Pioneer BDP-LX71 vs. LX91...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Active pølsemaker sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Pioneer BDP-LX71 vs. LX91...

Er den noen her ute som kan komme med fordeler/ulemper, er LX91 verdt de 13lappene ekstra... Er LX91 kjapper ved oppstart, da det irriterer meg litt at BD-spiller er trege... Vil bli mest brukt til musikk, så den som spiller best i Stereo blir kjøpt... har idag den gode gamle toppmodellen AV868i, som spiller bra i Stereo...Men det er jo ikke nå BD-spiller, + den er ikke svart...(noe jeg må ha siden SC-LX81 kom ihus)

Hadde en LX70 på prøve, å den var jo SYKT treg....

Så satt stor pris på tilbake meldinger, da både feriepeng og skattpeng snart tikker inn på kontoen...

Active
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    331
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er vel ikke mange her som har denne spilleren enda.

Uansett så er den raskere enn LX71. Ifølge linken under så er den ikke så rask som PS3 hvis du kjenner til den.

Den får ihvertfall glimrende kritikker for musikk og dvd. Den har også to HDMI-utganger hvis du har behov for det.

Om den er verdt 10-11000 mer enn LX71 er ikke lett å svare på.

Exclusive: High-end Pioneer BDP-LX91 player is Blu-ray royalty, and it's great with DVD & CD too! | Home Cinema Choice

Intermediate Andreas21 sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Sted
    Drammen
    Poster
    3,730
    Takk & like
    Nevnt
    16 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du vil ha en veldig rask toppmodell, se på Sony BDP 5000ES. Den er en god del raskere enn LX-91 og like god på bildekvalitet, men den taper litt på lydkvalitet på CD avspilling.

Jeg går selv og sikler på en av disse og kommer nok sannsynlig å kjøpe en LX-91 da jeg syns designet på den er tøffere en 5000ES. Liker store spillere.:-D
    Mvh Andreas

THX II kalibratør. Projektor/TV.
    Software: Calman Pro og Lightspace
    Colorimeter: Klein K10A Spectroradiometer: Jeti 1501
    TPG: Murideo Fresco Six G og DVDO

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    LX 91 har bla som eneste Pioneer Blu Ray spiller
    profile 2.0
    Nettverkskontakt for utnyttelse av profile 2.0 og direkte nedlastning av firmware oppdateringer.
    Decoding av DTS HD MA
    4 flere Wofson DAC som gjør at den totalt har 8 stk DAC (1 til hver kanal)

LX modellene har en verdi ut fra de som ikke har bra reciver som takler HD lyden digitalt eller har en projector de ønsker skal scalere DVD istedenfor spiller.
    LX modellene har en verdi for de som skal avspille CD og få Precision Quartz Lock System men da må de vel ha en reciver som motar dette også.
    (modellene som kommer i April vil også ha Precision Quartz Lock System til 5.1/7.1 surround)

Pris i kroner ligger de på et tidlig 2007 nivå selv nå i starten av 2009.
    Man kan sikkert le av det senere for om et år eller 2 koster tilsvarende modeller som LX i dag sikkert under halparten så mye som i dag og kanskje helt ned i 1/4 del.
    Mange komponenter som er i spillere er de samme om de sitter i en billig Samsung , Panasonic osv så hvorfor så høy pris ?

Active pølsemaker sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    345
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    likt å hør at den er kjappere enn LX71...

jeg å liker STORE spillere, men uansett så passe begge inn i stua mi...

må vel vente til de begge er på plass i butikkene, så jeg får prøve de litt ut før jeg handler...

men de som har en LX91 i hus før meg, kom gjerne med +/- med den, vis det finnes noen - da...hehe!!! men den er sykt dyr da...

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er vel lovet en ny firmware til LX 51 , 71 , 08 i Mars som bla gjør spillerene raskere + decoding av DTS HD MA.

De burde kunnet gi denne oppgraderingen mye tidligere (da spillerene har vært i salg en god stund nå)

De må vel oppgradere spillerene fordi nye kommer i April.
    Må fordi de nye vil støtte alt og antakelig mye raskere en dagens Pioneer.
    Må fordi de har fortsatt tenkt å selge de store LX modellene men de ville jo blitt museumsgjenstander i forhold til nye.
    51,71,08 vil jo fortsatt mangle profile 2.0 og nettverk men for mange eksisterende brukere å ny kjøpere er DTS HD MA decoding noe enkelte ser som viktig + få litt fart på de luse trege spillerne er bare bra.

(bedret firmware vil hjelpe litt på å forsvare den forholdsvis stive nyprisen og også en god hjelp til bruktprisen til eksisterende spillere)
    Uten denne firmware og med nye mye bedre spillere til halve prisen ville LX spillerene hatt en betraktelig lavere verdi.
    (det er begrensninger et lokk som er 3 -4 cm høyere en andre modeller har som verdi når det inni er utdatert eller ekte Beta)

Active Fattigmann sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg skal oppgradere BD spilleren og ut fra erfaringer blir det Pioneer. Jeg bruker ekstern DAC ( Cary) og ekstern skalerer ( Optoma) så for meg er det drevet som er viktig. Er det noen som har oversikt over hvilke spiller som har best drev? Jeg ser for meg at en LX91 er helt bortkastet, men en LX71 er et godt valg. Disse finnes jo til en veldig fornuftig pris på bruktmarkedet. ELLER er det andre produsenter med et state og the art drev??

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    1,269
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kansje du kan jo se på BDP-LX54. Er mye raskere i oppstart og 3d klar. Regner med at den kan matche lx71 på musikk siden dette er moddelen som har tatt over for lx71. Har forøvrig lx71 selv og er meget fornøyd med musik avspilling. Har prøvd den opp mot hegel cdp4a til 22000. Ikke mye som skilte disse. Hverfall ikke vært pengene som skiller disse.

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    for meg er det drevet som er viktig. Er det noen som har oversikt over hvilke spiller som har best drev?
    Hva er galt med drev du har ?

Ser du har Cambridge 650BD
    Er ikke drevet på den bra ?

Drev har jo endret seg siden gamledager å er vel stort sett bra drev på nyere spillere en det som var vanlig før.

Det er jo buffer og feilkorrigeringer så hoved forskjell drev blir hvor bra de leser slitte/ripede plater eller innsauset med ribbefett eller da tåler rystelser (dansing , hopping , jordskjelv) å alikevel ikke hakker på lyd/video

Dette er jo IDE/ATA/SATA drev på samme måte som pc drev (mange BD spillere har samme drev som et pc drev)

Er det kvalitetsinntrykket med disc skuff og med mest mulig lyddemping for å slippe å høre drevet jobber med platen (load , skifte kapittel,spor ) du er ute etter ?
    Kvalitetsinntrykk skuff hvor stillegående den går ut inn eller frykten for at den ser billig ut

Du må jo huske at eldre BD spillere er gørr trege i power on , gjennkjenning av disc og også disc load.
    (har vel også inntrykk av at eldre spillere sliter mere med gjennkjenning av disc selv om mye er rettet med firmware oppdateringer)

Det er en salig blanding av drev i Pioneer spillere å en modellnr kan være laget med ulike drev så eksakt gi råd ?

Du har kanskje for stort fokus på drev ?
    Skulle jeg byttet BD spiller for digital overføring (lyd/bilde) HDMI bli hvor bra er video decoder i BD spiller (for det varierer)
    Spilleren må selvsagt ha source direct funksjon siden du scalerer med Gennum VXP scaler/processor i din Optoma
    (så ville jeg vel om jeg var deg tenke tanken at kanskje flere BD spillere i dag kan gjøre en slik video prosessor jobb bedre enn en prosjector fra 2006 eller når den er fra....er jo forbedret mye med årene selv om Gennum er bra)
    I det minste har man valget
    (selv om prosjector scalerer og behandler bilde vil også spilleren behandle endel først...selv ved source direct)
    Nye / nyere spillere vil også kunne ha bedre jitter reduksjonskretser enn gamle spillere

De nye Pioneer spillerene er jeg vel skeptisk til er større påkostede greier
    (BDP 330 , BDP 430 , BDP LX53 , BDP LX54)
    (eneste forskjell 430 og lx 54 er vel at de har 3D å ikke 330 , lx53)
    De nye spillerene er samme som Sharp (sammarbeid) å sterkt redusert fra tidligere Pioneer priser å defor tror jeg neppe de utpeker seg som noe ekstra eller bedre på ene eller andre måten (tester vil vel vise hva de er gode for)
    (en nesten halvering av nypris i forhold til forrige modell vil det hos meg ringe en alarm som sier ...her er det spart inn på kvalitet for Pioneer gir ikke bort )

Er målet at spiller skal være billig å ha bra digital ytelse er kanskje Pioneer BDP LX52 et bra valg
    ......ville vel i det minste prøvd en slik
    (blir jo sluttsolgt om dagen til ca 2500,- der anbefalt utsalgspris ny var nesten 6000,-)
    Er jo en påkostet spiller digitalt å ikke lagt til multichannel analog utganger osv som fordyrende
    Den er ikke så treg som eldre Pioneer 51fd , lx71 , lx08 , lx91 men ikke så rask som 2010 modellene da disse har quick start
    Kanskje BD spilleren med mest bildeinnstillinger (manual side 34) , les manual sev
    BDP-LX52 - Pioneer Produktarkiv

Pioneer user manual

En ca oversikt drev
    BDP-LX51FD....... BDV-104-XA
    BDP-LX71...........BDV-103-XP
    BDP-LX08...........BDV-104-XP
    BDP-LX91...........BDV-136-XE
    BDP LX52............BDV-104-XP (tror jeg)
    BDP 330 .............BDV-104-XA (tror jeg)

En av de beste BD spillere til nå (Oppo BDP 83) har jo et drev som minner om en ICA DVD spiller til 300,- kr men alikevel best benchmark resultat på video ytelse (også bedre enn LX91 som er 4 ganger dyrere å er en begrenset spiller i formater i fohold)

Har du Cambridge er det en nesten ren kopi av Oppos billigspiller BDP 80
    Flagenborg har testet Cambridge som meget bra
    http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray-...l-soldier.html

så er det jo noen problem disc med Pioneer
    http://avforum.no/forum/dvd-blu-ray-...em-discer.html
    men noen er problemfrie der andre feiler så ulike drev kan jo være årsak

En LX52 er langt bedre spiller enn LX71 å med den nedsatte nyprisen på 52 ville jeg ikke tenkt 71engang med mindre man nærmest fikk 71 nesten gratis som brukt eller utrolig lav nypris(lavere enn lx52)
    (ca 2500,- kr for en ny lx52 er en gave til de som er ute etter kvalitet for lite penger)

Man kan være enig eller uenig med tester men som digital overføring er lx 52 utmerket (fikk best bilde i denne testen å best brukervennlighet sammen med en annen spiller å dette burde dekke dine kriterier etter ønske om spiller)
    http://www.nebyhifi.no/documents/100...D-spillere.pdf
    treg men ikke gørrtreg som eldre spillere

Skulle du kjøpt LX91 bare for å bruke den som drev (20 000,- kr) vil jeg mene dette er total galskap å du er vel selv inne på noe når du nevner borkastet
    (en slik spiller ville vel danket ut det du har analogt + kanskje danket prosjectorscaleringen din så spilleren er bra å ikke bare et drev)

Cary cinema 6 støtter vel ikke HD lyd så var det meg ville jeg heller fokusert på forbedret lyd både som oppløsning men også jittereduksjon HDMI fremfor bekymre meg om drev på en spiller
    (ligger mere kilder til reduksjon/nedgradering ved optisk/coax bruk enn drevet)

Du må vel nesten forklare hvorfor du ønsker bytte av drev skal man kunne gi best svar tilbake
    Som du sikkert har skjønt setter jeg drevet som det minst påvirkende faktor da enorme andre ytelser , funksjoner med spiller/øvrig utstyr er det man virkelig får ytelses forskjeller med men selvsagt når drev bråker er det lurt å bytte til annen spiller

Ny BD ville jeg også kikket på Oppo BDP 93 , Denon BDP 2011

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    OI, jeg bøyer meg i støvet for denne kompetansen. Min kompetanse ligger på høyttalere, platespillere og forsterkere i den rekkfølgen. Jeg ordla meg sikkert feil når jeg spurte etter drev, er vel mere riktig og spørre etter utsignal etter buffere og korreksjonskretsløp ?
    Jeg syntes Cambridgen virker noe tilbaketrukket på bildesiden, eller kanskje kalle det blass. Den mangler lissom liv og dybde, hvis du skjønner?
    Bakgrunnen for forkjerligheten til Pioneer er et tidligere bytte av DVD spiller fra Panasonic til en DV 868, forskjellen var STOR. Bildedelen her ble også sendt til skallereren. Også Pioneers bildemeny er gull når man skal kalibrere og tune en kald dag i julehelgen :-)
    Har nå sjekket rundt for en LX52 og de finnes billig hos Netshop.. Har selvfølgelig lest meg opp på manualen og tester og til den prisen blir det bestilt en i kveld.
    Siden du har sett på profilen min, kan jeg spørre hvilket "drev" er best hvis man ser bort fra pris?
    Tilslutt ta imot min ydmyke takk for at du tar deg tiden til å svare så utfyllende på et "dumt" spørsmål. Jeg setter veldig stor pris på det.. :-)

Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Mange annonserer spillere med
    High Precision Drive Mechanism ....redusere vibrasjoner i platens rotasjon.
    Stasjonen opererer med høy presisjon, som du kan høre og føle når stasjons skuffen glir ut - motorene er ansvarlig for skuffen elegante bevegelser er knapt hørbar.
    Samlet gir dette et luksuriøst inntrykk av kvalitet.

Husk jeg har ikke skrevet at drev er feilfrie eller lik kvaliet om de sitter på en spiller til 500,- kr eller 40 000,-
    Drev jeg har omtalt til deg er i hovedsak DVD/BD (du har jo bra cd spiller fra før)

Som nevnt er jeg mere opptatt av at drev ikke har feil man oppfatter på lyd/bilde
    at det er mest mulig kompitabelt med disc.
    Etter min mening er mye forbedret over år o vil vel ikke bekymre meg over forholdvis nye spillere å ei heller når de langt fra er de helt billigste.

Sitat Opprinnelig postet av Fattigmann
    Jeg syntes Cambridgen virker noe tilbaketrukket på bildesiden, eller kanskje kalle det blass. Den mangler lissom liv og dybde, hvis du skjønner?
    Har vel ikke tro på at drev har gjort så dine inntrykk av video er litt minus
    (enten innstillinger eller at innmaten i spilleren ikke har så god ytelse som du ønsker)

Source direct med BD spiller er vanligvis

video decoding
    Spilleren kontrolerer
    fargerom konvertering
    kontroller (lysstyrke, kontrast, metning)

det som gjøres eksternt ved source direct fra spiller

deinterlacing
    støyreduksjon
    detalj eller kantforbedring
    skalering
    frame rate konvertering
    chroma upsampling feildeteksjon og korreksjon
    Y/C delay
    aspect ratio control
    zoom

så selv ved source direct må noe gjøres i din spiller å noe i prosjector
    (har du prøvd begge deler...source direct dvd/bd.......sammenlignet mot....sende dvd scalert/behandlet + 1080 24 bd inkludert spillerinnstilling for best bilde å sett forskjell)

Om du kjøper en lx52 å ikke blir helt fornøyd så ligger bruktpris på 2 til 2500 så det behøver ikke bli tap/større tap om du ikke ønsker den.
    (er jo bare litt treg men ellers mega spiller å sånn drev messig helt på høyde med lx71/lx08 )
    Har vel egenlig aldri hørt om noen som har klaget på BD drev så lenge det fungerer...er jo da det blir disc read error , hakking lyd/bilde at det kan være drevet...eller lagskifte da.
    En rens hjelper jo når man har hatt en spiller en tid

Siden du spør om best drev så har jeg ingen eksakt men det er klart at meget påkostede spillere ofte har bra drev (men om dette gir bedre ytelse dvd/blu ray du vil se/høre i fohold til mere normalt priset spiller så lenge den har drev som fungerer..buffer holder ...nei er min mening men selvsagt vil det være mange som mener de ser og hører forskjell)

CD har jeg ikke med i mine drev synspunkter her men som dvd , bd spiller og bitstream lyd .
    En BER (Bit error rate) på 0% er viktig for alle bitstrømmer (dvs. DD, DTS, TrueHD, etc) til å passere gjennom spilleren til AVR/prosessor for riktig dekoding. Det samme gjelder ikke for PCM data imidlertid så mange spillere ofte upsampler 44kHz, 16bit lyd du får fra en CD, og dermed endrer de opprinnelige dataene spilte fra platen. Dette resulterer vanligvis i mislykkede BER tester, men ikke nødvendigvis dårlig lyd.
    Så uten riktig overføring av lyd fra disc (dd , dts , dts hd ma osv) ville en reciver/prosessors decoder hakke om lydoverføring surroundlyd film fra drev ikke var 100%
    (HD lyd overført HDMI feks Dolby ThrueHD er garantert bit for bit identisk med master å man har ingen master light for blir det feil med signalet hakker eller nekter decoder å decode lyden)
    (da behøver man ikke bekymre seg over drev ytelse så lenge ting ikke hakker eller kutter ut helt med dvd/bd lyd så er alt bra)

Video har jeg ingen lange formeninger om men er det feil i avlesning drev , for lite buffer vil bilde hakke , pixelfeil eller kutte helt , disc error eller DVD lagskifte med litt mange sekunder
    Eneste jeg vet er at endel SATA drev kan ha problem med lagskifte (dual layer) DVD disc da buffer kan være problem.
    Så lagskifte og buffer problem er ikke direkte relatert til påkostet drev men at nyere spillere har ofte fått endret drev til både avlesning og buffer sim da har fjernet lagskifte tid på dual layer dvd til aksepterbart/ikke merkbart nivå
    (kanskje dyre bd spillere var ute med det tidligere enn de billige men ser man feks forholdsvis billige Oppo BDP 83 har vel den noe av det minste lagskifte tid som er registrert (0,8 sekunder)

Pioneer BDP LX 52 har vært registrert med vel lang lagskiftetid DVD å vet ikke om det er bedret med firmware . (den er ikke værre en LX71 eller mange andre spillere ) men er det plagsomt er dette selvsagt drev relatert .
    Lagskiftetid lx52 er litt lengere enn Cambridge
    Pioneer LX91 er heller ikke mye raskere enn cambridge , LX91 er såvidt raskere enn Cambridge men ikke så rask som oppo 83
    (hva dette er i tid...fra 0.8 sekunder på oppo 83 til kanskje 2 sekunder lx71/52)
    Lagskifte er DVD9 disc (dual layer) der data legges i to lag på den ene siden av platen å det veksles under avspilling mellom lagene...ikke altid merkbart selv ved lagskifte spillere men for mange ubehagelige opphold)
    Er vel ingen bd spillere som ikke har lagskifte tid men dette er tanker bak kommende drev at den tiden skal bort

Så det er helt klart forskjeller på drev da spesielt billige spillere har dual layer dvd lagskifte tid som er vel over det aksepterte , disc read /gjennkjennelse er ikke altid så bra og kan bråke vel mye ved disc load , hoppe til kapittel osv......
    Mange sier det bare er 1 og 0 å kan ikke bli bedre eller dårligere samme hvem drev , på en måte har de rett men da må avspillingen være så perfekt at man ikke oppdager reduksjoner på noen måte , blir noe feil eller tar for lang tid er jo ikke drevet bra som det bør være.
    Buffer til BD disc er ingen problem med spillere meg bekjent

Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    477
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for veldige bra og opplærende svar..
    Jeg henter en LX52 på Netshop i Sandefjord idag. Skal uansett ha en BD spiller til 14is rommet så da har jeg ordnet julepresangen med en gang.
    Å eksprementere med komponenter i denne prisklassen er jo bare gøy da verditap av dette omfang regner jeg som 0,00. Ikke for å virke arogant, men hifi komponenter i denne prisklassen går veldig greit:-)
    Second hand er vel for tiden verdiløst da komponenter raser i pris fortere enn de greier å produsere dem. Netshop tar 2450 for denne spilleren nå.
    Det er helt klart vær til å forske på denne i helgen så kommer det tilbakemelding.
    Skjønner ut fra ditt svar at mitt mitt behov for "highend drev" antagelig er overdrevet siden produsentene bruker helt vanlige PC drev av ymse kvalitet. En diskusjon på forskjellige drev vil kanskje komme i samme kategori som kabeldebatten?
    Men det er klart at et drev allà Meridian sitt CD drev gir et helt annet inntrykk av kvalitet enn disse vanlige plastskuffene.
    Nok en gang takk for veldig gode svar..

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •