spørsmål om de nye lydformatene

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 7 av 7
    Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Question spørsmål om de nye lydformatene

hei
    jeg har idag utstyr til dvd, altså dvdspiller og reciever med dekoder for de gamle dolby digital,dts, -es, -ex osv. hvis jeg nå kjøper meg en bluray spiller med dekoder for de nye hd-lydformatene, vil jeg kunne få utnyttet disse fullt ut på recieveren? Har lest endel om bitstream og pcm og dette her men forstår ikke så mye av det. kan noen som forstår dette bedre enn meg forklare litt enkelt?

recieveren har altså ikke hdmi, så lyden må komme inn med coax eller 7.1 kabler (eller optisk)

Newcomer Bigtwin sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2007
    Poster
    72
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Da må du ha en spiller som kan dekode internt, og har analoge utganger. Da kan du koble den til forsterkeren, og få utbytte av HD lyd. Og en selvfølge at du har HDreadyTV :-) slik at du får utbytte av høyere oppløsning av bildet!

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2004
    Poster
    1,049
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av sigvald
    hei
    jeg har idag utstyr til dvd, altså dvdspiller og reciever med dekoder for de gamle dolby digital,dts, -es, -ex osv. hvis jeg nå kjøper meg en bluray spiller med dekoder for de nye hd-lydformatene, vil jeg kunne få utnyttet disse fullt ut på recieveren? Har lest endel om bitstream og pcm og dette her men forstår ikke så mye av det. kan noen som forstår dette bedre enn meg forklare litt enkelt?

recieveren har altså ikke hdmi, så lyden må komme inn med coax eller 7.1 kabler (eller optisk)
    Du kan ikke kjøre det digitale signalet (enkel coax/optisk) fra bluray spilleren og til den gamle receiveren når det gjelder HD lydformatene.
    Alternativet til å skaffe receiver med dekoding av HD lyd er å skaffe seg en bluray spiller med innebygd dekoding til 5.1/7.1 analogt, og kable dette til pre-in kontaktene på receiveren hvis den har slike.

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk
    har alle spillerne mulighet til å gjøre dette, eller er det liksom 10 000kr og oppover?, og hvis de ikke har analog utgang, kan de ikke sende det digitalt på en sånn måte at recieveren tolker det riktig?
    og ja, hvis jeg kjøper meg hdspiller, kjøper jeg også ny tv. har tenkt litt på panasonic px81...

Newcomer bear sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2006
    Poster
    287
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk
    har alle spillerne mulighet til å gjøre dette, eller er det liksom 10 000kr og oppover?, og hvis de ikke har analog utgang, kan de ikke sende det digitalt på en sånn måte at recieveren tolker det riktig?
    og ja, hvis jeg kjøper meg hdspiller, kjøper jeg også ny tv. har tenkt litt på panasonic px81...
    Du må ha en BD spiller med analoge lydutgang som kobles til din receiver sine analoge innganger. Optisk eller koax sender bare vanlig DD eller DTS lyd, desverre.

Har koblet min HD-DVD spiller til min receiver med de analoge utgangene for å høre HD lyd. Når jeg sammenligner med lyden i optisk kabel (DD) så er jeg ikke sikker på om det er så stor forskjell...

Mulig mine høytalere eller receiver ikke er kapable til oppgaven, men hadde forventet å registrere noe forbedring. Så derfor, bli ikke alt for skuffet om du ikke syns forskjellen er stor.

Intermediate torsteinvh sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    1,414
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ok takk
    Hvis receiveren din har HDMI kan en del spillere (bl.a. PS3) dekode HD formatene og sende lyden som multichannel PCM over HDMI. Hvis receiveren din ikke har HDMI er eneste utvei Blu-ray spiller med analoge utganger.

Både Panasonic DMP-BD55 og Sony BDP-S550 dekoder og har analoge utganger, og har en veiledende pris på rundt 3.500.-

Edit: Leste nettopp første posten din litt bedre, og ser at du ikke har HDMI...

Intermediate
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    596
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ja ok. takk for oppklarende svar gutta!
    tror nok jeg drøyer innkjøpene litt til prisene kommer enda lenger ned og konkurransen blir hardere.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •