21:9 BD-spiller fra Philips.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 63
    Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2005
    Poster
    2,896
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

21:9 BD-spiller fra Philips.

Philips har annonceret 3 nye blu-ray afspillere til det europæriske marked, og der går rygter om en 4.

BDP7300

Den første bliver BDP7300, og den kommer til marts. Det er en almindelig blu-ray afspiller efter dagens standarder, med BD-Live (blu-ray profile 2.0), 1080P/24 video og intern dekodning af alle lydformater incl. Dolby TrueHD og DTS-HD Master Audio. Den vejlende pris bliver 300 euro, svarende til ca. 2.250 kr.

BD3000 og BD5000

Senere i år kommer BD3000 og BD5000, nogle endnu mere prisvenlige modeller. Også BD-Live, men ellers lidt mere skrabede end BDP7300. Priserne ventes at blive hhv. 200 euro (kr. 1.500) og 250 euro (kr. 1.875).

BDP9100

Den 4. blu-ray afspiller fra Philips i år er endnu kun rygter. Men efter sigende arbejder de på en flagskib model kaldet BDP9100, som vil være fuldt kompatibel med deres nye Cinema 21:9 - TV'et i biografformat.

Det må være ting som specielle zoom muligheder, og valgfri placering af undertekster

Philips på vej med 4 nye blu-ray afspillere

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av nordic45
    Den 4. blu-ray afspiller fra Philips i år er endnu kun rygter. Men efter sigende arbejder de på en flagskib model kaldet BDP9100, som vil være fuldt kompatibel med deres nye Cinema 21:9 - TV'et i biografformat.

Det må være ting som specielle zoom muligheder, og valgfri placering af undertekster

Philips på vej med 4 nye blu-ray afspillere
    Jeg trodde ikke det var mulig å flytte undertekstene på BD, men om dette er tilfelle (og spilleren ikke er sinnsvakt dyr), så er det en velkommen nyhet for alle som kjører 2.35:1 lerret.

Intermediate Esp1 sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2004
    Poster
    992
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    Jeg trodde ikke det var mulig å flytte undertekstene på BD, men om dette er tilfelle (og spilleren ikke er sinnsvakt dyr), så er det en velkommen nyhet for alle som kjører 2.35:1 lerret.
    Det er ikke lov på DVD-V og kan vel egentlig ikke tenke meg at det er lov på BD heller, men for all del kanskje de gjør det allikevel...

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Fantastisk at Philips av alle har fått med seg denne trenden før de normalt så markedsorienterte Pioneer, Samsung, Sony osv.! Dette tror jeg Philips vil score MYE på, de er allerede på vei opp i min bok!

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    Du trenger strengt tatt ikke flytte underteksten. Du kan zoome bildet, men la teksten være.

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Esp1
    Det er ikke lov på DVD-V og kan vel egentlig ikke tenke meg at det er lov på BD heller, men for all del kanskje de gjør det allikevel...
    Tror ikke det har så mye med hva som er lov eller ikke, men på DVD ligger vel teksten som en egen fil og kan derfor flyttes inn i bildet av spillere som støtter det (HTPC og noen Samsung spillere). På BD så er det et annet system som gjør at man ikke kan flytte det, uansett hvor mye man skulle ønske.
    Det er i allefall det jeg fant ut da jeg googlet meg rundt i diskusjoner på jakt etter løsning på et av problemene med 2.35:1 lerret, nemlig at teksten kommer utenfor. :???:

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Du trenger strengt tatt ikke flytte underteksten. Du kan zoome bildet, men la teksten være.
    Men dette fordrer jo at teksten er plassert innenfor 2,35:1 rammen. Her er vel poenget at teksten kan ligge utenfor 2,35:1 rammen, men innenfor 16:9 rammen. Ved bruk av 2,35:1 skjerm eller lerret og bruk av zoom, vil da teksten kunne bli helt eller delvis borte. Da er man avhengig av å kunne flytte teksten inn i 2,35:rammen hvis man fortsatt ønsker tekst.

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Men dette fordrer jo at teksten er plassert innenfor 2,35:1 rammen. Her er vel poenget at teksten kan ligge utenfor 2,35:1 rammen, men innenfor 16:9 rammen. Ved bruk av 2,35:1 skjerm eller lerret og bruk av zoom, vil da teksten kunne bli helt eller delvis borte. Da er man avhengig av å kunne flytte teksten inn i 2,35:rammen hvis man fortsatt ønsker tekst.
    Nei.

Teksten ligger i et videobilde som er på 1920x1080. Et videobilde i 2.35:1 vil i det samme bildet fylle ca. 1920x817 punkter. Det du gjør, er å skalere videobildet opp til 2560x1080, også legger du tekstbildet oppå dette, uten å skalere teksten.

Om spilleren gir ut et bilde som er på 2560x1080, eller om den skviser det ned til 1920x1080 først, spiller ingen rolle.

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av trondmm
    Nei.

Teksten ligger i et videobilde som er på 1920x1080. Et videobilde i 2.35:1 vil i det samme bildet fylle ca. 1920x817 punkter. Det du gjør, er å skalere videobildet opp til 2560x1080, også legger du tekstbildet oppå dette, uten å skalere teksten.

Om spilleren gir ut et bilde som er på 2560x1080, eller om den skviser det ned til 1920x1080 først, spiller ingen rolle.
    Men var det ikke snakk om zoom da? Og ikke skalering?

Intermediate
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    3,119
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Men var det ikke snakk om zoom da? Og ikke skalering?
    Veeel, jeg mener zooming og skalering er akkurat det samme. Men det hjelper om vi er enige om hvem som gjør zoomingen.

21:9 TVen til Philips er sannsynligvis i stand til å zoome et 1920x1080 bilde fra enhver BD-spiller, så når Philips sier at deres dyreste BD-spiller vil være fullt kompatibel med 21:9 TVen deres, så er det rimelig å anta at denne spilleren vil gjøre litt mer avansert zooming enn det TVen gjør på egen hånd.

HDMI 1.3 støtter oppløsninger opptil 2560x1600, så jeg antar at denne BD-spilleren kan dytte ut 2560x1080, som skal være TVens oppløsning. Deretter antar jeg at spilleren har flere forskjellige zoom-moduser, der den ene vil zoome et 16:9 videobilde (uavhengig av om det kommer fra BD eller DVD) til 2560x1440, klippe vekk 180 linjer fra topp og bunn, og legge 1920x1080-tekstporet oppå det skalerte bildet.

Men, dette er mer en forklaring på hvordan jeg tror problemet kan løses enn beskrivelse av hva spilleren gjør. Jeg vet ingenting om spilleren, så om denne 21:9-modusen dens gjør noe slikt eller ikke, det aner jeg ikke. Jeg synes strengt tatt bare at dersom man skal betale ekstra for å få 21:9-modus i BD-spilleren, så bør den tilby mer enn det TVen allerede fikser.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    263
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Releasedato for Philips BDP7300: Mai 2009, 350 Euro, eller ca. 3600 kroner.

Synd den kommer så sent. Blir tvunget til å kjøpe en annen spiller før BDP-7300 kommer i Mai!

Noen anbefalninger? Trenger den som er nummer 1 på DVD-playback på markedet i dag! Seff må den ha 24p & 1080p-upscaling. Prisklasse er litt opp og ned. Kunne tenkt meg en midlertidig spiller på rundt 2-3k nå.

Newcomer
    Medlem siden
    Jan 2009
    Poster
    151
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den infoen jeg fant for en tid tilbake om plassering av undertekster:

Finally! Moving subs on BD will be possible! - AVS Forum

Finally! Moving subs on BD will be possible! - AVS Forum

Den svenske omtalen av spilleren:

Philips BDP7300 - Bred blu-ray från Philips

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel 9100-modellen som garantert flytter undertekstene inn på bildet. Iflg den svenske artikkelen inneholder den mykvare som tvinger all tekst opp uavhengig av hvordan den ligger i selve filmen. Dette er altså helt nytt og ikke mulig på alle BD-spillere generelt?

Jeg må si at Philips med BD-9100 og Cinema 21:9 ser ut til å ha en pakke som virkelig bør appellere til de som ser mye film. Jeg har hvertfall tenkt å se nærmere på dette så snart jeg får det til.

Håper produktene er såpass vel uttestet at en slipper småfeil og irritasjon hvis en er tidlig ute med sjekkheftet....

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har faktisk en 9100 inne nå sammen med 21:9 skjermen. Spilleren flytter teksten dit man vil ha den med piltastene. Plutselig fikk jeg lyst til å bruke den i hjemmekinoen sammen med den anamorfiske linsen og cinescopelerretet
    Feilplassert tekst er noe herk. Ta for eksempel Da Vinci Koden som består av engelsk, fransk og latin. Da er man avhengig av å ha på teksten. på denne tittelen ligger ene linjen under bildet. Når det er sakte dialog er det den nederste linjen som benyttes først. Dermed går man glipp av masse dialog hvis man ser denne filmen i 2.35:1. Med denne spilleren er problemet borte
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Intermediate Hoffa sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Poster
    736
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jfinneru
    Har faktisk en 9100 inne nå sammen med 21:9 skjermen. Spilleren flytter teksten dit man vil ha den med piltastene. Plutselig fikk jeg lyst til å bruke den i hjemmekinoen sammen med den anamorfiske linsen og cinescopelerretet
    Feilplassert tekst er noe herk. Ta for eksempel Da Vinci Koden som består av engelsk, fransk og latin. Da er man avhengig av å ha på teksten. på denne tittelen ligger ene linjen under bildet. Når det er sakte dialog er det den nederste linjen som benyttes først. Dermed går man glipp av masse dialog hvis man ser denne filmen i 2.35:1. Med denne spilleren er problemet borte
    dæggern..dette er kanskje spilleren for meg:-D . Så tekst flyttingen fungerer både på dvd og bd?

Expert jfinneru sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    5,983
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fungerer like godt på BD som på DVD.
    Videokalibrerer
    AV-tekniker
    Crestronprogrammerer
    AMX Programmerer
    Freelance AV-journalist

afinner@online.no

Guru RuneW sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Sarpsborg
    Poster
    11,035
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Med denne spilleren er problemet borte
    Dette er jo fantastiske nyheter, Jørn!

Jeg har hørt rykter om at det er visse betingelser for at spilleren skal klare å flytte tekstene og at den ikke klarer å flytte på 100% av filmene. Jeg vet ikke hvor mye hold det er i dette så det er suverent om det blir testet på så mange filmer som mulig!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    588
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når blir denne spilleren lansert for salg i Norge?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

phillips 21.9

har bestilt tvn kansje jeg må tenke på bd spilleren oxo nå :-D

Intermediate Zocral sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    551
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det går ihvertfall den rette veien med utviklingen. Nå faller forhåpentligvis tekst-argumentet bort ved valg av lerret-bredde. Spennende! :-D

Side 1 av 4 1 2 3 4 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •