Skal kjøpe blu-ray spiller denne uken

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 52
    Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Skal kjøpe blu-ray spiller denne uken

Endelig har 2009 kommet, januarsalg og julepenger. Skal derfor invistere i en Blu-Rayspiller

Jeg pleier somregel å gjøre GOD research før jeg legger pengene på bordet, noe jeg også må gjøre i dette tilfellet.

Har en 42px70 og en rx-v1800

Valgene står imellom Samsung 1500 og Sony 350

Jeg har endel sone1 dvd-filmer jeg gjerne vil spille.

Hva bør jeg velge..? Er sony`n verdt de 4-500kr mer enn Samsungen?

Newcomer Xene sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    221
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    jeg står ovenfor det samme problemet, men etter å ha lest en del tester har jeg kommet frem til at de beste valgene i 2500.- til 3500.- klassen er sony 350/550 og panasonic bd35/55. Panasonic har fått best på bildekvalitet mens sonyen er hakket bedre på lyd. alle andre merker i klassen har jeg utelatt da disse var dårligere på en del punkter. Men jeg fant akkurat ut at både sony og panasonic-spillerne har en del "lag" på lagskifte på dvd, så nå vet jeg ikke lenger. Er ikke sikkert at noen av de andre er noe bedre heller.... for øyeblikket har jeg falt på panasonic bd35 pga bildekvalitet. I ditt tilfelle ville jeg da i hvertfall tatt sonyen fremfor samsung.. men du kan jo lese testen lydogbilde hadde nettopp. husker ikke om samsungen var med men det var interessant lesing.

Intermediate Starman sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2006
    Poster
    3,152
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av panzer81
    Jeg har endel sone1 dvd-filmer jeg gjerne vil spille.
    Jeg vet ikke hvordan det er med Sony 350/550, men de Europeiske modellene av Panasonic DMP-BD35/55 er forholdsvis enkle å gjøre sonefrie på DVD.

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Starman
    Jeg vet ikke hvordan det er med Sony 350/550, men de Europeiske modellene av Panasonic DMP-BD35/55 er forholdsvis enkle å gjøre sonefrie på DVD.
    Noen som vet hvordan dette er på Sony`n og Samsungen?

Active
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    484
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Samme prosedyre på Sony som på Panasonic bare ved bruk av 5 mindre knappeprogrammeringer om man har en OneForAll tilgjengelig . Har man en Harmony så besøker man Harmony Remote Multiregion DVD Hack for Panasonic, Pioneer & Sony Blu-rays - AVForums.com
    Klipsch Reference . RF82 , RC62 , RS42 + Velodyne CHT ...
    Samsung UE65HU8505 - SEK-3500U/ZG
    Pioneer SC-LX87 , BDP-LX58 , CLD-D925
    Vu+ SOLO2 , PS3 , XBOX360 , XBOX ONE
    1000+ DVD`s , 550+ BD`s , 300+ LD`s

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Panasonic er best på bilde og sikkert best til plasma, husk de konsentrerer seg sikkert om best bilde til plasma..

Denon1800 er også bra kvalitet, bruker Panasonic brikke meget bra bygd med godt drev, god lyd og fintunet Panasonic brikke. Du får også her meget avanserte justeringsmuligheter MENS film ruller. Originalbildet på denne er nok det beste i denne prisklassen. Dvs rått dvd og rått 1080p bluray.
    Desverre kan det hende at den har litt gammel oppskalerer til dvd noe som er litt leit. Full dekoding til begge hdformatene får du også og støtte for alt ellers. Dessuten DEEP COLOUR 1.3a

Samsung sine blurayer er faktisk også meget bra, de har rimelig byggekvalitet og er billige men bildet blir ganske bra for de har masse ny elektronikk i seg. Velger du feks.
    Samsung2500 så får du med en REALTA HOLLYWOOD QUALITY VIDEO chip og det er noe ganske avansert som skalerer dvd bildet ditt på meget høyt nivå. Dessuten får du også dekoding av Dolby digital HD men den er nok ikke den beste dekoderen....

Sony350, selvom andre sier at den er så bra osv så er den nok veldig preget av å være produsert med tanke på Sonys LCD skjermer. Mange som ikke er helt fornøyd med bilde fordi det er litt mykt og vel er ganske behandlet.. noe som egentlig ikke alltid er så bra med bluray...
    Men du får veldig mye innhold for pengene dine, har mest tilleggsfunksjoner for pengene, men vær obs på om du liker bildet iallefall.....

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    247
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Panasonic er best på bilde og sikkert best til plasma, husk de konsentrerer seg sikkert om best bilde til plasma..

Denon1800 er også bra kvalitet, bruker Panasonic brikke meget bra bygd med godt drev, god lyd og fintunet Panasonic brikke. Du får også her meget avanserte justeringsmuligheter MENS film ruller. Originalbildet på denne er nok det beste i denne prisklassen. Dvs rått dvd og rått 1080p bluray.
    Desverre kan det hende at den har litt gammel oppskalerer til dvd noe som er litt leit. Full dekoding til begge hdformatene får du også og støtte for alt ellers. Dessuten DEEP COLOUR 1.3a

Samsung sine blurayer er faktisk også meget bra, de har rimelig byggekvalitet og er billige men bildet blir ganske bra for de har masse ny elektronikk i seg. Velger du feks.
    Samsung2500 så får du med en REALTA HOLLYWOOD QUALITY VIDEO chip og det er noe ganske avansert som skalerer dvd bildet ditt på meget høyt nivå. Dessuten får du også dekoding av Dolby digital HD men den er nok ikke den beste dekoderen....

Sony350, selvom andre sier at den er så bra osv så er den nok veldig preget av å være produsert med tanke på Sonys LCD skjermer. Mange som ikke er helt fornøyd med bilde fordi det er litt mykt og vel er ganske behandlet.. noe som egentlig ikke alltid er så bra med bluray...
    Men du får veldig mye innhold for pengene dine, har mest tilleggsfunksjoner for pengene, men vær obs på om du liker bildet iallefall.....
    Endte opp med Samsung sin 1500-spiller. Fikk den på Expert i dag til 1777kr inkl I Am Legend og Oceans 13. Syntes det var ganske billig egentlig

Intermediate stapedius sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    1,842
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Gjelder dette Sony 550 også?

Intermediate MrMyagi sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    664
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvor står det at 350 er produsert for lcd-skjermene til Sony?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hei, jeg har hørt at det går ann å justere bort mye av dette i Sonymenyen....

Dette med Sony kan du lese om i bla nyttårskavalkaden til lydogbilde, jeg har også fulgt en nettside i det siste som heter blurayshootout og en rekke andre steder.
    Jeg vet ikke hvor mye jeg skal legge i dette, men de påstår at Sony har lagt mye i å behandle bildet med skarphetfunksjoner, kontrastnivåer og slikt. Akkurat som de har gjort med noen av flatskjermene sine.
    Aberet med dette er vel at dette ikke alltid er så bra, det beste er jo å få det originale, ganske uforandrede bluraybildet. Noen bivirkninger kan feks være sagtannlinjer eller tap av dybde eller detalj. Men jeg hørte som sagt at de klarte å justere vekk mye av dette...
    Sikkert ved å skru ned all skarphet, skarphetsinnstillinger og senke kontrast litt? Tror det var så de gjorde det i testen.

Alle produsentene behandler bildet, også feks Samsung og Panasonic, men det finnes mer heldige og uheldige måter.
    Feks Samsung legger til noe helt vilt med farger, litt vel mye faktisk. Men det jo veldig moro å se på, men det er jo ikke akkurat sånn det skal være ikke sant? Det er gjort for å gi et mer livat bilde og mer spike, noe som egentlig er Samsungs trend når det gjelder flatskjermer også.
    Panasonic har feks konsentrert seg om å gi mest mulig dybde i bildet, ved siden av å behandle gamma på en ganske avansert måte, ved å gjøre dette så har de klart å fokusere mye på skygge som igjen gjør det lettere å få frem detaljer. Altså ganske naturlig måte for å få frem detaljer, dybde og fokus.

Altså Panasonic sin dybdemetode er meget heldig noe også anmeldere har vist oss ganske lenge nå. Dessuten er det ganske liten tvil i at Panasonic konsentrerer seg om å lage best bilde til Plasma.
    Jeg regner også med at mange av de andre firmaene tuner spillerne for sine merker. De som har kommentert dette sikter til kontrastnivåer, og brightness, sharpness osv... som noen ganger ser litt vel feil ut.
    Panasonic sitt bilde er mørkere, for lcd eiere så er det kanskje for mørkt slik at de må justere opp lys osv. men trolig ganske ideell justering for feks en Panasonic plasma. Dette mener jeg da at de fleste firmaene har sagt også, at de tuner spillerne for SITT merke. Derfor må du muligens justere bildet litt først med en annen tv, noe jeg personlig gjør uansett med en enkel kalibreringsdvd.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hjemmekino konkluderte med at Sony sine spillere var et lite strå hvassere enn Panasonic igjen, så det er vel ikke helt greit å vite hvilken som er best.

Jeg endte med Sony 350 fordi dn var rimeligere enn Panaen. Har også Yamaha 1800 og Pana TV, 50PX70.
    Tror også at Samsungen gjør en bra jobb, men i de testene jeg har sett er den litt mindre god på DVD enn de to andre spillerne nevnt her.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg tror nok at Sony vant den testen fordi den har mest tilleggsfunksjoner og raskest oppstart, noe som vel har mye å si. Dessuten har den også budgettklassens beste lyd.
    Derimot er det nok mindre tvil om at Panasonicbrikkens metode gir den beste bildekvaliteten i bluray.

Litt vanskelig å forstå hva du mener med at Sammyen har dårligere dvd bilde.
    Den har jo en HQV logirytmebrikke fra REALTA.

Hvem andre blurayspillere er det som har HQV logirytme brikke?
    De nye Onkyo receiverne har iallefall også REALTA HQV.....

Denon3800bd har også en HQV birkke, av merket Silicon Optic dog, men den koster da også nesten 17000,-.

Expert jakv sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2004
    Sted
    Kristiansund
    Poster
    8,645
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sakset fra testen i Hjemmekino:

BD-P1500 blir nemlig greit slått av de
    andre spillerne i testen på DVD
    Fra test i Lyd&Bilde hvor den er sammen lignet med Pana 50
    Men forskjellen er ikke stor, heller ikke på oppskalert DVD, hvor fargene er litt blassere og skarpheten tre hakk mykere på Samsung-spilleren, sammenlignet med Panasonic-spilleren.
    Jeg har ikke sett direkte sammenligning, men støtter meg bl.a. til det jeg har lest i disse testene.

Men som du sier tror jeg heller ikke dette er noe stort problem for de fleste brukere.
    Cambridge 752 BD, Yamaha CX-A5000, Hegel H300, DIY 3xL25D, JBL LS80, JBL LS center, Klipsch RS42 MK2,
    DIY 4xDayton Ultimax 15", 2xBehringer iNuke6000DSP, Sony VPL-HW30, Darbee Darblet, Nexus Player, Toshiba HD-DVD, Get Micro,
    Rega Planar 3 m/Elys 2, Rega Fono

Livet er mer enn en pakke tørre kjeks

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det der er en individuell vurdering, hva om man liker myk skalering feks?
    Synes APB skaleringen til 1500 var absolutt fabelaktig, bare så det er sagt. Nå er jeg bare vant med Faroudjja fra før av, men mot det så var den helt nydelig...

Nå har jo ikke jeg 1500 lenger heller da, jeg har 2500 og den har HVQ brikke.
    Det er også bare midlertidig, skal selge den snart for å kjøpe meg Denon1800.

Av og til så tar jeg de testene deres med en stor klype salt, men om mange sier det samme så klart da er det en annen sak....

Jeg kan jo feks ta for meg en test fra "Hemmabio" svenskenes blad.
    --------------------------------------------------------------------------
    Utdrag konklusjon:
    Det er ganske komplisert å vite hvilken spiller som passer for akkurat deg. Derfor har vi sammenfattet egenskapene i en tabell. Men skal vi utse noen testvinnere så er både Panasonic55 og Sony550 like gode valg. De har ikke riktig dvd-kvaliteten hos Samsung2500 eller Pioneer BDP-LX71(wow hvordan tør de?). Sonyn har hurtigst oppstart mens Panasonic maskinen var mer pålitelig under testen. Felles for de begge er at de dekker bluray behovet!
    --------------------------------------------------------------------------

Fritt oversatt etter den svenske månedens utgave side80, Sammenfatning.

Samsung2500 er altså ifølge svenskene og flere andre ganske bra på dvd.
    Litt drøyt synes jeg at det er at de drar den dyre Pioneer LX71 ved siden av Samsung på dvdsiden men, men.

Testen ble gort ganske nøyaktig ifølge deres egne påstander og bilder. Det ble brukt DVE, Samsung SP-A800B projektor, på en 130" steward studiotek duk.
    Målt både med lupe og nærfoto av skalerings pixellinjene. (S81)

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hva skal man med DVD i en blu-ray-spiller anyway? Er jo nedtur å se på dvd når man har mulighet til blåstråle..

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Lyd&Bilde hadde dårlig og ubegrunnede testresultater
    Hjemmekino.no har en av de beste testene der de ikke hadde mere enn noen få småfeil i resultatene som er oppklart i senere tid
    (var vel litt mange spillere , kort tid og mye å gå igjennom men ok test over de fleste nye spillere) (de testet vel 15 spillere)
    Hjemmekino.no - Anbefalte DVD og Blu-Ray spillere

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det med skarphet osv på Sony blurayen er ikke bare fra lydogbilde, men nesten alle hifiblader jeg har lest...

Feks både lydogbilde og hemmabio viste til slike symptoner, også flere nettanmeldelser som har vist til lignende tidligere.

Derfor synes jeg det var veldig merkelig at hjemmekino ikke skrev noenting om dette, men bare solskinn hele veien.

Akkurat på denne testen så synes jeg tvertimot at Lydogbilde sin test var sober, kort og presis, tok også kort opp negative ting hos de fleste spillerne som jeg viste om fra før og andre ting.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg synes personlig disse merkene her utmerker seg når det gjelder bluray.

Pioneer
    Denon
    Panasonic

Pioneer og Panasonic har feks lenge vært kjent for å ha forsket mye på ny blurayteknologi.
    Pioneer har feks utviklet sin helt egen teknologi og brikke.
    Panasonic også har utviklet mye ny teknologi.
    Dvs de har satset masse penger på dette som også andre produsenter har dratt nytte av.
    Når de bruker så mye midler så bærer det igjen som regel resultater til fordel for oss forbrukere.

Denon utmerker seg pga byggekvaliteten.
    Det vi kommer til å se framover er blurayspillere med bedre kvalitet til en grei pris.
    Selvfølgelig er bluray til en grei pris idag, men det skorter fortsatt en del på byggekvaliteten til de forskjellige produsentene.
    Dvd delen på Samsung blurayen min røyk feks bare etter noen ukers bruk og den var som jeg skjønte ikke den eneste...

Det at Panasonic sin bd videobrikke er spesiell det ser man jo bare ved at velrennomerte kvalitetsmerker som feks Denon og Marantz bevist putter Panasonic uniphier chipen i spillerne sine.
    De som fra før av er kjent med Denon og Marantz dvd spillere vet hva jeg snakker om.

Dermed ikke sagt at Sony eller Samsung er dårlige, de er meget bra budgettspillere og begge gir VELDIG mye for pengene.
    Men mine 5cents på blurayteknologi og kvalitet framover går foreløpig til de andre nevnte produsentene. Men det er bare min egen personlige mening utifra det jeg tror.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,730
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For å forklare litt mer om forskjellene til teknologien...

Sony sin bluray er optimert for å gi så skarpe bilder som mulig, dette gjør de ved å bruke gamle sharpness metoder som de har videreutviklet.
    Bakdelen med dette bortsett fra skarpe kanter osv er at de mister informasjon i bildet. Dermed blir feks nære ting veldig skarpe, ansikter gjenstander osv. Men bildet mister detaljer i dybden, du får ikke med deg alle detaljene i fjerne panoramaobjekter osv.

Pioneer og Panasonic bruker ny teknologi som gjør at man også får med detaljer i bakgrunnen, dette gjør de ganske godt også tilogmed..
    Noe som gir et mye dypere og mer virkelignært bilde.
    Dette synes særlig feks på Pioneers BDLX71.
    Det synes også på Panasonics blurayspillere.
    Dette gir dermed en ja takk, begge deler gevinst.

Jeg synes sistnevnte måte å bruke ny avansert teknologi på virker mer spennende og ikke minst lovende, for sluttresultatet blir at vi etterhvert får et mer og mer detaljert bluraybilde.

Pioneer er feks iferd med å utvikle 3Dteknologi, har allerede en slik funksjon på den nye tvn deres. Det virker som om utviklingen stadig går framover og det er spennende å tenke på om film feks ser helt annerledes ut i nær framtid.

Om slike effekter er ønskelige av regissører ol er jo en helt annen ting.

Dermed ikke sagt at Sony feks er dårlig, det er bare det at den andre teknologien er litt mer spennende.
    Det er forøvrig spådd at Sony skal skifte kurs og følge de andre, det blir spennende å se hvordan deres nye highend bluray blir.

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2008
    Poster
    76
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer og Panasonic bruker ny teknologi som gjør at man også får med detaljer i bakgrunnen

Vel, jeg lurer litt på om det er noe poeng og bytte ut min Playastation 3 med feks en Panasonic spiller. Slik du Danke forklarer, virker det virkelig som om det er forskjell på spillerne, men hvor stor er denne forskjellen?

Så på blu-ray.com sitt diskusjonsforum at Ps3 ble sammenlignet med en Panasonic spiller( bd-35 / bd-55) og kun få klarte å se forskjell.

Side 1 av 3 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •