- Blu- Ray er dødt format mener Robin Harris fra ZDNet. - Side 7

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 121 til 140 av 172
    Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,241
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Msport
    Er 100 % enig med deg der. Jeg vil IKKE tilbake til Dolby Digital for noen som helst pris. Man tar bare ikke gigantiske steg bakover fordi ting skal være "lettere".
    Eller litt billigere. Folk må bare bli forklart hvor mye bedre det er.

Kanskje vi burde fått hjelp fra miljø-bevegelsen. De greier å få vanlige folk til å betale mer for varer/tjenester bare fordi det er 'miljøvennlig'.. Der betaler folk ekstra og får bare tomme løfter, med Bluray betaler de mer og får beviselig bedre lyd og bilde.

(Og vær så snill å ikke si at det er mer miljøvennlig med nedlasting enn med frakt av fysiske media, er vel ingen her inne som lar seg rive med av den grønne bølgen )
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kan skjønne at dersom valget står mellom å leie seg en DVD-film eller leie filmen over VOD, at VOD er like greit. Har gjort dette selv til tven i stua. Veldig kjekt når kona og jeg har tatt et glass vin til maten en lørdags kveld, og ingen kan kjøre til videosjappa. Noen trykk på fjernkontrollen, og vips.

Men det betyr ikke at VOD er så kjekt og bra at det vil utkonkurrere diskbasert medie som Blu-ray. Og det er dette jeg diskuterer. Vi samler på filmer. Vi kjøper flere og flere filmer, og tilgjengeligheten på salg av filmer stiger hele tiden.

Så kan en alltid dra frem de stedene som ikke satser på å ha et større filmutvalg enn 10 BD-titler til 299 kr i butikken, men disse er ikke representativt. Markedet er ikke så sort-hvitt. Ta en tur innom Elkjøp og se på pris og utvalg der
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser ut som flertallet fullstendig bommer på Larsens poeng her. Teskjetid!

Selvsagt blir ikke piratkopiering mer greit selv om "alle" gjør det, det er det ingen som påstår, men likevel virker det som alle her kommer med motargumenter mot dette. Hvorfor argumentere mot noe ingen mener?

Poenget er at folk laster ned film. Det er et faktum, ikke en mening. Det er sikkert noen av dere som mener moralisering er måten man får stoppe slikt på, men ærlig talt...tror dere virkelig på det? Det handler om å leve i den virkelige verden, velge sine handlinger etter hvordan verden er, og ikke hvordan man mener den burde være. Dersom man plent ignorerer fenomenet ulovlig nedlasting fordi man ikke liker det er det umulig å ha en rasjonell diskusjon rundt filmdistribusjon, ettersom utgangspunktet blir helt forvrengt.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Selvsagt blir ikke piratkopiering mer greit selv om "alle" gjør det, det er det ingen som påstår
    LarZen sa at dette var å stjele, og at han selv ikke blunket med å laste ned en tv-serie...fremfor å vente i månedsvis...

Sitat Opprinnelig postet av Pogwaq
    Det handler om å leve i den virkelige verden, velge sine handlinger etter hvordan verden er, og ikke hvordan man mener den burde være.
    vel-vel, det er i hvertfall på dette punktet jeg er svært forskjellig fra deg og andre. Jeg forholder meg til de lover og regler som finnes. Om mange nok stjeler, blir det ikke mer riktig av den grunn.

Jeg liker å betale for det andre har som levebrød
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Shallow_ sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2005
    Poster
    4,241
    Takk & like
    Nevnt
    2 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VOD/lovlig nedlasting har ingen direkte sammenheng med tidligere release dato. Bortsett fra kanskje på tv-serier. (men der har jeg lenge ønsket en løsning hvor det ble lansert disc'er fortløpende med hovedcover sammen med disc 1 og resten i pappcover eller no)
    Jeg vil påstå at 99% av dem som laster ned idag gjør det utelukkende fordi det er gratis, og lovlig nedlasting blir aldri gratis. Derfor er deres meninger uvesentlige i denne sammenheng.
    Yamaha CX-A5000, Rotel RB 993x2 + RMB 1075, Audiovector Sign. Mi3-AV3Ci-Mi1, JVC DLA-X500, Oppo BDP-95EU Region Free

Min Hjemmekino Mine Bluray filmer

Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Kabel-leverandørene har allerde begynt.
    Er klar over at Get har begynt.
    VOD kan fint leveres av kabel-tv leverandørene gjennom samme coax som leverer TV-signalet. Get gjør det allerede i dag.
    Det hva derfor jeg sa at VOD muligens kan bli til noe hvis kabelleverandørene kommer med et godt tilbud.
    Hvorfor det?
    Trådløst nettverk er i mange tilfeller ikke enkelt, selv ikke for rimelig tekniske folk som oss her. Jeg har selv vært på grensen til å gi opp noen ganger når det blir for mye av ”not able to connect” grunnet IP adresser, subnet mask, gateways, DHCP eller annet. Når jeg leser tråder som handler om nettverk på forsjellige forum, så skjønner jeg at det er ikke bare meg som drives til vanviddets rand.

Godt Nyttår :-D

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Ser det er flere som ble irritert over mitt innlegg litt bakover her, og det er helt forståelig. Men det er nå da slik "samfunnet" er blitt da, om det kan legges ut på nettet så kan alle og en vær bare laste det ned.

Det er bare noen få ting som er tabu på nettet og laste ned programmer,filmer,spill og musikk har ikke vært tabu på mange herrens år.

Ja det er teknisk sett å stjele men det er minimalt med mennesker som ser på dette som å stjele lenger, slik er det nå da bare blitt.

Jeg personlig liker best å ha filmen i hylla, men når det tar 6mnd-1år før en serie eller film kommer til lille Norge så laster jeg ned filmen uten å blunke.

Og Robin Harris er jeg ikke enig med i det hele tatt, for min del så ser jeg bare mer og mer Blu-Ray i hyllene og prisene går bare ned. Kjøper jo nye filmer på Blu-Ray for 180,- kr og oppover.

Jeg har helt stoppet å kjøpe dvd, selv om en ny film på Elkjøp kan koste 99kr så går jeg heller for Blu-Ray versjonen til 180- 250kr uten å blunke. Kvalitets hoppet er verdt vær ekstra krone.
    Dette er fjortis argumentasjon. Å stjele er å stjele. DU er blandt personene som er skyldige i at jeg - en ærlig forbruker må lide meg gjennom alle disse moralske advarslene før filmen som jeg har kjøpt og betalt for.
    Man kan godt diskutere om soneinndeling, forskjellige lanseringsdatoer i forskjellige verdensdeler var en bra strategi for blu-ray mtp. piratvirksomhet, men det må nesten ble en annen debatt.

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    Nei, men jeg regner med leverandøren må betale for et større biblotek enn et mindre.
    Definitivt, men om serverparken er har kapasitet på 10 eller 50 terabyte har ikke så mye å si den store sammenheng lenger - og prisene faller hver måned.

Det som er viktig å tenke på her er at prisen på denne serverparken deles på antall kunder den server. Så om Amazon har en serverpark de betaler 100k (bare et eksempel) i måneden på, og de har 2 millioner faste kunder som handler 1-2 filmer i uken, er det forsvinnende lite kost per kunde.

Lønnsomt for hvem? Hvem er det som ønsker å tjene penger her? Tjener filmselskapet mer penger på VOD enn diskbasert medie, mener du?
    Vil gjette (?) på at filmselskapene får en viss sum per film som blir solgt - uavhengig av hvilket medie filmen ligger på. Noen må alltid betale for BD-plastdisken med innpakning, frakt, fortjeneste til importør og butikk. Når man streamer filmen rett ut til kunden spares disse kostnadene, og det kan komme til gode for kunden eller selgeren, evn. begge deler.

Regler for musikk er en del mindre komplisert enn regler og distrubuering av film. Regner med du vet det. Men musikkforretningene måtte endre seg. De kunne ikke bare leve av CD-salg. Det de gjorde var å utvide til også DVD, PC-spill, konsoll-spill, konsoll hardware og tilbehør til både musikk og spill. Og fortsatt lever de stort sett av diskbasert medier. Tenk det, at etter så mange år så er diskbasert medie det de lever av...Det viser at dette fortsatt er svært lønnsomt.
    Poenget er CD`er. Jeg kan lett finne butikker som selger TV-spill i Oslo, også DVD.....men butikker som i det hele tatt har et skikkelig utvalg av CD`er er forsvinnende lite sammenlignet med for 10 år siden. Ulovlig nedlasting, mulighet for å kjøpe musikken online og nå populære tjenester som Last.fm & Spotify er nok skylden i det. Redbook er ikke forsvunnet, formatet er for godt etablert til det, men veldig mange finner nå musikken sin på helt andre måter. Og jeg tror film går den samme veien. Historien har vist at tilgjengelighet alltid vinner fremfor ekstra høy kvalitet.

Jeg har ikke sagt at VOD ikke vil komme for fullt. Jeg tror bare den ikke blir å utkonkurrere BD. VOD vil utkonkurrere DVD-utleie. Noe utleie vil fortsatt være diskbasert, men da som BD. På salg vil det etter hvert være BD som dominerer
    Jeg tror heller ikke at det kommer til å ukonkurrer BD med det første, og prognosene til Robin Harris er nok litt optimistiske. Men ser på et 3-5 års perspektiv tror jeg BD kommer til å få det tøft om det har som formål å være filmformat nummer 1 for folk flest. Markedet forandrer seg fort i dette gamet.

Bare så det er sagt, som entusiast ønsker jeg BD alt godt. Jeg tror det kommer til å ta lang tid før vi får den samme kvaliteten på VOD, og innen den tid har de sikkert lagd et diskbasert media som er enda bedre. Jeg håper bare at utvalget av filmer, pris og tilgjengelighet kommer til å være bra for oss som søker litt ekstra kvalitet på filmene.

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Tror den moralske debatten lett gjør at tråden sklir ut rundt dette temaet... Det som jo er faktum er at en del laster ned, og i så måte må dette tas med i vurderingen når en skal "se i spåkula" mht Blu-rayens videre utvikling. Det er jo klart at ulovlig nedlastning er et ris bak speilet mht å gjøre videodistribusjon alt for vanskelig for forbruker og/eller holde tilbake teknologi i alt for stor grad, men jeg sier ikke dermed at det er greit å laste ned ulovlig. Personlig har jeg ikke lastet ned en eneste film og/eller serie på åresvis, spesielt ikke etter det faktisk ble opprettet en egen lov som faktisk kan forfølge en rettslig, og det mener jeg jo bør være en temmelig viktig rettsnor også for andre...

Uansett, hvis vi da skal la selve diskusjonen rundt det moralske ligge, ER det et faktum at VOD og lovlig/ulovlig nedlastning (hvorvidt den ene eller andre digitale distribusjonsmåte vokser avhenger som nevnt av en rekke faktorer) ER konkurrenter til både Blu-ray og DVD mht fremtidig utbredelse og vekst, og i så måte ER dette relevant mht denne vurderingen.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Selvfølgelig vil Blu Ray bli et helt uinteresant format en gang.

Robin Harris skriver at det vil bli nisje om ett år.
    Det kan han ha rett i da den økonomiske utviklingen i verden kan knekke BD men aldi at VOD tar markedsandeler på 12 mnd så BD blir tvunget i kne.

Nå var Robin Harris utallese om at BD var inne i en dødspiral fra Oktober 08 i en desperat økonomisk tid å Blu Ray har faktisk eksplodert noe enormt i salg både av spillere og disc siden da.

Jeg tror ikke BD er død om 8-9 mnd å hvordan det er om 5-8 år er bare spekulasjoner men har noen ett revlosjonerende svar på hvorfor VOD skal komme seg sterkere enn BD er innen noen få mnd .

8-9 mnd så har nettbasert film overtaket på BD
    Aldri , å det er det det hele dreier seg om å ikke hvistomateom laaangt inn i fremtiden.
    Er man inne på lengere perpektiv så er man feks inne på Samsungs Andy Griffiths som har gitt en levetid på 5 år fremover (er vel et ca 1/2 år siden)

Fildelere er ikke den gruppen som i hovedsak støtter kjøp eller leie av film på nettet men dette har mye med aldersgruppe og økonomi.
    Max manus feks er lastet ned ulovelig ca 6000 ganger på under 1 uke men nesten ingen av disse er potensielle kjøpere til nettfilm eller fysisk disc..

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Shallow_
    Jeg vil påstå at 99% av dem som laster ned idag gjør det utelukkende fordi det er gratis, og lovlig nedlasting blir aldri gratis. Derfor er deres meninger uvesentlige i denne sammenheng.
    Jeg vet om folk som nedlaster ulovlig rett og slett fordi det er lett tilgjengelig via et tastetrykk i sin egen stol. Mange av titlene er ikke tilgjengelig på noen annen måte uten intensiv leting gjennom nettbutikkene, og da må en vente flere dager på å få kjøpt en tittel det kanskje hadde holdt med å leie. Sånn sett vil jeg ikke si at meningen til den store gruppen av pirater er helt uvesentlig.

Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Max manus feks er lastet ned ulovelig ca 6000 ganger på under 1 uke men nesten ingen av disse er potensielle kjøpere til nettfilm eller fysisk disc..
    Problemet med den filmen (og mange andre) er at den ble tilgjengelig på nett før den i det hele tatt ble lagt ut for salg på noe annet media.

Hvorvidt de 6000 er potensielle betalere om de får servert en bra VOD-tjeneste vet vi lite om.

Det som er litt interesant er at den Max Manus kopien var filmet med et videokamera i en kinosal. Altså 6000 som syntes den type kvalitet var bra nok til å se en slik "toppfilm".

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har sporet litt av dette men det er allikevel noe relevant til selve topic'en.

Først og fremst så burde noen av dere lære dere å ikke gå personlig på andre når dere diskuterer på et forum, det er ikke særlig hyggelig for verken den det gjelder eller av interesse for andre.
    En må jo se på det store bildet her også, alt er relevant til hvorfor folk laster ned ting dem ikke har betalt for.
    Alt fra ikke å vente i mange mnd til det kommer i salg/leie her i Norge til ting som penger. Hovedgrunnen til at jeg selv laster ned er en kombinasjon av begge egentlig og det tror jeg gjelder for folk flest.

Det nemlig mindretall av folk der ute som har så mye penger som dem mer garva forumbrukerne her slik som sitter på hjemmekino utstyr for mangfoldige tusen kroner.
    Og jeg tror faktisk jeg representerer mangfoldet med min "umoralske" holdning, når det er sagt så kjøper jeg alltid dem filmene jeg har lastet ned om dem er bra.

Og med det vil jeg avslutte med å si at Robin Harris kommer til å spise sine ord og jeg håper jeg slipper flere spydige kommentarer mot meg.

EDIT: Så tråden din først nå lygren, og ja vi lar dette ligge nå.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Problemet med den filmen (og mange andre) er at den ble tilgjengelig på nett før den i det hele tatt ble lagt ut for salg på noe annet media.

Hvorvidt de 6000 er potensielle betalere om de får servert en bra VOD-tjeneste vet vi lite om.

Det som er litt interesant er at den Max Manus kopien var filmet med et videokamera i en kinosal. Altså 6000 som syntes den type kvalitet var bra nok til å se en slik "toppfilm".
    Man kan vel dele inn de som ser film i grupper

De som ser utrolig mye , middels , lite.
    De som ikke er så nøye med kvalitet , de som er fornøyd med middels å de som ønsker høy kvalitet

DVD og VOD vil dekke den største kjøpergruppen men spørsmålet jeg av å til tenker på.
    Hva tjener bransjen mest på for de innvisterer og fornyer for hele tidenfor å tjene mest penger.
    Beholde DVD i mange år er kanskje ikke så dumt men DVD spiller salg vil mettes selv om utrolig mange selges pr år i dag + alle filmene.
    Få folk til å endre til BD og fase ut DVD vil gi inntekter da alle må endre sine avspillingsmUligheter.
    Nettbasert film blir minst inntjening med mindre filmene vil koste mye

Filmindustrien og produsjonsindustrien for film og avspillere jobber tett seg imellom å jeg syntes de har klemt hardt til med (BD) satsingen nå det siste året med avspillere , disc produksjonslinjer så er det ingen ting som iløpet av kort tid bremser opp for dem er formatet en fremtidig kilde i mange år

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Tror vi er ganske enige, HåkonN, om forholdet BD vs VOD.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Først og fremst så burde noen av dere lære dere å ikke gå personlig på andre når dere diskuterer på et forum, det er ikke særlig hyggelig for verken den det gjelder eller av interesse for andre.
    Da bør du i såfall ordlegge deg anderledes. Jeg er enig i Lygrens vinkling av dette med ulovlig nedlasting, og at det må taes med i regnskapet. Det var ikke det samme du sa, LarZen.

Jeg kan komme med mange eksempler på stygge ting som lastes fra nettet som er gratis og ulovlig, men som hverken gjør det mer moralsk eller mer forsvarlig å laste ned av den grunn; og det selv om millioner laster ned slike ting hver dag (uten å dra det noe lengre eller å si at du forsvarer det).

Nedlasting vil alltid være et problem for filmselskapene. Men kan vi ikke her inne, som er et entusiastforum, la være å omtale nedlasting som om det er "helt greit".

Har du ikke råd til å betale 150-200 kr for en film eller 50 kr for å leie den på videosjappa, ja så vil jeg påstå at man har veeeldig dårlig råd. Det er vel heller sånn at de om laster ned ulovlig vil ha 2-300 filmer på sin PC gratis, fremfor å betale for det.

Men, greit jeg lar det ligge. Det er flere ting enn interessen for lyd og bilde som gjør at jeg har sterke meninger om ulovlig nedlasting fra internett
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ta samme spørrerunden i Asia, da vil du se at piratkopier, filming i sal osv. er en svært vanlig måte for folk å se film.
    Piratkopiering er big buisness, ikke bare geeks som vil "stick it to the man"
    Mange av landene i Asia har jo ingen klare regler for dette med forbud mot piratkopiering, copyright osv. mange store selskaper som bla. Microsoft, Sony ericsson m.fl har prøvd å pavirke regjeringene i de landene det gjelder uten å ha kommet særlig langt.

Expert Pogwaq sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2003
    Poster
    5,452
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel-vel, det er i hvertfall på dette punktet jeg er svært forskjellig fra deg og andre. Jeg forholder meg til de lover og regler som finnes. Om mange nok stjeler, blir det ikke mer riktig av den grunn.
    Det er det heller ingen som har sagt! Som jeg skrev, du protesterer mot påstander ingen har kommet med. Det vi påstår er at nedlasting er et faktum du må forholde deg til, og å ignorere fenomenet (gjerne samtidig som du vifter med pekefingre) er å leve i en fantastiverden.

Intermediate Soundfre@k sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    4,383
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Du tar uten tvil feil når du sier at det tekniske er begrensningen, SVS!-man... Det tar bare noen sekunder å starte en film ved bruk av Apple TV, og en generell båndbreddeproblematikk er rett og slett ikke et tema, da bredbåndsleverandøren vil måtte bygge ut ihht brukernes forbruk, da dette er noe som allerede betales for. Selv om en bruker VOD og ser et par-tre filmer i uka snakker vi uansett ikke om et enorm båndbreddeforbruk...
    Problemet er at "alle" ønsker å se en film omtrent samtidig (når de har mest fritid), dvs i helgene og kveldene. Hvis/når VOD tar av så kan det samtidig bli populært å sende andre typer innhold som folk er villige til å betale for (serier etc), kanskje bli et seriøst alternativ til TV på sikt. Problemet er at hvis alle inkl "gutta på skauen" benytter seg av TV/innhold over bredbånd så blir det som rushtid på veiene ved påske. Jeg tviler på om kundene er like tålmodige foran TV som på veiene... (du ser jo hvor tålmodige de er der).

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig Robbin Harris ønsker å provosere eller skape debatt eller noe. Men jeg tror ikke engang han selv tror på det han sier...

Side 7 av 9 FørsteFørste ... 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •