Best til musikk - CD/DVD-spiller eller Blu-ray? - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3
Viser resultater 41 til 46 av 46
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Niels Nielsen skrev:

"Så en god dac vil absolutt forbedre selv dårlig kvalitet, men spørsmålet er om man da ikke hellere vil laste ned bedre kvalitet, og utnytte dac´en bedre?"
    --->Jo, men nå gidder ikke jeg og ta hele musikkmappa mi på 11 gb og erstatte alt med filer som tar mye mer plass. Men kan jo gjøre det med enkelte sanger etterhvert som jeg hører på dem.. og brenne over på plater om pc-en skulle bli full. De fleste fra Limewire er 128kbps, men kan jo fra nå av se til at jeg alltid tar den med høyest kbps. Eller begynne å bruke utorrent, om det er så mye bedre..

Ja, det vil jo så klart lønne seg å laste ned bedre musikk-kvalitet, men om en dac forbedrer sangene uansett hvilken kvaliteten er, så er jo det bra.

"Men, jeg tror fremtiden vil vise at når du får en Blu-Ray spiller, da mister du litt interessen for dårlig lyd, og da kommer oppgraderingene av seg selv."
    --->Skjønte ikke dette.

Tja, kanskje en Pioneer Blu-ray-spiller er et godt kjøp, men da må jeg jo brenne på plater, om det ikke går an å koble PC-en til den, og det går vel ikke. Men kanskje jeg bare tar en slik spiller istedet da... Men tror ikke den har noen USB-inngang Pioneer Blu-Ray spiller BDP-51FD - MPX.no - Elektromarked

Et spørsmål om disse betegnelsene: Blir lyden bedre om noen av disse tallene i mhz og bit går opp/ned? Hvis man sammenligner disse 2 utifra disse dataene, ser man hvem som er best?

Samsung Blu-ray:
    Video-D/A-konverter 10bit / 108MHz
    Lyd-D/A-konverter 24bit / 192kHz

Pioneer Blu-ray:
    148.5MHz / 12-bit (High Definition)
    108MHz / 12-bit (Standard Definition)

(Tilsvarer lyd, high def? Eller er jeg på viddene i disse sammenligningene.?)
    :-D

Til hhalstensen
    Hva er VBR 192kbps+ eller FLAC/lossless?
    Hva bruker du for å laste ned musikk, og gjør du det gratis?

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    11 GB? Det var ikke mye, men sikkert mye musikk da.

Jeg mener, for fremtiden vil du kanskje laste ned musikk i bedre kvalitet. Når man hører den bedre kvaliteten er man gjerne villig til å gå for den, og da gidder man ikke høre dårlig kvalitet mer....

Data på en dac fra en Blu-Ray spiller, og dac´s i almindelighet kan dårligt sammenliknes da det ikke er selve dac chippen der er ansvarlig for lyden.
    Etter dac chippen kommer et kretsløb der er veldig veldig viktig for lydens kvalitet, det er gjerne derfor dac´s varierer voldsomt i pris også.
    Ser du på Cambridge Audio sine større cd spillere vil du se at de har Wolfson dac, som Hygen skrev tror jeg, de har ry på seg for veldig god lyd, men er stadig avhengig av elektronikken etter selve dac´en jo...så alt betyr noe.

Flac og Lossless er ét av de formatene man kan rippe en cd i. Når jeg bruker ITunes som ripper f.eks., da kan jeg velge imellom en rekke mp3 formater, Apple Lossless eller WMA, og de to sidstnevnte giver meg en 100 % tro kopi av cd´en på min harddisk. Dette spiller jeg da trådløst til min Squeezeboks.
    Jeg har vel rippet rundt 250 cd´er, det er vel ca. 120 GB, husker ikke helt.
    Men pointen er, harddisk plass er veldig veldig billig, hvorfor da rippe i dårlig kvalitet??
    Jeg bruker også ITunes når jeg (sjeldent) kjøber en sang. Det er 256 kbps.
    Når jeg ripper en sang i ITunes skjer det 100 % automatisk. Den blir rippet, album cover blir lastet ned, tags blir lagt til, og den blir lagt inn i biblioteket.
    Er du ikke kjendt med ITunes kan du se litt på det.
    ITunes kan du sende trådløst til din stereo med AppleAirport, den inneholder også en liten dac faktisk, se på Apple siden for info.
    Du kan også fjernstyre den med en IPhone f.eks.
    Spillelister kan du lage uendelig mange av også.

"HD lyd" får du egentlig bare fra nedlastinger, fra f.eks. 2L, eller Linn, og da fra Blu-Ray musikk dvd´er da....

Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lurer på hvor dere henter musikk hen, og om dere har en melodi av bra lydkvalitet dere har lastet ned, som dere kan sende meg, så jeg fikk høre om det blir bedre..?

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Lurer på hvor dere henter musikk hen, og om dere har en melodi av bra lydkvalitet dere har lastet ned, som dere kan sende meg, så jeg fikk høre om det blir bedre..?
    ...veldig hemmelig ;-)

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Niels Nielsen skrev:

"Så en god dac vil absolutt forbedre selv dårlig kvalitet, men spørsmålet er om man da ikke hellere vil laste ned bedre kvalitet, og utnytte dac´en bedre?"
    --->Jo, men nå gidder ikke jeg og ta hele musikkmappa mi på 11 gb og erstatte alt med filer som tar mye mer plass. Men kan jo gjøre det med enkelte sanger etterhvert som jeg hører på dem.. og brenne over på plater om pc-en skulle bli full. De fleste fra Limewire er 128kbps, men kan jo fra nå av se til at jeg alltid tar den med høyest kbps. Eller begynne å bruke utorrent, om det er så mye bedre..

Ja, det vil jo så klart lønne seg å laste ned bedre musikk-kvalitet, men om en dac forbedrer sangene uansett hvilken kvaliteten er, så er jo det bra.

"Men, jeg tror fremtiden vil vise at når du får en Blu-Ray spiller, da mister du litt interessen for dårlig lyd, og da kommer oppgraderingene av seg selv."
    --->Skjønte ikke dette.

Tja, kanskje en Pioneer Blu-ray-spiller er et godt kjøp, men da må jeg jo brenne på plater, om det ikke går an å koble PC-en til den, og det går vel ikke. Men kanskje jeg bare tar en slik spiller istedet da... Men tror ikke den har noen USB-inngang Pioneer Blu-Ray spiller BDP-51FD - MPX.no - Elektromarked

Et spørsmål om disse betegnelsene: Blir lyden bedre om noen av disse tallene i mhz og bit går opp/ned? Hvis man sammenligner disse 2 utifra disse dataene, ser man hvem som er best?

Samsung Blu-ray:
    Video-D/A-konverter 10bit / 108MHz
    Lyd-D/A-konverter 24bit / 192kHz

Pioneer Blu-ray:
    148.5MHz / 12-bit (High Definition)
    108MHz / 12-bit (Standard Definition)

(Tilsvarer lyd, high def? Eller er jeg på viddene i disse sammenligningene.?)
    :-D

Til hhalstensen
    Hva er VBR 192kbps+ eller FLAC/lossless?
    Hva bruker du for å laste ned musikk, og gjør du det gratis?
    VBR betyr Variabel Bit Rate og finnes i flere grader av kvalitet, der vanligvis den "dårligste" tillatte er 192kbps (også kalt V2), hvor komprimeringsalgoritmen tillater en lavere bitrate hvor det kan la seg gjøre. På denne måten kan man spare diskplass uten at det går på bekostning av lydkvaliteten i hørende grad (da sammenlignet med kontinuerlig bitrate i samme format).

FLAC eller Lossless er et filformat (på samme måte som den mer kjente mp3) som komprimerer den originale lydfilen med hensyn til diskplass/størrelse på filen. Denne komprimeringen skal ikke gå utover lydkvaliteten men tar cirka halve diskplassen av .wav/original.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kanskje du finder noe i en kategori du finder lengere nede på forsiden, cd/sacd &dvd audio, her omtales også cd´er osv. Kanskje der er noe der....
    Om der er et "hemmeligt" sted vet jeg ikke om det, men der går jo en rettsak for øyeblikket om noen svensker, er det det?
    Ellers, jeg har denne gratis 24 bit/96kHz lydprøve hvis det er av interesse, men det er stille jazz, sikkert ikke noe for deg:
    http://avforum.no/forum/cd-sacd-dvd-...khz-audio.html
    Men, du får en god indikasjon bare du ripper en cd på pc´en og da spiller den fil. Desverre er der, tror jeg, ikke noen steder du kan laste ned musikk i full oppløsning fra nettet, det er alltid komprimert.
    På Linn kan du kjøbe musikk til nedlasting i meget god kvalitet. Velg CD Quality om du bare vil prøve. 24/96 filer tar lang tid å laste ned, de er svære.
    Linn Records Download Top 10
    Linn Records - Walking In The Sun
    Du kan jo kalde noe opp og prøvelytte....

Side 3 av 3 FørsteFørste 1 2 3

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •