- Blu- Ray er dødt format mener Robin Harris fra ZDNet. - Side 6

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste
Viser resultater 101 til 120 av 172
    Intermediate Rolle sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    1,460
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av _LarZen_
    Hvorfor skal jeg betale for HD filmer i "fremtiden" når jeg har i flere år kunne laste ned nettopp dette helt gratis.

Kommer aldri til å betale for å laste ned filmer, en fysisk film helt klart ja.

Hvorfor betale for det du bare kan ta akkurat som det passer deg, og ja det er millioner som meg der ute. Kommer aldri til å bli noe big business det der.
    Det har du helt rett i, det er tyveri som er big business.
    Men kom ikke og klag når bilen forsvinner eller du kommer hjem til en tom leilighet.
    Hvorfor skal kjeltringene betale for det de bare kan ta akkurat som det passer dem.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor skal jeg betale for HD filmer i "fremtiden" når jeg har i flere år kunne laste ned nettopp dette helt gratis.

Kommer aldri til å betale for å laste ned filmer, en fysisk film helt klart ja.

Hvorfor betale for det du bare kan ta akkurat som det passer deg, og ja det er millioner som meg der ute. Kommer aldri til å bli noe big business det der.
    Hvorfor date damer, når man kan voldta tilfeldige på gata?
    Hvorfor kjøpe ting når man kan stjele?

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvorfor er jeg dum og ikke du? Kanskje fordi jeg ikke fordra snyltere....

Newcomer gizmosis sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2005
    Poster
    281
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg kjøper filmene mine , for jeg vil ha ett orignalt cover å putte i hylla.
    Dessuten vil jeg ikke gå glipp av ekstra materialet på discene, handler nok om eierglede tror jeg

Newcomer
    Medlem siden
    Nov 2006
    Poster
    186
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av zatz
    For min del så er jeg ikke enig dette, klart vi trenger BD-spillere som kan spille av DVD-plater. For det første kan du fjerne denne gamle DVD-spilleren slik at du ikke får en haug med "bokser" i stua, og da kan du eventuelt flytte den til et annet sted i huset feks barnerommet eller på hytta. For det andre så får du et bedre bilde på dine gamle DVD-plater når dem er spilt av på en BD-spiller, dette vil for mange være litt viktig når man har en god samling med DVDer.
    Det ene utelukker i og for seg ikke det andre. Det ble ved lanseringa av BD (og HD-DVD også) gjort et relativt stort nummer ut av at en kan spille av DVD og CD i disse spillerne. Dette har en mer begrenset verdi en det kan se ut som. Oppskaleringen av DVD på en vanlig 2-3000kroners BD-spiller er vel ikke bedre enn på mange av de siste års multispillere (f.eks Denon 3930 m.m.) som mange filmentusiaster allerede har stående? Og som Cd-spillere er vel BD-spillerne høyst middelmådige foreløpig.

Men ikke for det: Jeg også ser fram til en knallgod multispiller som tar alt: BD, DVD, CD, SACD og DVD-A. Denon har vel en slik på beddingen, skal bli interessant å se hva den kan prestere!

Men allerede nå skulle jeg gjerne hatt muligheten til å kjøpe hybridskiver BD/DVD i påvente av kinobygging osv. Som enkelte påpeker er det også praktisk å kunne spille av filmene på nr 2-anlegget enten på hytta eller andre steder. Det er jo solgt enormt mye AV-utstyr med god kvalitet som folk fjerne vil fortsette å bruke.

Godt nyttår til alle:-D

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Her er tre interesante artikler om VOD:

DinSide Data - Slik virker Video-On-Demand

Video on demand lanseres i Skandinavia - digi.no : Juss & samfunn

RELEASE.no – 1997-2008 - videobransjens fagblad

Dersom du ser på dato/ år for når disse artiklene er skrevet, så ser en hvilken laber interesse det har vært for VOD de siste 9 årene. Det er mange år siden at VOD skulle ha tatt over for leiemarkedet på DVD. I ettertid har vi fått enda et diskmedium, nemlig Blu-ray, som også er på utleie.

Nei, VOD er nok enda lengre inn i fremtiden enn det mange tror. Og hovedproblemet til VOD tror jeg ligger i det tekniske, samt fortjeneste for selskapene. Selskapene tjener desidert mest på film på disk, og det gir de ikke slipp på med det første. Spesielt ikke nå som de kan tjene enda mere penger på BD.

VOD-HD og Blu-ray side om side; ja. Men det går minst 10 år til, tror jeg, før VOD-HD blir så stort og allment kjent at det vil være noe å snakke om. Inntil da har vi BD som tar større og større markedsandeler fra DVD i årene fremover.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Grunnlegger lygren sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    (100.00% positive tilbakemeldinger)
    Du tar uten tvil feil når du sier at det tekniske er begrensningen, SVS!-man... Det tar bare noen sekunder å starte en film ved bruk av Apple TV, og en generell båndbreddeproblematikk er rett og slett ikke et tema, da bredbåndsleverandøren vil måtte bygge ut ihht brukernes forbruk, da dette er noe som allerede betales for. Selv om en bruker VOD og ser et par-tre filmer i uka snakker vi uansett ikke om et enorm båndbreddeforbruk...

Det ligger altså slik jeg ser det på ingen måte på det tekniske plan. I motsetning til lyd, foreligger det imidertid ikke denne gangen et like bredt og "akseptert" piratmarked for film, og film er i tillegg langt mer ferskvare enn musikk. Derfor får ikke Apple og andre "tak" i markedet for følge av masse gratisvarer de utnytter til sin fordel. VOD er langt mer kontrollert av filmindustrien, til tross for utpreget piratnedlastning, både grunnet "ferskhetsgraden", lovverket som nå tross alt er endret slik at "pirater" kan straffeforfølges og selvsagt foreløpig til en viss grad teknisk ettersom Apple TV ikke foreløpig er allemannseie. Denne koster for øvrig alt for mye i Europa, rundt 2500, mens den i USA koster 150 doller, altså rundt en tusenlapp...

Grunnen til at Apple TV ikke tar av, som tross alt er eneste reelle aktør i dette markedet selv om det finnes en rekke øvrige småfisk, er mangelen på innhold innen film. Samtidig er serier svært godt representert på Apple TVen, og i så måte er dette en viktig tilgangsmulighet. Dessverre foreligger det igjen begrensninger her i Europa, der serier er langt mindre tilgjengelig, og også til en langt høyere pris.

VOD går på en måte slik musikk OD ville gått om bransjen hadde fått det som de vil... Jeg tipper derfor at det omsider vil;

1. Tippe over i langt større piratvirksomhet, dette problemet vil tilta ettersom båndbredden øker hos folk, ettersom piratnedlastet film tross alt må lastes ned før den kan tittes på, samt at tilgangen er både ustabil og begrenset.

2. Forholde dagens distribusjonsform...

Jeg tipper faktisk, dessverre for filmindustrien, at de igjen presser frem en stor piratvirksomhet ved å igjen sette sperrer for ny distribusjon av film. De har nå en gylden mulighet til å komme problemene i forkant, men presser de frem en generell oppfatning av at de igjen jobber mot forbrukerne vil dette føre til opprør - garantert!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Rolle
    Muligens hvis tilbudet kommer fra kabel og satellitt leverandørene.
    Kabel-leverandørene har allerde begynt.

Jeg er helt sikker på at folk flest gidder ikke strekke nettverkskabler frem til TV i stuen.
    VOD kan fint leveres av kabel-tv leverandørene gjennom samme coax som leverer TV-signalet. Get gjør det allerede i dag.

Trådløst nettverk er også uaktuelt for folk flest.
    Hvorfor det?

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av lygren
    Du tar uten tvil feil når du sier at det tekniske er begrensningen, SVS!-man... Det tar bare noen sekunder å starte en film ved bruk av Apple TV, og en generell båndbreddeproblematikk er rett og slett ikke et tema, da bredbåndsleverandøren vil måtte bygge ut ihht brukernes forbruk, da dette er noe som allerede betales for. Selv om en bruker VOD og ser et par-tre filmer i uka snakker vi uansett ikke om et enorm båndbreddeforbruk...
    I det tekniske mente jeg ikke kun den begrensningen som måtte ligge i båndbredde hos folk. Det jeg også tenkte på var antallet filmer tilgjengelig, og helst antall tilgjengelige filmer tilgjengelig på HD.

En annen ting å ta med her er investeringene som må til for at VOD, og kanskje helst VOD-HD, skal slå an. Hvem skal betale for at HD-film kan bestilles over kanalen? Hvilken aktør skal bygge ut bredbåndet? Til syvende og sist er det nok vi som kunder som må betale for alt dette. Men til hvilken pris må kunden betale for å kunne laste ned en HD-film? Hvor stor del av kaka skal filmselskapene ha, og hvor stor del skal bredbåndsleverandøren ha? Hvilke regler gjelder for filmdistrubusjon i skandinavia/ Europa kontra USA. Eller spørsmålet rundt piratkopisikring? Hvilke format skal gjelde? etc etc

Jeg tror det ligger så mange hindringer og utfordringer, så mange aktører og så mye usikkerhet rundt lønnsomheten av VOD at det er grunnen til at dette ikke tar av. Og skal det være interessant i disse HD-tider, tror jeg VOD må tilbys som HD. Å satse millioner av dollar på et nedlastbart SD-format, tror jeg rett og slett ikke kommer til å skje.

Skulle VOD ta av vil det være i USA og Japan. Og der er det HD som gjelder.

Og til dere som har Get? Hvor mange HD-filmer er tilgjengelig som VOD? Hvor mange helt nye filmer er tilgjengelig i SD? Hva betaler man for hhv en SD og HD-film?
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    HD fra Apple TV er svært komprimert, men fremstår allikevel temmelig sylskarp og høydefinert om en bruker en TV på 50-tommer eller mindre. En HD-film tar rundt 2GB. Dette er selvsagt ikke på nivå med Blu-ray, men langt bedre enn DVD ettersom komprimeringsalgoritmen er svært effektiv. Igjen; det tekniske er IKKE begrensningen rundt VOD, det er filmselskapene og distributørene som setter begrensningene.

Samtidig; Blu-ray som format vil trolig forholde den høyeste kvaliteten i lang fremtid, så jeg sier ikke at Blu-ray vi forsvinne, men at VOD, hvis "slusene" åpnes, vil kunne ta store andeler hos "folk flest".

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    HD fra Apple TV er svært komprimert, men fremstår allikevel temmelig sylskarp og høydefinert om en bruker en TV på 50-tommer eller mindre. En HD-film tar rundt 2GB. Dette er selvsagt ikke på nivå med Blu-ray, men langt bedre enn DVD ettersom komprimeringsalgoritmen er svært effektiv. Igjen; det tekniske er IKKE begrensningen rundt VOD, det er filmselskapene og distributørene som setter begrensningene.

Samtidig; Blu-ray som format vil trolig forholde den høyeste kvaliteten i lang fremtid, så jeg sier ikke at Blu-ray vi forsvinne, men at VOD, hvis "slusene" åpnes, vil kunne ta store andeler hos "folk flest".
    Får man HD-lyd gjennom VOD? Har man tekst-alternativer?
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nope, på Apple TV sender foreløpig kun 5.1 Dolby Digital, og kommer nok til å fortsette med det en god stund... Tekst er det støtte for, men ettersom jeg har amerikansk boks og abo får jeg jo ikke det... Ikke noe stort tap for min del egentlig, men ser jo at det kan være kjekt å ha selvsagt. Apple TV er med andre ord underlegen Blu-ray teknisk, og vil være det i overskuelig fremtid, men fordelen av enkel tilgang til "varen" samt lavere pris vil allikevel gjøre VOD til det mest aktuelle alternativet.

Når ZDNet mener Blu-ray er "dødt" er imidlertid ikke det noe jeg er enig i, men størrelsen på formatet vil definitivt avhenge av hvordan utviklingen innen VOD/nedlastning generelt (lovlig eller ulovlig) går fremover...

Expert AndreWerdenskrieg sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2004
    Poster
    6,368
    Takk & like
    Nevnt
    3 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Nope, på Apple TV sender foreløpig kun 5.1 Dolby Digital, og kommer nok til å fortsette med det en god stund... Tekst er det støtte for, men ettersom jeg har amerikansk boks og abo får jeg jo ikke det... Ikke noe stort tap for min del egentlig, men ser jo at det kan være kjekt å ha selvsagt. Apple TV er med andre ord underlegen Blu-ray teknisk, og vil være det i overskuelig fremtid, men fordelen av enkel tilgang til "varen" samt lavere pris vil allikevel gjøre VOD til det mest aktuelle alternativet.

Når ZDNet mener Blu-ray er "dødt" er imidlertid ikke det noe jeg er enig i, men størrelsen på formatet vil definitivt avhenge av hvordan utviklingen innen VOD/nedlastning generelt (lovlig eller ulovlig) går fremover...
    Ok, takk for svar. Har lenge vært nyskjerrig på Apple-TV, men dette gjør det uinteressant for min del.
    XTZ 99.26 | Yamaha CX-A5000 | 4 x SEAS L26ROY | Aoda MA-600 | Oppo | Marantz MM8003 | Antimode | LG 65"

Active
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    325
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

VOD pris

Hva er etrimelig anslag på hva prisene bør ligge på for en film med VOD ???
    Jeg synes personlig at en hundrelapp for noe jeg bare kan få se på en gang(eller 2) virker dyrt kontra å eie en film selv om den skulle koste feks 149 .
    Og tenker vi på de minste av publikumet er vel ikke "biler" sett 2 ganger i nærheten av nok :-D

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    14,968
    Takk & like
    Blogginnlegg
    27
    Nevnt
    18 post(er)
    AVtorget feedback
    1
    Nei, 30-50.- pr. "HD"-film (er jo da i langt lavere bitrate enn Blu-ray + mangler HD-lyd) er MAX av hva en bør måtte ut med, 100.- er helt uaktuelt, da kjøper jeg heller en Blu-ray til 180-200.-!

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    I det tekniske mente jeg ikke kun den begrensningen som måtte ligge i båndbredde hos folk. Det jeg også tenkte på var antallet filmer tilgjengelig, og helst antall tilgjengelige filmer tilgjengelig på HD.
    Lagringsplass koster ingenting lenger. For en leverandør er det ikke her utfordringen ligger lenger. Det var ikke mange år siden situasjonen var en helt annen.

En annen ting å ta med her er investeringene som må til for at VOD, og kanskje helst VOD-HD, skal slå an. Hvem skal betale for at HD-film kan bestilles over kanalen?
    Kunden.

Hvilken aktør skal bygge ut bredbåndet?
    Infrastrukturen er allerede på plass.

Til syvende og sist er det nok vi som kunder som må betale for alt dette.
    Naturligvis. Hvem tror du betaler for at en BD skal finne veien frem til butikken? Alltid kunden.

Men til hvilken pris må kunden betale for å kunne laste ned en HD-film?
    Uansett en lavere pris enn det er å kjøpe filmen på et fysisk media med fordyrende mellomledd.

For en leverandør er alltid det beste å kunne selge sin tjeneste til kunden uten at kunden på oppsøke en butikk.
    Jeg tror det ligger så mange hindringer og utfordringer, så mange aktører og så mye usikkerhet rundt lønnsomheten av VOD at det er grunnen til at dette ikke tar av.
    Det du prøver å si er at det er mer lønnsomt med et fysisk media med flere mellomledd.

Se på musikk. Når det først tok av med nedlasting/streaming av musikk på nett var det flere musikkforetninger som måtte kaste håndkleet. Grunnen er enkel, de klarer aldri å konkurrere med butikk som allerede er i stuene til folk, og selger samme musikken til en lavere pris.

Og skal det være interessant i disse HD-tider, tror jeg VOD må tilbys som HD. Å satse millioner av dollar på et nedlastbart SD-format, tror jeg rett og slett ikke kommer til å skje.
    Get leverer allerede VOD i SD og i HD til en rekke kunder, og flere kommer til å følge etter.

Og til dere som har Get? Hvor mange HD-filmer er tilgjengelig som VOD? Hvor mange helt nye filmer er tilgjengelig i SD? Hva betaler man for hhv en SD og HD-film?
    Link har jeg allerede lagt ut på forrige side. Der kan du teste hele løsningen online. Husk at løsningen er helt ny, men jeg vil tippe at allerede nå har de flere filmer online enn de fleste leiebutikker.

Filmene koster fra 9kr stykket.

Som jeg har sagt tidligere, folk flest teller ikke pixler og vil helst sitte i godstolen og velge en ny eller gammel film som starter umiddelbart fremfor å reise til nærmeste videosjappe for så å finne ut at filmen man ønsket å se enten var utleid eller ikke finnes.

Når entusiaster krangler så busta fyker om hvor synlig overgangen til HD er på enorme flatskjermer, hvordan tror du da folk flest opplever nødvendigheten? Uansett kommer leverandørerene til å servere HD over VOD, som Lygren sier er det ikke BD, men folk flest er ikke så tekniske at de tenker så mye over det. De har en HD-TV og får servert HD-film.

Intermediate _LarZen_ sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    1,195
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ser det er flere som ble irritert over mitt innlegg litt bakover her, og det er helt forståelig. Men det er nå da slik "samfunnet" er blitt da, om det kan legges ut på nettet så kan alle og en vær bare laste det ned.

Det er bare noen få ting som er tabu på nettet og laste ned programmer,filmer,spill og musikk har ikke vært tabu på mange herrens år.

Ja det er teknisk sett å stjele men det er minimalt med mennesker som ser på dette som å stjele lenger, slik er det nå da bare blitt.

Jeg personlig liker best å ha filmen i hylla, men når det tar 6mnd-1år før en serie eller film kommer til lille Norge så laster jeg ned filmen uten å blunke.

Og Robin Harris er jeg ikke enig med i det hele tatt, for min del så ser jeg bare mer og mer Blu-Ray i hyllene og prisene går bare ned. Kjøper jo nye filmer på Blu-Ray for 180,- kr og oppover.

Jeg har helt stoppet å kjøpe dvd, selv om en ny film på Elkjøp kan koste 99kr så går jeg heller for Blu-Ray versjonen til 180- 250kr uten å blunke. Kvalitets hoppet er verdt vær ekstra krone.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Huff, du LaZen...det blir ikke noe mer lovlig selv om mange nok stjeler. Jeg synes du kan spare deg for sånne utsagn her inne. Mange av oss er uenig i mye her, men vi er i hvartfall enige i at vi stjeler ikke ting som andre har som levebrød.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av AndreWerdenskrieg
    Ok, takk for svar. Har lenge vært nyskjerrig på Apple-TV, men dette gjør det uinteressant for min del.
    Er 100 % enig med deg der. Jeg vil IKKE tilbake til Dolby Digital for noen som helst pris. Man tar bare ikke gigantiske steg bakover fordi ting skal være "lettere".

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av HåkonN
    Lagringsplass koster ingenting lenger. For en leverandør er det ikke her utfordringen ligger lenger. Det var ikke mange år siden situasjonen var en helt annen.
    Nei, men jeg regner med leverandøren må betale for et større biblotek enn et mindre.
    For en leverandør er alltid det beste å kunne selge sin tjeneste til kunden uten at kunden på oppsøke en butikk.
    Det du prøver å si er at det er mer lønnsomt med et fysisk media med flere mellomledd.
    Lønnsomt for hvem? Hvem er det som ønsker å tjene penger her? Tjener filmselskapet mer penger på VOD enn diskbasert medie, mener du?
    Se på musikk. Når det først tok av med nedlasting/streaming av musikk på nett var det flere musikkforetninger som måtte kaste håndkleet. Grunnen er enkel, de klarer aldri å konkurrere med butikk som allerede er i stuene til folk, og selger samme musikken til en lavere pris.
    Regler for musikk er en del mindre komplisert enn regler og distrubuering av film. Regner med du vet det. Men musikkforretningene måtte endre seg. De kunne ikke bare leve av CD-salg. Det de gjorde var å utvide til også DVD, PC-spill, konsoll-spill, konsoll hardware og tilbehør til både musikk og spill. Og fortsatt lever de stort sett av diskbasert medier. Tenk det, at etter så mange år så er diskbasert medie det de lever av...Det viser at dette fortsatt er svært lønnsomt.

Jeg har ikke sagt at VOD ikke vil komme for fullt. Jeg tror bare den ikke blir å utkonkurrere BD. VOD vil utkonkurrere DVD-utleie. Noe utleie vil fortsatt være diskbasert, men da som BD. På salg vil det etter hvert være BD som dominerer
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Side 6 av 9 FørsteFørste ... 2 3 4 5 6 7 8 9 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine