LC Audio oppgradering av lyddelen i 963SA - Side 2

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste
Viser resultater 21 til 40 av 48
    Expert Niels Nielsen sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)
    Sitat Opprinnelig postet av Claus
    Oppgraderingen er nå gjennomført(se bilder på utstyrssiden).

Den besto av separat strømforskyning og LClock XO3+ utbytting av diverse komponenter i signalveien.

De lydmessige forbedringen er i mine ører oppsiktsvekkende. Første jeg la merke til var bassen, som nå faktisk går mye dypere, med større kontroll og ikke minst kraft. Rommet er helt annerledes med mye mer plass og luft rundt instrumenter, detaljer fremstår bedre definert og det er mer fokus i lydbildet. Noe jeg også la merke til var at skarpheter, som jeg tidligere hadde lagt merke til på visse innspillinger, ikke lenger forstyrrer homogeniteten i lyden. Det føles også som instrumenter klinger bedre ut..

Jeg har spilt plate på plate og blir stadig overrasket over å høre nye ting. Tekst som jeg ikke har lagt merke til, små detaljer, kor jeg tidliger ikke har hørt ..osv.

Lydbilder som tidligere virket rotete, er nå mye mer ryddige og engasjerende å lytte til.

All den herligheten for bare 2496,-, røverkjøp spør du meg. Løp og kjøp
    nu har jeg opgraderet min spiller også, med 2 stk XO3 clocks, én til sacd og én til "det andet", Black Gate kondiser og AD8066 opamp. Jeg er netop færdig mod modden og har spillet lidt af min min favorit plade, "Antiphone Blues", en multikanal sacd med blues musik for orgel og saxofon optaget i en kirke i Stockholm. Jeg kan kun tilslutte mig det Claus skriver, dette er et "absolute must" for 963SA ejere !! Man tror ikke forskellen er særlig stor når man starter, men når du er færdig er dine højttalere pludselig 20.000 kr mere værd, sådan lyder det ihvertfald. Glem alt om forstærkerens opløsning og kablers betydning, her snakker vi "hammer-time". Før var jeg glad for 963SA´en og synes den gjorde en rimelig job, prisen taget i betragtning. Med tiden, og utallige tweaks senere begyndte jeg mere at mere at gå over til pladespiller, for cd lød ikke så godt. Bassen var svampet og u-defineret og der lå ligesom et slør over alt, en tåge jeg ikke kunne få væk. En tanke er, at lyder det ikke så godt prøver man at skrue op for volumen, dette hjælper jo ikke, men det er refleks tror jeg. Nuvel, med dette sæt er alt transformeret, tågen og disen er væk, alt er klinkende klart, bassen er en oktav dybere subjektivt, og utrolig magtfuld og detaljeret. Detaljeringsgraden i bassen er helt fantastisk, og dette sætter al musik i et helt andet lys. Det virker faktisk som om man har slået en limiter fra. Mellemtonen og diskanten er strammet op og fremstår som kildevand, klar og livgivende. Der er en verden til forskel fra før. Jeg skal spille nogen flere plader nu, vil bare lige sige at spillen ikke er til salg, og til de med 963SA derude, I MÅ have dette sæt !!

Guru Snickers-is sin avatar
    Medlem siden
    Nov 2003
    Poster
    11,171
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg har nå gjort mesteparten av oppgraderingene i min S3. Men jeg har ikke fått op-ampene ennå. Jeg vurderer å si til Morten på NAT at jeg vil ha en Zap-Filter 2.

Sjekk denne: http://www.lcaudio.dk/index.php?page=6

Da får jeg også foret mine balanserte utganger med et ekte balansert signal. Det frister mer enn de op-ampene.

Er det noen som har testet forskjellige kondensatorer til CDspiller? Jeg har satt inn Mcap sølv i olje i min, men i følge LC-audio sine sider burde man velge kondiser som er mindre i omfang. Siden jeg ikke gjorde lyttetester mellom hver operasjon er det vanskelig å si hvorvidt de bidrar til noe positivt i det heletatt.

Administrator Gorm sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Såvidt jeg kan se gjelder oppgraderingen kun 2 av 6 kanaler.

Kan man altså regne med forskjeller som gir dårligere lyd for for eksempel multikanal SA-CD?

Robert-
    SACD utgangene er selvstendige utganger med egne DAC'er, så det blir ingen forskjell.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør
    projektor, TV, grading-monitorer, display

Intermediate robertaas sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    3,118
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Så oppgraderingen vil ikke føre til noen forbedring for tokanals SA-CD og DVD-Audio?

Robert-

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av robertaas
    Så oppgraderingen vil ikke føre til noen forbedring for tokanals SA-CD og DVD-Audio?

Robert-
    Begge disse formatene kobles til via multikanal utgangene, og etter hva jeg har forstått så er det bare stereo utgangen (disse er adskilt på 963SA) som berøres av oppgraderingen.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Intermediate bwa sin avatar
    Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    vel, jeg spiller stereo-sporet på SACD på samme 2 kanals utgang som CD, så det burde ha innvirkning på SACD-stereo sporet. DVD-Audio går jo ikke uansett.

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Men du kan spille av stereosporet via multiutgangen også bwa. Men det er vel ikke det helt store temaet. Det var vel om SACD fikk oppgradert 2 av 6 kanaler og derved spilte forskjellig. Det gjør det ikke.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Jeg er lidt uenig her. Sacd får også bedre lyd, men dette har ikke noget at gøre med dacs eller opamps, dette er ene og alene fordi den ekstra nye xo3 clock ivaretager clocksignalet til sacd delen. Med et mere præcist clock signal bliver lyden i sacd, både i 2 og multikanal, bedre også. Jeg kan bekræfte at lyden bliver bedre her også.
    Der har været en del forvirring rundt dette med opgradering, se bare resten af denne tråden, men, altså, al lyd i denne spiller forbedres i og med at de 2 nye xo3 clocks nu residerer istedet for de gamle krystaller.
    2 kanals almindelig stereolyd har jo den største forbedring, her kommer de nye kondiser samt 8066 opamp´en ind i billedet, sammen med den ene clock.
    Siden spilleren spillede sacd ganske okay fra før er der ikke så stor forskel som på alm. cd´er, men man skal alligevel være ganske så høreskadet om man ikke hører forbedringen på sacd også. Virker som en mere organisk, harmonisk lyd, virker faktisk overmåde arrogant i sin overlegne spillemåde med total kontrol. Meget detaljeret og åbent.
    Jeg skrev at "Antiphone Blues" er en multikanal sacd, vel, det står der på stickeren på coveret, men pladen er altså nu bare 2 kanal dsd, men når man hører den vil man sværge på de bagerste højttalere er på også, helt utrolig lyd !

Administrator Ak sin avatar
    Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hmm... Nå er jeg ENDA mer nysjerrig på denne oppgraderingen.. Men jeg er litt i tvil om jeg skal bytte dvd spiller, og da er ikke oppgraderingen my verdt lenger
    Niels: Har du sammenlignet 963SA'en etter oppdateringen med andre spillere ?

Medlem siden
    Dec 2002
    Sted
    Jessheim
    Poster
    14,042
    Takk & like
    Nevnt
    34 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Begynner å angre på at jeg solgte 963'n min jeg. Burde kanskje oppgradert den i stedet.
    Mvh Gorm

ISF / THX kalibratør

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Ak
    Hmm... Nå er jeg ENDA mer nysjerrig på denne oppgraderingen.. Men jeg er litt i tvil om jeg skal bytte dvd spiller, og da er ikke oppgraderingen my verdt lenger
    Niels: Har du sammenlignet 963SA'en etter oppdateringen med andre spillere ?
    Hvad mener du med "ikke mye verdt lenger" ? Jamen, jeg vet ikke helt, altså nogen bytter jo dvd spiller bare fordi de vil ha en der er sort i farven. Nå, men vi andre da, ja, jeg har ikke sammenlignet med andre dvd spillere, men jeg tvivler ikke på at LCAudio´s ord om at en opgradering af denne spiller gør den istand til at konkurrere med cd spillere i 10.000 kr. klassen er sand. Nu kan man diskutere dette til uendeligt, men, sandheden er, at i næsten alle cd og dvd spillere sidder der komponenter af "billig" kvalitet, uanset hvad annoncerne siger desværre. En så luksuriøs opgradering som LCAudio´s finder man vist ikke i kommercielle produkter, eller ? Prisen på apparatet må være svimlende så. Desværre er der ikke så mange audiofile herude på vidda, og jeg kender ikke så mange folk heller, så jeg har ikke mulighed til sammenligning, men altså, problemet kommer sikkert ned til "matching". Den spiller pludselig så utroligt åbent og detaljeret, som en gammel Tandberg faktisk ! Hvor lyden før var lidt klemt, lukket, en anelse mørk, ikke altfor dynamisk og en anelse kedelig er den nu helt modsat, analytisk, spytter ud detaljer jeg ikke vidste fandtes på cd´erne, og det er på alle cd´er faktisk, den er utrolig dynamisk, alle instumenter klinger klinkende klart, piano og guitar er en åbenbaring at høre på nu. Mine Enya, der altid har fået stemplet "mørke i klangen" er helt vidunderlige nu, jeg opdager kor hvor jeg ikke har hørt det før. Problemet med dette detalje halløj kan være, at hvis du har et lyst klingende anlæg vil du sikkert synes der er for mange detaljer, og hvis du har et mørkt klingende anlæg er dette sikkert god medicin for det. Dette siger jeg med en hvis reservation, og er sikkert et chock for min hjerne efter at have brukt Philips´en 1 år som standard, for fakta er, at jeg ikke har kunnet genkende min forstærker i testene den har fået !! Her blev sagt at det var en super forstærker, med uanede kræfter, og en lyd der gav Krell "a run for their money". Jeg syntes den var langsom, uinteressant, lukket og.., ja, nøjagtig hvad 963SA´en var FØR opgraderingen ! Nu genkender jeg testene, wow..., og fakta er også at min Tandberg TPT 3001A for længe siden viste mig vejen med dén lyd ! Jeg var bare så naiv og tro på testene Philips´en havde fået, for dér roste de jo lyden op i skyerne. En sammenligning kunne være interessant, men jeg er bange for man skal meget højt op i pris før 963SA´en må takke for sig, og så har den en 192 kHz opsampler og dvd spiller indbygget !
    OBS, det blev sagt tidligere at man "altid kunne gå tilbage hvis man ikke kunne lide opgraderingen" eller sådan noget, i begyndelsen af denne tråd. Det kan man nok ikke nej, kun vanskeligt da. Så må man have spilleren sendt ind til Philips. En modstand på størrelse med et knappenålshovede må fjernes, og er du heldig at finde den igen efter du har fjernet den er det umuligt at få den på igen tror jeg. Du må også sikkert have ny, gammel, opamp og krystaller da du har varmet disse op under fjerningen, og det tror jeg ikke er sundt for dem, desuden vil jeg også nødig montere disse igen.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hvad mener du med "ikke mye verdt lenger"
    Dersom jeg planlegger å oppgradere til ny dvd spiller er detr jo ikke noen vits å oppgradere min 963SA..

Men jeg begynner nå seriøst å droppe å kjøpe ny DVD spiller med det første, og heller oppgradere lyddelen i den.

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Slik jeg forstår dette er det jo mulig å oppgradere andre DVD-spillere med bedre utgangstrinn og klokker, så oppgraderingen vi snakker om her har jo også generell betydning.

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er mulig at opgraderer andre spillere med samme sæt, blot vær opmærksom på at forskellige spillere kan kræve forskellige clocks, med forskellige frekvenser, se LCAudio sin hjemmeside. I min sidder 2 clocks med 2 forskellige frekvenser.
    Til AK, ja, det er et vanskeligt valg, vil du have DVI ud eller HDMI eller andet, så må du skifte. SDI er jeg ikke så meget inde i, ved ikke om spillere kan moddes til dette. Så at, (var det crtcinema der skrev dette) nogen spillere kunne moddes med dette.

Medlem siden
    Dec 2002
    Poster
    13,124
    Takk & like
    Nevnt
    1 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til AK, ja, det er et vanskeligt valg, vil du have DVI ud eller HDMI eller andet, så må du skifte. SDI er jeg ikke så meget inde i, ved ikke om spillere kan moddes til dette. Så at, (var det crtcinema der skrev dette) nogen spillere kunne moddes med dette.
    Ja, det blir alltid en avveining over hva man synes er viktigst. Hva var det denne oppgraderingen kostet?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    ca. 2800 med frakt..., kommer du forbi Geilo er det bare å titte inn jo...

Newcomer
    Medlem siden
    Apr 2004
    Poster
    68
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Et tips som koster "litt" mer:

La Morten på NAT oppgradere Pioneer 868. Hi-end...

Tor

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Niels Nielsen
    nu har jeg opgraderet min spiller også, med 2 stk XO3 clocks, én til sacd og én til "det andet", Black Gate kondiser og AD8066 opamp.
    Har du gjordt det selv?

Er det samme pakken som http://www.lcaudio.dk/963.htm ?

Er det noen som har vurdet ZapFilter i tillegg til dette?

Medlem siden
    Jun 2003
    Poster
    8,360
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Ja, jeg har gjort det selv, og det er dén pakke ja. Tog mig ca. 3 timer alt i alt. Der er nogle ting du må være obs på, det ene er at opamp´en der skal på plads istedet for den gamle, denne er jo meget lille, de 4 ben der sidder på hver side af den er endnu mindre. Da jeg så det tænkte jeg : "nej, nej, det klarer du aldrig" imens jeg så på min vanlige loddekolbe ! Men, det gik, og det gik fint, alle lodninger blev checket med forstørrelsesglas for at sikre det var rent og pænt, og der ikke var kortslutninger. Det andet er, at spilleren efter opgradering bliver varmere, særlig i højre side hvor strømforsyningen sidder. Hvis du er uheldig og har én af de spillere der i forvejen bliver varm, og nogen gange ikke vil spille, så kan det være et problem. Min har aldrig blevet så varm den ikke vil spille, så jeg ved ikke hvad det ligger i ved nogen spillere. Ifølge brugsvejledningen, der er ekstremt detaljeret, så skal man placere clock´ene opp ved frontpladen i venstre side set forfra, dette gjorde jeg ikke. Jeg bestemte, fejl sikkert, at jeg ville få problemer med foden under spilleren, så jeg placerte clock´ene ned langs transporten istedet. Det betyder at når skruerne skal i som skal holde clock´erne, så må man presse den dobbelte bundplade 1/10 milimeter for at skruerne får fat.
    Nu husker jeg ikke lige hvor du bor, men du burde næsten høre spilleren før du opgraderer, forskellen er enorm, særlig i detaljering, og opløsning af diskanten, men som sagt, hele frekvensområdet forbedres til de grader. Som standard spiller den, for at sige det mildt, ikke bra. Jeg hørte den første side af "The Wall" igår kveld, og blev vældig "deprimeret", nu har jeg hørt denne cd 100´vis af gange uden at have hørt halvdelen af det der foregår !
    Ja, jeg har tænkt på Zap filter også, må høre med Morten, og så må jeg se at få det smuglet ind i huset uden chefen opdager noget, hun er i forvejen højt oppe....

Medlem siden
    Jan 2003
    Poster
    1,475
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Bor i Lier, så det er jo et lite stykke å kjøre. Regner meg at jeg leverer den inn hos NAT, jobber i Oslo sentrum, så jeg kan selv gå bort å levere. det var svært interessant å høre erfaringene. ZapFilter med balansert utgang høres jo litt spennende ut.

Side 2 av 3 FørsteFørste 1 2 3 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •