Spørsmål om DVD-spiller og konvertering til 1080p

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 27
    Newcomer Mari1981 sin avatar
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Spørsmål om DVD-spiller og konvertering til 1080p

En del av beskrivelsen til en NAD dvd-spiller på hifiklubben.no står der:

"Via den innebygde videprosessoren kan du oppkonvertere videosignalet fra standard DVD’er til full 1080p HD-oppløsning via HDMI-utgangen. Dette kan i noen tilfeller gi et bedre resultat enn når TV`ens egen prosessor må gjøre denne jobben."

Må man ha et fullHD-tv for å se den optimale oppløsningen da, eller gjør HDready akkurat det samme?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du må ha full HD for å se 1080p som er full HD. Hvis du har HD ready tv kan du sette spilleren til å spille film i f.eks 720p eller 1080i (som er hd ready oppløsning). Resultatet er uansett milevis fra f.eks blu-ray, men det er bedre enn "vanlig" dvd ja.
    Hvis du skal kjøpe ny spiller er det mye bedre å kjøpe en blu-ray spiller, alle blu-ray spillere spiller også dvd oppskalert. Og ja blu-ray er mye bedre enn dvd selv om du "bare" har hd-ready tv.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for svar

Har fullHD.

Men jeg vet ikke om jeg vil ha blu-ray, går det an å spille av brentplater på den? Er det ikke bare for film?

Også lurer jeg på: Når det står at en innebygd prosessor i forsterkeren kan konvertere standard DVD-er til full HD, betyr det at den kan gjøre det med vanlige dvd-er som jeg har liggende og som er noen år gammel??

Dependent harman/kardon sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Sted
    Nord-Trøndelag
    Poster
    16,409
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bare og teste ut hva du syns gir det beste bildet når du oppskalerer, 720p eller 1080p.

Alle dvd filmer oppskaleres da, samt eventuelt divx og andre video som kan brennes på dvd/cd r plater, bare naden støtter video formatene.

Medlem siden
    May 2008
    Poster
    165
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg som ikke kan noenting om blu-ray, lærte nå nettopp at blu-ray kan spille av alle formater, vanlig cd/dvd/brent og alt.. Jeg som bare trodde at blu-ray kunne spille av såesielle blu-ray-plater som er egnet for film..! Men da kjøper jeg jo selvsagt en bra blu-rayspiller foran en dvd-spiller...

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Doc.G
    Du må ha full HD for å se 1080p som er full HD. Hvis du har HD ready tv kan du sette spilleren til å spille film i f.eks 720p eller 1080i (som er hd ready oppløsning). Resultatet er uansett milevis fra f.eks blu-ray, men det er bedre enn "vanlig" dvd ja.
    Hvis du skal kjøpe ny spiller er det mye bedre å kjøpe en blu-ray spiller, alle blu-ray spillere spiller også dvd oppskalert. Og ja blu-ray er mye bedre enn dvd selv om du "bare" har hd-ready tv.
    Vel mange HDready Tvskjermer som kan vise 1080P fra Dvd og bluray... iallefall plasmaskjermer...
    Sef ikke like bra som fullhd gjør, men allikevel.....

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    960
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Mari1981
    Jeg som ikke kan noenting om blu-ray, lærte nå nettopp at blu-ray kan spille av alle formater, vanlig cd/dvd/brent og alt.. Jeg som bare trodde at blu-ray kunne spille av såesielle blu-ray-plater som er egnet for film..! Men da kjøper jeg jo selvsagt en bra blu-rayspiller foran en dvd-spiller...
    En blu-ray teknologien iseg selv kan ikke spille cd/dvd/divx etc etc.. Du får derimot Blu-ray spillere som har mulighet for å spille cd, dvd og diverse andre codecs.. Det er sjeldent prioritert i de rimeligere ( 1500-3000 ) kroners spillere er det ikke særlig bra da dac og video chiper ikke er særlig påkostet...

MVH
    Lars B

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Vel mange HDready Tvskjermer som kan vise 1080P fra Dvd og bluray... iallefall plasmaskjermer...
    Sef ikke like bra som fullhd gjør, men allikevel.....
    Definisjonen på HDready er vel nettopp 720p?

Fordi om du kan mate de med 1080p-signal så betyr det nødvendigvis ikke at de viser det.. Men heller nedskalerer

Hvilke hd-readytv'er mener du har denne funksjonen?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    Definisjonen på HDready er vel nettopp 720p?

Fordi om du kan mate de med 1080p-signal så betyr det nødvendigvis ikke at de viser det.. Men heller nedskalerer

Hvilke hd-readytv'er mener du har denne funksjonen?
    Jeg har en Panasonic 50" PX70, og den spiser alt fra 480i til 1080p. Internt oppskalerer den alt til 1080p før den nedskalerer det tilpasset skjermen i følge produsenten.
    De fleste moderne TVer takler 1080p selv om panelet har lavere oppløsning.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Intermediate twelve sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    856
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Jeg har en Panasonic 50" PX70, og den spiser alt fra 480i til 1080p. Internt oppskalerer den alt til 1080p før den nedskalerer det tilpasset skjermen i følge produsenten.
    De fleste moderne TVer takler 1080p selv om panelet har lavere oppløsning.
    At den "takler 1080p" betyr jo ikke at den faktisk viser 1080p

Men når det er sagt, så høres det jo utrolig ugunstig ut at den oppskalerer??

Hvis du har en 720p-kilde da, så skal det først oppskaleres til 1080p i tv'en for så nedskaleres igjen tilbake til 720..?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den viser det ikke i 1080p, det er klart, men slik jeg skjønte det som om du etterlyste TVer som var HDready og kunne ta i mot 1080p.
    Skal heller ikke begi meg inn på eviglange dskusjoner om hva som skjer med signalet osv, men når jeg spiller BD ser jeg det som en fordel at det blir matet inn i TV i 1080p, og at den deretter skalerer ned. Alternativet ville vært at spilleren skalerer ned til 720p, TV opp til 1080p før den skalerer ned igjen...

Men det beste ville selvsagt være om TVen i utgangspnktet var Full HD, så dersom det skal komme PJ i hus er det helt klart et av kravene.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av jakv
    Internt oppskalerer den alt til 1080p før den nedskalerer det tilpasset skjermen i følge produsenten.
    Høres egentlig dette særlig heldig ut? Om man putter inn et 768p-signal blir dette altså oppskalert til 1080p før det skaleres tilbake til 768p igjen?

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Undres også på grunnen til at de skal gjøre det, men det står så i reklamen.
    Uansett har det jo måtte skje en eller annen form for skalering, siden skjermen har 768 linjer som du sier og signalet har 720...

En annen ting er vel om det virkelig er slik det skjer eller om det er oppe i hodet hos dem som lager reklametekster.
    Uansett så er 1080p inn bedre enn 720p fra PS3, HD-DVD og BD-spiller. Fra DVD-spilleren (kan bare skalere til 1080i) så er 720p best i mine øyne.

Uansett ville jeg prøve meg frem for å finne ut hva som gir best bilde. Det skal jo normalt være 576i på DVD, og dermed intern skalering i TV som normalt gir det beste bildet, men slik opplever jeg det ikke hos meg.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av twelve
    At den "takler 1080p" betyr jo ikke at den faktisk viser 1080p

Men når det er sagt, så høres det jo utrolig ugunstig ut at den oppskalerer??

Hvis du har en 720p-kilde da, så skal det først oppskaleres til 1080p i tv'en for så nedskaleres igjen tilbake til 720..?
    Hei, selv har jeg PX80 42 og jeg vet bare det som eksperter og anmeldere har sagt meg.

Det er som følger:

-PX80 kan framvise 1080P feilfritt fra feks bluray, noe som er ganske vanlig for plasmaskjermer. Den viser også 1080P 24p helt uten flimmer.

Dette har HDtv test og en rekke anmeldere i blader og testpanel bemerket seg. Det at den også viser 24p feilfritt er en stor fordel, i så måte at det er det få andre tver i samme klasse som klarer feks Toshiba, Samsung etc.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Den kan motta og prosessere 1080p. Skjermen viser imidlertid alltid 1024x768, uansett hva du måtte putte inn i den.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Den kan motta og prosessere 1080p. Skjermen viser imidlertid alltid 1024x768, uansett hva du måtte putte inn i den.

Ja men 1080P 24 ser faktisk tilnærmet ut som 1080P. og 1080p ser mye bedre ut enn om den står stilt til 720 eller hva det heter.

Jeg har sammenlignet på fullHD samsungen til naboen Samsung856 og det var neimen ikke store synlige forskjellen i oppløsningen på bluray i 1080P.

Filmen vi brukte var "I am Legend".

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har lurt på akkurat det samme selv; Tven min (Philips 42pfp5332/10 -budsjettskjerm) opplyser at den viser i 1080p, selv om den bare er HD-ready.
    Når jeg spiller av DVD-plater opplyser tven 720i/p -men på blu-ray 1080p.

Så det folk mener er at den faktisk ikke viser 1080p, men tror den gjør det? Skjønner jeg fært lite av

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,726
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Christoffer-B
    Har lurt på akkurat det samme selv; Tven min (Philips 42pfp5332/10 -budsjettskjerm) opplyser at den viser i 1080p, selv om den bare er HD-ready.
    Når jeg spiller av DVD-plater opplyser tven 720i/p -men på blu-ray 1080p.

Så det folk mener er at den faktisk ikke viser 1080p, men tror den gjør det? Skjønner jeg fært lite av
    Vel den viser det jo, bare at de HDready skalerer eller tilpasser 1080p til å passe skjermen. En full HD kan vise det rett fram uten å tilpasse/skalere opp...

Samme for meg, synes det ser nesten like bra ut med HDready, mulig den neste tv blir fullHD når prisene har blitt bedre.

Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det blir litt "spec-jakt", som alltid. Virkeligheten er ofte en annen, hvor mange sitter 2 meter fra en 50" skjerm??
    Hjemmekino.no - Guide - TV guide - Råd og tips

Newcomer
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    15
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Vel den viser det jo, bare at de HDready skalerer eller tilpasser 1080p til å passe skjermen. En full HD kan vise det rett fram uten å tilpasse/skalere opp...

Samme for meg, synes det ser nesten like bra ut med HDready, mulig den neste tv blir fullHD når prisene har blitt bedre.
    Aha, så den viser mao 1920x1080 den også? Blir ikke klok på dette:-D

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •