Hva er egentlig forskjellen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hva er egentlig forskjellen

på en dyr og en billig BD-spiller? Etter å ha lest flere tråder så virker det som om at forskjellen på bilde er så godt som ikke-eksisterende. Har lest at PS3 har dårligere lyd, men det er vel det eneste jeg har fått med meg og jeg vet ikke om det stemmer en gang.

Har fått inntrykk av at hvis poenget med BD-spiller er at en skal koble til TV eller receiver med HDMI-kabel og se film så spiller det ingen rolle hvilken spiller en har. Det er vel noe hastighetsforskjell ute og går, men min billige BD-spiller er ikke så treg at jeg gidder å betale flere tusen ekstra for å spare noen sekunder.

Er det kvalitetsforskjellene på DAC'ene som gjør prisforskjellen? Det er ikke så interessant hvis film via HDMI er eneste bruksområde.

Det hadde vært interessant hvis noen som har skikkelig peiling og ikke bare synsere kan si noe om dette.

Intermediate Bendalf sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2008
    Poster
    1,024
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er ingen ekspert, men jeg tror også som du sier.
    Hvis hovedformålet med spilleren er å kjøre bitstream med hdmi inn på receiver er signalet digitalt og dekodes av receiveren.
    Derfor tror jeg ikke kvalitetsforskjellen er så stor fra spiller til spiller på akkurat dette bruksområdet.
    0 er 0 og 1 er 1 uansett spiller.
    Men hvis BD spilleren brukes aktivt som CDspiller og forsterker er tilknyttet analogt med rca kabel.... da tror jeg ikke at BDspilleren fra coop holder mål!
    Jeg tror også det er stor forskjell på kvaliteten når det kommer til DAC'en på spillerne, og en spiller med god DAC er ofte en dyrere spiller.

Active
    Medlem siden
    Nov 2006
    Sted
    Gjøvik
    Poster
    350
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har hatt 2 forskjellige blu-ray spillere Samsung BDP1400 og Pioneer BDP-LX70a.
    Forskjellen i bildet var ikke enorm med tanke på skarphet og farger, men Samsung hakket mye mer i panoreringscener enn det Pioneer gjorde når jeg kjørte nedskalert til 720P. Om det ville vært noe forskjell på panoreringscener med 1080/24p vet jeg ikke, da jeg heldigvis var kvitt Samsungspilleren innen jeg oppgraderte til full HD projector.
    En veldig stor forskjell var derimot byggekvaliteten på disse spillerne. Jeg har hatt 2 stk. samsung BDP1400 og mange måneder med inn og ut av verksted før jeg fikk hevet kjøpet og oppgradert til Pioneer.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mye av forskjellene ligger i kvalitetsforskjellen på avspilling av DVD, eventuelle analoge lydutganger og behandling av lydsignal (støtte for formater).

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hhalstensen
    Mye av forskjellene ligger i kvalitetsforskjellen på avspilling av DVD, eventuelle analoge lydutganger og behandling av lydsignal (støtte for formater).
    Dvs at mye av prisforskjellen ligger i "ekstrautstyret".

Har en Samsung BD-P1500 som jeg er godt fornøyd med. En CD-spiller jeg er godt fornøyd med og en DVD-spiller jeg er godt fornøyd med så er jeg vel egentlig dekket selv om de ikke er så dyre noen av delene. De står i stil med resten av utstyret som heller ikke er så dyrt.

Intermediate fronzel sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kort og konsist svar fra hhalstensen.
    Litt mer utdypende:
    Når det sies at det er stor forskjell på lydkvaliteten på Bluray spillere så er det snakk om analog lyd, og altså kvaliteten på DAC'en i spilleren. Og hvis man bruker kun HDMI til en receiver så er det altså DAC'en i receiveren som overtar den jobben.

Det er litt forskjell på bildekvalitet på Bluray. Denne forskjellen kommer av dekodingen av de komprimerte dataene på plata og eventuell etterbehandling av bildet.
    Av samme grunn blir det også forskjell på video fra DVD, og der er altså forskjellen mye større enn Bluray.

Så har man også funksjoner som profil 2.0 og nettverkskontakt på noen spillere som gir tilgang til BD Live funksjoner. Så langt har jeg ikke sett BD Live innhold som er verdt bryet.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er nevnt lydkvalitet på analog utgangene, bedre bilde og fler innstillings muligheter.
    I tillegg er aparatet mye bedre bygget når det gjelder kasse, strømforsyning og komponenter generelt.
    De billige ser billig ut fordi alt er skåret til beinet. Software er for en stor del lik. Dekoder brikker og CPU'r er også like. DAC'r er forskjellige og forklarer forskjellen i lydkvalitet.
    Hvis man verdsetter bedre design/kvalitet og ikke ønsker å ha flere spillere, er en dyr spiller en god investering

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Flere spillere har også egne bildekretser som "masserer" signalene før de sendes videre. En Pioneer LX91 slår rimelige spillere relativt langt ned i bøtta på bilde, og selvsagt også på lydkvaliteten, selv om forskjellene der er mindre når signalene sendes digitalt. Analogt er det utklassing.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av eldo472
    Det er nevnt lydkvalitet på analog utgangene, bedre bilde og fler innstillings muligheter.
    I tillegg er aparatet mye bedre bygget når det gjelder kasse, strømforsyning og komponenter generelt.
    De billige ser billig ut fordi alt er skåret til beinet. Software er for en stor del lik. Dekoder brikker og CPU'r er også like. DAC'r er forskjellige og forklarer forskjellen i lydkvalitet.
    Hvis man verdsetter bedre design/kvalitet og ikke ønsker å ha flere spillere, er en dyr spiller en god investering
    Samsung'en er av de billigste, men den ser ålreit ut fordi. Synes jeg da.

Hvis du vil ha en normalen bra cd-spiller i den koblet analogt til forsterkeren det da?

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Hvis du vil ha en normalen bra cd-spiller i den koblet analogt til forsterkeren det da?
    Hvis du har en bra cd-spiller fra før av så ville jeg koblet den til forsterkeren analogt ja, hvis det var det som var spørsmålet.

Expert Gurba sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    8,327
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av fronzel
    Hvis du har en bra cd-spiller fra før av så ville jeg koblet den til forsterkeren analogt ja, hvis det var det som var spørsmålet.
    Jeg mente at hvis man vil ha en BD-spiller til å være like bra på CD'er som en normal CD-spiller så må den være påkostet litt på analogdelen. Billige BD-spillere prioriterer sikkert ikke dette.

Jeg kjører Denon'en analogt ja. Det ble litt åpnere i toppen.

Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    782
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gurba
    Jeg mente at hvis man vil ha en BD-spiller til å være like bra på CD'er som en normal CD-spiller så må den være påkostet litt på analogdelen. Billige BD-spillere prioriterer sikkert ikke dette.
    Riktig.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •