Hvorfor cd kontra dvd/cd spiller til musikk

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 11 av 11
    Newcomer Terrawa sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Cool Hvorfor cd kontra dvd/cd spiller til musikk

Har forsøkt å lese litt i noen tråder her på forumet, men klarer ikke å få tråden i det. Dersom man lytter til musikk forstår jeg det dithen at man får en annen lydkvalitet av en ren cd spiller kontra en cd/dvd spiller. Det sies en del om DAC osv uten at jeg helt klarer å forstå den egentlige forskjellen

Hvis man har et middels bra anlegg, vil man da få en bedre musikk opplevelse hvis man har en ren cd spiller og hvorfor? Også er det jo selfølgelig forskjell på kvalitet også, men sånn generelt sett så lurer jeg på forskjellen.

Har selv et par Audiovector signature, marantz SR-8500 Yamaha DVD-S657 og prøver å blinke meg ut forbedrings potensialet i det jeg har, men vet ikke helt hva som er det svakeste ledd, spesielt med tanke på musikk.

Hva med matchingen.. er det mye der også mon tro? Synes liksom at det er litt kjedelig lyd i det..

Håper noen kan komme med noen gode råd

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei!

Min erfaring er at en dedikert CD spiller ofte låter bedre enn en DVD spiller, såfremt en sammenligner i noenlunde samme prisklasse. Du skriver ikke hvordan du har koblet DVD spilleren din til receiveren. Er den koblet digitalt via SPDIF, eller analogt via pre-out? Du har en DAC både i DVD spilleren og i receiveren.

Har du bare fronthøyttalere eller har du også senter og bakhøyttalere tilkoblet?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har lest litt siden sist og funnet ut at det er kvaliteten på DAC som er avgjørende. Jeg har fiklet litt med anlegget og tenkte jeg skulle forsøke å koble digital signal ut i fra DVD spilleren, direkte via DAC i forsterkeren, for å prøve om det ga noe resultat. Vet ikke hvordan jeg skulle få det til... Jeg kjører i dag signal via optisk kabel og vet ikke om det er gunstig eller ei?

Da lurer jeg på hvordan jeg kjører et digital signal ut i fra dvd`n og bruker DACèn i forsterkeren. Noen som kan gi noen tips kanskje.

Jeg har også senter bakthøyttaler og en sub, men vektlegger ikke lydkvalitet til surround like mye.

Newcomer -Tor- sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    125
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Terrawa
    Jeg har lest litt siden sist og funnet ut at det er kvaliteten på DAC som er avgjørende. Jeg har fiklet litt med anlegget og tenkte jeg skulle forsøke å koble digital signal ut i fra DVD spilleren, direkte via DAC i forsterkeren, for å prøve om det ga noe resultat. Vet ikke hvordan jeg skulle få det til... Jeg kjører i dag signal via optisk kabel og vet ikke om det er gunstig eller ei?

Da lurer jeg på hvordan jeg kjører et digital signal ut i fra dvd`n og bruker DACèn i forsterkeren. Noen som kan gi noen tips kanskje.

Jeg har også senter bakthøyttaler og en sub, men vektlegger ikke lydkvalitet til surround like mye.
    Når du kobler digitalt signal ut fra DVD, så er det DAC i receivern som da vil dekode signalet. Kobler du det analogt vil DAC i din DVD spiller dekode signaler før det kommer til receivern. Så da velger du den DAC som dekoder signalet best enten DVD eller receiveren din

Du kan bruke en optisk kabel mellom DVD/reciveren din for digital lyd overføring

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjører i dag signal via optisk kabel og vet ikke om det er gunstig eller ei?
    Det er helt OK, da overføres signalet digitalt til receiveren din og kjøres gjennom DACen der.

Jeg har også senter bakthøyttaler og en sub, men vektlegger ikke lydkvalitet til surround like mye
    Det burde du revurdere. DVD spilleren støtter blant annet SACD, det er høyoppløst lyd i 6 kanaler. DACen for SACD sitter bare i DVD spilleren og er ikke samme DAC som brukes til CD, så skal du høre på SACD i 6 kanaler må du bruke 6 analoge kabler. Da kunne du teste hvordan det låter å koble DVD spilleren din til receiveren analogt. Du trenger 2 til 6 stk phono kabler av denne typen.

De trenger ikke koste mer enn 2-300 kroner tilsammen, sjekk Elkjøp o.l. Disse kobler du fra audio out på DVD spilleren (ikke bruk mixed 2ch) til 7.1 inn på receiveren. Sjekk så i manualen for innstillinger slik at du kan bytte mellom digital inn og 7.1 direkte (som er analogt).

På denne måten kan du høre om det er noen forskjell fra den ene til andre DACen. Det behøver ikke være slik at den ene måten å koble på låter bedre enn den andre. Men antagelig vil du høre forskjell. SACD i 6 kanaler vil i alle fall gi deg en aha opplevelse.

Sjekk også innstillinger for SUB, delefrekvenser, fase o.l. Glem heller ikke høyttalerplassering.

En annen mye brukt oppgradering er effektforsterker til fronthøyttalerene. Legger du litt kvalitet i denne er det bort imot garantert at det vil løfte lydkvaliteten betraktelig.

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser man det.. Her kommer det noen gode svar. Takker så mye! Jeg burde jo egentlig ha skjønt det, men jeg har innbilt meg at jeg har brukt DACèn på cd spilleren når jeg har brukt optisk kabel, noe som egentlig ikke er logisk.

Er det Marantzen eller Yamahaèn som har "best" DAC?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg vil tro at Marantzen har best DAC. Men jeg ville prøvd meg med analog tilkobling likevel. I og med at Yamahaen støtter SACD hadde jeg allerede vært på vei til butikken for å kjøpe kabler.

Jeg kommer gjerne med tips til SACD, hvilken musikk sjanger foretrekker du?

Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av ojh
    Jeg vil tro at Marantzen har best DAC. Men jeg ville prøvd meg med analog tilkobling likevel. I og med at Yamahaen støtter SACD hadde jeg allerede vært på vei til butikken for å kjøpe kabler.

Jeg kommer gjerne med tips til SACD, hvilken musikk sjanger foretrekker du?
    Kabler har jeg massevis av så det skal nok ikke bli noe problem.. Men hva mener du med SACD? Kan du forsøke å forklare:?

Når det gjelder musikk sjanger så er det veldig variert alt i fra Metallica til Bjørn Eidsvåg, og alt som er i mellom der.

Takker for gode tips så langt:razz:

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    SACD er et format som ble lansert av Sony og Philips for en tid tilbake. Det slo ikke an som forventet men pr i dag finnes likevel drøye 5000 titler. De fleste SACD platene er såkalte hybrider, altså at de også kan spilles på vanlige CD spillere. I tillegg inneholder mange et SACD flerkanalspor, litt på samme måte som musikk DVD, men i betydelig bedre kvalitet. Ofte holder produksjonen meget høy kvalitet med stor dynamikk, en glede for oss som er lei overkomprimerte og tamme utgivelser.

The Super Audio CD | SA-CD | SACD Reference er et utmerket sted for SACD entusiaster. De har en fabelaktig FAQ som gir svar på alle spørsmål. I tillegg har stedet oversikt over alle utgitte titler, ofte med anmeldelse og link til kjente nettbutikker.

SACD er ganske omdiskutert, også her på AVforum. Noen elsker det og noen dømmer det nord og ned. Som du sikkert allerede har skjønt hører jeg til første gruppe. Uansett er det jo ingen risiko for deg. Du har allerede en SACD spiller. Ikke koster de mer en vanlige CDer heller.

Utgivelser som kan anbefales (alle hybrid og multi chanel):

Rock/POP:

SA-CD.net - Nine Inch Nails: The Downward Spiral

SA-CD.net - Steely Dan: Gaucho

Udødelige:

SA-CD.net - Pink Floyd: Dark Side of the Moon

SA-CD.net - Miles Davis: Kind of Blue

Hvis du tør..

SA-CD.net - Björk: Medulla (Limited Edition)

SA-CD.net - Esbjörn Svensson Trio: Tuesday Wonderland

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg har en pioneer dv 600 som spiller av sacd og dvd-audio.får jeg ikke fullt utbytte av sacd med hdmi kabel som eneste kobling?må det være analogt?

Active
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    407
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    To ting må være oppfylt for å kunne overføre SACD signal (DSD) over HDMI.

1) Spilleren må være istand til å overføre DSD over HDMI
    2) Receiveren må ha innebygget DAC for dekoding av DSD

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •