Hvilken Blu-Rayspiller har markant bedre bilde enn PS3 - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 103
    Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen
    Ja, med det mener jeg.
    Alle som sammenligner f.eks BDP-S350/550 og tilsvarende melder om tilsvarende bilde mellom PS3 og en egen BD-Spiller.
    Men samtlige melder samtidig om at de alle opplever et markant løft i lyden.

Det er grunnlaget mitt for den dårlige kommentaren "crap". Altså at på lydsiden er det så og si alltid noe å hente i forhold til PS3.
    Sender man 1080p 24 ut fra en BD spiller med minimal støy osv er det begrenset hva en BD spiller kan trylle frem ekstra både i dag og fremtidige spillere.

Som nevnt tidligere -- hva spilleren må gjøre med filmen for at den skal passe din tv eller hva din tv må gjøre med filmen før den vises avgjør (å selvsagt om ingen ting behøver å gjøres å tv viser 1080p 24 med en oppdateringsfrekvens på feks 72)

Lydløftet er i hovedsak forskjell i db mellom PCM og bitstream.
    Som nevnt tidligere ----volum
    Den forskjellen er jo også om en BD spiller decoder til multichannel pcm eller om lyden bitstreames til reciver å lyden decodes der.

Målinger mellom PS3 der HD lyd codec er decodet i PS3 til multichannel PCM
    eller
    der BD spiller decoder HD lyd codec til multichannel PCM
    har jeg aldri sett men vil tro de er identiske ved like innstillinger for behandling av lyd.
    Bitstream til reciver vil gi en lyd med høyere volum å oppfattes da som kraftigere og mere fyldig
    (vil tro at om man spiller multichannel pcm (øke volum) og bitstream HD lyd til samme målte db med utstyr så ville det være likt i fyldighet/detaljer osv
    men selvsagt med denne db reduseringen fra PS3 så blir ingen ting bedre en bitstream

Nå er bitstream en bedre overføringsmåte en PCM over HDMI men at du vil høre reduksjoner som kan skje med PCM lyden tror jeg ikke (jitter , resampling)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ktm525
    Hvordan opplever du kvalitetsforskjellen på avspilling av vanlig dvd?
    Noen som vet ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bestandig godt å høre fra folk som har samenliknet produktene
    Hvordan opplever du kvalitetsforskjellen på avspilling av vanlig dvd?

Skal prøve å få det litt mer detaljert nå.

Noen ser tydeligvis større forskjeller enn andre. Jeg er veldig kresen på bilde, og ser derfor litt mer forskjell enn noen som kanksje ikke er så veldig fintfølende på slike ting...

Forskjellen mellom Blu ray på ps3 og på pioneeren er som nevnt tidligere, bedre sortnivå, gråskala, fler detaljer og ennå litt skarpere bilde på pioneeren. Men dette er på en pioneer KRP tv. Og i en helt mørk stue.
    Ikke sikkert det blir like stor forskjell på en annen tv eller PJ.

Jeg synes det var verdt å legge såpass mye i en ekstra BD spiller, selv om forskjellen ikke er gigantisk, er det en forskjell som hvertfall jeg merker relativt godt. Og de av mine venner som har sett forskjellen synes og at det ses godt at pioneeren er bedre, selv om de ikke har peiling på AV. Bilde blir noe dypere og mer tredimensjonelt pga fargedybde osv.

I tilegg kan man justere det meste av bilde og lyd innstillinger på pioneeren. Det er mye mer begrenst på ps3.

Lyden er det STOR forskjell på som nevnt tidligere.

Merk også at Pioneer (både Lx71 og Bdp51) har egen stereoutgang for bruk av avspilling av cd osv, og en god DAC som gjør disse til meget gode cd spillere.

Når det gjelder DVD avspilling gjør Pioneer sine Bluray spillere en imponerende jobb med oppskalering hvis du har ny firmware innstalert. (noe man for øvrig laster ned selv fra nettet og enkelt instalerer)
    I følge test i hjemmekino skal den gjøre bedre jobb enn de fleste gode dvd spillere. Og jeg må si meg enig i at den leverer et imponerende bilde på dvd.
    Også her blir bildet imponerende skarpt og fargedybden er det få som matcher.

Finnes det noen minus med pioneer spillerene?
    Ja. Det første er prisen. Men jeg synes de er verdt det. Man får mye for pengene, selv om prisen er noe stiv.
    Den mangler dog Profil 2.0, noe ps3 har. Skulle man ha bruk for det kan man jo bare spille av ekstramaterialet på ps3.
    Det andre er oppstartstiden. Den er lang. Men den som venter på noe godt... 8)

Håper dette gav noen utfyllende svar for de som lurte på diverse ting...

Intermediate Kalle Klovn sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    628
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av tor rasmussen

Så, hvilken Blu-Ray spiller vil gi meg et markant løft i billedkvalitet i forhold til PS3?
    Hmm, jeg har selv en Denon DVD2500BT - dvs en ren blu ray transport som kjøres gjennom en Denon AVC-A1HD og til enten en JVC DLA350HD projektor eller Samsung LE52M87BDX TV. Jeg vil si det slik at Denon blu ray'en er bedre enn PS3en min, men "markant løft" vil jeg neppe påstå at det er. Min erfaring er nok at PS3 (hvis du har en støysvak utgave) er best value for money av alt som finnes der ute. Hvis du har et litt begrenset budsjett så ikke kjøp noe før du har testet det hjemme og har sett at det blir så mye bedre som du håper på.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    1,517
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da jeg byttet ut PS3 til fordel for dedikert BD spiller var det pga støyen (hadde en tidlig versjon av 60GB utgaven), og fordi jeg fikk penger til overs.

Hørte ikke noe forskjell i lyden. Synes kanskje bildet var litt skarpere, men fikk aldri AB testet dette så dette kan like gjerne vært innbilning.

Så vidt jeg har fått med meg, og som det allerede er nevnt i tråden, meldes det ikke om forskjeller i HD bildet og lyden mellom de ulike BD spillerene under test. Poenget med å legge mer i en BD spiller blir derfor bedre SD oppskalering og bedre lyd på analog utgangene samt flere muligheter til kalibrering. Dette poengteres også i testene som Lyd & Bilde og Hjemmekino har gjort. Kvalitetesfølelse og utseendet er også faktorer som noen vektlegger.

Grunnen til at det er lite/ingen forskjell i HD lyd og bilde er at spillerene gjør svært lite med dette. Synes å huske å ha lest det i de samme testene.

Min konklusjon på trådstarters spørsmål er ut i fra egen erfaring og leste tester at et kraftig hopp i kvalitet på HD lyd og bilde får en ikke. PS3 gjør dette like bra som resten. Andre faktorer kan likevel være avgjørende for å bytte til dyrere spillere.

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Når det gjelder DVD avspilling gjør Pioneer sine Bluray spillere en imponerende jobb med oppskalering hvis du har ny firmware innstalert. (noe man for øvrig laster ned selv fra nettet og enkelt instalerer)
    I følge test i hjemmekino skal den gjøre bedre jobb enn de fleste gode dvd spillere. Og jeg må si meg enig i at den leverer et imponerende bilde på dvd.

Takk for utfyllende og godt svar

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til PS3 ?

Og hva med lyden i forhold til PS3 ?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile Blue-Ray PS3 mot Denon 2500 BT

Jeg har skaffet meg en Denon 2500BT i tillegg til PS3. Det gir meg bedre sortnivå i bildet og mer dynamikk i lyd fra Blue-Raykilder. Husk at PS3 ble konstruert for over 4 år siden og det har nok skjedd noe med teknikken på den tiden. Men PS3 er en genial og stilig underholdningsmaskin med mange bruksområder og man skal være en litt rar entusiast for å forsvare økonomien i å kjøpe en dedikert B/R spiller i tillegg. (men det gjør jeg)

Active ktm525 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    376
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av John2100
    I forhold til PS3 ?

Les post #23. Det du har quotet er ett utdrag fra den posten.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    I forhold til PS3 ?

I forhold til Ps3 gjør pioneer en mye bedre jobb på dvd... Men ps3 er for all del ikke dårlig på dvd den heller.

Lyden i ps3 og pioneer sine BD spillere er to forskjellige verdener. Dessuten har ikke ps3 mulighet for å sende HD lyd som bitstream til receiver, kun som PCM dekodet av ps3.

Uansett om man lar pioneer dekode lyden og sender den som PCM eller om man sender lyden som bitsream til receiver blir lyden bedre enn med ps3 (med mindre man har en temmelig elendig reciever)

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Les post #23. Det du har quotet er ett utdrag fra den posten.
    Nei, du har missforstått spørsmålet mitt.

Fra post 23:
    I forhold til PS3 ?

Det gjelder ved avsplilling av DVD :wink: Hvordan blir lyd og hvordan blir bilde ved avspilling av DVD med BD-spiller(og gjerne DVD-spiller) i forhold til med PS3 ?

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å kunne sammenligne lyd på de ulike BD-avspillerne og dekodingsalternativene, må signalet nivåjusteres. Jeg lurer egentlig litt på hvor mange som har gjort det før de uttaler seg om hvor mye bedre en ting er over noe annet.

Ingen av dagens BD-avspillere gjør noe tyngre behandling av BD-bildet, slik det ofte blir gjort på DVD. Ergo kan det ikke være store variasjoner, men det er vel ikke helt utenkelig at spilleren er satt opp med mindre variasjoner ift. fargebalanse etc. Så vidt jeg husker fikk samtlige spillere i testen til Hjemmekino lik karakter på både lyd og bilde når det gjaldt BD-avspilling, og det inkluderte også PS3.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På denne testen fikk alle BD-spillere samme score på BILDEKVALITET HD og LYDKVALITET DIGITALT, utenom PS3 som fikk dårligere score på LYDKVALITET DIGITALT.

I tillegg fikk PS3 maksimalt dårlig score på LYDKVALITET ANALOGT, men dette tolker jeg var på grunn av at PS3 konverterer alle lydformater til PCM før den sender lyden videre over HDMI, og man må dermed ha en receiver som støtter MPCM over HDMI for å få HD-lyd. Men de de fleste receivere med HDMI 1.1 eller bedre støtter jo dette, ifølge testen.

Korriger meg hvis jeg har feiltolket.

Jeg lurer fortsatt på hvordan PS3 i praksis er på avspilling av DVD, og da spesielt lyden, i forhold til BD-spillere og DVD-spillere (når bruker receiver som støtter PMCM over HDMI) ?

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror du bør lese det jeg har skrevet en gang til. Jeg har prøvd å svare deg på det du spør om allerede...

Prøver igjen:

Ps3 gjør en markant dårligere jobb på bilde og lyd fra DVD i forhold til min Pio Lx71.
    Ps3 gjør ikke en dårlig jobb med bilde fra dvd, og sett i forhold til mange dvd spillere gjør den en like god jobb.
    Men beveger du deg litt opp i pris blir forskjellen mellom ps3 og en litt dyrere spiller større.
    Så som tidligere nevnt: Pioneer Bdp LX71 gir et mye skarpere og dypere bilde på dvd enn ps3 gjør.

På Bluray er det også forskjell, men ikke like stor forskjell. Det mest merkbare er at sortnivå og detaljer i mørke scener er bedre fra pioneeren min. Bildet virker også noe dypere, troligvis fordi sortnivå er bedre, og kontrasten mellom lyst og mørkt derfor oppleves som større.

Når det gjelder lyd er det både fra dvd og BD en STOR forskjell mellom Ps3 og min pioneer. Ps3 har ikke på langt nær de samme detaljene, dynamikken eller kraften i lyden.
    Uansett om jeg setter pioneeren og ps3 til å spille like høyt er det mye bedre lyd i pioneeren min. Uansett om jeg sender lyden analgot, som PCM eller som bitstream fra pioneeren får jeg et bedre resultat enn om jeg sender lyden fra ps3. Skal innrømme at jeg kun har prøvd HDMI fra ps3, men vet at analoglyden er dårlig fra denne, så har ikke giddet å prøve... Optisk utgang på ps3 har jeg heller ikke prøvd. Regner uansett med at HDMI utgangen er den som gir best lyd på ps3. Tross alt bare den som kan sende HD lyd.

Skjønner ikke hvorfor noen absolutt skal protestere på det med at lyd og bilde kan bli bedre enn det ps3 gir digitalt..
    Hadde jeg ikke opplevd forskjell hadde jeg fortalt nettopp det...

Trådstartes spørsmål var om han vil få bedre opplevelse fra film på å innvestere i en BD spiller fordi han var misfornøyd med Ps3 som kilde. Og i så fall hvilken han burde innvestere i.
    Jeg har gitt ham et svar på dette, da jeg har utstyr for å sammenlikne.

Dere som hardnakket påstår at det ikke er forskjell i bilde og evt lyd fra ps3 og en dyr BD spiller er mer enn velkommen til meg en dag for å få en sammenlikning.

Som nevnt tidligere har heller ikke ps3 allverdens av lyd og bilde justerings muligheter, så uansett tjener man på å kjøpe en BD spiller på det området.

I tillegg vil det selvfølgelig variere fra tv til tv (eller PJ) hvor stor forskjell det vil være. Har man en tv som i utgangspunktet ikke kan vise spesielt bra bilde er det ikke noe å hente på å kjøpe en BD spiller som gir et rått bilde.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    På denne testen fikk alle BD-spillere samme score på BILDEKVALITET HD og LYDKVALITET DIGITALT, utenom PS3 som fikk dårligere score på LYDKVALITET DIGITALT.
    Slik jeg tolket det (fritt etter min hukommelse), fikk den dårligere score fordi den ikke har muligheten til å sende lyd som bitstream (?).

I tillegg fikk PS3 maksimalt dårlig score på LYDKVALITET ANALOGT, men dette tolker jeg var på grunn av at PS3 konverterer alle lydformater til PCM før den sender lyden videre over HDMI, og man må dermed ha en receiver som støtter MPCM over HDMI for å få HD-lyd.
    Hverken PCM eller bitstream er analogt, så jeg tror heller det har noe med at PS3 ikke har multikanals analoge utganger slik som for eks. Sony sin 550.

Jeg lurer fortsatt på hvordan PS3 i praksis er på avspilling av DVD, og da spesielt lyden, i forhold til BD-spillere og DVD-spillere (når bruker receiver som støtter PMCM over HDMI) ?
    Jeg har ikke merket noe forskjell på multikanals lydavspilling på min PS3 ift. min 12 000kr Pioneer DVD-spiller. Bildet ved avspilling av DVD, og ikke minst avspilling av stereolyd er derimot bedre på Pioneer.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når det gjelder lyd er det både fra dvd og BD en STOR forskjell mellom Ps3 og min pioneer. Ps3 har ikke på langt nær de samme detaljene, dynamikken eller kraften i lyden.Uansett om jeg setter pioneeren og ps3 til å spille like høyt er det mye bedre lyd i pioneeren min.
    Når jeg snakker om nivåjustering, mener jeg ved bruk av instrument. Det er noen her inne som testet dette, og kom til konklusjonen av forskjellen nok ikke var så stor allikevel. Selv små variasjoner i db er nok til å lure øret vårt i den ene eller andre retningen, likeså forventninger til hvordan et produkt skal låte.

De seriøse testene av BD-avspillere jeg har sett, forteller ikke mye om store variasjoner i lyden, merkelig nok.

Uansett om jeg sender lyden analgot, som PCM eller som bitstream fra pioneeren får jeg et bedre resultat enn om jeg sender lyden fra ps3. Skal innrømme at jeg kun har prøvd HDMI fra ps3, men vet at analoglyden er dårlig fra denne, så har ikke giddet å prøve... Optisk utgang på ps3 har jeg heller ikke prøvd. Regner uansett med at HDMI utgangen er den som gir best lyd på ps3. Tross alt bare den som kan sende HD lyd.
    PS3 kan kun sende HD-lyden som LPCM over HDMI.

Skjønner ikke hvorfor noen absolutt skal protestere på det med at lyd og bilde kan bli bedre enn det ps3 gir digitalt.. Hadde jeg ikke opplevd forskjell hadde jeg fortalt nettopp det...
    Jeg tror du tolker min skepsis som et angrep på din troverdighet, det trenger du ikke. Men du kan kanskje ha et litt mer åpent sinn når det kommer til alternative forklaringer på hvorfor en opplever PCM som så mye bedre enn bitstream?

Husk at LPCM er det utpakkede signalet fra bitstream - verken mer eller mindre. Hvor lyden pakkes ut i det digitale domenet, skal i teorien ikke ha noe nevneverdig betydning så fremt ikke avspiller av en eller annen merkelig grunn har noen form for EQ/filter post dekoding. Det er faktisk fordeler ift. funksjoner som PIP etc (mixing av flere lydspor) ved å la BD-avspiller dekode til LPCM, så hele BD-standarden er faktisk basert på at en skal dekode til LPCM i avspiller.

Det er noen high-end leverandører som har ytret bekymring over at HDMI-standarden er dårlig når det kommer til overføring av lyd, så det er ikke utenkelig at det kan ha en hørbar betydning når det kommer til kritisk lytting på et godt anlegg. Men når noen nevner at det er opp til 10db volum-forskjell på bitstream vs. PCM er det grunn til å stille spørsmålet om hva brukerne faktisk opplever når alle filmer på alle anlegg umiddelbart høres *så* mye bedre ut.

Som nevnt tidligere har heller ikke ps3 allverdens av lyd og bilde justerings muligheter, så uansett tjener man på å kjøpe en BD spiller på det området.
    Helt enig. Så fremt en ikke har tilsvarende muligheter i prosjektor, TV eller ekstern bildeprosessor er det kjekt å kunne tune bildet litt.

I tillegg vil det selvfølgelig variere fra tv til tv (eller PJ) hvor stor forskjell det vil være. Har man en tv som i utgangspunktet ikke kan vise spesielt bra bilde er det ikke noe å hente på å kjøpe en BD spiller som gir et rått bilde.
    Alle BD-avspillere gir et rått bilde etter dagens standard. Sony sin 350 som en for slengt etter seg for prisen av noen Peppes Pizza`er ferdig levert, har jeg sett brukt med stort hell på prosjektorer til 150 00 og 1 mill..... faktisk av prosjektorprodusent.

I et oppsett til underkant av 2 mill. brukte de også 350 med dekoding til LPCM i avspiller, og mente det var den beste løsningen.

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2008
    Poster
    550
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Slik jeg tolket det (fritt etter min hukommelse), fikk den dårligere score fordi den ikke har muligheten til å sende lyd som bitstream.

Hverken PCM eller bitstream er analogt, så jeg tror heller det har noe med at PS3 ikke har multikanals analoge utganger slik som for eks. Sony sin 550.
    Ja, selvsagt ops: Det er på LYDKVALITET DIGITALT dette med konvereringen til PCM(ikke bitstream). Den fikk litt dårlidere score enn de andre.

PS3 fikk ekstremt dårlig score på LYDKVALITET ANALOGT, men den har jo analoge utganger via den tilkoblingskabelen..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    PS3 fikk ekstremt dårlig score på LYDKVALITET ANALOGT, men den har jo analoge utganger via den tilkoblingskabelen..
    Dette er vel et sett 2-kanals analoge utganger som sitter bak en dårlig DAC, så jeg kan tenke meg at noe slikt kan ligge til grunn for en dårlig karakter basert på analog lydkvalitet.

Men dette er ikke av noen praktisk betydning for de som skal koble til receiver via HDMI, kun om en ikke har HDMI-inngang og/eller skal bruke PS3 som CD-spiller.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2003
    Poster
    39
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei.

Beste Dvd + bluray hvis dere har tid til a vente noen uker =

OPPO BDP-83 Blu-ray Disc Player

Official OPPO BDP-83 Early Adoption Program Owner's Thread - AVS Forum

Men bare sone A på bluray (EU spiller kommer kanskje)

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    1,066
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da kan vi vel konkludere med at det ikke finnes noen BD spiller som gir et markant bedre bilde. IOM at de fleste seriøse tester konkluderer med dette så er det vel bare å vente, evt åpne lommeboka ,kjøpe ny spiller nå, og en til og en til og en til etterhvert som det er noen som mener at de faktisk kan skue en liten forskjell.

Når det gjelder lyden så er det vel konkludert med at PS3 pakker ut lyden selv istedenfor å bitstreame den til forsterker. Hva som er best her blir vel å sammenligne hvilke lydfiler som spiller best etter at de blir pakket ut av Winrar vs Winzip

Side 2 av 6 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •