Hjelp til Samsung bluray kalibrering.

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 12 av 12
    Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Hjelp til Samsung bluray kalibrering.

Hei, jeg har fått meg Samsung bluray.. har ikke full hd tv men bare en HDready Samsung...

Noen som vet hvilket bildealternativ som er best for HDready?

1080i eller 720P? Eventuellt noe annet?

Synes ikke tvn min interlacerer bra nok generelt men vet ikke om 720 er noe bedre akkurat... blir vel å bytte tv snart..

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har ingen av delene men kan skrive hva jeg tror.

Med din tv kan den vel mota 1080p/24 (er vanlig for en HD ready tv)
    så jeg ville satt BD visning til 1080p
    Hvorfor er at du har en tv med oppløsning 1366 x 768 og 720p er 1280 x 720.
    Sender du BD 1080p inn i tv vil den scalere ned til 1366 x 768

(unødig scalering blir)
    Scalerer du 1080p ned til 720p med BD for så sende til tv vil vel tv så skalere innkommende 1280 X 720 opp til 1366 x 768 som er tv oppløsning.

SD (DVD) ville jeg sendt som 720p

Intermediate CavaleraRules sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    24Hz er det ikke alle Samsunger som viser skikkelig, inkludert min som er full HD. Jeg får "bølger" som beveger seg oppover skjermen.

Intermediate hygen sin avatar
    Medlem siden
    May 2005
    Poster
    3,330
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hygen
    Med din tv kan den vel mota 1080p/24 (er vanlig for en HD ready tv)
    så jeg ville satt BD visning til 1080p
    når jeg mener sette BD visning til 1080p så er det sikkert en av innstillingene til BD visning men du har helt sikkert en til i spilleren som er til å sette 1080p/24 så etter det CavaleraRules skriver er det vel bare å teste eller lese manual om du kan mota det (og om tv kan så teste om det blir best)

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Går ikke med 24 iallefall, eneste valg jeg har av de høyere oppløsninger er 1080i og 720p. Jeg så nettopp Hulken i 1080i og det så virkelig bra ut etter et par justeringer.

Lurer litt på dette med fargeområde, 16:9 widescreenmode, og størrelse også... dvs bildestørrelse... Jeg la merke til at fargeområde ga et synlig bedre bilde...

Har dette noe å si? Jeg liker egentlig å se film med full skjerm uten sorte striper under og over...
    Hva er egentlig grunnen til at man bruker slike striper? Viser ikke flatskjermer widescreen uansett pga formen? Hvorfor er de da presset ned mellom kinostriper? Har det noen grunn egentlig?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Går ikke med 24 iallefall, eneste valg jeg har er 1080i og 720p. Jeg så nettopp Hulken i 1080i og det så virkelig bra ut etter et par justeringer.

Lurer litt på dette med fargeområde, 16:9 widescreenmode, og størrelse også... dvs bildestørrelse... Jeg la merke til at fargeområde ga et synlig bedre bilde...

Har dette noe å si? Jeg liker egentlig å se film med full skjerm uten sorte striper under og over...
    Hva er egentlig grunnen til at man bruker slike striper? Viser ikke flatskjermer widescreen uansett pga formen? Hvorfor er de da presset ned mellom kinostriper? Har det noen grunn egentlig?
    Du mener at ikke TVen takler 1080p? For i spilleren kan du velge det, samt 24Hz. TVens form stemmer ikke alltid med filmens. noe er 16:9, men mye har andre forhold mellom bredde og høyde. Fargeområde viser filmen slik den er. Kalles vel pixelmapping eller noe sånt. Det er naturlig at det gir bedre bilde da det ikke er noen endring i størrelse.

Min Samsung hopper over til 16:9 hvis jeg viser noe i lav oppløsning fordi modusen ikke støttes i alle oppløsninger. F. eks. menyen i receiveren. Og jeg må manuelt inn og sette fargeområde på igjen. Greit å vite. Dumt at den ikke hopper tilbake automatisk.

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av CavaleraRules
    Du mener at ikke TVen takler 1080p? For i spilleren kan du velge det, samt 24Hz. TVens form stemmer ikke alltid med filmens. noe er 16:9, men mye har andre forhold mellom bredde og høyde. Fargeområde viser filmen slik den er. Kalles vel pixelmapping eller noe sånt. Det er naturlig at det gir bedre bilde da det ikke er noen endring i størrelse.

Min Samsung hopper over til 16:9 hvis jeg viser noe i lav oppløsning fordi modusen ikke støttes i alle oppløsninger. F. eks. menyen i receiveren. Og jeg må manuelt inn og sette fargeområde på igjen. Greit å vite. Dumt at den ikke hopper tilbake automatisk.

Danke
    Nei støtter ikke 1080p eller 24 nei, da må du jo ha full HD og jeg har hd ready.
    Den klarer å oppskalere til 1080i men altså ikke 1080P. Den klarer også 720P og nedover, men synes generelt at 720P ikke stemmer helt i oppløsning, blir litt kantete...

Vel som sagt på tide å bytte flatskjerm snart, så nettopp på Samsungen til en kamerat som har den nye 6serien i 45" og det så så bra ut at jeg ble helt lamslått... klarte nesten ikke følge med på filmen engang så rått var det at vi bare satt og sa wow hele tiden.. og det kun i dvd.

Håper finanskrisa presser prisene ned snart. :-D

Active alphamale sin avatar
    Medlem siden
    Sep 2007
    Poster
    335
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Danke
    Nei støtter ikke 1080p eller 24 nei, da må du jo ha full HD og jeg har hd ready.
    Den klarer å oppskalere til 1080i men altså ikke 1080P. Den klarer også 720P og nedover, men synes generelt at 720P ikke stemmer helt i oppløsning, blir litt kantete...

Vel som sagt på tide å bytte flatskjerm snart, så nettopp på Samsungen til en kamerat som har den nye 6serien i 45" og det så så bra ut at jeg ble helt lamslått... klarte nesten ikke følge med på filmen engang så rått var det at vi bare satt og sa wow hele tiden.. og det kun i dvd.

Håper finanskrisa presser prisene ned snart. :-D

men du skriver kalibreing i topic. har du kalibrert spilleren mot skjerm?
    de problemene du beskriver i innleggene kan ordnes opp i på null, nix. hvis du gjør det med en kalibreringsdisk.
    B&W 802 D3 ht - B&W ​cmc2 - ADA TRINNOV TEQ 8 rcs - OPPO kilde - MAC MINI kilde - CLASSÉ ssp 800 DELTA - YAMAHA mx-A5000 - KLIPSCH surr - PARADIGM sub1*2stk - PARASOUND jc1 mono eff - WEISS dac/interface - PHILIPS tv - BENQ projector

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    24Hz er det ikke alle Samsunger som viser skikkelig, inkludert min som er full HD. Jeg får "bølger" som beveger seg oppover skjermen.
    Så Tv'en kjører på 24Hz, men bildet får bølger? Kjøpte du den din tidlig etter release? Har jo kommet frem at de tidlige modellene omformet til 60Hz, men har ikke hørt om dette problemet.. Har selv en M87. Skal bli spennende å se om den takler 24Hz som den skal når jeg får BD-spiller.:-?

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,732
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av alphamale
    men du skriver kalibreing i topic. har du kalibrert spilleren mot skjerm?
    de problemene du beskriver i innleggene kan ordnes opp i på null, nix. hvis du gjør det med en kalibreringsdisk.
    Nei jeg har ikke kalibrert så mye enda på blueray... har kal dvd og har alt stilt skarphet ned.. vet sånn ca hvordan det skal stå..

Poenget mitt var jo å finne oppløsningen som passer best til HD ready.. dvs ikke full HD...

Vil ikke si jeg er overimponert av bluray enda, har sett Hulken og litt av Ironman samt I am legend.. Men for å være helt ærlig, Rambo4 på dvd så ut til å ha bedre bilde enn alle de nevnte...

Kan dette være mulig?

Medlem siden
    Sep 2004
    Poster
    4,312
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av xlmatias
    Så Tv'en kjører på 24Hz, men bildet får bølger? Kjøpte du den din tidlig etter release? Har jo kommet frem at de tidlige modellene omformet til 60Hz, men har ikke hørt om dette problemet.. Har selv en M87. Skal bli spennende å se om den takler 24Hz som den skal når jeg får BD-spiller.:-?
    Har også spurt om dette i Hovedtråden til TVen.
    Ja den kjører 24Hz og viser dette når jeg trykker info-knappen. Men får en bølgende bevegelse oppover skjermen.

Jeg har utgaven med det andre hovedkortet, men ikke aller siste firmware.
    Men det skal bety at den ikke sliter med bugs som stort sett var en issue med det første hovedkortet så vidt jeg har forstått.

Etter diverse søk på nettet, har jeg sett spørsmålet flere plasser, men ingen løsning.

Fra Samsung fikk jeg bare et "god dag mann økseskaft"-svar: Det ser ut som TVen din trenger verksted bla. bla. På et direkte spørsmål på hvordan TVen skal behandle et 24Hz-signal. Samsung har ikke reklamert for at dette virker, før på de aller siste modellene, tror jeg. Synes det er glimrende bilde når jeg kjører 60Hz. Skal litt til for at jeg skal orke å ta den med til et verksted for sjekk.

Newcomer
    Medlem siden
    Jun 2007
    Poster
    35
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Har også spurt om dette i Hovedtråden til TVen.
    Ja den kjører 24Hz og viser dette når jeg trykker info-knappen. Men får en bølgende bevegelse oppover skjermen.

Jeg har utgaven med det andre hovedkortet, men ikke aller siste firmware.
    Men det skal bety at den ikke sliter med bugs som stort sett var en issue med det første hovedkortet så vidt jeg har forstått.

Etter diverse søk på nettet, har jeg sett spørsmålet flere plasser, men ingen løsning.

Fra Samsung fikk jeg bare et "god dag mann økseskaft"-svar: Det ser ut som TVen din trenger verksted bla. bla. På et direkte spørsmål på hvordan TVen skal behandle et 24Hz-signal. Samsung har ikke reklamert for at dette virker, før på de aller siste modellene, tror jeg. Synes det er glimrende bilde når jeg kjører 60Hz. Skal litt til for at jeg skal orke å ta den med til et verksted for sjekk.
    Hm... kjedelig det der ja. Men er som du sier glimrende bilde på 60Hz. Har hørt med andre som har sammenlignet 60 mot 24, og det er jo nærmest ikke mulig å se forskjell. Men allikevel er det jo kjedelig hvis man tenker at TV'en egentlig skal takle det. Har jo hørt en rekke med Tv i denne serien som sier 24Hz fungerer fint. Men husker du omtrent dato for når du kjøpte den? Hvordan vet du hvilket hovedkort det er i TV'en?

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •