Heisann,

Nå som Lidl har gitt opp Norge er det sikkert noen som skulle ønsket at de hadde fått kjøpt en SilverCrest DVD spiller før Lidl forsvant. Dette var jo en særdeles godt skjult juvel av en DVD spiller til en latterlig billig penge. Så hva gjør man da?

Nettopp det er grunnen til at jeg bestemte meg for å komme med et lite innlegg igjen, jeg mistenker at jeg har funnet en verdig arvtaker på Clas Ohlson.

Hva heter så vidunderet? Sannelig om jeg vet, jeg kunne ikke se noe navn på esken eller websiden til Clas. Så foreløpig får vi kalle den: "artikkel nummer 38-2446" eller rett og slett: "Clas DVD spilleren". LINK

Clas har flere rimelige DVD spillere med forskjellige konfigurasjoner og dertil priser. For 398Kr får man en vanlig DVD spiller med SCART, S-video og Component utgang. For 498Kr får man også Usb og minnekort leser. Jeg skal ikke uttale meg om kvaliteten på disse da det var "Toppmodellen" jeg kikket på.

For 598Kr får man altså en Oppkonverterende DVD spiller med HDMI, SCART, Component, S-Video og composite utgang, den har analoge surround utganger (5.1 RCA), analog stereo (2 RCA) og koaksial s/p-dif (1 RCA) samt USB og minnekort inngang (SD-MMC-MS).

Som sagt i overskriften er dette et "førsteintrykk" av spilleren, det er mange ting jeg ikke har fått testet, og som jeg neppe får testet da det ikke er min spiller jeg omtaler. Jeg foreslo nemlig for en kamerat at han skulle teste denne spilleren, for med 30 dagers "pengene igjen garanti" hos Clas så løper man jo overhodet ingen risiko. Nå er ikke han aktiv på dette forumet så da står det på meg å få formidlet litt erfaringer om denne lille perlen.

Før jeg går videre, burde jeg nesten forklare litt om oppkonvertering/skalering og DVD formatet ettersom dette er viktig i forhold til DVD spillere. Men av hensyn til lesbarheten til dette innlegget har jeg valgt å samle mine tanker rundt emnet på slutten av innlegget.

Først og fremst: DVD spilleren er ikke noe jeg hadde skammet meg over å ha fremme i min stue, og den ser jo mye penere ut enn sine "småbrødre". Likeså med fjernkontrollen, den ser jo grusom ut på bildet på websiden, men den medfølgende fjernkontrollen på test eksemplaret var mørk i fargen og ser dermed helt grei ut.

Menyene er oversiktlige og enkle å manøvrere i, men det kan bli litt vanskelig for nybegynnere å holde tungen rett i munnen i forhold til analoge og digitale lyd utganger. Så vidt jeg kan forstå kan man i teorien kople DVD spilleren direkte opp til en 5-kanals effektforsterker og styre alt fra DVD spilleren. I testen benyttet vi bare s/p-dif utgangen så jeg kan ikke si så mye om innstillingsmulighetene ellers, men jeg tror spilleren dekoder både Dolby og DTS og kan sende dette ut på analog surround utgang. Volumkontrollen på fjernkontrollen går fra 0-20 men med s/p-dif ut er det bare mulighet til å mute ved å sette volum til 0. Alt fra 1-20 gir samme lydstyrke. I menyen kan man også sette størrelser og avstander på høyttalere. Men igjen tviler jeg på dette har noe å si for s/p-dif utgangen og de fleste trenger således ikke å bry seg så mye om dette.

Når det kommer til bildekvaliteten har vel de fleste allerede gjettet seg til at jeg er imponert. Den første positive overraskelsen kom i form av valgmulighetene til utgangs signal. På denne spilleren kan man nemlig velge 576i og overlate linjeflettingen til mottakeren. I dette tilfellet var mottakeren en Panasonic PT-AE900 LCD projektor. Denne projektoren fikk i sin tid massiv skryt av sine linjeflettings evner og således er det nesten litt viktig å spørre om det egentlig er projektoren som burde hylles. Jeg håper derfor flere vil prøve denne DVD-spilleren og dele sine erfaringer i denne tråden. Jeg prøvde ikke noen andre utgangs signaler. Selv om DVD spilleren kan sende både 720p og 1080i oppfattet jeg det som unødvendig å prøve 720p, det fins ingen grunn til å anta at en 600 Kroners DVD spiller vil oppskalere bedre enn en 15000 Kroners projektor. (PT-AE900 hadde vel faktisk en MSRP på $3200 i USA.)

Når det gjelder USB og minnekort-sporet fikk vi bare testet USB. Igjen ble jeg ganske positivt overrasket. Kameraten min hadde bare 2 mpg4 filer liggende. Begge hadde en litt uvanlig "file extension". Og vi ventet vel egentlig ikke at DVD spilleren skulle takle noen av dem. Men når vi bare lot spillerern få tygge lenge nok på USB pinnen så ble det film av det til slutt. Ettersom jeg ikke har sett de filene på noe annet kan jeg ikke uttale meg om kvaliteten annet enn at det virket "OK". Det fremstår uansett som en av de aller enkleste og rimeligste måtene for nybegynnere å få sett sine DivX filer på storskjerm/TV.

Alt i alt er jeg altså imponert over denne "billig spilleren".

-----

Så var det å gjøre alvor av "trusselen" om å dele mine tanker om oppskalering og linjefletting :

Det er mange som tenker at siden en DVD plate inneholder digital informasjon så kan det neppe ha så mye å si hva slags spiller man velger. "En "1" eller "0" er jo akkurat det samme på en DVD spiller til 500,- som en til 5000,-". Dette er jo forsåvidt riktig, det som ikke er tatt hensyn til i foregående setning er at en DVD plate inneholder ikke ALL bildeinformasjonen som vises på TV'en. En god del av informasjonen er det faktisk DVD spilleren som har "gjettet" seg frem til basert på det "lille" av informasjon som faktisk ligger på DVD platen. Og bl.a. derfor kan det være STOR forskjell på bildekvaliteten fra en DVD spiller til en annen. Vi kan også se på de forskjellige måtene å behandle informasjonen på DVD platene på med tanke på linjefletting, et STORT flertall av dagens DVD spillere sender ikke ut informasjonen i det formatet den er lagret i (576i). Men det som er værre er at de fleste spillerene også setter sammen linjene direkte FEIL!. Min 2000Kroners Sony DVD spiller gjør det feil, og det er en testvinner! Så hva gjør man om bildekilden (DVD-Spilleren) utfører linjeflettingen feil? Vel, man kan jo prøve å la mottakeren (TV'en el. projektoren) gjøre det i stedet.... Så hva gjør man da om kilden NEKTER deg å sende ut signalet i orginalt format? Da min venn er du det som på godt norsk kalles f**ked! :evil: Skjønt man kan jo som meg benytte en Videoprosessor til mangfoldige tusenlapper for å "fikse" signalet igjen. Men da er man vel neppe i markedet for en 600 Kroners DVD spiller i utgangspunktet...

Så hva skal man da med oppskalering i DVD spilleren? Mitt svar er at i langt over 90% av tilfellene skal man drite i å oppskalere i DVD spilleren. DVD platen inneholder kun 576 linjer med svart/hvit informasjon og bare 1/4 av dette igjen med fargeinformasjon. Når de fleste HD TV'er i dag har enten 1366x768 eller 1920x1080 oppløsning (altså 768p eller 1080p fremvisning) kan man spørre seg: hvilken fordel kan det ha å forandre et 576i signal til et 720p eller 1080i signal i DVD spilleren før man sender det til TV'en? Hvis TV'en har 768p fremvisning må jo signalet skaleres om igjen i TV'en uansett. Og da vil nok TV'en gjøre en bedre jobb med det orginale 576i signalet enn et "falskt" 720p eller 1080i/p signal. Når det gjelder Full HD TV'er KAN det jo i teorien være at DVD spilleren gjør en bedre jobb enn TV'en på oppskaleringen, jeg tviler, men det skader jo ikke å prøve.