Ny og billig DVD-spiller, men...

Sponsorer:
Takk Takk:  0
Like Like:  0
Side 1 av 2 1 2 SisteSiste
Viser resultater 1 til 20 av 30
    Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    (0% positive tilbakemeldinger)

Ny og billig DVD-spiller, men...

Hei!

Lurer på å kjøpe meg en ny DVD-spiller med HDMI-inngang. Den bør ikke være for dyr.

Jeg fant denne oversikten over anbefalte DVD-spillere:
    De beste, billigste DVD-spillerne - teknofil.no

Men! For en tid tilbake kjøpe jeg Canal Digitals HD PVR. Den sendte jeg tilbake etter få dager, pga. at den viste dårligere bilder i SD. Problemet er at den ikke sender 576i. Da er spørsmålet:

Vil jeg få samme problem med en DVD-spiller? Bør jeg finne en som sender 576i?? Det er vel ikke alle som gjør det? Noen som kan anbefale en?

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0

Intermediate gonigogo sin avatar
    Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Pioneer har iallefall hatt for vane å kunne velge 576i over både komponent og hdmi. De rimelige spillerene deres leverer også et greit bilde (har en 696 selv).
    Men hvorfor ikke en BR-spiller da? Er jo ikke avskrekkende sprang prismessig opp til en...

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Takk for tipsene!

Har lyst på en BR-spiller, men jeg tror de er litt for dyre for meg ennå. Dessuten har jeg fått inntrykk av at BR er litt preget av at det er i startfasen ennå. Leser tester der det står at spillerne er trege bl.a. Tenkte derfor at det kunne være greit å kjøpe en okay DVD-spiller med HDMI nå til en ikke alt for høy pris, slik at jeg kan kjøpe en BR-spiller med god samvittighet om et år eller to. Dessuten er jo DVD-filmer billigere enn BluRay ennå. Og er det egentlig så vanvittig stor forskjell i bildekvalitet?

Eller er dette helt feil strategi??

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    For min del, stod det mellom en dvd-spiller og BR-spiller idag, så hadde jeg heller sparet noen kroner til og satset på en BR-spiller ja.
    Både feks Samsung BD-P1500 og Sony BDP-S350 koster jo rundt 2-2,5k... Ikke så ille det.

Intermediate pirium sin avatar
    Medlem siden
    May 2006
    Poster
    1,449
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3
    Takk for tipsene!

Har lyst på en BR-spiller, men jeg tror de er litt for dyre for meg ennå.(...)Dessuten er jo DVD-filmer billigere enn BluRay ennå. Og er det egentlig så vanvittig stor forskjell i bildekvalitet?

Eller er dette helt feil strategi??
    Som sagt, bdp1500 får du til rundt 2000 i butikk, du får mye bluray-filmer til 149 hos bl.a Lefdal, og JA, forskjellen på DVD og Bluray ER vanvittig stor, både på bilde og lyd.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    BD spiller er fint det, hvis du har en receiver som håndterer de nye lydformatene som f.eks DTS HD.

Har du ikke det så blir det jo en oppgradering der også og kronene "baller" seg på....

Å kjøpe BD spiller bare for bilde, er vel litt i overkant når du kjøper etter budsjett og er såpass opptatt av priser på filmer (som jeg forøvrig er helt enig i).

Intermediate Danke sin avatar
    Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av asvaberg
    BD spiller er fint det, hvis du har en receiver som håndterer de nye lydformatene som f.eks DTS HD.

Har du ikke det så blir det jo en oppgradering der også og kronene "baller" seg på....

Å kjøpe BD spiller bare for bilde, er vel litt i overkant når du kjøper etter budsjett og er såpass opptatt av priser på filmer (som jeg forøvrig er helt enig i).
    Vel, mange bluerayspillere kan jo nå også dekode internt også da, iallefall noen av formatene.
    Da kan du jo bare koble HDMI til bilde og analog lyd ut, så har du jo iallefall noen av de nye lydformatene.

(Edit. Samsung har ikke analog ut, bare HDMI via Pcm.)
    Panasonicen dekoder det meste tilogmed DTShd men bare i 5.1 uten HDMI. Tror også Sonyen har noe lignende.
    Sony550 har også noe HD som kan sendes analogt ut.

Så han kan få HD lyd uten ny dekoder, han må bare koste på noen ekstra ledninger.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av Danke
    Vel, mange bluerayspillere kan jo nå også dekode internt også da, iallefall noen av formatene.
    Da kan du jo bare koble HDMI til bilde og analog lyd ut, så har du jo iallefall noen av de nye lydformatene.

Samsungen gjør dette bla iallefall DolbytruHD, Panasonicen dekoder det meste tilogmed DTShd men bare i 5.1 uten HDMI. Tror også Sonyen har noe lignende.

Så han kan få HD lyd uten ny dekoder, han må bare koste på noen ekstra ledninger.
    Javel............... så om HD lyden dekodes i BD spilleren og sendes videre i optisk, så får man HD lyd ut via receiver? Hmmm, det var nytt for meg. Trodde "svakeste ledd" prinsippet gjalt her også. Det er PCM og ikke "datastrøm" som må velges i BD spillerens oppsett da vel?

Intermediate KIMSIZE sin avatar
    Medlem siden
    Feb 2006
    Poster
    1,381
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Javel............... så om HD lyden dekodes i BD spilleren og sendes videre i optisk, så får man HD lyd ut via receiver? Hmmm, det var nytt for meg. Trodde "svakeste ledd" prinsippet gjalt her også. Det er PCM og ikke "datastrøm" som må velges i BD spillerens oppsett da vel?
    Som Danke sa "analog lyd ut" ikke optisk, optisk kan ikke sende hd.

Medlem siden
    Jun 2005
    Poster
    2,253
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Vel, det kan jo også tenkes at noen ikke bryr seg så fryktelig mye om lyd i en haug med kanaler, men har bilde som pri 1...

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av KIMSIZE
    Som Danke sa "analog lyd ut" ikke optisk, optisk kan ikke sende hd.
    ach, so - som med en SA-CD eller DVD-A altså. Receiver må settes til "multi channel" - hmmmm, kanskje Oppo sin kommende BD er noe for meg allikevel da......hvis den dekoder HD lyden selv vel og merke...
    Noe den etterhvert vil gjøre:
    Oppo says that while the current version of player only support standard Dolby Digital and DTS, Gizmodo reports that both Dolby TrueHD and DTS-HD Master Audio will be supported in the future, via either onboard decoding or outputting the soundtracks in bitstream format.

Her er ihvertfall 7.1 analoge utganger:

den fjernkontrollen var da mistenkelig lik Yamaha sine........

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Helt korrekt! Akkurat som SACD feks.
    I analogt med 5 ledninger til fronter, center, surr så går det selvsagt, dersom spillerne kan dekode signaler internt og bare sende det ferdig til forsterker.
    Panasonicen er vel den første som dekoder DTS-HD til en pris som vanlige dødelige også kan betale.
    Samsungen dekoder altså DTS+ og DolbyTruHD(men sender via HDMI edit)

Oppo har sikkert lignende muligheter den også..
    Hyggelig for alle som vil kjøpe bluray men som ikke har råd til å bytte receiver i samme fei, så får man iallefall en god forsmak på noen av HD formatene...

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av gonigogo
    Vel, det kan jo også tenkes at noen ikke bryr seg så fryktelig mye om lyd i en haug med kanaler, men har bilde som pri 1...
    Samsung1500 til litt over 2000kr som vi diskuterer har fått mye ros for bilde til en bra pris, vurderer selv en slik sammen med den dyrere Panasonic og Sony.

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt pussig at den flotte Denon'en (2500BT) som mange nå skaffer seg ikke dekoder, ikke spiller SA-CD/DVD-A og ikke har andre utganger enn HDMI - og alt dette ikke til den nette sum av kr 7.498,-

Medlem siden
    Aug 2007
    Poster
    4,731
    Takk & like
    Nevnt
    7 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Det er jo litt pussig at den flotte Denon'en (2500BT) som mange nå skaffer seg ikke dekoder, ikke spiller SA-CD/DVD-A og ikke har andre utganger enn HDMI - og alt dette ikke til den nette sum av kr 7.498,-
    Danke
    Det er det jeg sier, Denon særlig er rett og slett ran.
    Kvaliteten er ikke bedre enn Panasonic eller Oppo og du kan banne på at den ikke koster mer enn 1500 kr om et halvt års tid....

De presterer jo tilogmed å skryte av at de ikke har det, for å dedikere spilleren mest mulig til lyd og bilde.... vel...
    Det er bra lyd på Denon spillerne det er greit. Allikevel altfor dyrt med 7500,-

Expert
    Medlem siden
    Feb 2007
    Poster
    6,570
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter: i går kom det en ny reklameavis fra Elkjøp. Ikke sånn avis-papir format, men mere katalogaktig.

Der stod en Sony DVD spiller med HDMI for 699 - den tror jeg kan passe deg godt.

Elkjøp - DVPNS708HB

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Til trådstarter: i går kom det en ny reklameavis fra Elkjøp. Ikke sånn avis-papir format, men mere katalogaktig.

Der stod en Sony DVD spiller med HDMI for 699 - den tror jeg kan passe deg godt.

Elkjøp - DVPNS708HB
    Takk for tipset! Jeg datt litt av her. Det ble litt for teknisk for meg. ops: Men jeg har faktisk begynt å lure på om jeg bare skal vente litt, og kjøpe en BluRay-spiller nå de blir litt billigere? Blir det lenge til? hehe

Intermediate Msport sin avatar
    Medlem siden
    Mar 2006
    Poster
    2,812
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Sitat Opprinnelig postet av 1-2-3
    Takk for tipset! Jeg datt litt av her. Det ble litt for teknisk for meg. ops: Men jeg har faktisk begynt å lure på om jeg bare skal vente litt, og kjøpe en BluRay-spiller nå de blir litt billigere? Blir det lenge til? hehe
    Sony BDP-S350 for du fra ca kr 2 300. Og den sender 576i ut på DVD delen. Tror du velger en oppløsning for dvd og en for BD så vidt jeg har fått med meg, men spør gjerne noen som et dette bedre enn meg. Manglene er vel intern dekoding av DTS HD (HR og MA). Analoge utganger vet jeg ikke om den sender hd-lyd over?

Active
    Medlem siden
    Jan 2008
    Poster
    355
    Takk & like
    Nevnt
    0 post(er)
    AVtorget feedback
    0
    Hallo igjen!

Det ble aldri til at jeg kjøpte noen billig DVD-spiller. Men det gjør ingen ting, for nå begynner jeg å få lyst på BluRay! :-D :-D Hehe.

Det er nok Samsung BDP-1500 og Sony BDP-S350 det står om. Heller nok mest mot Samsungen, siden den er litt billigere.

Men jeg har noen spørsmål. Jeg leser på Din Sides tester at disse BluRay-spillerne er gangske trege. Det tar ca 45 sekuder fra du setter inn filmen til du kan trykke på play. Dette er en svakhet. Men kan dette løses ved en oppdatering? De kan jo kobles til internett disse spillerne, så da kan kanskje dette løses med tida, eller?

Og:
    Bråker de? Er det mye viftestøy? (Jeg har en gammel DVD-opptaker nå som støyer litt, og det har plaget meg litt.)

Side 1 av 2 1 2 SisteSiste

Stikkord for denne tråden

Regler for innlegg

• Du kan ikke starte nye tråder
  • Du kan ikke svare på innlegg / tråder
  • Du kan ikke laste opp vedlegg
  • Du kan ikke redigere meldingene dine
  •