Hvor bra fungerer PS3 på en CRT?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate technophile sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question Hvor bra fungerer PS3 på en CRT?

Jeg har planer om å kjøpe en Playstation 3 til en slektning, men vedkommende har ikke flatskjerm (ennå). Jeg har selv PS3 men har bare brukt den på min egen flatskjerm, så jeg vet ikke hvordan den fungerer sammen med en vanlig CRT-skjerm.

Jeg lurer på følgende (alle spørsmål er knyttet til bruk av CRT):

- Hvor lesbar er teksten i system-menyene på PS3?
    - Hvor lesbar er teksten i film-menyene på Blu-Ray plater?
    - Hvor lesbar er teksten i spill?
    - Hvilken tilkobling gir best bilde? Såvidt jeg vet er det kun mulig å koble PS3 til en CRT vha. den medfølgende AV-kabelen?

Er det noen som har erfaringer med PS3 koblet til en CRT-skjerm?

(Jeg er forøvrig fullstendig klar over at potensialet til BD-filmer ikke kan utnyttes helt på en CRT)

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av technophile
    Jeg har planer om å kjøpe en Playstation 3 til en slektning, men vedkommende har ikke flatskjerm (ennå). Jeg har selv PS3 men har bare brukt den på min egen flatskjerm, så jeg vet ikke hvordan den fungerer sammen med en vanlig CRT-skjerm.

Jeg lurer på følgende (alle spørsmål er knyttet til bruk av CRT):

- Hvor lesbar er teksten i system-menyene på PS3?
    - Hvor lesbar er teksten i film-menyene på Blu-Ray plater?
    - Hvor lesbar er teksten i spill?
    - Hvilken tilkobling gir best bilde? Såvidt jeg vet er det kun mulig å koble PS3 til en CRT vha. den medfølgende AV-kabelen?

Er det noen som har erfaringer med PS3 koblet til en CRT-skjerm?

(Jeg er forøvrig fullstendig klar over at potensialet til BD-filmer ikke kan utnyttes helt på en CRT)
    Jeg hadde PS3 koblet til CRT en stund. Menyer er absolutt lesbare.
    Kan ikke huske å ha prøvd blu-ray på CRT, da dette er helt bortkastet (like greit å kjøpe DVD)
    I noen spill er faktisk teksten uleselig, desverre.
    Du bruker bare AV-kablene som følger med for å koble opp, blir ikke bedre enn det :?

Newcomer kollis sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    155
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har samme erfaring , på spill er teksten uleselig.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jantoreg
    Kan ikke huske å ha prøvd blu-ray på CRT, da dette er helt bortkastet (like greit å kjøpe DVD)
    Helt bortkastet er det ikke akkurat (Blu-Ray innebærer mer enn bare tekniske forskjeller), men det er klart at man går glipp av mye når man ikke får utnyttet billedkvaliteten. Uansett så skal vedkommende kjøpe flatskjerm etterhvert.

Hvilke spill er dette?

Du bruker bare AV-kablene som følger med for å koble opp, blir ikke bedre enn det :?
    Ok, regnet med at det ikke fantes andre alternativer her

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg hadde PS3 koblet til CRT en stund. Menyer er absolutt lesbare.
    Jeg kjørte PS3 på en 32" CRT en stund, og det fungerte rimelig greit. Største problemet jeg hadde med spill var overscan, det hendte at jeg manglet litt fra menyer og liknende. Og noe tekst ble vanskelig å lese. Spilte dog greit gjennom hele Resistance, så det er fullt brukbart. Spiller også en del Buzz på hytta (26" 4:3 CRT), det fungerer helt fint. Ingen problemer med å lese spørsmål o.l.
    Det stemmer ikke. PS3 støtter både S-video og RGB, som er vesentlig bedre enn kompositt som medfølgende kabel støtter. Bruker samme kabler som PS2, så bare se etter S-Video (bra) eller RGB (bedre) hos en hvilken som helst elektrokjede/nettbutikk.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av torsteinvh
    Jeg kjørte PS3 på en 32" CRT en stund, og det fungerte rimelig greit. Største problemet jeg hadde med spill var overscan, det hendte at jeg manglet litt fra menyer og liknende. Og noe tekst ble vanskelig å lese. Spilte dog greit gjennom hele Resistance, så det er fullt brukbart. Spiller også en del Buzz på hytta (26" 4:3 CRT), det fungerer helt fint. Ingen problemer med å lese spørsmål o.l.
    Fint. Det høres ut som lesbarheten kan variere litt fra spill til spill, men at teksten ikke nødvendigvis er helt ulesbar. Jeg antar at sitteavstand og skjermstørrelse også har en del å si her.

Det stemmer ikke. PS3 støtter både S-video og RGB, som er vesentlig bedre enn kompositt som medfølgende kabel støtter. Bruker samme kabler som PS2, så bare se etter S-Video (bra) eller RGB (bedre) hos en hvilken som helst elektrokjede/nettbutikk.
    Takk, det var kjekt å vite

Intermediate jantoreg sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    731
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lesbarheten varierer fra spill til spill ja, husker ikke andre enn formula 1 nå, da jeg nesten bare spilte guitar hero på den tiden, det fungerte ganske greit.
    jeg brukte "PS2-kabel" til ps3-crt, følger ikke denne med? (hadde noen liggende, brukte kanskje en av de)

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg brukte "PS2-kabel" til ps3-crt, følger ikke denne med? (hadde noen liggende, brukte kanskje en av de)
    Kabelen som følger med er bare audio/kompositt video.
    S-Video/RGB er ekstrautstyr.

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kabelen som følger med er bare audio/kompositt video.
    S-Video/RGB er ekstrautstyr.
    Jeg kom til å tenke på at fyren som skal ha PS3'en ikke har noen CRT med komponentinnganger. Da må jeg ty til en PS3 - SCART kabel (kompositt er helt utelukket). Jeg har kikket litt på nettet og ser at en rekke utenlandske nettbutikker selger slike kabler. Men jeg vet ikke om noen norske butikker. Noen forslag?

Glemte en liten ting: Såvidt jeg kan huske er HDMI standard når du slår på PS3'en for første gang. Men hvis jeg kobler til en PS3 - SCART-kabel så vil vel PS3'en automatisk oppdage dette og bruke denne utgangen istedet? Ellers vil jeg ikke få noe bilde og uten bilde kan jeg heller ikke optimalisere eller tilpasse videoinnstillingene.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kom til å tenke på at fyren som skal ha PS3'en ikke har noen CRT med komponentinnganger. Da må jeg ty til en PS3 - SCART kabel (kompositt er helt utelukket). Jeg har kikket litt på nettet og ser at en rekke utenlandske nettbutikker selger slike kabler. Men jeg vet ikke om noen norske butikker. Noen forslag?
    Fant ingen norske, men Play selger en RGB-Scart til godt under 200.- kroners grensa:
    http://www.play.com/Games/PlayStatio...h/Product.html

Amazon har en S-Video som er like billig:
    Playstation 2 S-Video Cable: Amazon.co.uk: Electronics & Photo

EDIT:
    Fant litt hos CDON.no
    PS3 RGB Scart Cable - Brooklyn - Playstation 3 - CDON.COM
    RGB Scart Cable - Logic3 - Playstation 3 - CDON.COM
    PS3 S-Video Cable - Sony - Playstation 3 - CDON.COM

Glemte en liten ting: Såvidt jeg kan huske er HDMI standard når du slår på PS3'en for første gang. Men hvis jeg kobler til en PS3 - SCART-kabel så vil vel PS3'en automatisk oppdage dette og bruke denne utgangen istedet? Ellers vil jeg ikke få noe bilde og uten bilde kan jeg heller ikke optimalisere eller tilpasse videoinnstillingene.
    Vanlig videoutgang er default ved første gangs oppstart, men PS3'en detekterer det dersom det er plugget i en HDMI-kabel og spør om den skal brukes. Dersom PS3'en er satt opp til å bruke HDMI, så er det bare å holde inne power-knappen til det kommer tre (eller fem, husker ikke helt)pip, så resetter den videoinnstillingen.

Newcomer
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    16
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Litt for treig

Medlem siden
    Jun 2004
    Poster
    517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fant ingen norske, men Play selger en RGB-Scart til godt under 200.- kroners grensa: ....
    Takk, den kabelen fra CDON så interessant ut, selv om den må bestilles fra utlandet.

Vanlig videoutgang er default ved første gangs oppstart, men PS3'en detekterer det dersom det er plugget i en HDMI-kabel og spør om den skal brukes. Dersom PS3'en er satt opp til å bruke HDMI, så er det bare å holde inne power-knappen til det kommer tre (eller fem, husker ikke helt)pip, så resetter den videoinnstillingen.
    Kjekt å vite

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •