pakket ut" til PCM bitstream, du mister ikke noe lyd på denne måten, men du mister meta-informasjon som ligger lagret i lagt med signalet.
    2. Du får ikke automatisk brukt en multifjernkontroll (IR) til å styre PS3ern.
    3. Du har vifter på spilleren som gjør at den bråker litt. (Ikke hørbart for min del, men kan i visse situasjoner være et irritasjonsmoment.)
    4. Den suger på CD-plater (IMHO).

Active jokke2k3 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    486
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Å? Har den begynt å støtte iso og rar nå endelig? Uansett krever PS3 Media Server mye CPU. Jeg har vært borti at 10GB+ 1080p .mkv-filer med DTS lyd (som du ikke får med PS3 uansett) begynner å hakke for bufferen går tom. Jeg har Core 2 duo 2,4Ghz i maskinen som transcoder. Selv om man skrur ned kvaliteten ganske mye hjelper det lite.

Når det er sagt bruker jeg (fremdeles) min PS3 som BD-spiller, og er fornøyd med det. Men har planer om å kjøpe en av de nye fra Pioneer etter hvert. Eller kasnkje Yamaha??

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tklev
    Nja.. PS3 er jeg laget spesielt for avspilling av BD, og har mange ganger så mye prosessering kraft som hvilken som helst annen BD-avspiller som er ute på markedet. Den har allikevel noen svakheter som kan være viktig for noen:
    1. Ingen mulighet for bitstream overføring av de nye lydformatene (alt blir "pakket ut" til PCM bitstream, du mister ikke noe lyd på denne måten, men du mister meta-informasjon som ligger lagret i lagt med signalet.
    2. Du får ikke automatisk brukt en multifjernkontroll (IR) til å styre PS3ern.
    3. Du har vifter på spilleren som gjør at den bråker litt. (Ikke hørbart for min del, men kan i visse situasjoner være et irritasjonsmoment.)
    4. Den suger på CD-plater (IMHO).
    Nå er vel en BD-spiller også laget spesielt for å spille BD-plater. Og den har ikke de svakhetene som du nevner på PS3.

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nå er vel en BD-spiller også laget spesielt for å spille BD-plater. Og den har ikke de svakhetene som du nevner på PS3.
    Desverre så har de noen ganger flere svakheter.

1. De fleste BD-avspillere har dårlige CD-transporter
    2. De har ikke mulighet for radiobasert (Bluetooth) overføring av fjernkontrollsignaler.
    3. De er treige i reaksjonstid, både når det gjelder spoling og tiden det tar fra du setter inn platen.
    4. PS3 kan spole jækla fort. (30x)
    5. Sansynligheten er mye større for at en plate ikke er kompatibel med din standalone spiller. (PS3 har jeg enda ikke opplevd en eneste plate den ikke har kunnet avspille). Har testet en Samsung BD1400 og en Denon BD 3800, og begge har hatt litt problemer med plater. Heldigvis er det et veldig lite problem.
    6. Hyppige oppgraderingen av softwaren på PS3

PS3 er ikke perfekt, men iallefall ikke dårlig!

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min BD-P1500 spiller bra CD'er.
    Bruker fjernkontrollen som fulgte med...
    Starter raskt på 90% av filmene og skifter kapittel og spoler når jeg trykker på knappen, lite lag.
    Eneste problemet jeg har hatt med plater er noen brente. Har lest alt av orginalmateriale.
    Koster 1500kr!!!

Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Min BD-P1500 spiller bra CD'er.
    Hvor bra da? Hva har du sammenlignet den med?

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den spiller bra CD'er, ikke CD'er bra...

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vanlige, normalt prisede CD-spillere for vanlige dødelige. Ingen high-end spillere. Har ikke så bra anlegg at det har noen hensikt med noe bedre ihvertfall. Har du fett anlegg så blir den sikkert ikke bra nok.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    Den spiller bra CD'er, ikke CD'er bra...
    Hehe Du har skjønt det du.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •