Best til musikk - CD/DVD-spiller eller Blu-ray? - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 46
    Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    For å si det litt enkelt. Hvis du bruker rød/hvit kabel fra lydkort(den du kobler i pcen via USB) så er det et analogt signal. Da er det lydkortet ditt som gjør jobben med konvertering. Hvis du vil prøve å la recieveren din gjøre jobben må du da bruke f.eks optisk utgang på lydkortet ditt. det kalles TOSlink. Eller du kan bruke coaxial utgangen, den er likedan som rød/hvit kontakene bare at det er EN av dem:-) Om du bruker optisk eller coaxial er hipp som happ:-) Håper du forstår meg. Men som tidligere sagt. MP3 blir aldri det samme som en Original CD. Det sier seg i grunn selv når du ser på størrelsen på filene, når en MP3 er kanse 5 MB er det samme lydsporet på en original CD kansje 50. men det er ikke alle som hører forskjell på dette, men etter å ha tuklet en stund med Hifi så kommer du til å høre det:-D

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jo, men for å prøve digital overføring må hun ha en forsterker med digital inngang, og det har hun ikke.....derfor trenger hun enten nytt bedre lydkort, eller en ekstern digital-analog konverter.

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    670
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal prøve å forklare dette så enkelt som mulig.

Lyd kan overføres til en forsterker analogt eller digitalt. All digital lyd er KUN data. Dvs en datastrøm som må dekodes\leses\tydes av en DAC. Dac= Digital Audio Converter.

Dacen gjør om digital lyd til analog lyd.

Dette MÅ gjøres en eller annen gang før man hører på lyden, rett og slett fordi man ikke kan høre på en datastrøm. Det blir som å prøve å lese et tekstark på pcen som kun består av enere og nuller, som i praksis en datastrøm er.

Altså må du ha analog lyd før den kan forsterkes og sendes ut til høytalere. Det er her dacen kommer inn. Hvor bra dac du har, avgjør derfor hvor god lyd du får.

En digital lydoverføring består som oftest av en kabel. Det finnes flere versjoner, men den vanligste i databruk er optisk. Den er tynn og har lys i seg.

Analog lydoverføring er det du sansynligvis kjenner best til. Det består av en ledning med rød og hvit plugg. Denne ledningen består igjen av to ledninger. En til den hvite og en til den røde pluggen.

Det er slik du overfører lyden din fra eksternt lydkort til forsterker idag, slik jeg har fortsått det. Da er altså lydoverføringen analog. Og DACen sitter i det eksterne lydkortet.

Å kjøpe en god cd eller dvd spiller og koble til forsterker er enkelt. Bare å brenne ut cden og koble cd spiller til forsterker på samme måte som lydkortet er koblet til forsterker. Ledning med rød og hvit plugg. Altså analog lydoverføring.

Om du velger å koble et nytt eksternt lydkort fra pc eller en cd spiller med brente plater til forsterker har ingenting å si på lyden i utgangspunktet, men DACen som sitter inni cd spiller eller eksternt lydkort avgjør hvor god lyden blir. Så det vil alikevel ha stort sett ALL betydning for hvor god lyden blir.

Det sitter alltid en DAC inne i en cd spiller\dvd spiller osv. Ellers hadde den ikke hatt tilkobling for kabel med rød og hvit plugg. Hadde den ikke hatt rød og hvit tilkoblingsplugg hadde det kun vært et drivverk, ikke en cd spiller.

Har lydkortet en tilkobling for kabel med rød og hvit plugg har også lydkortet en DAC. Hvilken Dac som er best avgjør også hva du får best lyd fra..
    Men tror kanskje jeg vil anbefale deg et eksternt lydkort i din situasjon.
    Dette fordi du rett og slett vil spare en del penger på å slippe å brenne ut masse cd plater.. Det er kanksje mer praktisk å spille av musikk fra pcen for deg?
    Hvis ikke finnes det mange gode cd og dvd spillere.. Det igjen kommer selvfølgelig ann på hvor mye penger du vil legge i en evt spiller... Tror faktisk et eksternt lydkort gir mer lyd for pengene, men hvis du i tilegg ønsker en dvd spiller slår du jo to fluer i en smekk ved kjøp av dvd spiller...
    Du kan også kjøpe en ekstern DAC med USB inngang. Det blir i praksis som et eksternt lydkort, men uten utgang til høytalere. Kun Analog utgang (rød og hvit plugg)
    Da har du brukt pengene på å kun få en best mulig DAC.

Vil du ha bedre lyd må den være ukomprimert. Det betyr at du ikke får det fra mp3 filer.
    Du kan laste ned forskjellige "lossless" filer med musikk fra nettet, men ikke alt er like lett å finne. Det finnes en hel haug av slike formater, men er ikke så godt kjent med alle de forskjellige.
    Alternativ 2 er å kjøpe vanlige cder. Da er lyden gankse ukomprimert, og en del bedre enn mp3. Skjønner ikke hvorfor du ikke vil kjøpe cder?

Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Til Magnesmurf:

Skjønner litt av det du sier, men ikke hvordan det foregår i praksis her hos meg.

Du sier f.eks.:
    "Stemmer, så lenge du overfører lyden til forsterkeren digitalt."

Men jeg vet jo ikke hva jeg gjør nå en gang.
    Nå spiller jeg mp3-er fra pc-en, derfra går en usb-plugg-ledning inn i et eksternt lydkort (da mic-inngangen i pc-en er ødelagt), og fra lydkortet går en ledning med rød/hvit-plugg i enden og inn i forsterkeren. Aner ikke om det vil si analog eller digital.

"Hvis du derimot kjøper en god cd, dvd eller bluray spiller og overfører lyden analogt, vil det være forskjeller i lydkvalitet."
    Skjønner setningen i seg selv, men ikke hvordan jeg gjør dette hjemme.

For å spille av musikken på pc-en, så kan jeg enten koble pc-en til forsterker, eller brenne ut på plater/usb-pinne og spille det via en dvd/blu-ray-spiller. Kanskje det ikke spiller noen rolle hva jeg gjør.

En sånn DAC-greie oppfatter jeg at også kan stå inn i en cd/dvd/blu-ray-spiller. Men hva skjer om en sånn en íkke er i? Kommer det digital lyd av høytalerne da? Eller går kanskje ikke det an i det hele tatt?

Til Niels Nielsen:
    "Men hvorfor spiller du ikke musikken uten komprimering da? Det er helt unaturligt å ha et fint stereoanlegg og da spille mp3 hele tiden."
    --->Vet ikke hvordan jeg spiller musikk uten komprimering. Hvis du snakker om originalCDplater så kjøper jeg ikke slikt.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Som jeg har sagt tidligere, er en usb dac den løsningen jeg ville valgt om jeg var i din situasjon. En usb dac tilsvarer et eksternt lydkort. Eneste fosjellen er at en at usb dac ikke har mikrofon inngang. En usb dac er er laget med tanken om bra lyd, mens et eksternt lydkort er mer for å bare få lyd. Dette er veldig grovt forklart og det finnes selvfølgelieg unntak. Sjekk ut Dacen Niels nevner om det er av interesse!

Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Niels Nielsen

Joda, leser alt, men noen ganger må jeg ha samme ting sagt på forskjellige måter før at det skal gå inn..synes det er vanskelig.

Nå forstod jeg det med fra digital til analog. Om jeg kjøper en ekstern Dac og kobler i pc-en, så vil altså det bli bedre lyd, selv om det er dac inni forsterker.
    Eller jeg kan kjøpe et bedre lydkort. Det jeg har nå er et lite Creative til under 400 kr. (Aner ikke om det er bedre eller verre enn det som sitter i laptopen. Vet ikke om det i maskinen brukes en gang siden jeg har koblet til det eksterne..)

"Beresford dac som jeg nevnte før, den koster deg 1000 kr og har ry for veldig god lyd for de penge. "
    -->Takk for tips.
    Jeg tror jeg bl å kjøpe en Blu-ray spiller + et bra lydkort eller dac.
    Men hvordan kan en mp3-sang låte så mye bedre av et bedre lydkort eller ekstern dac? Blir lyden klarere og høyere?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror desverre ikke du skjønner........jeg har sagt det flere gange, der er IKKE dac i din forsterker.
    Den har en Phono inngang, den er til platespiller, og KUN til platespiller. Ved almindelig lyd må du bruke CD, Aux eller Tape Inn, f.eks. Fra dit lydkorts rød/hvit utgang har du nå en kabel (faktisk 2, en høyre og en venstre) til CD in bak på din forsterker tipper jeg.
    Din forsterker har IKKE dac innebygget, hadde den det ville du se en inngang bak på merket "DIGITAL INPUT"......
    I den større HK 990 forsterker er der innebygget dac, manualen er her, http://manuals.harman.com/HK/HOM/Own...90_english.pdf

Nå, når jeg hvilket lydkort du har anbefaler jeg absolutt en dac til deg, men før du kjøber må du være sikker på du kan bruke den, så hvis du kjøber en dac UTEN usb inngang må du være sikker på at din pc har en digital utgang bak på.......men alle har vel det.
    Det der betyr noe vesentlig er kvaliteten på musikk filene dine, og siden du ikke ønsker å endre på dette blir en god dac eneste løsning, den vil høyst sansynlig give deg mye klarere og renere lyd der engagerer deg mer.
    Jeg har en Logitec Squeezebox. (jeg linket til denne før, og anbefalte denne til deg, gjorde jeg ikke?)
    Til denne sender jeg musikken trådløst fra pc´en via router. I den sitter en dac, og derfor har den da vanlige analoge utgange også(rød&hvit) i tillegg til en digital utgang.
    Jeg bruker dog ikke den innebygde dac og den rød/hvite utgang i Squeezeboksen, jeg tar ut signalet digitalt fra Squeezeboksen idet jeg har dac i min forsterker, og selv 128 kbps mp3 fra internett radio lyder faktisk fint.
    Fra Squeezeboksens analoge utgange, altså med dennes dac, er lyden ikke så god.
    Her snakker vi en Squeezeboks til kr. 1500,- hvorav dac´en ikke koster mange kroner. I min forsterker sitter en Bryston dac til 14.000 kr, og tro meg, det høres, selv på dårligt musikk materiale. Og ditt lydkort kostet 400,-? Derfor er jeg ganske så sikker på den Beringer dac, nå kan du få den med usb også, vil være en ganske god investering.
    For info, her er et bilde av baksiden av Squeezeboksen, her ser du vanlig analog utgang høyre og venstre, en digital Toslink (Optical) utgang, en digital coax utgang og tilsluttning til ethernet.
    Squeezebox™ Classic Wireless Digital Media Player: Listen to the music you love in any room in your home
    Klikk på "Photo Gallery" og da det bildet lengst til høyre.

Intermediate Diablito sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    785
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Angående det at den gamle spilleren ikke tar brente plater, så kan det være fordi platen er brent på høy hastighet, og ikke alle spillere som takler det. Prøv å brenne på f.eks 4x eller 8x og se om du kan spille av den.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    så hvis du kjøber en dac UTEN usb inngang må du være sikker på at din pc har en digital utgang bak på.......men alle har vel det
    Vet ikke. Har en 2 år gml Acer laptop. Er en gul liten runding bak med 5 prikker.

"Jeg har en Logitec Squeezebox. (jeg linket til denne før, og anbefalte denne til deg, gjorde jeg ikke?)
    Til denne sender jeg musikken trådløst fra pc´en via router."
    Betyr det at Squeezebox er koblet til nettverk? Har trådløs router som jeg bruker til internett.

Hva er forskjell på Dac og Logitech squeezebox? Er begge en Dac eller er det ene en Dac og den andre inneholder en Dac? Kanskje jeg skal kjøpe en av dem da...
    --------------------

Takk for tips. Tror jeg blir å kjøpe meg en stk. Blu-ray (for musikkDVD-er) og en stk. Dac (for bedre lyd av sangene på pc-en.)

Til Diabito:
    DVD-spilleren min er fra 2001 eller noe, den spiller kun CD og DVD. Men har jo ikke prøvd det du sier da.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    En dac er en "digital til analog" omformer. Det er liten brikke med noen elektroniske komponenter. Den sitter i alle cd og dvd spillere spillere fordi man ikke kan spille av, og høre de digitale bits som leses fra cd platen som de er.

Bitsene må omformes til analog lyd først. Da først kan du føre dette signalet inn i en forsterker og høre det....
    Her et bilde av en dac brikke, som sitter i min forsterker, det er altså den der omformer signalet til analog lyd :
    Bryston Limited - Music For A Generation
    Faktisk er selve dac´en bare de to sorte firkanter du ser litt til høyre for midten av brikken, det er de der dekoder signalet og omformer det til analog lyd.
    I ditt lydkort, samt i Squeezeboksen sitter der også en dac brikke.
    Analog lyd er det du får fra dine rød/hvite kontakter på ditt lydkort.

Her er en omtale om en ekstern dac, lik den Beresford vi prater om : DAC med USB - Lyd og Bilde
    Les hva de skriver.....de forteller litt om hvordan de virker osv....

Jeg vil at du leser de linker vi sender deg, det virker som du ikke ser de. Hadde du åbnet den om Squeezeboksen vil du se at det er en streamer, med den kan man sende lyd fra en pc, enten med kabel eller trådløst om man har en ruter.
    Da kan man med fjernkontroll bla i all musikken man har på pc´en, samt høre alle radiostasjoner i verden, om man har internett.
    Den har som du ser både analoge rød/hvite utgange, som gjør at du kan bruke den som den er sammen med en forsterker, ELLER du ta ut lyden digitalt, føre det inn i en ekstern dac, tilslutte den til forsterkeren og da få bedre lyd.
    Så ja, Squeezeboksen inneholder en dac, men som jeg sagde tidligere, en ekstern dac vil sikkert give deg endda bedre lyd.
    Men for å svare deg på det første spørsmålet også, ja, den er koblet trådløst til min ruter ja.
    Men, Squeezeboksen er kanskje IKKE noe for deg, jeg vet ikke. Mitt inntrykk er at du er okay med å betjene pc´en når du vil høre musikk, så kanskje du ikke trenger denne.
    Kjøber du Blu-Ray spiller, og den tar cd-r plater, og det format du brenner i, da er sjangsen også stor for at du får bedre lyd enn du har nå med ditt lydkort, men da må du fortsatt brenne plater, og jeg synes vel egentlig det er spild av penger, og det tar jo tid...
    Da trenger du kanskje bare et noe bedre eksternt lydkort til pc´en, eller en Beringer dac for å forbedre lyden du spiller fra pc´en?
    Hmm, vet ikke hva du har lyst på...

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til Niels Nielsen

Jeg tror jeg forstår...

En Squeezebox er bare ( i tillegg til et par andre funksjoner) en forlenget arm til PC-en, lettere å kontrollere musikken + den har fjernkontroll. Har du en ekstern Dac i tillegg til Squeezebox? Hører man forskjell da enn omman bare skulle hatt Squeezebox?

Jeg blir å kjøpe en Beresford-Dac eller Cambridge DacMagic (så kan jeg fortsette å spille fra PC-en..)
    Etter å ha lest litt rundt omkring tror jeg at jeg bestiller Cambridge DacMagic

Noen spm:

-Tar man vekk det eksterne lydkortet da, og setter Dac-en inn i stedet, eller kobles den til lydkortet?

-Hva tror du gir best lyd:
    -CD/DVD-spiller --> Dac --> forsterker,
    eller er PC --> Dac --> forsterker,
    (altså med brentCD og mp3-er direkte fra PC-en.) Ingen forskjell?

-Hvilket avspillingsprogram på PC-en tror du er best? Bruker Win Media Player.

Blir og å kjøpe Blu-ray, men får vente til det blir litt billigere. Vil bl.a. ha USB-inngang i den, og at de kan spille av mer enn bare "Blu-ray, DVD-Video, DVD-R/RW, AVCHD".

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    61
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Fyrer av en liten digresjon. Jeg har en datamaskin med HDMI ut, tror ikke lydkortet er all verdens. Har også en ps3 jeg kan streame lyd til. Reciever er sclx71. Hva skal jeg gjøre for å få best mulig kvalitet av mp3 filene på pcn?

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Denne beskjeden fikk jeg fra Hifi-klubben ang. Dac Magic:

"Hei. Problemet med Cambridge DacMagik er at produsenten ble tatt helt på senga over hvor mange som ville ha en slik DAC.

Alt de har produsert, og som blir produsert de nærmeste ukene er allerede solgt, så vi vet rett og slett ikke når vi kan forvente flere på lager. I verste fall snakker vi august/september. Men vi vet rett og slett ikke

Hvis du ønsker å sette deg på venteliste?"

Ååå så dumt, når man hadde bestemt seg for akkurat den...

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvis du kjøper en squeezebox er det ikke absolutt nødvendig med en Dac med en gang, du vil få plenty utbytte av squeezeboxen uansett. Oppgrader til dac senere.

Intermediate pesnp sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    934
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Cambridge Dac Magic, sort, 1800.- Helt strøken, Stavanger

Her er en brukt Cambridge DAC

Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    .....
    Noen spm:

-Tar man vekk det eksterne lydkortet da, og setter Dac-en inn i stedet, eller kobles den til lydkortet?

-Hva tror du gir best lyd:
    -CD/DVD-spiller --> Dac --> forsterker,
    eller er PC --> Dac --> forsterker,
    (altså med brentCD og mp3-er direkte fra PC-en.) Ingen forskjell?

-Hvilket avspillingsprogram på PC-en tror du er best? Bruker Win Media Player.

.
    En usb dac kan kobles rett i usb porten (du trenger ikke lengre eksternt lydkort), en dac uten usb trenger en spdif utgang fra pcen.

Tror ikke det er nevneverdig lydforskjell på cd/dvd og pc så lenge du bruker ekstern Dac, men flere av disse dacene har flere inganger slik at du kan bruke den på både cdspiller og pc.

winmediaplayer er helt ok.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Skal du avspille fra pc til feks ekstern DAC må du finne ut om du trenger optisk eller coaxial utgang fra din pc.
    (vet du ikke så skriv Acer + navn+nr så finner noen det ut)
    slik at pc får sendt lyden digitalt til da feks Dac magic
    eller
    Du kan også kople via USB ut fra pc for digital lyd med dacmagic.
    Hvor langt unna du har tenkt å ha den (fra pc) vil bestemme litt om USB tilkopling er beste valg.
    (maximal lengde på USB kabel er ca 3m for USB 1.1 og 5m for USB 2.0 )

Sjekk også om din DVD spiller har optisk eller coaxial utgang om du ønsker flere tilkoplinger en bare fra en pc.
    (kjekt når du avspiller plater du har med musikk og film)

Har du ikke slike digitale utganger på ditt utstyr ?
    vil jeg nesten anbefale å kjøpe en Pioneer Blu Ray spiller fordi dem har samme DAC brikke som Dac Magic å da får du bra DAC for wma/mp3 på cd , CD plater , DVD plater og Blu Ray plater (ikke pc)
    Du vil også få bra DVD konvertering til 1080p som du har lurt på i en annen tråd + om din 1080p tv har bra scalerer kan du sende DVD bilde source direct (som få spillere kan) å la tv scalere istedenfor spilleren

Pioneer kommer også med nye spillere i April som ikke blir så dyre
    hvilken DAC de har å om de kan ta imot musikk over trådløst nettverk er jeg ikke sikker på.

(bare ved å øke bitrate på din mp3 og slutte med Win Media Player og bruke feks Media monkey eller VLC vil gjøre betraktelig bedring av lyd)

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pesnp: Takk for tips :=)

Til Hygen:

Tenker å koble ekstern-Dac til PC via en USB-kabel (som jeg nå bruker via PC-en og det eksterne lydkortet til under 400 kr.) Ledningen er 3-4 meter.
    (Har en Acer 5633 WLMi, og ettersom jeg ser i bruksanvisningen har den ikke optisk eller coaxial utgang. )

"Sjekk også om din DVD spiller har optisk eller coaxial utgang om du ønsker flere tilkoplinger en bare fra en pc."
    --->Min DVDspiller er kjempegammel og spiller kun originalCD/DVD-er, derfor jeg vil kjøpe blu-ray.

Pioneer blu-ray har samme DAC brikke som Dac Magic?? Så da blir det kanskje billigere (+plass-sparing) å kjøpe bare Pioneer blu-ray, istedet for én Dac Magic + en annen Blu-ray-spiller.. (Men da kan jeg jo ikke kjøre musikken gjennom PC-en som jeg hadde tenkt.... Men må brenne det over på plater... Så da tror jeg at jeg har lyst på ekstern dac.) (Går utifra at Pioneer blu-ray tar vanlige brentplater? Står i omtalen: CD-R, CD-RW, DVD-R, DVD+RW, DVD-RW, DVD+R, DVD, CD, BD-R, BD-RE, BD-ROM, DVD-R DL)

"Media monkey."
    -->Takk for tips.

http://avforum.no/avtorget/showprodu...t/41372/cat/11 KINGREX UD-01 USB DAC -Lydkort til salgs. Hva ville dere valgt av denne og DacMagic / Beresford?

Er er egentlig forskjell på en ekstern dac og et eksternt lydkort i samme prisklasse? Konverterer det ene bedre enn det andre, eller har de forskjellige funksjoner?

Intermediate JKJK sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    533
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke for å være utidig, men jeg tror dette vil dra i det uendelige....

Mari vil tydeligvis laste ned musikk fra limewire og spille på stereoanlegget sitt. Hvis det PRATKISK ENKLESTE for hun blir å flytte det over på en fysisk enhet som minnepenn eller dvd/cdplate, så synes jeg det burde være forslaget her, siden hun ikke kan så mye om analog/digital lyd, komprimering, dac, usb, lydkort, abc, pvc, 123, 456.

Mari.
    Dette er å gjøre det ekelt!:
    Med den musikksamlingen du har i relativt dårlig kvalitet pr. i dag, kommer det på ETT UT hva det er du spiller musikken din fra. Så kjøp en billig dvdspiller og bli ferdig med det.

Skal du oppnå vesentlig bedre lydkvalitet innebærer det å anskaffe mer eller mindre hele musikksamlingen din på nytt, samt anskaffe deg nytt avansert ustryr som du (nok en gang, beklager) ikke har forutsettning til å sette opp og konfigurere selv.

Folkens. Hun laster ned mp3 fra limewire for gods sake, og det virker ikke som hun i utgangspunktet er misfornøyd med lyden sin, bare lurer på om ett eller annet produkt kan på en eller annen magisk måte løfte lydkvaliteten på musikken hun har lastet ned fra limewire. Uten å nødvendigvis vite hva bedre lyd vil bety i hennes situasjon (og det vet ikke vi heller, da vi ikke har HØRT det).

Mari: Jeg her helt sikker på du vil bli godt fornøyd med en billig dvdspiller som har usb inngang! Da har du mulighet for å spille mp3'ene dine både fra cd, dvd og USBstick!

Her er et forslag til deg:
    Komplett.no - Yamaha DVD-S663 DVD-spiller, HDMI

Dette oppfyller dine krav i aller høyeste grad, og VELL SÅ DET. Det er ikke det aller billigste du kan få heller.
    Stua:
    Dynaudio C2. Hegel H300. Hegel HD25. Elac 2030.
    Nordost Red Dawn MKII. Nordost Blue Heaven.

Bil:
    Front: Gladen Aerospace 165.2 m/ekstra midbasser.
    Bak: Focal 130VR.
    Sub: Gladen SQX 15
    Mosconi DSP 6to8 lydprosessor.
    Mosconi AS200.4, Zero 3 og Zero 1 amper.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til JKJK

"Mari vil tydeligvis laste ned musikk fra limewire og spille på stereoanlegget sitt. Hvis det PRATKISK ENKLESTE for hun blir å flytte det over på en fysisk enhet som minnepenn eller dvd/cdplate, så synes jeg det burde være forslaget her, siden hun ikke kan så mye om analog/digital lyd, komprimering, dac, usb, lydkort, abc, pvc, 123, 456."
    ---->Så det jeg nå har lært, at ekstern Dac får mp3-ene til å låte bedre i høytalerne, er feil?

"Med den musikksamlingen du har i relativt dårlig kvalitet pr. i dag, kommer det på ETT UT hva det er du spiller musikken din fra. Så kjøp en billig dvdspiller og bli ferdig med det."
    ---->Hvis det er ett fett, så bruker jeg jo dataen, og bruker selvfølgelig ikke penger på en DVDspiller.

Du behøver ikke beklage for at jeg er dårlig i dette Det vet jeg jo. Men jeg har kompiser som setter opp ting til meg.

"Folkens. Hun laster ned mp3 fra limewire for gods sake,"
    --->Hva bruker du? Torrent-greier? Laster du ned større (men bedre) filer?

"og det virker ikke som hun i utgangspunktet er misfornøyd med lyden sin, bare lurer på om ett eller annet produkt kan på en eller annen magisk måte løfte lydkvaliteten på musikken hun har lastet ned fra limewire. Uten å nødvendigvis vite hva bedre lyd vil bety i hennes situasjon"
    ---->Dette er helt feil. Jeg hører STOR forskjell på mp3 og CD, og mp3 i mine ører er DÅRLIG. Bl.a. SUS og LAVT volum. Med lavt volum mener jeg at lydstyrken på f.eks. hakk X, er vesentlig kraftigere på original-CD enn mp3 fra PC-en. Om jeg skal høre HØY musikk fra pc-en, må jeg skru mye høyere opp på forsterkeren enn om jeg skulle høre original-CD. Og når jeg skrur høyt opp, for at den svake mp3-en skal "høres", så kommer det støy med i tillegg. Det PLAGER meg ikke sånn at jeg ikke klarer høre på det. Men jeg har såpass lydøre at jeg hører det, vet det er der, og kunne tenkt meg bedre. Jeg får jo ikke utnyttet forsterkeren skikkelig slik jeg har det nå..! Jeg kan ikke mye nei, men jeg vet hva jeg hører :-)

"Mari: Jeg her helt sikker på du vil bli godt fornøyd med en billig dvdspiller som har usb inngang! Da har du mulighet for å spille mp3'ene dine både fra cd, dvd og USBstick! "
    --->Det var dette jeg i utgangspunktet ville, fordi jeg trodde at musikken ville høres bedre ut om jeg ikke spilte den gjennom pc-en og eksterne lydkortet mitt til under 400 kr.
    -Men så fikk jeg inntrykk at det ville være bedre med en ekstern dac. Eks. Dac Magic el. Beresford. Fordi dem er bedre Dac-er enn de innebygde i billige dvd-spillere. (Enten har jeg fattet feil, eller så har du en annen mening enn de andre.)

Takk for linken, men jeg har også tenkt på den billigste Cambridge fra Hifi-klubben, men nå når jeg (trodde) jeg hadde lært at en ekstern Dac vil lage bedre lyd, så hadde jeg liksom bestemt meg for det istedet for en DVDspiller. (Og heller kjøpe en blu-ray-spiller senere.)

:-?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Syns du er på rette spor egentlig Mari...
    Et tips, kanskje noen av dine venner har noe utstyr, kanskje du kan låne, teste litt ?
    Innrømmet, audio er en jungel, det er helt ufattelig hvor mange produkter der er derute, å velge er ikke lett.
    Men, jeg tror fremtiden vil vise at når du får en Blu-Ray spiller, da mister du litt interessen for dårlig lyd, og da kommer oppgraderingene av seg selv. Som du selv skriver, mp3 er ganske dårlig.
    Men, jeg bruker ITunes, og kjøber noen ganger en sang i 256 kbps, men det er mest fordi jeg bare liker én sang fra et helt album, ellers ville jeg kjøbe cd´en og rippe den i full oppløsning.
    Min favoritt radiostasjon er faktisk helt nede i 48 kbps, og det er vel å banne i kirken når jeg kjører dette igjennom min dac, men musikken er herlig blues, og sammenliknet med noen andre radiostasjoner i 128 kbps er det faktisk veldig bra.
    Så en god dac vil absolutt forbedre selv dårlig kvalitet, men spørsmålet er om man da ikke hellere vil laste ned bedre kvalitet, og utnytte dac´en bedre?
    Hmm, er musikken viktig, eller er teknikken viktig? Jeg har mange mange albums rippet i full oppløsning jeg aldrig spiller fordi lyden er dårlig, trist det skal være sånn egentlig.
    Det er ikke bare bare.
    Nå, det var litt tanker, men det jeg ville frem til var at jeg ville se deg spille musikk uten å måtte brenne plater hele tiden, jeg ser ikke vitsen med det.
    Men, jeg støtter også en Pioneer Blu-Ray da de spiller det meste, så ikke vet jeg....
    Held og lykke med sakene.

Intermediate hhalstensen sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    2,006
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Første steg i riktig retning er allerede nevnt. IKKE last ned musikk fra limewire eller andre public trackers ihvertfall. Generelt så er kvaliteten dårlig/lav, og når man tror det er høy bitrate på en utgivelse/fil kan du banne på at det er en transcode.

Jeg personlig mener at du vil ha mye nytte og glede av å skaffe deg en Squeezebox, AppleTV eller en annen mediastreaming-løsning. De to førstnevnte er vel de som har enklest brukergrensesnitt, lekrest design, brukervennlighet og er relativt billig. Siden du allerede bruker WMP og PC er nok førstnevnte å foretrekke.

Når det gjelder DAC, kan det la seg vente med. Du vil nok bli storfornøyd hvis du bare oppgraderer (skaffer nye med vesentlig høyere bitrate, minimum VBR 192kbps+ eller FLAC/lossless) filene og avspilleren din. Hvis du senere vil oppgradere for enda bedre lyd, da går du for en DAC i tillegg.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •