1:2.35 og tekst i/utenfor rammen

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

1:2.35 og tekst i/utenfor rammen

Jeg skal kjøpe nytt lerret og vurderer å gå over til 2.35:1 format og zoome inn når filmen er spilt inn i dette formatet. MEN, jeg må innrømme at jeg innimellom vil ha teksting på filmen og det er klønete hvis jeg har zoomet inn på bildet, og teksten legges delvis på den sorte delen av bildet...
    Jeg lurer på om det er DVD/BluRay spilleren som bestemmer om teksten legges på bilde delen eller på den sorte rammen, eller om det er DVD/BluRay produsenten som bestemmer dette?
    Hvis det er spilleren, så regner jeg med at det er noen som har denne funksjonen og andre som ikke har den. Noen som vet noe om dette?

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Philips skal visstnok lansere en BD spiller som kan flytte teksten opp i bildet, i forbindelse med lanseringen av 21:9 TV`n sin. Så da får vi vel se hvor godt dette fungerer i praksis.

Intermediate LL sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Plasseringen av teksten lages om en del av DVD- eller Blu-ray produksjonen. Det finnes ingen muligheter for å flytte teksten blu-ray per dags dato. På DVD er det svært få spillere som kan dette, men man klarer det fint med en HTPC med Zoomplayer avspiller.

Vi får håpe at Philips finner en løsning på plassering av tekst og at dette tvinger andre produsenter til å gjøre det samme. Personlig er jeg litt skeptisk til at dette går an å gjøre i spilleren. Det er i hvert fall det som er blitt hevdet bl.a. på AVS.

Tekstingen på en TV utsendelse kan også være problematisk.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av LL
    Plasseringen av teksten lages om en del av DVD- eller Blu-ray produksjonen. Det finnes ingen muligheter for å flytte teksten blu-ray per dags dato. På DVD er det svært få spillere som kan dette, men man klarer det fint med en HTPC med Zoomplayer avspiller.

Vi får håpe at Philips finner en løsning på plassering av tekst og at dette tvinger andre produsenter til å gjøre det samme. Personlig er jeg litt skeptisk til at dette går an å gjøre i spilleren. Det er i hvert fall det som er blitt hevdet bl.a. på AVS.

Tekstingen på en TV utsendelse kan også være problematisk.
    Jeg tror du har missforstått litt. I en TV sending er teksten en del av videobildet, med mindre vi snakker om DVB teksting. På DVD og BD ligger teksten som separate datafiler.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jeg tror du har missforstått litt. I en TV sending er teksten en del av videobildet, med mindre vi snakker om DVB teksting. På DVD og BD ligger teksten som separate datafiler.
    Ikke misforstått nei. De ligger som separate filer på disc'en ja, men det ligger også på disc'en hvor teksten skal plasseres (i hvert fall på Blu-ray). Det er ingenting som tyder på at det kommer til å forandres med det første. Det er forøvrig kun svært få DVD-spillere som kan flytte tekst (Sumsung med deres EZview). Ellers må du på HTPC for å flytte teksten.

Når det gjelder TV håper jeg Philips har tenkt på dette med tekst på DVB-tuneren.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis det er mulig å flytte tekstposisjon med en HTPC, kan man selvfølgelig også lage en DVD- eller BD-spiller med samme funksjonalitet. Hvorfor skulle man ikke kunne gjøre det?

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Hvis det er mulig å flytte tekstposisjon med en HTPC, kan man selvfølgelig også lage en DVD- eller BD-spiller med samme funksjonalitet. Hvorfor skulle man ikke kunne gjøre det?
    DVD-spillere går an i hvert fall, men det er ingen som gjør det.

Når det gjelder Blu-ray er det ikke mulig å flytte teksten i noen av de eksisterende software løsingene på PC. Det er heller ikke mulig på noen stasjonære spillere. Hvorvidt det er teknisk mulig vites ikke men jeg tror som sagt at på BD, så avgjøres tekst plasseringen på produksjonsstadiet. Det er slik spec'en sier det...

Det er litt dumt at utviklerne av BD å ikke tenke på dette. Jeg tror vi sitter fast i denne problematikken til vi får et nytt format igjen (streaming via nettet). Porblemet er vel at det er ganske "få" mennesker som benyttter seg av tekst. En må huske at mye film og serier er dubbet i svært mange land.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    40
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Cool Takk for info

Da blir det 16:9 lerret på oss allikevel, øker jo valgfriheten på PJ, vurderte sterkt AE3000 pga 2.35:1 zoom funksjonen.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av arek
    Da blir det 16:9 lerret på oss allikevel, øker jo valgfriheten på PJ, vurderte sterkt AE3000 pga 2.35:1 zoom funksjonen.
    Jeg prøver ikke å skremme noen bort! 2,35:1 er konge (men i noen tilfeller må du leve uten tekstingen).

Newcomer Bjørn S. sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    185
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har selv 2:35 (2:37 for å være helt nøyaktig), og det kan være litt problematisk med tekst når den er posisjonert utenfor billedramma. De gangene det er nødvendig med tekst zoomer jeg bilde ut slik at teksten for plass. Har også vurdert rett og slett å henge opp en lerretstripe under lerretet som kan fange opp teksten når den er påkrevd. I det store og det hele synes jeg filmopplevelsen blir bedre uten forstyrrende tekst i bildet; ødelegger litt av stemningen i f.eks. møre scener. Øv dere på å droppe tekst, det skjerper språkøret og etter hvert tenker du ikke over at teksten ikke er der.

Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    2,900
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Bjørn S.
    Har selv 2:35 (2:37 for å være helt nøyaktig), og det kan være litt problematisk med tekst når den er posisjonert utenfor billedramma. De gangene det er nødvendig med tekst zoomer jeg bilde ut slik at teksten for plass. Har også vurdert rett og slett å henge opp en lerretstripe under lerretet som kan fange opp teksten når den er påkrevd. I det store og det hele synes jeg filmopplevelsen blir bedre uten forstyrrende tekst i bildet; ødelegger litt av stemningen i f.eks. møre scener. Øv dere på å droppe tekst, det skjerper språkøret og etter hvert tenker du ikke over at teksten ikke er der.
    Jeg er 100% enig og har også selv 2,37:1 lerret. Teksten ødelegger faktisk en del av bildeopplevelsen. Den blir ofte stor og dominerende.

Hovedproblemet med tekstingen finner jeg er filmer med annet språk enn engelsk. Det er vel ikke så mange her inne som kan se Letters from Iwo Jima uten teksting...

Selv zoomer jeg også litt når jeg trenger å få med tekstingen på enkelte filmer.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •