Musikken skal lagres skikkelig også!

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 23
    Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Musikken skal lagres skikkelig også!

Vi har etter hvert fått noen bra "spillere" for rippet musikk, som Squeezebox og Transporter. Men musikken skal lagres skikkelig også!

Jeg har som mange her på forumet liggende musikken (samt, bilder og videoer etc) på mac'en/pc'en uten skikkelig back-up og etter hvert sikkert manglende kapasitet. Og det er jo en risikosport?! Krasjer disken da så er jo det meste tapt. Og for oss som kjøper musikken så er jo det surt!

Er det noen som har funnet noen bra løsninger, og da tenker jeg ikke på hjemmesnekrede løsninger laget av noen gode Petter Smart'er, men noe som lar seg oppdrive i butikken

Er det noen som har forsøkt denne for eksempel: Data Robotics, Inc.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Installerte idag Netgear ReadyNAS Duo med 2x1 tb Western Digital Black harddisker. Veldig enkelt og greit å montere og sette opp. Kjører den på både Mac og pc.

ReadyNASen er MYE raskere på overføring (skriving/lesing) enn min eksisterende Western Digital MyBook World Edition NAS-disk.

Prisen var ikke ille heller

ReadyNAS Duo : NETGEAR ReadyNAS Community

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hjalmarjalla
    Installerte idag Netgear ReadyNAS Duo med 2x1 tb Western Digital Black harddisker. Veldig enkelt og greit å montere og sette opp. Kjører den på både Mac og pc.

ReadyNASen er MYE raskere på overføring (skriving/lesing) enn min eksisterende Western Digital MyBook World Edition NAS-disk.

Prisen var ikke ille heller

ReadyNAS Duo : NETGEAR ReadyNAS Community
    Hvor mye måtte du gi for denne herligheten da?:-D

Intermediate Mozze sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    955
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kjøp deg en USB-disk eller to og bruk et enkelt backuprogram som kjører f.eks en gang i uka. Jeg bruker SecondCopy og har satt den opp til inkrementel backup hver helg for musikk og bilder. Billig og enkelt.
    Skal du på fest napper du bare med det usb-disken, så har du all musikken i lomma for anledningen.

Intermediate hjalmarjalla sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    1,229
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AKJ
    Hvor mye måtte du gi for denne herligheten da?:-D
    Ca 2k for ReadyNAS-boksen, pluss ca 2k for begge diskene. Bestillte hos NetOnNet.no

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mozze
    Kjøp deg en USB-disk eller to og bruk et enkelt backuprogram som kjører f.eks en gang i uka. Jeg bruker SecondCopy og har satt den opp til inkrementel backup hver helg for musikk og bilder. Billig og enkelt.
    Skal du på fest napper du bare med det usb-disken, så har du all musikken i lomma for anledningen.
    Bra tips.
    Men det finnes vel gratisprogrammer som kan gjøre denne jobben like enkelt som SecondCopy? Ikke det at 30 daler er dyrt, men dog.....

Expert RoKo sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Poster
    6,554
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp!

Selv har jeg gått over til å bruke SyncToy - som lages av et selskap Microsoft har kjøpt.

Programmet er fullstendig gratis - og superenkelt - og uhyggelig effektivt!
    Du velger selv hva som skal gjøres, og når.

Download details: SyncToy v2.0

:-)

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    63
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange gode forslag her. Billige og fornuftige, men litt hazel også ved at en må ha rutinene inne og en god del disiplin. Denne saken her koster en del kroner (ca kr. 7500 med 2 x 1T og "robotisert" lagring etc), men virker veldig interessant. Også svært fleksibel med hensyn på videre øking av lagringskapasitet: Hardware review: Second-Generation Drobo - Reviews - Raoul Pop

Expert
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    7,881
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selv bruker jeg en eldre PC til slikt. Den har vanlig Windows XP innabords, og deler da ut filene på vanlig måte, samtidig som at den kjører Squeezbox Center . Funker som gull .

Intermediate marsboer sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av RoKo
    Jepp!

Selv har jeg gått over til å bruke SyncToy - som lages av et selskap Microsoft har kjøpt.

Programmet er fullstendig gratis - og superenkelt - og uhyggelig effektivt!
    Du velger selv hva som skal gjøres, og når.

Download details: SyncToy v2.0

:-)
    Auda, da kan du bare forberede deg på et par latente overraskelser etterhvert.

Synctoy har en alvorlig svakhet i at programmet ikke klarer å synkronisere lange filnavn, dvs filnavn med mer enn 255 karakterer totalt i hele pathen+filnavn. Selv hadde jeg en del album, med flere cd-sets, som igjen hadde lange tracknames som ikke ble syncet av Synctoy. Det festlige er jo da at alt det andre virker jo så man tror man har en perfekt kopi, men finner ut i etterkant, slik som meg, når man faktisk har bruk for backupen at det er flere enkelt tracks (det er forsåvidt det verste) og album som mangler på grunn av denne svakheten.

Mitt råd på windows plattformen er å styre unna synctoy og heller bruke robocopy. Det er robocopy som er proffverktøyet til Microsoft for de som vil ha ekte synkronisering uten slike "morsomme" bakdeler.

Et annet problem en rekke sync-programmer sliter med er at de ikke klarer å syncronisere en sletting. Dvs at dersom filen slettes i originalen så blir den ikke slettet i målmappen ved synkronisering.

Så mitt råd er å sjekke at programmet du ender opp med i hvertfall støtter lange filbaner og synkroniserer slettinger.

Eksempel på robocopy:
    robocopy D:\originalmappe\med\musikk "E:\Backup av musikk" /MIR /V /LOG:"backupavmusikk.txt" /R:0 /TEE

Lim denne kommandostringen inn i notepad og lagre den som en .cmd fil. Så er det bare å dobbeltklikke på fila når du vil synkronisere. I tillegg får du ut en logg over hva som skjer. Selve synkroniseringen er lynkjapp med robocopy.
    Alternativt kan du bare lage en ny task i windows sin task scheduler som kjører .cmd-fila f.eks hver dag, og vips så har du en automatisert løsning.
    Jeg anbefaler imidlertid IKKE å automatisere en backup i form av synkronsering, siden man da risikerer å synkronisere feilaktige slettinger osv.
    Synkronisering bør dermed gjøres manuelt, ETTER en sjekk av at det ikke blir med noen hyggelige overraskelser.

En ordentlig backupløsning må ha mulighet til å gå bakover i tid før det blir lurt å automatisere den. Slik kan du få tilbake filene dine selv om det tilfeldigvis skulle være noen i huset eller et virus f.eks, som gjør noe faenskap/sletter noen av filene dine og du ikke finner ut dette før noen dager/uker senere.

Selv kjører jeg en løsning som blir litt i overkant for mannen i gata rent teknisk. Den skal kunne tåle det aller meste som kan skje, inklusive at hele huset mitt brenner til grunnen når jeg er borte. Og det beste er at den er 100% automatisert.

- Filserver hjemme som kjører Debian linux
    - Backupserver på en annen lokasjon (på jobb i mitt tilfelle) som også kjører Debian Linux
    - Programmet rsync benyttes (kopiering/synkroniseringsprogram uten sidestykke)

1. Filserver kjører RAID5 for litt ekstra beskyttelse mot diskfeil, slik at jeg slipper å bruke backupen dersom en disk tryner, samt at det er noen mapper jeg ikke tar backup av
    2. Backup tas av hele filserver, minus filmmappa, om natta til backupserver på jobb. Dette skjer over internett.
    3. For hver backup oppretter rsync en ny mappe på backupserveren basert på dato og klokkeslett.
    4. Rsync sørger deretter for å se på siste komplette backup og "hard linke" alle filer og mapper som IKKE har endret seg til den nye mappa. Dette er rsyncs --link-dest funksjonalitet (sammenligne med en 3. mappe)
    5. Rsync synkroniserer deretter endringer siden forrige komplette backup, og da kun selve endringen, og ikke hele fila. Dette er som regel så lite at det blir ferdig i løpet av natta selv over en treg adsl linje.
    6. Jeg tar vare på hver backup 180 dager bakover i tid (synes et halvt år hørtes greit ut), men siden hard linking benyttes tar ikke backupen særlig mer plass enn én komplett backup, forutsatt at man ikke har gjort store endringer på hele filstrukturen innen de siste 180 dagene. Det fine er at jeg har et fullstendig snapshot over filserveren hver dag. Det er dermed bare å gå tilbake til ønsket dag og se, alternativt kopiere, hvordan filserveren så ut akkurat den dagen.
    7. Mail sendes til gmail-kontoen min med loggen jeg lager og status på backupen. Jeg får dermed varsel umiddelbart om noe ikke går i orden. På denne måten slipper jeg å gå inn på serveren for å verifisere backupen. Jeg er uansett inne på mail-kontoen min i løpet av dagen og da får jeg umiddelbart oversikt bare ved å se på subjektfeltet backup-mailen har.

- Tryner backupen underveis, f.eks pga nettverksproblemer, fortsetter den bare der den slapp neste gang backupen kjøres

Dette har jeg satt opp ved hjelp av et bash-script som har blitt ganske avansert for å gjøre det helt "bullet proof". Dette er dermed neppe noe mannen i gata kan gjøre uten spesiell motivasjon. Min motivasjon var bilder og musikkbiblioteket (som det har blitt brukt utrolig mye tid på å tagge og organisere slik jeg vil ha det)

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det noen gode frie multiplatform-løsninger for synkronisering?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Finnes det noen gode frie multiplatform-løsninger for synkronisering?
    Les det redigerte innlegget mitt: rsync

Rsync er kanskje det råeste verktøyet til dette formålet uansett programvare og plattform.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer

Eksempel på robocopy:
    robocopy D:\originalmappe\med\musikk "E:\Backup av musikk" /MIR /V /LOG:"backupavmusikk.txt" /R:0 /TEE

Lim denne kommandostringen inn i notepad og lagre den som en .cmd fil. Så er det bare å dobbeltklikke på fila når du vil synkronisere. I tillegg får du ut en logg over hva som skjer.
    regner med at
    D:\originalmappe\med\musikk = der du har musikken til daglig
    "E:\Backup av musikk" = der du ønsker musikken kopiert til (ekstern harddisk f.eks)

Og at robocopy som sådan ikke er en software, men en kommando som ligger i alle maskiner med Windows?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    regner med at
    D:\originalmappe\med\musikk = der du har musikken til daglig
    "E:\Backup av musikk" = der du ønsker musikken kopiert til (ekstern harddisk f.eks)

Og at robocopy som sådan ikke er en software, men en kommando som ligger i alle maskiner med Windows?
    Du tenker riktig.
    Robocopy må lastes ned fra microsoft sine sider til XP. I Vista og senere er det innebygget.

Til XP/server 2003:
    Download details: Windows Server 2003 Resource Kit Tools

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av marsboer
    Du tenker riktig.
    takk - u made my day

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har brukt DeltaCopy i Windows-miljø, både for back-up fra en XP-maskin til FreeNAS og fra WHS til FreeNAS-maskin. Synes det fungerer utmerket. DeltaCopy er så vidt jeg har skjønt en Windows-versjon av rsync?

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tols1
    Jeg har brukt DeltaCopy i Windows-miljø, både for back-up fra en XP-maskin til FreeNAS og fra WHS til FreeNAS-maskin. Synes det fungerer utmerket. DeltaCopy er så vidt jeg har skjønt en Windows-versjon av rsync?
    Mulig, rsync bruker i hvertfall en deltakopierings-algoritme (dvs at kun selve endringer i en oppdatert fil synkroniseres)
    Man kan forøvrig bruke rsync i windows også, men dette krever at man installerer cygwin (*nix-miljø til windows)
    rsync er native støttet i så godt som alle andre OS, dvs OS X, BSD og linux.

Medlem siden
    Dec 2005
    Poster
    3,764
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare en liten tilleggsinfo til denne:

" " rundt filbanen brukes kun dersom du har mellomrom i filbanen. Hvis du setter " " rundt en filbane uten mellomrom så mener jeg å huske at robocopy klager.

I tillegg: /TEE styrer om du skal printe status til logg OG konsollvinduet. Det tar imidlertid noe lenger tid å synkronisere filene, så om du nøyer deg med å bare se på statusen i loggfila uten å få den vist i vinduet samtidig så kan du droppe /TEE til slutt.

Expert tols1 sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    6,026
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Installerer man DeltaCopy og lager en schedule i klienten, vil denne legger seg som en planlagt oppgave i Windows som kjører f.eks. om natten. Hvis du setter PC-en i ventemodus om kvelden vil den våkne opp og kjøre backup på et gitt tidspunkt. Og du kan velge hvilke mapper den skal ta backup av.

Newcomer moray sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    159
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Del musikklista di til venner og bekjente