Best til musikk - CD/DVD-spiller eller Blu-ray?

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 46
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Best til musikk - CD/DVD-spiller eller Blu-ray?

Jeg vurderer å kjøpe meg cd/dvd-spiller, da den gamle jeg har ikke tar brentplater. Kanskje NAD T517, den har også inngang for USB-penn. Hjemmekino - DVD-spiller | Hi-Fi Klubben: NAD T517 DVD-spiller

Men spiller Blu-ray-spillerne brentplater/CD-plater like godt som vanlige DVD/CD-spillere? Isåfall, kjøper jeg heller en Blu-ray-spiller. Vil bare at musikken skal låte best mulig. (Har en H/K 970 steroforsterker.)

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du bruker dvd spiller eller blu-ray spiller, tilkoblet med hdmi, vil lydkvaliteten avgjøres av receiveren/forsterkeren disse er koblet til.

Det er mulig at du får det beste resultatet får du hvis du kjøper en cd spiller som du tilkobler med analoge kabler (dvs tilsvarende rød/hvit), dvs resultatet blir bedre hvis cd spilleren er bedre enn receiveren til å decode musikken.

Hva som blir best av cdspiller eller dvd/bluray spiller på H/K 970 skal jeg ikke si sikkert, det kan du bare avgjøre ved å høre. Mulig noen med samme utstyr kan si noe, ellers må du bare google etter andres erfaringer.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar.
    Det er vertfall ikke HDMI-inngang i forsterkeren, så må koble "vanlig" mellom den og DVD/CD-spillerern / Blu-ray-spilleren.

Tro om noen vet om det blir noe vesentlig forskjell..

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva med en cd spiller?

Dersom det er snakk om å få lyd fra pc til stereo er det å brenne ut cder en ganske tungvint måte å gjøre dette på. Dersom pcen står i nærheten av stereoen ville jeg kjøpt en Usb dac. Annet tilbehør: CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter

Jeg kan komme med noen fler produkttips senere, da jeg er på vei ut døra nå. Kansje noen andre kan komme med tips i mellomtiden.

Newcomer Kingestad sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    131
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dedikert cd spiller er best på musikk, så dette blir en prioriterings sak,

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av pesnp
    Hva med en cd spiller?

Dersom det er snakk om å få lyd fra pc til stereo er det å brenne ut cder en ganske tungvint måte å gjøre dette på. Dersom pcen står i nærheten av stereoen ville jeg kjøpt en Usb dac. Annet tilbehør: CAMBRIDGE DacMagic D/A-konverter

Jeg kan komme med noen fler produkttips senere, da jeg er på vei ut døra nå. Kansje noen andre kan komme med tips i mellomtiden.
    Grunnen til at jeg ikke vurderer ren cd-spiller er fordi jeg vil at spilleren skal kunne spille av brentCD-er og DVD også.

Takk for linken. Men hva er egentlig Dac? En boks jeg kobler mellom PC og forsterker som "konverterer" (gjør lyden fra PC-en bedre?) Det vil jo et bra lydkort også gjøre. (Husk jeg er grønn, derfor sammenligner jeg slik og venter på innfyll...) Kan man sette inn cd-plater i "Dac-en"?
    Jeg vil helst ha noe jeg kan spille av DVD også på. ..

Om det er umulig å få i pose og sekk med én spiller må jeg kanskje både kjøpe dvd-spiller (som også spiller av cd og brent) og mere til....

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Finnes det cd-spillere i dag som IKKE takler brent-cd'er? Klart, noen har sikkert noen gamle klenodium fra 80tallet stående, men....

Eller er det MP3 du vil den skal ta? Jeg tror ikke det FINNES cd-spillere i dag som ikke takler brente cd'er av det tradisjonelle formatet.

Først må du bestemme deg om du vil ha en cd -eller en dvdspiller. Du får lett cd-spillere som leser det meste man trenger av lydformater, men du får ikke cd-spillere som spiller DVD

Kjøper du en dvdspiller så får du en som spiller cd/dvd/mp3/div. annet for 300kr og oppover. Alt kommer an på hvilke krav du setter. Hva slags anlegg har du?
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Kingestad
    En dedikert cd spiller er best på musikk, så dette blir en prioriterings sak,
    Dette kan diskuteres:-D

En dac er en digital til analog converter, altså den gjør digitale signaler (cd, mp3, o.l.) til analoge signaler, disse er innebygd i alle cd/dvd spillere og er også i pcen fra før av. Men å bruke en ekstern DAC til pcen gir som regel mye bedre lyd en det originale lydkortet. En usb dac er altså et alterntativ til eksternt lydkort.

Så dersom du har mulighet til å bruke pcen som kilde vil dette være enklere enn å brenne ut plater enn å spille de i en cd/dvd spiller. imo

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JKJK
    Eller er det MP3 du vil den skal ta? Jeg tror ikke det FINNES cd-spillere i dag som ikke takler brente cd'er av det tradisjonelle formatet.
    Jeg vet ikke, jeg brenner vertfall mp3-er fra pc-en min ut på plater, men ikke sånn at det blir maaaange sanger på en plate, men sånn 14-18 alt etter... Men mp3 er det vel uansett, siden det er mp3-filer...

Først må du bestemme deg om du vil ha en cd -eller en dvdspiller.
    En spiller som også tar DVD. Altså DVDspiller eller Blu-ray. Men så lurer jeg bare på hvor musikken hørtes best ut. Kjøper ikke originalCD-er, bare brentplater.

Hva slags anlegg har du?
    B&W høyttalere, og Harman/Kardon hk970 steroforsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Måten du brenner ut Mp3 cder på gjør at de i en cd spiller vil leses som vanlige cder. De kan altså spilles av på alle cd spillere.

Vil du få best lyd i cd\dvd spiller eller bluray?
    Det kommer helt ann på hvilken spiller du kjøper og hvor mye du betaler for den.
    En generell regel er at cd spillere gir best lyd, men en dyr dvd eller bluray spiller kan gjøre en like god jobb som en litt billigere cd spiller.

Her må du nesten si hvor mye du vil legge i evt spiller. Det har ingenting å si om det er en dvd spiller eller bluray spiller, men lyddekoderen (dacen) som sitter inni har alt å si...

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm, hvorfor brenner du plater i mp3?
    Legger du all musikken på pc´en, i ITunes, da kan du lage spillelister og spille de derfra, du trenger ikke brenne plater i det hele tatt.
    Overfør musikken via AppleAirport Express, eller trådløst via router til en Beresford dac, som koster deg 1000,- og du et system der banker selv dyre cd spillere på lyd. Eller du kan også få den med usb til 1500,-
    Beresford Media & Electronics
    Samtidig kan du ha en hvilken som helst dvd spiller, der kan du spille de plater du brenner, og bruke digital ut til samme Beresford dac på inngang no: 2.
    Nå vil du få samme gode lyd fra både pc og dvd spiller.
    Jeg har sagt dette til før også, men jeg tror du ikke helt skjønner hva en dac er. Se det litt som en BMW 3-serie. Det er samme karosseri hele veien, men motoren blir bare bedre og bedre. Samme med en dac, cd spillere og dvd spillere sitter i en kasse, men her går det altså an å kjøpe motoren (dac) separat. Siden dac´en bestemmer hvor god lyden er i en cd spiller er dette altså veldig smart......
    Denne motor (dac) kan du da bruke til hvilken som helst enhet der har en digital utgang, tv dekoder, cd spiller, pc med digital utgang, Squeezebox, dvd spiller osv osv.
    Men hvorfor spiller du ikke musikken uten komprimering da? Det er helt unaturligt å ha et fint stereoanlegg og da spille mp3 hele tiden. Du vet ikke hvor bra anlegg du egentlig har da......så egentlig, spiller du bare mp3 og vil ha en dvd/Blu-Ray spiller er kanskje ikke den Nad så dum endda.

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok. Da vil lydkvaliteten mye trolig begrense seg i mp3-filene du brenner fra uansett. Så sånn sett så kan du nok (regner meg jeg kanskje vil få litt kjeft fra andre nå men) kjøpe deg en billig dvd-spiller.

Hvis du har flat-tv i tillegg og ønsker å utnytte HD-mulighetene på denne; ville jeg ha kjøpt bluray spiller. Men for å kun spille av musikk brendt fra mp3-filer og dvd filmer, så holder det med en billig dvdspiller.

Dessuten.... trådstarter ser ikke ut til å ha all verdens kompetanse (no offence...) på dette, så det å anbefale trådløsroutere og dac'er blir kanskje litt overkill når hun etterspør en enkel spiller? Men for all del, det er alltid moro å lære noe nytt
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, ja, vi har tegnet og fortalt om dac´s i en stund nå så jeg tror han begynner å se det.....og det er alltid vanskeligt å vite akkurat hvor mye folk vet, det er ikke uvanligt at folk ikke vet hva en dac er og samtidig være computer geek.
    Han har en annen tråd om samme tema....der fikk han et langt informativt svar fra hygen bl.a.
    http://avforum.no/forum/generelt-aud...ml#post1134794
    Og ja, nå lurere han kanskje på hva en Squeezebox er : Squeezebox™ Classic Wireless Digital Media Player: Listen to the music you love in any room in your home

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Han? Hun?
    Tror mari er en Hun...

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Niels Nielsen

Jeg spiller all musikken fra Media Player. Grunnen til at jeg vil brenne det ut på penn/CD er fordi jeg trodde at lyden ble bedre da, enn gjennom PC-en. Men nå har jeg testet en original-CD, og lyden blir lik om jeg spiller den gjennom en gammel DVD-spiller jeg har, og PC-en.

..Så da er vel det vel ikke PC-en/lydkortet som gjør lyden dårlig, men mp3-filene - som også flere har sagt til meg nå.

"Men hvorfor spiller du ikke musikken uten komprimering da? Det er helt unaturligt å ha et fint stereoanlegg og da spille mp3 hele tiden."
    --->Hva mener du med uten komprimering? Jeg spiller mp3-filene jeg laster ned fra Limewire, gjennom PC-en.

"Du vet ikke hvor bra anlegg du egentlig har da......så egentlig, spiller du bare mp3 og vil ha en dvd/Blu-Ray spiller er kanskje ikke den Nad så dum endda."
    --->Hvorfor?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av magnesmurf
    Han? Hun?
    Tror mari er en Hun...
    Ja

Men jeg har forstått at DAC er en boks som konverterer lyden fra pc-en som er digital, til analog, men jeg vet ikke hva det betyr uansett. Men jeg lærer..og finner ut av det til slutt, som jeg har gjort med alt annet jeg har spurt om her inne... Må bare ha ting med teskje, for jeg forstår ganske lite..:???:

Konklusjonen til nå er at det finnes mp3-filer som er bedre enn andre, og at jeg kan laste ned di... Og at jeg har funnet ut at originalCD høres likt ut fra pc og fra dvd-spiller, men har jo enda ikke hørt om brentplater høres likt ut fra pc-en og brentplate-spiller.... da jeg ikke har slik spiller. Men slik jeg forstår det her, er et mp3-format et mp3-format, og vil høres likt ut uansett om jeg spiller det fra pc-en via forsterker, eller via dvd-spiller og forsterker.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Stemmer, så lenge du overfører lyden til forsterkeren digitalt.

Hvis du derimot kjøper en god cd, dvd eller bluray spiller og overfører lyden analogt, vil det være forskjeller i lydkvalitet.

Men mp3 lyden på brent cd blir aldri like bra som en ordentlig cd. Det vil aldri bli noe bedre lyd fra mp3, enn netopp mp3 lydlvalitet.

Altså: Dårlig lyd inn= dårlig lyd ut. Eneste forskjellen er at med en billig dvd spiller kan lyden bli ENDA dårligere...

Og ja, en bra DAC har alt å si for om lyden blir god elller dårlig.

Forskjellen på analogt og digitalt er gankse enkel:

Lyden består av spenningsbølger. Analoge bølger ser ut som bølger på en måler.
    Digitale bølger er enten av eller på. Ikke noe midt mellom. Det er som en datastrøm bestående av enere og nuller. Den datastrømmen må derfor gjøres om til analoge siganler av en DAC, akkurat som en datamaskin gjør om signalene.

Når bølgene er analoge må de forsterkes av forsterkeren, så de blir kraftige nok til å dytte høytaler elementet ut og inn. Det igjen skaper svinginger i luften, og derfor lyd.

Selvfølgelig var dette meget forenklet, men det er grunn prinsippene.

Som du kanskje skjønner er alle komponenter hele veien fra cd plate til lyd viktige for å få god lyd...

Ble det litt mer forståelig nå?

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2009
    Poster
    132
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg bruker en pioneer dv 600av til musikk.spiller av sacd også.låter bra på kappaene mine.noen erfaring med pioneer dv600?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Magnesmurf:

Skjønner litt av det du sier, men ikke hvordan det foregår i praksis her hos meg.

Du sier f.eks.:
    "Stemmer, så lenge du overfører lyden til forsterkeren digitalt."

Men jeg vet jo ikke hva jeg gjør nå en gang.
    Nå spiller jeg mp3-er fra pc-en, derfra går en usb-plugg-ledning inn i et eksternt lydkort (da mic-inngangen i pc-en er ødelagt), og fra lydkortet går en ledning med rød/hvit-plugg i enden og inn i forsterkeren. Aner ikke om det vil si analog eller digital.

"Hvis du derimot kjøper en god cd, dvd eller bluray spiller og overfører lyden analogt, vil det være forskjeller i lydkvalitet."
    Skjønner setningen i seg selv, men ikke hvordan jeg gjør dette hjemme.

For å spille av musikken på pc-en, så kan jeg enten koble pc-en til forsterker, eller brenne ut på plater/usb-pinne og spille det via en dvd/blu-ray-spiller. Kanskje det ikke spiller noen rolle hva jeg gjør.

En sånn DAC-greie oppfatter jeg at også kan stå inn i en cd/dvd/blu-ray-spiller. Men hva skjer om en sånn en íkke er i? Kommer det digital lyd av høytalerne da? Eller går kanskje ikke det an i det hele tatt?

Til Niels Nielsen:
    "Men hvorfor spiller du ikke musikken uten komprimering da? Det er helt unaturligt å ha et fint stereoanlegg og da spille mp3 hele tiden."
    --->Vet ikke hvordan jeg spiller musikk uten komprimering. Hvis du snakker om originalCDplater så kjøper jeg ikke slikt.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ehm, du fikk masse info i din andre tråden også, sett på den?
    Prøver å svare på en del her.

En cd spiller, et lydkort i pc´en med analoge (rød&hvit ledning ut), en dvd spiller og en satelitt dekoder har alle det til felles at inne i boksen (eller på lydkortet) sitter et kretsløb der heter en Digital til Analog konverter (dac). Denne konverterer de digitale bits til analog lyd som du kan høre med en vanlig forsterker. Det går ikke an å høre på digital lyd, det er ikke muligt. Den må lages om til analog lyd før du kan høre det.
    Så altså, pc´en, eller en cd spiller, vil hente de digitale data fra harddisken, eller en cd plate, og da føre dette igjennom lydkortet/digital til analog konverteren, hvor det blir konvertert til analog lyd.

Disse forskjellige kilder har også alle en analog utgang bakpå (rød & hvit) samt en digital utgang, gjerne 2 stykker, en coax (vanlig plugg) og en optisk (Toslink).
    Man kan da kjøbe en digital til analog konverter i egen boks, og koble de digitale signal fra kilderne til denne, og da som regel få bedre lyd enn det kildernes egen innebygde dac klarer.
    På pc´en din bruker du nå analog ut (rød &hvit), der er sikkert også en digital utgang, enten én der ligner en vanlig plugg (coax) eller en Toslink (firkantet med rødt lys inne i seg. Så nå bruker du altså selvfølgelig analog lyd ut fra lydkortet.
    Leser du dette flere ganger vil du se at ét ord går igjen, Digital til analog konverter, den er i alle digitale kilder og er nødvendig for at du skal kunne få lyd via en rød/hvit ledning. Derfor er denne delen så viktig for lyden, for det er ikke i alle apparater de har jobbet skikkelig med denne dac.

Avhengig av hvilket lydkort du har, da er der store sjangser for du vil få bedre lyd med en dac, søk på den Beresford dac som jeg nevnte før, den koster deg 1000 kr og har ry for veldig god lyd for de penge. Sjekk om du har digital utgang på pc´en du bruker nå, jeg anbefaler du bruker Toslink ut hvis du har det, da slipper man som regel støyproblemer fra pc´en.
    ELLER, du kan investere i et bra lydkort til din pc, da trenger du sikkert ikke den dac. Lydkort kan faktisk konkurrere med veldig gode cd spillere.
    Hvilket eksternt lydkort bruker du nå da?

Spiller du bare mp3, og kjøper en Blu-Ray spiller for å se film, da vil du få bakoversveis av den gode lyden fra en Blu-Ray film, eller musikk Blu-Ray.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •