Om Blueray og tokanals oppsett

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 5 av 5
    Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    21
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Om Blueray og tokanals oppsett

Jeg har en Benq 5000w på vei nn i stua, og da må jeg vel ha en bluerayspiller...

Spørsmålet mitt er som følger:
    Jeg har et tokanals oppsett der jeg vil tappe lyden digitalt (PCM) via coax til min Tact som fungerer som DAC. Vil jeg ha noe som helst utbytte rent lydmessg av Blueray versus DVD? Eller MÅ man ha et flerkanals oppsett for å få utbytte av Bluerays lydmessige fordeler fremfor standard DVD? Er det eventuelt noen spillere jeg bør unngå?

Mvh,
    Are

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Usikker på om du vil få spilleren til å sende "HD" PCM i 2 kanaler gjennom koax, men 2 kanals "HD" PCM gjennom HDMI ga vesentlig forbedring i lyden den gang jeg brukte det. Verdt forsøket. Hvis ikke er det jo mulig å sende ut på analoge stereoutgang hvis det er tilstede..?

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av are
    Jeg har en Benq 5000w på vei nn i stua, og da må jeg vel ha en bluerayspiller...

Spørsmålet mitt er som følger:
    Jeg har et tokanals oppsett der jeg vil tappe lyden digitalt (PCM) via coax til min Tact som fungerer som DAC. Vil jeg ha noe som helst utbytte rent lydmessg av Blueray versus DVD? Eller MÅ man ha et flerkanals oppsett for å få utbytte av Bluerays lydmessige fordeler fremfor standard DVD? Er det eventuelt noen spillere jeg bør unngå?

Mvh,
    Are
    DTS/DD på BD og DTS/DD på DVD er litt forskjellig, mener jeg. BD har vel en litt mindre komprimert versjon, så lyden vil i de fleste tilfeller være bedre på BD.
    HD-lyd får du ikke, da dette kun kan fåes via HDMI.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Intermediate
    Medlem siden
    Nov 2007
    Poster
    590
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    DTS/DD på BD og DTS/DD på DVD er litt forskjellig, mener jeg. BD har vel en litt mindre komprimert versjon, så lyden vil i de fleste tilfeller være bedre på BD.
    HD-lyd får du ikke, da dette kun kan fåes via HDMI.
    HD lyd kan oppnåes gjennom analoge utganger som LPCM, altså ferdig dekodet HD-lyd fra spilleren, og skal gi et løft på lyden i stereo i forhold til standard DD og DTS koding da disse er sterkt komprimerte og HD-lyd er tapsfritt. En vil ikke få fult utbytte, da HD-lyd er dedikert til surround.

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av raymagnu
    HD lyd kan oppnåes gjennom analoge utganger som LPCM, altså ferdig dekodet HD-lyd fra spilleren, og skal gi et løft på lyden i stereo i forhold til standard DD og DTS koding da disse er sterkt komprimerte og HD-lyd er tapsfritt. En vil ikke få fult utbytte, da HD-lyd er dedikert til surround.
    Min kommentar var til bruk av optisk/coax, at man ikke får HD-lyd gjennom disse. Kunne formulert det bedre, ser jeg.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •