Lyd (hjelp)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7

Tråd: Lyd (hjelp)

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2008
    Poster
    43
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Lyd (hjelp)

Nå må jeg ha hjelp.

Dersom en BD-spiller har Coax og/eller optisk utgang i tillegg til HDMI, kan man ikke da overføre lyden digitalt til surroundforsterkeren?

Ser bare (oppfatter) av masse tester at eneste mulighet for slike som meg som har surroundforsterker uten HD-inngang er å kjøpe en BD-spiller med analoge utganger.

Jfr Panasonic DMP-BD 55 kontra BD 35.
    Ref Hjemmekino 11/2008, side 80.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Dersom en BD-spiller har Coax og/eller optisk utgang i tillegg til HDMI, kan man ikke da overføre lyden digitalt til surroundforsterkeren?
    Jo
    Du har mulighet til digital lyd med begge muligheter
    Forskjellen blir at Optisk/coaxial har begrensninger i forhold til HDMI.

Ser bare (oppfatter) av masse tester at eneste mulighet for slike som meg som har surroundforsterker uten HD-inngang er å kjøpe en BD-spiller med analoge utganger.
    Bruker du optisk / coaxial kabel til digital lyd får du max DD 5.1 / DTS /PCM og maximal overføringshastighet på lyd er 1536 kbps.

Bruker du HDMI kabel til digital lyd kan du få HD lyd fra Blu Ray film der bitrate kan være meget høy. (feks ca 27 000 kbps)
    Vanlig er HD lyd mellom ca 3-6 Mbps

Har du gammel reciver som ikke har HDMI inn så er eneste mulighet for HD lyd å få det analogt inn (multichannel)
    Da decoder Blu Ray spilleren HD lyden og lyden blir convertert til analog .

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Har du gammel reciver som ikke har HDMI inn så er eneste mulighet for HD lyd å få det analogt inn (multichannel)
    Da decoder Blu Ray spilleren HD lyden og lyden blir convertert til analog .
    Som vanlig forklarer du så lett og forståelig, hygen. Fantastisk!

Men 1000 kroner spørsmålet nå:
    er det hørbar forskjell på at en god BD spiller dekoder og sender lyden i analoge signaler til analoge multi-channel kontra HDMI kabel og dekoding i en HD receiver?

Intermediate
    Medlem siden
    Oct 2008
    Poster
    779
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sorry for att eg bryter inn her Men det er en ting eg lurer på. Eg har heller ikke hdmi innganger på min reciver og må også ha multi utganger på spiller for å få alle de nye lydformatene. Eg tenkte å kjøpe meg en Panasonic DMP-BD55 eller Sony BDP-S550 før jul, men butikken her har ikke noen av de spillerne inne Har veldig lyst på blu-ray før jul. Butikken har Sony BDP-S350 inne. Går eg glipp av mye når eg ikke kann spille av alle de nye lydformatene, men i stedet bruker optisk eller coax utgangene og kunn får dts lyd? Kann eg risikere på noen filmer att eg ikke får lyd i det hele tatt viss det ikke går an å velge dts på filmen? Eg spør fordi eg ikke har så veldig grei på dette Viss eg skall ha blu-ray spiller før jul er det kunn en mulighet og det er Sony BDP-S350. Men har jo ikke SÅ dårlig tid heller da Er det lurere å vente til etter jul og da bestille Panasonic DMP-BD55 eller Sony BDP-S550? Merker eg så stor forskjell på lyden att det er verdt å vente til etter jul? Er det god nokk lyd med optisk eller coax i forhold til lyden via multikanalene og de nye lydformatene?

Håper noen kann hjelpe meg med å finne ut dette

Takker for svar:-D

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også et lite spørsmål ang 7.1 til 5.1 på SONY BDP-S550
    Når jeg bruker analogutgangen på Sony spilleren hvilken av "bakkanalene" skal til en 5.1 inngang på forforsterker?
    Er det den som det står kun : surround på eller den det står: sur back ?
    fant ikke ut dette i pdf manualen (skumlest)
    Mvh Jan I

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Asfalt
    Går eg glipp av mye når eg ikke kann spille av alle de nye lydformatene, men i stedet bruker optisk eller coax utgangene og kunn får dts lyd?
    HD lyden på en BD varierer i kvalitet ut fra codec osv men generelt er lyden ett stort løft fra vanlig Dolby Digital 5.1 , DTS eller Core lyden du vil få med optisk/coax.

Sitat Opprinnelig postet av Jan I
    Har også et lite spørsmål ang 7.1 til 5.1 på SONY BDP-S550
    I 5.1 er surround bakkanalene (det vil si de bakerste høytalerene som skal stå ut fra siden av din lyttepossisjon eller litt bakenfor)

Surround back er de siste 2 høytalerene som er i ett 7.1 oppsett (der høytalerene står bak deg)

5.1 høytaler oppsett THX Home Theater 5.1 Speaker System Layout
    7.1 høytaler oppsett THX Home Theater 7.1 Speaker System Layout

Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    Som vanlig forklarer du så lett og forståelig, hygen. Fantastisk!

Men 1000 kroner spørsmålet nå:
    er det hørbar forskjell på at en god BD spiller dekoder og sender lyden i analoge signaler til analoge multi-channel kontra HDMI kabel og dekoding i en HD receiver?
    Det er vel sikkert like mange årsaker til at lyd kan være ulik som kroner i ditt spørsmål men om de er hørbare ?
    Noe er sikkert målbart med instrumenter men ved ca like komponenter som behandler lyd i reciver som i BD spiller bør det hørbare være ganske likt.
    Det er ulike decodere til HD lyd codec som er brukt i ulike AVR og BD spillere.
    Dette er en av dem - Aureus™ High Performance Digital Audio Processors
    De fleste HD lyd decodere er integrert i on-chip ROM (har ikke hørt om en chip til hvert codec)
    Nå er også funksjonene smart volum, rom korreksjon osv og alle recivere og BD spillere har ikke samme mulighet til å påvirke lyd fordi Digital signal processing ikke er lik (DSP).
    Største forskjell til nå har vært HD codec decodings chip som i noen tilfeller ikke har vært 100% riktige og mange AVR og BD fabrikanter har måtte oppdatere firmware for å rette på det.
    (så har man også utvikling av chip som dekoder , DSP som altid blir bedre hele tiden)

Så kommer alle påvirkninger du har lest om i lang tid her på forumet og andre steder.
    Der DAC utføres og hvilken DAC , hva som er bygget rundt DAC og kvalitet på komponenter osv.
    7.1
    Noen recivere og BD spillere har 1 DAC chip for hver kanal , andre har beste DAC på front høytalere og dårligere DAC på andre utganger , andre har 4 DAC der hver DAC er til left+right og andre igjen har 1 dac til alle 8 kanalene.
    (bedre/dårligere har med utvikling og oppygging så DAC i seg selv sier ikke allt uten å ta hensyn til det totale)
    (kan valg av kabler påvirke lyden --> den digitale HD lyden påvirkes neppe hørbart med HDMI ved jitter osv men analoge kabler vil vel kunne gi ulik kvalitet?)

Jeg vet ikke om en eneste reciver som kan sammenlignes med BD spiller fordi de ikke er like men sammenligner man en Pioneer BD spiller med 8 stk wolfson WM8740 DAC som decoder til analogt mot bitstream samme lyd til Pioneer reciver med 8 stk WM8740 DAC og samme innstillinger for påvirkning av lyd vil jeg tro forskjellen blir minimal.

Så har man ørene som hører å kvaliteten på de
    Så har man øvrig lyd som høytalertyper , plassering og lyttepossisjon
    osv osv
    Som gjør at den og den decodingen og videre behandling låter fint for en person men en annen liker andre presantasjoner.

Selve decodingen er sikkert 100% lik pga lisenser og patant beskyttelse som gjør at man ikke kan "tukle" med decodingen å fortsatt gi den samme navn.
    Man har også i codec som feks Dolby thrueHD en innebygget kontrollfunksjon som passer på at PCM lyden som decodes(pakkes ut) i decoder er 100% identisk med PCM lyden slik den var før den ble encodet(pakket inn) i Dolby ThrueHD codec.
    bit for bit identisk.

Bitstream er å anbefale da du vil ha flest muligheter til å påvirke lyden om du ønsker , du får opp codec i display som er kjekt og minst sjangse for negativ påvirkning av lyd.

Har man dårlig DAC i reciver men veldig bra i BD så er det ikke tvil om at man bør bruke analoge kabler.

Jeg har aldri funnet måleresultater på nettet over forskjell HDMI / analogt ( om de er målbare behøver de ikke være hørbare)og tester av ulike blader osv viser store glipp , missforståelse av manualer , spillere og innstillinger så en lyd analyse der beror mest på hvordan de har greid å få satt opp utstyret til en test (noe som virker for vanskelig for mange) og om ørene er pusset og istand til å foreta en upartisk vurdering.

En billig BD med analog muligheter behøver ikke være dårlig valg da man kanskje ikke ville hørt eller kunnet utnyttet en svinedyr BD med analog ut ut fra sin forsterkerdel /høytalere

Det ble ingen kloke svar da det er så mange faktorer .
    Viktig er vel å kjøpe noe man er fornøyd med og som kan forsvare prisen man er villig til å betale for forskjeller eller ørsmå nyanser.

Blu-ray Player and Home Theater Design Considerations

Intermediate
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    756
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0