bildekvalitet (blu-ray spillere)

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Viser resultater 1 til 19 av 19
    Intermediate dancemainia sin avatar
    Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

bildekvalitet (blu-ray spillere)

leser at mange skriver at dedikerte blu-ray spillere er mye bedre på bildekvalitet en ps3 frksempel. Men siden bd er et digitalt medium, vil jo blu-ray spilleren lese av blu-ray disken digitalt, for og så sende signalet digitalt via hdmi til bildefremviseren. Siden signalet er digitalt, må ikke spilleren da tukle med det opprinlige signalet for at det skal bli noe forbedring i bildet?

Intermediate Herminator sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Alle spillere må dekode/pakke ut bildet før det blir sendt ukomprimert videre over feks hdmi...

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    Alle spillere må dekode/pakke ut bildet før det blir sendt ukomprimert videre over feks hdmi...
    har disse dekoderene noe si på bildekvaliteten siden det er digitalt?
    Virker jo merkelig syns nå jeg.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    bump!

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg har skjønt det, så er det forskjell på Blu-Ray spillere.
    Men at forskjellene man kan se på bildekvaliteten på BD er mindre enn forskjellen i bildekvalitet på DVD.

Intermediate JD sin avatar
    Medlem siden
    Apr 2003
    Poster
    2,695
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD er jo ikke mer digitalt enn DVD....Poenget er vel at BD i seg selv er så bra, at på en normalt stor TV ser man liten forskjell. På projektor derimot, vil det nok være forskjell.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av JD
    BD er jo ikke mer digitalt enn DVD....Poenget er vel at BD i seg selv er så bra, at på en normalt stor TV ser man liten forskjell. På projektor derimot, vil det nok være forskjell.
    tror derre misforstår meg,poenget mitt er dvd er jo et lavoppløst digitalt medium, så man må oppskalere dvden vis man har en hd-tv, hvor god oppskaleringen er, avgjør hvor god bildekvaliteten blir. men dette trenger man jo ikke på blu-ray, da det allerede er høyoppløst, siden det da er et digitalt medium og man sender signalet ut igjennom hdmi burde det jo ikke være noe tap i hele tatt. så hva er det egentlig som gjør at det er forskjelig bildekvalitet på blu-ray spillere? eneste jeg kommer på er at blu-ray spilleren tykler med signalet, men hvorfor endre på det som allered er perfekt?

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Laseren på Blu-Ray spilleren må jo nødvendigvis lese av det som er brent inn på Blu-Ray plata, og dermed vil det jo bli en form for "mulig kvalitetstap".

Hadde informasjonen derimot vært lagret på feks en harddiskbasert enhet ville man ikke hatt denne avlesningen, og forskjellene burde igjen vært enda mindre.

Medlem siden
    Oct 2006
    Poster
    885
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Eirik84
    Laseren på Blu-Ray spilleren må jo nødvendigvis lese av det som er brent inn på Blu-Ray plata, og dermed vil det jo bli en form for "mulig kvalitetstap".

Hadde informasjonen derimot vært lagret på feks en harddiskbasert enhet ville man ikke hatt denne avlesningen, og forskjellene burde igjen vært enda mindre.
    forstår ikke at det kan bli noe tap i det, signalet er jo digitalt altså 1ere og 0ere og det er i teorien 0 tap

Intermediate hagr sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2007
    Poster
    620
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Uansett hvor mye "0ere og 1ere" det er, er faktisk avlesningen i seg selv analog, selv om informasjonen er lagret digitalt.

Harald

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Er det så vanskelig å forstå at spillerene må dekode filmen? Akkrat det samme med dvd, bortsett fra at hd er mpeg4 istedefor mpeg2!

Alle spillere må behandlet bildet, det blir ikke sendt videre slik det er lagret på plata!

Altså på BD eller DVD er det lagret data, i denne dataen er det lagret video og lyd, men dette er "pakket" inn i ett format som må pakkes ut, noe som blir gjort på litt forskjellige måter med forskjellige brikkesett/dekodere osv. Dette blir så overført via hdmi som "utpakket" som ett signal som alle tv'er med hdmi/dvi skal takle. Skulle evt dataen sendes komrpimert til tv hadde det ikke vært særlig fremtidsrettet og kompatibelt og alle tv'er måtte hatt innebygget dekoder for mpeg2, mpeg4/AVC/H264/VC-1, DD++++ DTS++++

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Hallo ? Hører du hva du selv sier ?

På en optisk plate benyttes en laser for avlesing. På en harddisk benyttes et magnetisk lesehode. Uansett må det en avlesning til. Signaler overføres ikke fra medium til elektronikken på "en magisk måte" dersom en har et harddiskbasert system. Det benyttes "et lesehode" uansett.

/Øystein

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av hermansen
    Hallo ? Hører du hva du selv sier ?

På en optisk plate benyttes en laser for avlesing. På en harddisk benyttes et magnetisk lesehode. Uansett må det en avlesning til. Signaler overføres ikke fra medium til elektronikken på "en magisk måte" dersom en har et harddiskbasert system. Det benyttes "et lesehode" uansett.

/Øystein
    Trodde SSD-disker var uten lesehode jeg, som nå er den nye harddisk-typen..
    Siden du snakker som om du har så voldsomt peiling, så er det vel jeg som har tatt feil.....

Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    2,000
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Siden du snakker som om du har så voldsomt peiling, så er det vel jeg som har tatt feil.....
    SSD er nettopp SSD og ikke HDD. SSD er egentlig bare en form for minnekort...

SSD= Solid State Drive

HDD= Hard Disk Drive

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Herminator
    SSD er nettopp SSD og ikke HDD. SSD er egentlig bare en form for minnekort...

SSD= Solid State Drive

HDD= Hard Disk Drive
    Det var det jeg også mente. Vi må jo regne med at lagrigsbaserte enheter i fremtiden vil benytte seg av SSD-teknologien. (antok bare dette jeg da)

Newcomer
    Medlem siden
    Feb 2005
    Poster
    236
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Smile

SSD disker er ikke harddisker. En SSD disk kan emulere en hardisk, men i innlegget så jeg ikke noe SSD...... Men jeg har kanskje lest feil...

/Øystein

Intermediate
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    2,306
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg trengte ny harddisk til pcen, og da en rask en, så kjøpte jeg en SSD-disk.. Uansett hvordan du vender på det, så er det et lagringsmedium uten lesehode..

Intermediate OleM sin avatar
    Medlem siden
    Jul 2003
    Poster
    4,162
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Når jeg trengte ny harddisk til pcen, og da en rask en, så kjøpte jeg en SSD-disk.. Uansett hvordan du vender på det, så er det et lagringsmedium uten lesehode..
    Ja, en SSD er uten lesehode. Men det var en her som skrev "Harddiskbasert enhet" og den har lesehode...

Intermediate Joakim-G_R sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2008
    Poster
    640
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ikke krangle nå da barn, SSD er vel en form for ett Flash-minne? Uansett er det veldig off-topic.

Det er klart forskjell på bluray-spillere, akkurat som det er forskjell på gutter og jenter.

Noen spillere har dårligere dekoding av lyd enn andre, f.eks.

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •