Støtter Sony BD 350 7.1 signal via optisk fra BD?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 9 av 9
    Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Støtter Sony BD 350 7.1 signal via optisk fra BD?

Spørsmål:
    Jeg har Sony blu-ray 350 og Yamaha 2500 receiver. Lyden er koblet via optisk kabel. Har 7.1 system, satt opp og kalibrert.

Kjøpte meg Pinoccio på blu-ray denne har 7.1 lyd.
    Men når jeg spiller av denne med DTS Master HD 7.1 og ser på Audio/lyd infoen fra bluray spilleren så står det at den sender ut 3/2/1 lyd, altså 5.1 lyd.

På receivern kan jeg også se hvilken lyd som kommer inn og her står det også 3/2/1, altså får receivern 5.1 signal. På receivern kan jeg sette at jeg skal benyttet DTS ES, og da kommer det lyd i bak surround høytalerne, men tror ikke dette da er de to ekstra lydsporene fra BD.

Vet at jeg ikke får HD lyd via optisk, men trodde det ble konvertert ned til DTS 7.1.

Støtter Sony BD 350 og sende nedgradert 7.1 signal fra BD via optisk kabel?

Christian

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Svært godt spørsmål - Hygen er vel rett man til å svare på dette....

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    197
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uten å være eksperten her, så vet jeg at optisk kun støtter opp til 5.1.
    Så spilleren din vil nedgradere signalet til DTS 5.1 (1500 Kbits/s)
    Du må ha en BD spiller med analoge utganger for å få 7.1 ukomprimert inn i forsterkeren. Dvs. storebroren til spilleren din f.eks.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vet ikke om 5.1 vs 7.1, men vet ihvertfall at optisk ikke har stor nok båndbredde for HD-lyd.

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    26
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av iceball
    Uten å være eksperten her, så vet jeg at optisk kun støtter opp til 5.1.
    Så spilleren din vil nedgradere signalet til DTS 5.1 (1500 Kbits/s)
    Du må ha en BD spiller med analoge utganger for å få 7.1 ukomprimert inn i forsterkeren. Dvs. storebroren til spilleren din f.eks.

Optisk kabel har ingen begrensninger i forhold til 7.1. Du får selvfølgelig ikke hd lyd, men vanlig DTS-ES eller Dolby Digital EX er ingen problem.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du i menyen på BD spilleren må definere 7.1, eller i menyen på selve filmen....

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av csvebakk
    Spørsmål:
    Jeg har Sony blu-ray 350 og Yamaha 2500 receiver. Lyden er koblet via optisk kabel. Har 7.1 system, satt opp og kalibrert.

Kjøpte meg Pinoccio på blu-ray denne har 7.1 lyd.
    Men når jeg spiller av denne med DTS Master HD 7.1 og ser på Audio/lyd infoen fra bluray spilleren så står det at den sender ut 3/2/1 lyd, altså 5.1 lyd.

På receivern kan jeg også se hvilken lyd som kommer inn og her står det også 3/2/1, altså får receivern 5.1 signal. På receivern kan jeg sette at jeg skal benyttet DTS ES, og da kommer det lyd i bak surround høytalerne, men tror ikke dette da er de to ekstra lydsporene fra BD.
    DTS HD MA
    Optisk kabel kan ikke overføre HD lyd codec (for stor båndbredde i lyden)
    eller om Blu Ray spilleren hadde decodet lyden kan ikke optisk kabel overføre mere en 2.0 stereo PCM til reciver (fordi flere PCM kanaler en 2 ville krevd mere båndbredde en optisk greier)

valget Blu Ray spilleren gjør da er å velge DTS Core lydsporet (max bitrate 1536 kbps)
    Dette er da et DTS 5.1 lydspor (kjernen i DTS HD MA) og siden det er DTS så er det grunnen til at du ser bare 3/2/1 (5.1) vises i S350 display eller på din reciver.
    DTS lyden vil ikke være DTS ES (6.1) (((såvidt jeg vet frem til i dag er ingen kjerne/core encodet til 6.1ES))) og for å nevne det kan du aldri få sendt 7.1 lyd over optisk fordi slike lydformat ikke finnes laget til å komme under 1536 kbps)(((det er ingen SD codec som DD eller DTS som har en discrete utvidelse opptil 7.1)
    men
    Det er helt riktig av deg å bruke EX/ES knappen på reciver fjernkontroll for å utvide DTS Core 5.1 lyden fra din Blu Ray spilling til å gi lyd til de to bakerste høytalerene så du får lyd i alle (7.1)
    Lyden du da får er ekte DTS core (5.1) og tillegslyd i de to bakerste høytalere blir en mix så det i det mindste låter litt bak så man opplever mere 360 graders følelse med lyden. (reciver lager en lyd ved bruk av filtrering osv til de to bakreste høytalere)

Les litt om HD lyd og se type lyd du vil få over optisk kabel ved di ulike HD lyd Codecene ( les Toslink or Coaxial SPDIF )
    High-Def FAQ: Blu-ray and HD DVD Audio Explained | High-Def Digest

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2005
    Poster
    18
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for gode svar.

Det er IKKE HD lyden jeg er ute etter, da jeg ikke har en Receiver som takler dette.

Konkluderer da med at selv om jeg har et 7.1 system, receiver og høytalere, så vil jeg ikke kunne få et 7.1 signal fra Blu-ray filmer som har dette, spilleren vil sende et 5.1 signal.

Nærmeste jeg kommer er vel DVD filmer som har 6.1 spor,
    og evt. benytte EX/ES knappen på receiver fjernkontroll på blu-ray 7.1 filmer for å simulere signaler til bak surroundhøytalerne.

Dette er jo nok en god grunn til og oppgradere til en HD receiver!

Christian

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    hva var det jeg sa........... Hygen er rett man til å forklare dette på en måte som selv "tante-Olga" kan forstår......... imponerende

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •