Blueray og TRUE HD lydformat analogt til reciver

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 36
    Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Blueray og TRUE HD lydformat analogt til reciver

Har planer om å kjøpe den nye Sony BDP-S550 og ta skrittet over i Blueray verden. Men har bare en Denon 3806, og denne støtter vel ikke de nye lydformatene, så spørsmålet er, hvordan kan jeg da løse dette i praksis?

Har hørt en kan kjøre lyden analogt på et slags vis. Og hvordan blir dette i praksis, mye dårligere enn å kjøre digital via HDMI?

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate Kriller sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2007
    Poster
    2,332
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vi har vel ikke 2 profiler her inne vel

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk, så jeg trenger ikkje kjøre analogt ut fra alle utgangene bakpå blueray spilleren, og inn i forsterkeren. Dette kan løses via enn hdmi kabel? Den eneste forskjellen blir da at blueray spilleren tar seg av dekoding av lydformatene, ikkje forsterkeren selv? Am i right?

Intermediate Doc.G sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av teigas
    Takk, så jeg trenger ikkje kjøre analogt ut fra alle utgangene bakpå blueray spilleren, og inn i forsterkeren. Dette kan løses via enn hdmi kabel? Den eneste forskjellen blir da at blueray spilleren tar seg av dekoding av lydformatene, ikkje forsterkeren selv? Am i right?
    Ja, men det er spilleren som tar seg av dekodingen hvis du bruker analog tilkobling også.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det skjønner jeg. Men det er vel å foretrekke å benytte hdmi, da en da vil slippe all kabel spagethien. Er nok der fra før liksom. hehe..

Så i grunnen trenger man bare nye reciver om man skal la revicer ta seg av dekoding. Hva blir best resultat av da?

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jepp, det skjønner jeg. Men det er vel å foretrekke å benytte hdmi, da en da vil slippe all kabel spagethien. Er nok der fra før liksom. hehe..

Så i grunnen trenger man bare nye reciver om man skal la revicer ta seg av dekoding. Hva blir best resultat av da?
    Jeg hadde 3806 før men byttet til 3808, grunnen til det var at audessey romkorreksjonen i 3806 ikke fungerer på signaler den mottar som pcm (ikke det jeg kunne finne ut ihvertfall). Bortsatt fra det så tror jeg det er minimale forskjeller på lyd dekodet i spiller og lyd dekodet i reciever.

Active
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    473
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, så du benytter audiessi heile tiden du da? Og er fornøyd med den jobben den gjør?

Medlem siden
    Sep 2005
    Sted
    Steinkjer
    Poster
    1,662
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Aha, så du benytter audiessi heile tiden du da? Og er fornøyd med den jobben den gjør?
    Jeg har ett litt vanskelig rom å forholde meg til (L formet), så jeg bruker audessey hele tiden da resultatet er helt klart bedre med den på. Når jeg hører på musikk i stereo bruker jeg FLAT instillingen (sentrerer musikken mye bedre mellom frontene).

Newcomer
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    23
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Du kan overføre lyden digitalt med f.eks optisk kabel og få Dolby Digital dekoding i recieveren din, samtidig dra nytta av glimrende bilder fra BD spilleren din.

Intermediate Pinguz sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    1,509
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av honnings88
    Du kan overføre lyden digitalt med f.eks optisk kabel og få Dolby Digital dekoding i recieveren din, samtidig dra nytta av glimrende bilder fra BD spilleren din.
    Hvorfor i all verden skal man bruke DD når man kan få HD lyd??

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av Pinguz
    Hvorfor i all verden skal man bruke DD når man kan få HD lyd??
    Godt spørsmål.Alt annet enn HDMI rett i forsterkeren er bare søl,dersom vi snakker om HD lyd.
    Stølen

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Godt spørsmål.Alt annet enn HDMI rett i forsterkeren er bare søl,dersom vi snakker om HD lyd.
    Stølen
    Nåvel - DET er vel ikke helt sant, er det det?
    Om man har en god konverterer i BD spilleren og kjører analoge kabler til receiver, skal vel lyden bli den samme som om den dekodes i receiver?

Multi-channel via analoge kabler er ikke å forakte.

Intermediate
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    860
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Om man har en god konverterer i BD spilleren og kjører analoge kabler til receiver, skal vel lyden bli den samme som om den dekodes i receiver?

Hvordan får du HD ut av analogekabler?? Vi snakker om kun digitale signaler her.Skal du ha true HD formater ,så vet ikke jeg hvordan du skal hente det analogt?
    Stølen

Intermediate frippsi sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    510
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av stølen
    Hvordan får du HD ut av analogekabler?? Vi snakker om kun digitale signaler her.Skal du ha true HD formater ,så vet ikke jeg hvordan du skal hente det analogt?
    Stølen
    Spilleren dekoder HD formatet selv og sender ut via (8?) analoge kabler.

Intermediate Dan sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    748
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, i teorien. Men i praksis blir ofte ikke dette så bra, ihvertfall ikke spillerne i budsjettklassen. Skal man ha ordentlig HD lyd må man ha reciever som tar dette over HDMI er min beskjedne erfaring.

Det er heller ikke alle recievere som kan kombinere de analoge inngangene med bilde via HDMI.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD lyd -------> High Defenition Sound
    Enten som ren PCM eller PCM kodet til HD lyd codec convertert til analogt enten i BD spiller eller reciver.

Er og blir HD lyd enten man vender eller vrir det den ene eller andre veien.

Forskjell er at man bør la beste komponent gjøre jobben (emten BD spiller eller reciver) når man har valg for at samme jobb kan utføres av begge komponenter.
    (beste jobb avhanger av komponenter og behandling av lyden fra den kommer fra plate til høytalerutgangene å det er ingen regel på hva som er best men kunn det man kjøper av spillere , recivere , kabler)

Er man bundet til reciver uten behandling av digitalt overført HD lyd så er man avhengig av en BD spiller som gjør den digitale behandlingen og convertering til analogt men det betyr ikke konsekvent at lyd resultat blir dårligere.

Om man ønsker best lyd men ikke forstår hvordan man kan ødelegge denne...
    Det hjelper lite feks med en dyr Denon BD spiller og overføre lyden digitalt til en middels eller dårlig reciver for lyden blir da ikke bedre enn reciveren har å gi /utføring av lydbehandling
    like lite som
    Dårlig BD spiller som overfører lyden analogt til en svinedyr og bra reciver
    om man ønsker beste HD lyd

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    .....og DERFOR skjønner vel nå alle hvorfor jeg nominerte hygen til "Årest hjelper".....

Man skal lete LENGE etter en som kan forklare ting på en slik lett og effektiv måte! Godt valg!

http://avforum.no/forum/generelle-ar...er-2008-a.html

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2006
    Poster
    80
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg

Dette var ihvertfall et veldig godt alternativ for meg. Har et relativt dyrt oppsett hvor prosessoren kostet (engang) 30k. Pr i dag så har ikke Primare kommet med en HD prosessor og jeg vet ikke om det er værdt å legge ut samme sum igjen heller. Valget falt da på Sony BDP 550 etter å ha lest tråd på dette forumet. Kjøpte inn 3 sett med analoge kabler i bra kvalitet (Kimber Hero-Silver streak "brukte"). Innstilte BD spilleren mha "hygen" sine tips. (og er kjempefornøyd)

Det er ingen tvil at selv med en så rimelig avspiller på et såpass dyrt anlegg, så er HD lyden klart overlegen hva jeg får ut av det samme med hjelp av Primare sin DVD 30 (og da er ikke den dårlig). På CD så er Primare helt klart overlegen (men det skulle bare mangle). Har også 1080p bildekort i primare og har følgelig ikke testet dette oppimot Sony sine "kunnskaper" på dette området. (men for meg så var Sonyen et svært billig inngangspunkt til HD lyd og supert bilde "mot normalt"

Følger ellers med i markedet, og kommer det en BD spiller som har vesentlig bedre analoge utganger så blir dette vurdert. Men for oss som har en relativ dyr prossesor/receiver så er analog overføring mye billigere en å kjøpe ny prosessor (den gamle blir jo ikke værdt mer en "nada" når det nye kommer

Og sannsynligvis så blir ikke stereodel så mye bedre på ny modell , heller ikke normal dolby digital eller DTS (hvis DVD mediumet overlever på sikt )

Mvh Jostein

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,244
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er i samme situasjon. Har en Parasound Halo C2 prosessor som jeg ikke har råd til/vil bytte etter kun 2 år bare for å få hdmi inn. Har nå valgt S550 midlertidig frem til jeg bestemmer hvilken top/high-end spiller med innebygget dekoder som skal få fast plass i racket
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •