- Blu- Ray er dødt format mener Robin Harris fra ZDNet. - Side 3

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste
Viser resultater 41 til 60 av 172
    Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Jasså, sier du det...

Sitat Opprinnelig postet av EivindLunde
    Problemet til Blu-Ray formatet er at det er nesten ingen som bruker projektorer til å se film, og med en god DVD spiller er kvalitetsforskjellen på
    bilde for liten på skjermer opp til 50".
    "For liten"?
    Dette hevdes stadig, ofte av folk som ikke engang har egen erfaring med dette...
    Jeg mener det er soleklar forskjell. Men forskjellen blir selvfølgelig mindre og mindre jo lenger unna skjermen man sitter. jeg sitter selv ca 2.5-3m fra en 47" TV og ca 3.5-4m unna 106" duk. Da opplever jeg soleklare forskjeller på begge skjermer..
    I tillegg er det jo de entusiastene som virkelig bryr seg om at bilde og lyd har høyeste kvalitet som bruker projektorer.
    Alt begynner hos entusiastene. Jeg har selv hatt projector i over ti år. Nå begynner det å bli et relativt stort marked også for projectorer. Jeg tror for øvrig at "Ola og Kari" også vil bry seg om kvaliteten etterhvert som de opplever HDTV på sine skjermer fra stadig flere HDTV-kanaler.
    Folk er også i ferd med å venne seg til å kunne kjøpe DVD filmer til under en 50 lapp, så hvorfor skal man da betale 5x så mye for en film i HD?
    Javel? Nå har ikke jeg kjøpt én eneste DVD på godt over to år. Men det overrasker meg stort at folk flest kjøper DVD'er til under 50kr. Det var veldig billig... Hvilket utvalg filmer får man til slik pris?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2005
    Poster
    114
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hans utsagn kom i oktober.
    Nå er butikkene fyllt opp med mange flere filmer. Maskinvaren er også begynnt å bli bra.

Bluray er kommet for å bli.

Oppskalering av DVD filmer kan ikke sammenlignes med HD. Har det til og med innebygd i min dinosaur rør-TV. Den gamle regelen gjelder fremdeles; Garbage in, garbage out.

Intermediate Evelen sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2008
    Poster
    1,391
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Lightbulb

Etter jeg har fått meg 46" Full HD LCD for noen dager siden har jeg testet ut noen HD filmer i 1080p (x264 rips), og må si dette er veldig mye bedre en vanlige DVD filmer.

BluRay begynner nå og fremover og slik jeg ser det er det ikke på vei ut.
    Online streaming er ikke et alternativ da det fremdeles finnes mange personer i norges store land med elendige linjer.

Grunnen til at det ikke har tatt helt av enda:

- Mange har fremdeles gammel CRT TV.
    - Spillerne er fremdeles dyre.

Tok en stund før DVD tok over for VHS også...

Intermediate
    Medlem siden
    Jul 2004
    Poster
    686
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av OleM
    Jasså, sier du det...

"For liten"?
    Dette hevdes stadig, ofte av folk som ikke engang har egen erfaring med dette...
    Jeg mener det er soleklar forskjell. Men forskjellen blir selvfølgelig mindre og mindre jo lenger unna skjermen man sitter. jeg sitter selv ca 2.5-3m fra en 47" TV og ca 3.5-4m unna 106" duk. Da opplever jeg soleklare forskjeller på begge skjermer..
    Alt begynner hos entusiastene. Jeg har selv hatt projector i over ti år. Nå begynner det å bli et relativt stort marked også for projectorer. Jeg tror for øvrig at "Ola og Kari" også vil bry seg om kvaliteten etterhvert som de opplever HDTV på sine skjermer fra stadig flere HDTV-kanaler.

Javel? Nå har ikke jeg kjøpt én eneste DVD på godt over to år. Men det overrasker meg stort at folk flest kjøper DVD'er til under 50kr. Det var veldig billig... Hvilket utvalg filmer får man til slik pris?
    Jeg kjøpte nylig min første flatskjerm (TH42-PX80) og testet med LOTR via PS3 med siste FW, og ble overrasket over den forbløffende gode bildekvaliteten. Jeg bruker vanligvis en Benq 8720 med Denon 2930 og PS3 til BD filmer, så ja, jeg har sett begge deler.
    Jeg sier ikke at jeg ikke ser forskjell, men at jeg syns forskjellen er for liten til å forsvare prisdifferansen.
    Og jeg våger påstanden om at det gjelder for de store uinterresserte massene også.

Selvfølgelig begynner alt hos entusiastene, men om ikke vanlige folk kjøper formatene, så dør de ut. Se på hva som skjedde med SACD/DVD-A, begge overlegent mye bedre enn CD, men folk ville ha mp3 istedet.
    Nå selger jo tilogmed vinylplater mer enn disse formatene.
    Så om BD skal klare seg, så må de gjøre noe fort, for tiden løper til fordel for streaming/nedlasting.

Når det gjelder prisene på DVD kan du sjekke Play.com
    430 titler på salg fra 30 kroner, sikkert rundt 600 om du tar med de i £4.99 salget, og ikke bare gammal drit.
    Backcatalog filmer på BD koster sjelden eller aldri under 150,- kroner.

Intermediate SVS! -man sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Den største kvervulanten trodde jeg var SVS-man. :-)
    Denne gjeve tittelen kan vel deles med flere debatanter her inne, eller hur FFWD

Vi kan vel være enige i at BD er her for å bli. DVD-utleie blir nok på sikt overtatt av et bedre VOD-tilbud, og DVD-salg tror jeg erstattes av BD-salg. Og det som blir igjen av utleiefilmer på disk, tror jeg i større grad vil domineres av BD.

For å sette artikkelen som henviser til Itavisen; om at BD er dødt, så kan vi skru tiden ca. 1 år tilbake. Såpass død er utviklingen av BD:

"300" Blu-ray og HD DVD: ca. 250.000 totalt første uke (august 2007)

Transformers HD DVD: ca. 100k-190k solgte første uke (september 2007)
    'Transformers' HD DVD Smashes First-Week Sales Records | High-Def Digest

Iron Man Blu-ray: ca. 500.000 solgte første uke. (265.000 første dag)

The Dark Knight Blu-ray: ca. 1,7 millioner solgte første uke. (600.000 første dag).
    'Dark Knight' sets new Blu-ray sales record

På ca. ett år har topp-titlene på HD solgt fra omtrent 200.000 til 1,7 mill den første uka. Batman solgte 600.000 eksemplarer den første dagen. Transformers solgte (godt) under 200.000 eksemplarer den første uka...

Iron Man solgte omtrent like mye på en eneste dag som det "300" solgte på en hel uke; og det både på HD DVD og Blu-ray totalt.

Prisene på filmene går i riktig retning, og det samme gjelder utvalg og pris på BD-spillere.

At BD ikke er en success og at formatet er dødt; blir vel kun en uttalelse man ikke kan ta seriøst. Han fikk jo et førstesideoppslag, men det er det hele. Det blir ikke mere seriøst eller sant av den grunn. Hvor fort BD kommer til å ta enda større andeler i 2009, kan vi bare spekulere i. Men det forundrer meg ikke om toppfilmene på BD kan selge rundt 10 mill eksemplarer i desember 2009.
    Forsterker: Marantz SR7011
    Høyttalere:
    Klipsch RP280f - RP450C - RP250S - R115SW
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Active
    Medlem siden
    Nov 2008
    Sted
    Strømmen
    Poster
    424
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er totalt uenig i at streaming/nedlasting kommer til å vinne over Blu-ray fordi kvaliteten for dekke mitt og andres behov må tilsvare samme kvalitet som jeg pr dags dato får på Blu-ray. Vi som samler på Film og det er ikke få ønsker faktisk å ha filmen med cover i hylla. Jeg tror mer på at streaming/nedlasting blir ett nisje produkt for de som ikke ønsker å betale for ekte kvalitet, og for folk som er på ferie eller foretningsreiser . Jeg tror ikke at filmstudioene ønsker å sende filmene ut på billig salg og med det mener jeg at hvis en person laster ned en film til odel og eie er man der man er i dag med deling filmer via nettverk og dette er noe film selskapene jobber i mot. Jeg synes ikke at det er så rart at man må betale mellom 120-200 kr får ett såpass nytt produkt. 2009 kommer til å bli et godt Blu-ray år med mange nye og gamle titler jeg selv har forhåndsbestilt 10 titler. Jeg tror mer på ett endret handle mønster der det blir flere og flere som handler film på nettet enn i butikk fordi prisene noen ganger variere fra nettet til butikk mellom 100-150 kr pr stk.

Dvd 176 Blu-ray 34

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Blu-ray 2008
    Jeg er totalt uenig i at streaming/nedlasting kommer til å vinne over Blu-ray fordi kvaliteten for dekke mitt og andres behov må tilsvare samme kvalitet som jeg pr dags dato får på Blu-ray. Vi som samler på Film og det er ikke få ønsker faktisk å ha filmen med cover i hylla. Jeg tror mer på at streaming/nedlasting blir ett nisje produkt for de som ikke ønsker å betale for ekte kvalitet, og for folk som er på ferie eller foretningsreiser . Jeg tror ikke at filmstudioene ønsker å sende filmene ut på billig salg og med det mener jeg at hvis en person laster ned en film til odel og eie er man der man er i dag med deling filmer via nettverk og dette er noe film selskapene jobber i mot. Jeg synes ikke at det er så rart at man må betale mellom 120-200 kr får ett såpass nytt produkt. 2009 kommer til å bli et godt Blu-ray år med mange nye og gamle titler jeg selv har forhåndsbestilt 10 titler. Jeg tror mer på ett endret handle mønster der det blir flere og flere som handler film på nettet enn i butikk fordi prisene noen ganger variere fra nettet til butikk mellom 100-150 kr pr stk.
    Det er klart scenarioet om at konsumere flest kaster seg over VOD av ulike slag ikke er noe hyggelig for samlerne. Det var ikke mange år siden folk sa akkurat det samme du sier nå om CD`er. Men produkter som Squeezebox og Transporter klarte å overtale både folk med enorme CD-samlinger og audiophile som tidligere spyttet hver gang de nevnte ordet MP3.

At streaming blir et nisjeprodukt for de som ikke vil betale for kvalitet? Når det gjelder musikk har akkurat det motsatte skjedd. Folk flest pusser ikke brilleglassene sine for å telle pixler, de er opptatt av innholdet.

For oss entusiaster som har i flere år fått bitrate, oppløsning, og watt gjennom morsmelken og er blendet for all fornuftig tankegang når det gjelder AV for folk flest, virker nok tanken om video-streaming ganske far out. For de som piratkopierer, eller ville ha gjort det om det hadde vært lovlig er tanken ganske fornuftig. Likeså med de som har klemt til seg tjenester som Spotify, Youtube, Podcasts etc - og det er ikke rent få. Et stort andel mennesker vil også få VOD-tjenestene trykt ned over hodet av kabel-tv leverandørene som er ute etter noen ekstra kroner i kassa.

Spørsmålet er ikke OM, det er NÅR. Robin Harris mener det tar av allerede om et år, noe som selvfølgelig betyr at BD aldri får den suksessen DVD fikk. Jeg tror det tar litt lengre tid, og det kan være nok til at Sony & Co får etablert BD som et alternativt fysisk format med en viss kommersiell suksess.

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    VOD og BD vil leve side om side. Det er det nok ingen tvil om. VOD vil ikke ta over for BD, og BD vil ikke kunne hindre VOD. Men hvorfor er det viktig, egentlig? Det er nå ikke sånn at det kun er entusiaster som er samlere av film. Hvordan skal man eie VOD? Det går selvsagt ikke, og VOD ser heller ikke spesielt spennende ut under juletreet. Men at VOD blir et supplement til de som har muligheten for det, er nok sikkert.

VOD og BD er ikke truet av hverandre, men DVD er truet av VOD og BD. Og all den tid VOD blir et reelt alternativ til DVD, så vil BD ha fått et så grundig fotfeste at det nærmest er allemannseie. Med en samlet film- og elektronikkbransje bak seg, skal det litt til at Blu-ray ikke blir allemannseie..
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Moderator HåkonN sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2005
    Poster
    6,958
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av SVS! -man
    VOD og BD er ikke truet av hverandre,
    Nuvel....tror nok Sony helst hadde sett at VOD ikke var et tema på mange år enda. Det er definitivt en utfordrer til BD som et konsumerformat numero uno.
    Som et format for oss entusiaster er det kun BD som gjelder selvfølgelig, og det vil det nok være lenge enda.

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Personlig tror jeg VOD kan ble kjempestort for leie hvis, og bare hvis filmselskapene vil.

Det jeg er usikker på er om at de ønsker å kutte ut utleiestedene i næringskjeden. Tipper de er en viktig støttespiller for dem. Derfor vil nok ikke VOD få den prisingen som gjør at alle ville skiftet til VOD.

Hvis prisen blir for lav vil også det gå utover kjøpemarkedet. Personlig har jeg aldri leid en eneste DVD. Det er fordi at prisforskjellen er for liten mellom leie og kjøp. I tilegg er leie så utrolig tungvindt. (i mine øyne). Jeg forstår meg rett og slett ikke på de som leier :-)

Men kunne jeg leid en film via Canal Digital Boksen eller annen boks som hadde bra kvalitet til ca 15-20 kr, ja da ville jeg kuttet ned på kjøpingen av B og C filmer. Nedlastningen burde heller ikke ta mer en 1-2 timer før jeg kan starte å se.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Thumbs up bd

skuffende format få leie filmer

Medlem siden
    Jan 2005
    Sted
    Fredrikstad
    Poster
    2,629
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    skuffende format få leie filmer
    Heller skuffende by enn format, for her i Fredrikstad får en stort sett leid alt på BD (av det nye selvfølgelig)

Allerede i februar 2008 var det hyllevis av BD-utleie i Australia (samme regionskode som Norge). Så det står ikke på formatet, men på butikken.
    Høyttalere:
    TV:
    Panasonic VT50 Plasma

Newcomer
    Medlem siden
    Sep 2003
    Poster
    205
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av FFWD
    Hvilke nettsider gjør dette? Har de forklart hvilke tall de baserer seg på?
    At enkelte bransjenettsider gjør alt for å hause opp tallene betyr ikke at vi skal svelge alt rått uten å tenke selv.
    The Dark Knight setter ny standard på Blu-ray Disc - Farojournalen

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er forsåvidt ikke noe ukorrekt i den artikkelen. Når det gjelder vekst så har veksten fra 2007-2008 vært større enn veksten var 1998-1999.

Men, det skyldes vel mer at 2007 var så ekstremt dårlig for BD/ at DVD gjorde det bra i 1998 også.

Hvis jeg lagde et format som solgte 1 eksemplar i fjor og 20 eksemplarer i år, ja så ville det også ha vokst kraftigere enn DVD.

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Wink bd

er vell mere blå smurfer i byen din

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,041
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det finnes tydeligvis mange blå smurfer på lille Jessheim også, for her er det godt utvalg på utleie. Men i "bartebyen" går ting noe tregere. :wink:
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Gorm
    Vel, det finnes tydeligvis mange blå smurfer på lille Jessheim også, for her er det godt utvalg på utleie. Men i "bartebyen" går ting noe tregere. :wink:
    Strømmen tilbake?

Newcomer
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    194
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av samco
    er vell mere blå smurfer i byen din
    SVS!-Man har sine pressmiddler i fredrikstad.

Her ser dere SVS!-man med kollega på vei til en runde på BD sjappene for å sjekke om utvalget er bra nok.

Intermediate wotg sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    2,761
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg gadd ikke å lese alle tre sidene med komentarer, men merker meg at f.eks Get som stort sett hele Oslo har nå tilbyr filmleie via sin dekoder. Uten å være pessimistisk på blu-ray sine vegne så vil jeg si at Robin Harris har noen gode poeng.
    Apple tv er allerede nevnt, hva skjer når microsoft som dominerer pc markedet tar seg sammen og lanserer en billig og brukervennlig film og musikktjeneste ?

Intermediate
    Medlem siden
    May 2008
    Poster
    1,059
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Arrow film nedlasting

xboxlive og psn har hd film nedlastning i usa og endel eu land (live)

norge............. neei da :roll:

Side 3 av 9 FørsteFørste 1 2 3 4 5 6 7 ... SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •