Bør jeg kjøpe DAC til Abrahamsen V1.0 CD spiller?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 10 av 10
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Jeg har hørt mye bra om V6.0 D/A Konverteren og vurderer (kanskje) derfor å kjøpe en i nærmeste fremtid.

Er det slik at det vil bli bedre lyd fra DVD spiller, parabol mottaker (Canal digital sin HD mottaker) og eventuelt kabel TV (Lyse sin Altiboks):?:

Jeg er ikke veldig fornøyd med lyden fra min SONY S500 (blu-ray) når jeg spiller CD-er (bruker ONKYO TX-SR876 som integrert forsterker).

Hvis V6.0 D/A Konverteren gir betydelig/merkbar bedre lyd (fra de ovennevnte), da er jeg virkelig interessert.

Jeg har kjøpt en Abrahamsen V1.0 CD spiller og lure på om lyden fra V1.0 CD blir enda bedre hvis den kjøres gjennom V6.0 D/A? Har noen prøvd:?:

Jeg føler at mine Tannoy (Eyris DC3 + Eyris DCC + Eyris DS) ikke gir alt de kan per d.d. og vil "hjelpe" litt:-P

Hvilket DAC merke bør jeg satse på? Jeg vil ikke betale mer enn 7k for DAC-en.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du bruker din dac i Onkyo´en da du spilte cd´er fra din Blu-Ray, og ikke var fornøyd, og nå har en Abrahamsen cd spiller og ikke er fornøyd, da må du kanskje se deg om etter en stereo forsterker?
    Det er velkjent at en surround receiver ikke har så god lyd i stereo som en dedikert stereo forsterker, jeg tror vel nermere det er her ditt problem ligger.
    Får du tak i en integrert forsterker med prosessor inngang (der er en egen tråd om disse her http://avforum.no/forum/receivere-fo...orinngang.html) da tror jeg du vil blive fornøyd. En god forsterker er egentlig viktigere enn enn god dac....
    Setter du en dac på f.eks. din satellitt dekoder er der en sjangse for du ikke opplever mye forskjell, da sammenlikner du med kvaliteten på Onkyo´en sin dac. Nå bruker du vel Onkyo´en sin dac til alt....

Desuten, siden du nå har cd spiller bruker du vel ikke dvd spilleren til annet enn film, og der kan en dac jo bare hjelpe med pcm 2 kanal, ikke multikanal lyd...

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Siden du bruker din dac i Onkyo´en da du spilte cd´er fra din Blu-Ray, og ikke var fornøyd, og nå har en Abrahamsen cd spiller og ikke er fornøyd, da må du kanskje se deg om etter en stereo forsterker?
    Det er velkjent at en surround receiver ikke har så god lyd i stereo som en dedikert stereo forsterker, jeg tror vel nermere det er her ditt problem ligger.
    Får du tak i en integrert forsterker med prosessor inngang (der er en egen tråd om disse her http://avforum.no/forum/receivere-fo...orinngang.html) da tror jeg du vil blive fornøyd. En god forsterker er egentlig viktigere enn enn god dac....
    Setter du en dac på f.eks. din satellitt dekoder er der en sjangse for du ikke opplever mye forskjell, da sammenlikner du med kvaliteten på Onkyo´en sin dac. Nå bruker du vel Onkyo´en sin dac til alt....

Desuten, siden du nå har cd spiller bruker du vel ikke dvd spilleren til annet enn film, og der kan en dac jo bare hjelpe med pcm 2 kanal, ikke multikanal lyd...
    Takk for kjapt svar. Jeg koplet den analoge utgangen av V1.0 (gjennom NORDOST flat RCI kabel) til inngangen merket med "CD" på ONKYO-en min og har satt ONKYO-en på "Pure Audio".
    Lyden var mye bedre enn det jeg fikk fra blu-ray-en da jeg spilte sammen cd men likevel synes jeg at lyden kunne være enda bedre.
    Har jeg brukt riktig oppsett eller burde jeg kople annerledes V1.0 til ONKYO-en?
    Jeg trodde at jeg ville få bedre lyd hvis jeg kjører signalen fra V1.0 gjennom en DAC og derfra til ONKYO-en.

Intermediate Protet sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    946
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    og ikke minst, hvordan er layouten på rommet? plassering av ht'er? etterklangstid? kanskje noen akustiske tiltak du kan gjøre der?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er dette du må teste ut. Du har dacs i din Onkyo, og i din cd spiller. Hvilken lyder bedst, og er der forskjell egentlig?
    Din cd spiller har digital ut, da kobler du en kabel fra digital ut på cd spiller til en Digital Inn på Onkyo, nå hører du Onkyo sin dac. Slår du over på "Cd" på Onkyo´en hører du jo cd spillerens sin dac.
    Når du har utført denne test vet du hvilken dac der spiller bedst og kan da ta det derfra. En ekstern dac vil muligens give deg økt oppløsning, men noen revolusjon ville jeg ikke forvente.
    Har du Blu-Ray koblet digitalt til Onkyo´en er det jo Onkyo der dekoder dine cd´er, så kanskje Onkyo sine dacs ikke er de bedste ja.
    At folk ikke er fornøyde med stereobiten i et surround anlegg er ikke noe nytt, det er sjeldent det yter stereo rettferdighet.....da hjelper det lite med dacs osv...det er gjerne forforsterkeren i surround receiveren der er problemet.
    I de fleste surround anlegg står front høyttalerne også helt inn i hjørnene, inntil bakveggen, en veldig dårlig plasering....de må ut på gulvet, vegg fra sideveggene.
    Har du et bilde av rommet ditt?

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mine personlige erfaringer:

- Dacen i Onkyo (805) suger i forhold til Benchmark DAC1 og Abrahamsen DAC V6
    - Ikke noe poeng i å bruke dedikert DAC på TV-lyd da Onkyoen der er god nok (les; lyden fra tuner er ikke akkurat high-end og fortjener ikke noe separat DAC)
    - Dacen i V1.0 påstås å være lik Dac V6, så ikke noe poeng å erstatte V1.0 med Dac V6

Happy hunting.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Alternativ

Hva med å teste ut en Beresford DAC?

7520 er den nyeste modellen og visstnok med forbedret hodetelefonutgang.

Prisen, ca kr1500, er akseptabel og skulle det vise seg å ikke gi deg det store kicket, så vil jeg tro den er lett omsettelig igjen.

Stereo Audio Digital to Analogue Converter USB/COAX/TOSLINK

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Tiger
    Mine personlige erfaringer:

- Dacen i Onkyo (805) suger i forhold til Benchmark DAC1 og Abrahamsen DAC V6
    - Ikke noe poeng i å bruke dedikert DAC på TV-lyd da Onkyoen der er god nok (les; lyden fra tuner er ikke akkurat high-end og fortjener ikke noe separat DAC)
    - Dacen i V1.0 påstås å være lik Dac V6, så ikke noe poeng å erstatte V1.0 med Dac V6

Happy hunting.
    Mange takk for dine innspill. Jeg leste litt om omtrent samme sak og goxboxlive skriver:
    Sitat Opprinnelig postet av goxboxlive
    Hei jeg har noe av det samme oppsett som du har (abrahamsen v1, v3, v4), bortsett fra at jeg ikke har V4.0, men AW180.
    Jeg kjøpte nylig en DAK til mitt anlegg. Kjøpte en Electrocompaniet ECD1 og koplet den opp mot cd spilleren. Jeg hadde egentlig ikke så store forventninger til dette for jeg anskaffet DAK først og fremst for å få bedrfe lyd i musikken jeg spiller fra PS3'n min, men dette ga et godt resultat også fra cd spiller.

Antar at DAK'n som sitter i V1.0 er forholdsvis ganske bra og mulignes også ikke ulik ECD1, men når jeg kjører CD spilleren igjennom ECD1 så gir det ett godt løft.
    Musikken ble mye mer oppløst samt at dynamikken ble bedre.
    Nå har ikke jeg testet andre eksterne DAK'r og aner ikke hvordan det vil låte, men kan i hvertfall anbefale deg å låne med deg en ECD1 fra en eller annen butikk og bare teste det ut. Jeg ble i hvertfall helt bergtatt.
    I Stavanger området har jeg muligheten til å teste Electrocompaniet sin ECD1 på Resonans; jeg kan avtale med en i butikken en dato når jeg kan ta med meg V1.0 til butikken og teste den "live" med ECD1 og ONKYO TX-SR876 (Resonans selger både Electrocompaniet, ONKYO og Tannoy høyttalere:wink: )
    Det er godt mulig at jeg må kjøpe en dyrere DAC (Electrocompaniet ECD1 i stedet for Abrahamsen V6.0) for å forbedre lyden.:twisted:
    Du har et godt poeng; jeg vil ikke bry meg om lyden fra tuner det er viktig å få cd lyden på et "menneskelig" nivå.:-D

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    48
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    Det er dette du må teste ut. Du har dacs i din Onkyo, og i din cd spiller. Hvilken lyder bedst, og er der forskjell egentlig?
    Din cd spiller har digital ut, da kobler du en kabel fra digital ut på cd spiller til en Digital Inn på Onkyo, nå hører du Onkyo sin dac. Slår du over på "Cd" på Onkyo´en hører du jo cd spillerens sin dac.
    Når du har utført denne test vet du hvilken dac der spiller bedst og kan da ta det derfra. En ekstern dac vil muligens give deg økt oppløsning, men noen revolusjon ville jeg ikke forvente.
    Har du Blu-Ray koblet digitalt til Onkyo´en er det jo Onkyo der dekoder dine cd´er, så kanskje Onkyo sine dacs ikke er de bedste ja.
    At folk ikke er fornøyde med stereobiten i et surround anlegg er ikke noe nytt, det er sjeldent det yter stereo rettferdighet.....da hjelper det lite med dacs osv...det er gjerne forforsterkeren i surround receiveren der er problemet.
    I de fleste surround anlegg står front høyttalerne også helt inn i hjørnene, inntil bakveggen, en veldig dårlig plasering....de må ut på gulvet, vegg fra sideveggene.
    Har du et bilde av rommet ditt?
    Mange takk for dine innspill. Jeg leste litt om omtrent samme sak og goxboxlive skriver:
    Sitat Opprinnelig postet av goxboxlive
    Hei jeg har noe av det samme oppsett som du har (abrahamsen v1, v3, v4), bortsett fra at jeg ikke har V4.0, men AW180.
    Jeg kjøpte nylig en DAK til mitt anlegg. Kjøpte en Electrocompaniet ECD1 og koplet den opp mot cd spilleren. Jeg hadde egentlig ikke så store forventninger til dette for jeg anskaffet DAK først og fremst for å få bedrfe lyd i musikken jeg spiller fra PS3'n min, men dette ga et godt resultat også fra cd spiller.

Antar at DAK'n som sitter i V1.0 er forholdsvis ganske bra og mulignes også ikke ulik ECD1, men når jeg kjører CD spilleren igjennom ECD1 så gir det ett godt løft.
    Musikken ble mye mer oppløst samt at dynamikken ble bedre.
    Nå har ikke jeg testet andre eksterne DAK'r og aner ikke hvordan det vil låte, men kan i hvertfall anbefale deg å låne med deg en ECD1 fra en eller annen butikk og bare teste det ut. Jeg ble i hvertfall helt bergtatt.
    I Stavanger området har jeg muligheten til å teste Electrocompaniet sin ECD1 på Resonans; jeg kan avtale med en i butikken en dato når jeg kan ta med meg V1.0 til butikken og teste den "live" med ECD1 og ONKYO TX-SR876 (Resonans selger både Electrocompaniet, ONKYO og Tannoy høyttalere:wink: )
    Det er godt mulig at jeg må kjøpe en dyrere DAC (Electrocompaniet ECD1 i stedet for Abrahamsen V6.0) for å forbedre lyden.:twisted:

Newcomer Dalakong sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    116
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Min erfaring med V6.0.

Jula kom tidlig i år. Fikk V6.0 i jule gave av kona. Jeg har V1 og V2 fra før, begge oppgraderte.
    Jeg trengte en boks for å samle alle innganger. pc, tv, og blu-ray. Men har lenge vært intresert i V6.0 pga omtalen den har fått. Med en gang syntes jeg den låt litt "flatt". Den hevet lyd kvaliteten betraktelig, men det var liksom ingen big deal.
    Jeg koblet den til V2 med Rca kabler først. Men så kom jeg på å prøve den koblet mot V1 og til V2 balansert. Da fant jeg ut hvordan den skulle kobles. Balansert åpnet lyd bilde seg. Etter min mening, fra et allerede godt lyd bilde. til noe mye bedre. Alt ble mer definert. Instrumentene sto frem tydelig og riktig plassert.
    Bassen, både mellombass og dypbass, syntes å bli mer definert og kontrollert.
    V1 og V6 er etter min mening verdt de nesten 14000 de koster. Det er en meget god kombo lyd messig vil jeg si til deg som sier at V6 på V1 er unødvendig. V6.0 har egen strøm forsyning. Dette gjør så vidt jeg har forstått underverker med kontrollen dacen står for i annlegget. V6 og V1 har samme dac, men V6.0 har mer dedikert strøm.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •