DVD-opptaker vs. PC

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

DVD-opptaker vs. PC

Hei,

Planlegger å overføre en haug med VHS-kasetter over på DVD. I den forbindelse lurte jeg på hva som ga best resultat (kvalitetsmessig) av en stasjonær dvd-opptaker eller en PC med TV-kort og DVD-brenner.

Guru Peakman sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2003
    Poster
    5,232
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Avhenger vel veldig hvilken brenner og hvilken video inn kort du bruker og hvilken programvare.

Med en stasjonær opptaker alla DVR 5100 så er du nu sikret god kvalitet.

Bruker du f.eks PCTRave og så tror jeg ikke det blir noe særlig.

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan bare snakke av egen erfaring her, men min mening er som følger.
    Jeg hadde plenti av hi8 og vhs-c kasetter som jeg ville ha over på dvd eller iaf digitallisert. Prøvde lenge og vel med pc-metoden. Når det funker har man jo full kontroll, men min erfaring med pc og videoredigering er "smertefull". Maskinen krasjer under rendering. Ting tar vannvittig med tid. Man overdriver lett bruken av fancy effekter og overganger. Og når man endelig har begynt å bli dus med tingene er man drittlei hele videoredigeringen. (Min maskin : Amd 2800 med 1gb ram og hardware videokort (pinnacle dv500dvd))

Så gakket jeg hen å kjøpte meg en Pioneer 3100. Koblet på mit Sony 2000 Hi8 kamera. Trykket [rec], og vips var det digitallisert med menyer å det hele. Man kan gjøre enkel redigering på Pioneren som å klippe vekk unødvendige ting osv.

Kvaliteten på vhs som du har er i utgangspunktet jo relativt dårlig, så jeg tror ikke du trenger bekymre deg for de tingene der. Med pioneer kan man justere kvaliteten i 32 step. Ville nok ventet bitte litt før jeg kjøpte dvd recorder siden både Pioneer og andre kommer med nye modeller i disse dager. Pioneer kommer med bla. RGB ut og inn. (som de burde gjort fra børjan imo.)

Det viktigste for meg er at det er rimelig enkelt å sette igang å legge inn gamle bånd, samt at resultatet blir bra. Du kan jo selvfølgelig legge det inn på pc å redigere på videon seinere. En DVD-Recorder er i mine øyne en klart best til sånn "amatørredigering")

Lykke til
    mvh
    kka

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takker for mange gode råd! Ser ut til at det blir en dvd-opptaker Er det forskjell på de forskjellige dvd-opptakerne hvor gode (les: enkle) de er på redigering? Trenger jeg en opptaker med harddisk?

Active Prec sin avatar
    Medlem siden
    May 2003
    Poster
    428
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Takker for mange gode råd! Ser ut til at det blir en dvd-opptaker Er det forskjell på de forskjellige dvd-opptakerne hvor gode (les: enkle) de er på redigering? Trenger jeg en opptaker med harddisk?
    Nå kjenner jeg kun til 2 stk dvdopptakere.

PHILIPS DVDR80
    Denne returnerte jeg pga. vanskelig å operere. Stoppet helt plutselig å
    respondere så jeg måtte ta ut kontakten for å resette. Pluss en mengde andre ting som jeg ikke var fornøyd med.

DVR-3100-S
    Denne har 2 minuser: mangelen av RGB inn og litt viftestøy.
    Plussene opphever imidlertid dette. Lett å redigere med (bruker fjernkontrollen). Spiller absolutt alt av brente plater. Til og med plater som ikke engang min dvd-brenner klarer å lese (plextor 708). Timeslip fungerer meget bra. Kan være greit med hd hvis du skal spille inn når du er på ferie osv. Er ikke sikker på hvordan det er med redigering av matrialet på hd, men hvis du kan legge inn f.eks flere vhs bånd for så å klippe og lime sånn at man får 1 dvdplate, så ser jeg det som meget nyttig. Da jeg kjøpte min 3100 kostet 5100 4k mer (8990,-), syntes det var litt mye for 80gb disk.

Lykke til
    Mvh. kka

Intermediate Roger sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2004
    Poster
    780
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg ville ha kjøpt opptager med hardisk. Skal bestille gjennom denne linken snart. http://www.apparat.se/?l=1 der de selger Panasonic DVD-opptager med 80 GB hardisk for 7000,-SVE. Det vil bli ca 6000,-NOK. I.o.m at de fleste opptagere har en pris på mellom 5000,- og 10.000 og de fleste uten HD er ikke valget så vanskelig. Dette firmaet sender også til Norge. Tror de tar 198,- i porto.

(Ser at denne linken ikke går inn dit jeg vil. Skriv "Panasonic" i søk-rubrikken)

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Kan man bytte ut HDD i disse opptakerne til en større disk?

Noen satelitttunere krever (på papiret) at man må bruke visse fabrikanter (f. eks. Maxtor), men hvodan er det med de ulike DVD-opptakerne med HDD?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    2,480
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har forstått det risikerer en å herpe dvd-opptakeren fullstendig om en bytter til en større disk. DVD-opptakeren har et OS av noe slag som kun støtter en disk i den aktuelle størrelsen. I beste fall greier den derfor kun å lese av det antall GB den opprinnelig støttet. Vet ikke om det stemmer, kan jo ha vært propaganda fra firmaenes sin side for å få en til å kjøpe flere opptakere..

Active John sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2003
    Poster
    397
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom man vil brenne på plater i tillegg til disk så er dual layer rett rundt hjørnet nå da.

Da får man dobbelt så mye per plate.

Guru Tiger sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    14,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Brannslange
    Vet ikke om det stemmer, kan jo ha vært propaganda fra firmaenes sin side for å få en til å kjøpe flere opptakere..
    Ser at du kan ha et poeng der, men paraboltuneren jeg bruker støtter HDD fra 20GB og oppover til 200GB, gitt at de er i hele 20GB step. Har selv benyttet 80GB og 120GB i samme tuner og det fungerer 100%.

Selv så er det kun opptak på HDD som er interessant for meg. Synes det er veldig lettvint og praktisk.

Newcomer
    Medlem siden
    Oct 2007
    Poster
    3
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Jeg skal overføre Hi8(analogt videosignal) til DVD, og lurer på om noen har erfaringer med dette. Jeg har en relativt ny PC med 2 dvd brennere. Siden det snart er 4 år siden denne tråden var i virksomhet har kanskje noen høstet erfaringer om hva som er den enkleste måten å gjøre dette på.
    Jeg trenger sikkert noe software og muligens nytt grafikkort (har XFX Geforce6600 256MB PCI-Express) ......??:-D :-D

Newcomer Espen K sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    13
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    lurer på det samme selv.

Du kan jo ta en titt på hva komplett.no har å tilby til slikt her:
    Komplett.no - Videoredigering

Ellers fant jeg denne kjekke saken som ikke er så dyr heller:
    Romex.no

Lurer på om jeg skal bestille den siste der, kjek sak å ha da jeg ikke har så forfedelig mange timer med hvs jeg skal digitalisere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •